{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.665 visninger | Oprettet:

De satans heste og deres pleasergen {{forumTopicSubject}}

Åhha. Nogen gange ville jeg ønske heste ikke var sådan nogle pleasere..

Jeg har haft behandler ud til min ponyhoppe i dag da jeg var sikker på hun havde noget i klemme. Hun var lidt anderledes ridemæssigt, løb og stressede, og hun nappede når man striglede/rensede hove, noget hun ikke plejer. Så ingen tvivl om at der var noget som ikke var som det skulle være.

Hvad jeg så fandt ud af var, at hun faktisk har haft VIRKELIG ondt.. Man kunne se det på hende da behandleren var i gang og åh det skar i mit hjerte, at min pony har haft så ondt med stadig har været helt: "Du beder mig om noget, det gør ondt men jeg gør det alligevel fordi jeg gerne vil gøre dig glad" agtig. Min lille fighter..

Utroligt nok, så var én behandling nok. Hun reagerede som hun skulle da behandleren trykkede lidt på hende igen efter hun havde været i longe, som hun bare klarede til UG på trods af træthed. Det var tydeligt i longen at hun allerede havde det bedre, meget mere frihed i forparten, aktiv bagpart og -ben, aktiv ryg. Og hun fik så meget ros bagefter <3.

Det jeg nok vil med det her er, at heste ofte går og gemmer på større smerte end de viser. Der er desværre nogen som stadig tror, at den er bare dum og løber om hjørner med en. Men der er altid en grund bag adfærden.

Det eneste min pony gjorde ved at vise der var noget galt, det var at hun løb/stressede under ridning og nappede. Ellers intet. Sådan som hun reagerede ved at blive behandlet skulle man tro hun burde have lavet rodeoshow til den helt store guldmedalje!
Jeg har aldrig været så lettet efter at have behandler ude. At se min pony begynde at gå og være som hun plejer var bare fantastisk!

Har I selv oplevet, at jeres hest har pleaset, selvom de faktisk havde ondt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De satans heste og deres pleasergen
  • #2   5. maj 2016 Ja, det er virkelig sørgeligt. Jeg har selv været sådan.. Og tænkt "Ej den er bare dum, klask i røven!"
    Jeg kontakter også behandleren igen ved det mindste! De heste skal altså bare have det godt.

    Og ja de er faktisk gode til det, vi som ejere er bare typisk ikke god til at spotte de første tegn, før det netop er for sent! Er sikker på Natash har vist noget tidligere. Men det er først nu at jeg virkelig har bemærket det.

    Og mange tak! Jeg er sikker på hun snart er helt ok igen! Vi har fået nogle strækøvelser og fået at vide vi skal klø på med bomtræning, longering og galoparbejde - når hun lige er klar igen efter den omgang her :)!


  • #3   5. maj 2016 ... hov kom til at slette xD

    Ja jeg får altså også motioneret folks lattermuskler når jeg fortæller hvor ofte Moonwalk får behandling - det er bare sjovt at det er de samme mennesker som er død misundelige over min "søde, rare unghest". Bum bum smiley

    Det lyder godt smiley !


  • #4   5. maj 2016 Det sker :P.

    Hehe, ja det er altså lidt sjovt!


  • #5   5. maj 2016 Hvor er det dejligt for dig og ponyen smiley
    Hvem havde du ude :)?


  • #6   5. maj 2016 Det er så skønt, fik virkelig lettet hjertet!

    Jeg havde en der hedder Marrit ude, mener hendes firma hedder Naturlig Helbredelse :).


  • #7   5. maj 2016 Åh ja.. Vi vidste godt Safran var skæv og mistænke det var grunden til at han reagere meget voldsomt ved forskrækkelser.. Men det viste sig at han er så skæv at hele kroppen falder ud til den ene side og han kunne faktisk ikke rigtig behandles, skal rettes op først smiley så det er vi igang med

  • #8   5. maj 2016 Øv for den Signe :(.

  • #9   5. maj 2016 Jeg har heldigvis ikke oplevet at nogle af mine har haft så ondt. Lucky har haft et hævet øje på et tidspunkt, det syntes han godt nok ikke var sjovt! Den dag det var aller værst ville han slet ikke have noget med de andre heste at gøre fordi det bare gjorde ondt ): Men han manglede ellers ikke energi, så det var kun noget lokalt omkring øjet - altså han var ikke syg på den måde. Min mor tog det koldt og roligt (i modsætning til mig xD) og behandlede ham med noget saltvand og klorhexidin, så gik det over igen efter en fire dages tid.
    Ellers har jeg heldigvis ikke oplevet at de har haft ondt som sådan. De har begge haft nogle låsninger, men ikke noget alvorligt. Lucky vikke ikke strække frem og ned i longen, hvilket han hurtigt fik lært efter nogle strækøvelser. Jeg fik af vide at hvis jeg bare lavede dem var en behandling slet ikke nødvendigt!
    Og så blev Copy "bange" for at springe igen på et tidspunkt, hvilket også mere eller mindre forsvandt efter et par behandlinger. Han synes dog stadig det er farligt, men nu gør det i det mindste ikke ondt at springe mere xD


  • #10   5. maj 2016
    Der er det godt Fleur bare siger til, hun bliver eddermame sur når noget seriøst er galt :p. Men fordi jeg jeg ved hun er en "mandagsmodel" har jeg jævnligt behandler ude ( hver 3-4 måned ) da jeg ved der altid er noget og komme efter, behandleren nævnte at det er dejligt med en der får en ud og kigge som "forebyggende" ( dvs. uden egentligt nogen tegn, men i Fleurs tilfælde ved jeg der altid er noget ), istedet for først at tilkalde behandleren når noget ER galt.

    Jeg havde også dyrlæge i tirsdags, også uden det var noget vildt og voldsomt af tegn, udover lidt hakken på biddet. Det var ½ år siden sidst. Men helt dumt var det ikke, damen havde haft gang i nogle kreative ting med at slå flig af fortænder og lidt andet rod.

    Nå, summasumarum; det er aldrig overvurderet at få sin hest tjekket igennem, selvom folk ind imellem brokker sig og mener man er for følsom og siger " hesten behøver ikke altid have ondt! " næ, det behøver den ikke - men meget hellere forebygge, end stå med en hest hvis adfærd er forsøgt fjernet længe, så man ender med at stå med en hest der har RIGTIG ondt og følgerne er store.


  • #11   5. maj 2016 Dejligt det ikke har været så slemt Frida!
    Synes godt nok det var hjerteskærende at kigge på Pony i dag :(. Og så lettende da Marrit var færdig med hende! Hun var en helt anden hest og voksede uden pis 2cm vil jeg tro, fordi hun løftede op i ryg og forpart o:. Hendes ryg, som ellers altid har været lidt svaj, blev praktisk talt HELT lige!! Det var så fascinerende og fantastisk at se!
    Glæder mig til at hun skal have fingrene i Tinka, så jeg kan se om der er noget i vejen med hende. Der kan jeg lige så godt forebygge inden jeg skal på ryggen af hende jo!

    Haha, aaaaw Copy :P.


  • #12   5. maj 2016 Men Maria, Fleur er også bare en sær snegl :P.

    Er helt enig med dig, langt hellere forebygge end vente til sidste øjeblik hvor det er helt grelt eller måske helt forsent. Det er også derfor jeg vil have Marrit ud til Tinka inden jeg springer på nakken af hende, bare for at vide om der er noget der potentielt kan gøre ondt når jeg sætter mig op. Har ikke lyst til at få en rodeotur som jeg ikke er i tvivl om Tinka kan give :P.


  • #13   5. maj 2016 Årh lille hypsi da smiley smiley

  • #14   5. maj 2016 Jaaaa.. Har fandme ondt af lille Hash'Bash :(.
    Men skal love dig for hun også fik ros, Sarah! Marrit ser potentiale i krikken og mener at har Melanie ambitionerne i orden, så kommer de to mega langt! Hun snakkede fynsmesterskaber og lød 100% sikker i sin sag! For Natash kan og vil, kunne hun mærke!!


  • #15   5. maj 2016 Wauw.. Hold da op smiley Må næsten komme ud og se dem en dag. Det kunne simpelthen være så lækkert.


  • #16   5. maj 2016 Jeg er helt mindblown og stadig helt oppe i skyerne over hendes ord!

    Du ved at du er mere end velkommen hos din gamle pony, så du siger bare til!


  • #17   5. maj 2016 Jamen jeg sniger mig nok forbi når mine opgaver er afleveret så smiley
    Kan være vi skal tage ponserne med. Laban får måske en part mere.. så det kunne være super fint.


  • #18   5. maj 2016 Okay, det er jo skønt nok at hører lidt erfaringer omkring andre behandler end hende jeg plejer at bruge smiley

  • #19   5. maj 2016 Det er jo det Louise. Det er rart at kende nogle forskellige c:.

    Det gør du bare Sarah :P. Ponyerne er garanteret også mere end velkomne.
    Årh de pokkers opgaver. Jeg kommer til at ligge død og begravet i bøger fra d. 19 maj af, er desværre den heldige vinder af 12-13 eksamener i og med at jeg skal op i fuldt pensum. Og jeg har en måned til dem alle, *gisp*
    Nå, hvordan kan det være?


  • #20   5. maj 2016 Det er virkelig sørgeligt at de ikke siger noget mere fra. Og ikke mindst lige så sørgeligt at der er så mange ryttere der tror at de skal ud i ekstremer før end at de tror hestene siger fra.

    Jeg selv red jagt på en døende hest, han var lidt sløv over de sidste spring, men jeg troede bare han var lidt træt. Dagen efter fik han taget en blodprøve, da dyrlægen alligevel var i stalden, fordi han var begyndt at tabe sig lidt. Det viste sig så at hans blodprocent var så lav at det var utroligt han ikke var faldet om, men når ja han gjorde det jo fordi jeg bad ham om det. Det viste sig at han havde kræft og han blev aflivet en måned senere. Hvor ville jeg dog ønske han bare havde sagt fra i stedet for at være sådan en guttermand.


  • #21   5. maj 2016 Puuuuh Tine.. Føj da :(.
    Det må man da sige var en hest der var en kæmpe pleaser..

    Men ja, det er virkelig utroligt hvor meget de kære heste finder sig i fra os ryttere, og vi ofte først lytter når de skriger af smerte :(.


  • #23   5. maj 2016 Han var fantastisk, det var han virkelig! Og jeg var SÅ ked af det efterfølgende over at have redet ham så meget og ikke mindst at have redet jagt på ham. Han var skrækkelig at se på til sidst, han tabte 120 kg. På 5 uger.

    Men ja det er forfærdeligt, og efter sådan en omgang så lærer man virkelig at lytte til selv de mindste signaler som de sender smiley


  • #24   5. maj 2016 Jeg havde en alt-mulig-kvinde ude, Gry :). Hun kunne lidt af hvert.

    Årh, føj.. Så er det at man tænker, dumme hest, så sig dog til!
    Man får det rigtig dårligt bagefter.. Vi har jo også trænet videre med Natash. - Dog kun i det omfang hun har kunne holde til, nu vi godt vidste der var noget i kroppen på hende.

    Det gør man virkelig. Jeg får også behandleren ud igen ved det mindste, det er helt sikkert! Kommer ikke til at bruge andre, medmindre hun siger det rækker ud over hendes evner. - Så hiver jeg selvfølgelig fat i en anden.


  • #25   5. maj 2016 Wow o: Det har jeg alligevel ikke oplevet! Forskellen på Copy før og efter behandling er egentlig bare at han bliver lidt rundere over krydset, men jeg tror "bare" det er fordi hans muskler arbejder.
    Jah, han er ikke så klog xD
    Glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå med Tinka!


  • #26   5. maj 2016 Amen det var helt utroligt! Har aldrig set noget lignende!!

    Haha, det kan sagtens være!
    Neeeej det er han ikke. Men han er dejlig <3.

    Gør jeg virkelig også! Om 3 måneder, så sidder jeg med 99% på ryggen af hende :D.


  • #27   5. maj 2016 ja min hoppe finder sig i det meste også selvom hun har ondt. men min vallak finder sig ikk i noget medmindre han ved det gør godt (behandling) selv en saddel der sidder 1 mm forkert og han reagere voldsomt i rodeo spring. bare som et eksempel.

  • #28   5. maj 2016 Hold da op, det må man sige er en hest der siger fra!

  • #29   6. maj 2016 Tindur er god til at sige ifra smiley

    Mvh TT


  • #30   6. maj 2016 Hvor dejligt TT!

  • #31   6. maj 2016 Puha, jeg hader når de ikke siger fra ordentligt.

    Min gik med slemt mavesår i ca 8 måneder, før det blev opdaget. Han blev gjort ryttervant osv uden han sagde noget til det. Det var først da ham ud af det blå gik fra foderet og tabte sig knap 100kg på 14 dage at det blev opdaget og da var hele mavesækken et stort sår og fyldt med gamle ar fra mavesår. Stakkel, han har haft så forfærdeligt ondt og slet ikke vist det.


  • #32   6. maj 2016 Har den indstilling at vores heste er super atleter, hygge som konkurrence hest. Så selvfølgelig skal de da have løsnet deres spændinger eller bare have en god omgang bare for at være sikker på at der ikke er noget galt. Altid nemmer at forbygge end helbrede:) Jeg lytter rigtig meget efter hvad min fuldblod siger til mig.. Selv de mindste tegn får mine antenner til at tune ind på hende.. Skal siges at være fuldblod betyder ikke vild og voldsom.. nok nærmere tværtimod.. Hun er så ekstrem cool at man da bare lige tager en hyggetur gennem et meget trafikkeret by, over motorvejsbro, børn der læber lige ud i hoved på os... ja you name it.. intet kan få hende til at tabe fatningen! så når hun skaber sig så er jeg ret lydhør:) har behandler ude ca 1 gang pr måned bare for at hun skal have det godt og se hvis der er ændringer:) Ps hun er min military hest:) stadigvæk under optræning meeeen vi er så snart ved at være klar til at komme ud og vise hvad vi kan:)

    profilbillede
  • #33   6. maj 2016 Min hoppe var skvattet i ridehuset af to omgange i December og blev i løbet af januar meget anderledes under ridning. - jeg var mega pyller, men fik at vide at jeg bare skulle tage mig sammen. Hun stoppede på spring, hun ellers aldrig var stoppet på før og gik enten med hovedet inde ved bringen eller oppe i skyerne.

    Der hvor hun stod fik jeg at vide at hun var bare dum og skulle bare have nogle klø, så hun kunne rette ind. Da jeg valgte at tro på min mavefornemmelse og fik hende til behandler, var hun fuldkommen låst i krydset og brystbenet - men hun havde alle dage forsøgt at gøre hvad der var blevet forlangt af hende.

    Efter det har jeg ALTID haft behandler ude ligeså snart hun føltes bare en smule låst til den ene eller anden side, og endte faktisk med at få ros af behandleren for at være blevet så sensitiv at jeg kunne mærke meget små forandringer og derved være en smule på forkant inden det blev rigtig slemt. Så hvis man bare har den mindste tvivl i maven, så ville jeg få en ud at tjekke - hellere en gang for meget end en for lidt!!


  • #34   6. maj 2016 Føj da Jo :(.

    Det er helt rigtigt Phoenix, det er meget nemmere at forebygge, og jeg skulle have reageret noget hurtigere med hende.
    Det er så vigtigt at lytte, desværre er det først de senere år at jeg er begyndt på det ved mine egne. Ellers har jeg været den der "Den er bare dum og skal have et smæk i røven" rytter. - GODT jeg er kommet fra det!

    Er helt enig Aless. Og jeg er så ked af på min ponys vegne at jeg ikke fik en ud noget før. Det kommer heldigvis aldrig til at ske igen, er der det mindste så får jeg behandleren ud igen! Også derfor jeg skal have hende til at kigge på min unghest i næste måned eller næste igen, inden jeg kravler på ryggen af hende. Jeg skal være sikker på at der ikke er noget galt!


  • #35   10. maj 2016 Jeg har også haft næsten den samme oplevelse med min pony. Det hele startede med at min mor skulle have sin hest behandlet af en kiopraktor, og så ville vi bare lige give ponyen en lille luksusbehandling, for vi vidste jo at der ikke var noget galt - han var bare lidt ponyagtig engang imellem.
    Det viste sig at det var ham næsten fysisk umuligt at gå i en højregalop, at han rendte rundt med en kronisk hovedpine, havde overanstrengt forbenene kraftigt og helt overordnet var så spændt og låst at kiopraktoren ikke kunne rette ham. Vi brugte så det næste halve år på at have fysioterapeut og kiopraktor ude på skift så de stille og roligt kunne løsne ham op, og de næste par år gik med at få ham til at stole på sin egen krop igen.

    Og den stakkels pony havde kun vist det ved at slå i kontragalop og være tvær på banen smiley


  • #36   10. maj 2016 Det er utroligt at de ikke gør mere /:.

    Lykkedes det jer så at få ham rettet op igen?


  • #38   10. maj 2016 Ja, efter et par år vil jeg tro han havde det så godt som han kunne komme til, men det var først efter at han også var blevet opereret for det arvæv han havde fra kastartionen, havde fået fjernet sin hovedpine og vi begyndte at medicinere ham for PPID - tror han er den dyreste hyggepony i mands minde smiley

  • #39   10. maj 2016 Hold da op Stald Z!

    Wauw Louise. Lyder til at have værey noget af en omgang /:.


  • #40   10. maj 2016 Det var det også. Kiopraktoren skulle bare trække let skævt i hans hale (det får normalt hesten til blot at svaje lidt), så vaklede han sidelæns indtil han ramte væggen fordi hans hofte var så låst at han ikke kunne rette sig selv op igen.
    Musklerne ved hans forben havde også næsten samme hårdhed som tennisbolde fordi de var så spændte. Man får virkelig dårlig samvittighed over at have redet rundt på ham når han havde det sådan.


  • #41   10. maj 2016 Puuuh.. Føj en omgang :(.
    Godt I fik ham rettet op igen!


Kommentér på:
De satans heste og deres pleasergen

Annonce