{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.313 visninger | Oprettet:

Gaffelbåndsskade {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min hest har i dag fået konstateret en gaffelbåndsskade på det ene bagben.

Nogle der har erfaringer med dette? Hvordan er forløbet gået? Brugte i nogle specielle ting under genoptræningen?

Jeg står i den situation at min hest også har bløde koder på bagbenene. Hvis en har erfaring med dette, vil jeg meget gerne hører om det.

Alt viden inden for gaffelbåndsskader tages imod med kys hånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gaffelbåndsskade
  • #1   26. maj 2016 Min gamle pony havde også en gaffelbåndsskade, jeg havde fået at vide han nok skulle så i 7-8 måneder, men jeg "slap" med 5 måneder.

    En sene er utroligt lang tid om at hele, og for at øge blodomløbet, pakkede jeg hans ben ind i lammeskind med en bandage, som han gik med, når jeg ikke behandlede benet.

    Jeg tog noget korn, som jeg varmede op ved varm vand. Lagde det i en frysepose, som jeg lagde om hans ben, igen for at varme benet om for at øge blodomløbet. 1-2 gange dagligt

    Jeg badede jævnligt benet i brun sæbe. Smurte det med kulsukkerrodscreme, og div. varmecremer.

    Det gjorde at jeg fik mindsket den tid, han skulle have ro.

    Genoptræning skal foregå MEGET langsomt, rigtig meget skridt arbejde.


  • #2   26. maj 2016 Jeg har erfaring med akut opstået gaffelbåndsskade på et forben - her kom hesten sig fuldstændig, og er gående på højere niveau til stævner end før skaden (MA/PSG)

    Jeg var heldig i og med at skaden var akut, at jeg så det ske og derfor med det samme gik i gang med afkøling og ikke kom til at ride på en skadet hest.
    Det var en lille skade på ca 10% af senen, hvilket jo gør at 90% af senen fungerer under opheling.
    Min hest har fin bestilling og gode hove - men kom straks over på sygebeslag.
    Og jeg læste en masse engelsk faglitteratur om gaffelbåndsskadet og seneopheling, og lavede mit eget genoptræningsprogram ud fra det.

    Hesten stod fra 3 dag efter skaden skete, hvor han allerede var haltfri, på 3x3 M sygefold, og blev trukket ture på hård bund dagligt.
    Fold var 3x3 M plan hård fold, stigende over nogle måneder til 10x10 M, og herefter fri fold - min hest var meget rolig og fornuftig.
    Trækketurene startede med 3 x 5 min dagligt, og efter 4 måneder trak jeg ture i 2 timer dagligt 5 gange om ugen.
    Ridning i skridt på hård bund, lige ud, fra 5 måneder efter skaden, startende med 20 min hver anden dag, og modsat hver anden dag 2 timers trækketur.
    6-7 måneder efter skaden opstart med at ride i skridt i ridehus, KUN langside og skråt igennem i 20 min, begynde at ligge travintervaller ind på de efterhånden 1,5 time ture på hård bund, lige ud.
    8-9 måneder veksle mellem ridehus og mindst 2 ture i skoven hård bund hver uge i 1,5 time. I ridehus trav og let galop, primært ligeud eller minimum 20 M volter.
    10-11 måned begyndte at ligge sidebevægelser ind i træning, og nå normal træningsniveau fra før skaden.
    12 måneder efter skaden gik han stævne og blev kvalificeret til B-stævner i dressur.
    I hele perioden stod han med BOT gamacher. Og han fik tilskud Equimobility+

    Jeg har ventet 20 måneder før jeg begyndte at springe lidt på ham. Og han går i skoven i 2 timer på hård bund mindst en gang om ugen.
    Jeg er OB's på ikke at ride ham træt, og ikke at ride ham i dyb bund.

    Sener tager 6-9 måneder om at nå deres bedste helingsniveau. Herefter tager det yderligere tid, 6-9 måneder fær de har fået deres optimale styrke.
    Jo yngre hest, jo bedre heling. Jo tættere på ydersiden af senen skaden sidder jo bedre helingspotentiale pga blodkar sidder i senehinden, og ikke inde i senerne. Jo mere korrekt hesten står på benene, jo bedre. Jo mere tålmodighed man har, og udholdenhed til at blive ved med at gå eller skridt ture jo bedre resultat.

    Bagben er generelt værre end forbensseneskader - forbenene kan du aflaste via korrekt ridning og undlade at springe. Men bagbenene kan du ikke rigtig tage støtte fra.
    Har hesten afvigende benstilling såsom bløde koder, så ligger det maksimal belastning på senerne.
    Har man travlt, og gider ikke al det genoptræning, og hesten virker forresten da frisk efter 3 måneder - ja så går mange heste i stykker igen. Og anden gangs skader er noget rigtig rigtig skidt noget.
    Jeg vidste så også, at min hest skulle op og gå på højt plan igen, så eg ville hellere bruge 12 måneder før han var oppe og gå, og så vide at nu var han sikker, fremfor at risikerer at gå for hurtig frem. Og jeg var heldig at have mine heste hjemme, og have en anden ridehest jeg brugte kræfterne på - så jeg have nok at ride.

    Har lige haft en snak med min dyrlæge om min hest - og som hun siger, så VED dyrlæger udemærket hvilke heste som kommer til at klare det, og hvilke de skal aflive om et halvt år. Det kommer nemlig helt an på, om man har "lyst/gider" det seje træk det er at sørge for de rigtige foldforhold, rigtig beslag, rigtig genoptræning - og ikke så meget på hvor stor og alvorlig skaden reelt er.
    Nogle skader er dog så store, og hestens eksteriør, alder ect er så meget imod at opnå heling, at lige meget hvad man gør så er det forgæves.
    Og her skal man nok tage en meget ærlig snak med sin dyrlæge om, hvad dyrlægen forventer hesten realistisk kan komme sig, og hvilke mulighed eller mangel på muligheder man som ejer har, for at gennemfører et år langt genoptræningsprogram.

    God bedring med hesten

    Mvh Charlotte


  • #3   27. maj 2016 Jeg har haft god erfaring med shockwave terapi. Ikke alle dyrlæger har udstyret, men du bør helt klart undersøge det. Eneste minus er, at hesteforsikringen ikke dækker - og det er desværre en lidt bekostelige omgang.

  • #4   27. maj 2016 Jeg har erfaring med laser behandling på alle sene skader, ved os halverede det helingsperioden.


  • #5   27. maj 2016 Min pony har haft en gaffelbåndsskade på begge bagben. Begge gange stod han stille ca. 9 måneder (gav ham ekstra tid for at være på den sikre side), og forløbene har været ens i begge tilfælde. Hesten gik på jævn fold under hele forløbet sammen med en foldkmmerat, og gik dagligt med Back on Track gamache. Efter nogle måneder begyndte jeg at gå korte ture med ham på asfalt, og efterhånden blev turene længere og hyppigere. Jeg begyndte så at ride små ture på ham i skridt, og genoptrænede på den måde stille og roligt, og efter første skade endte det med, at jeg igen kunne ride let dressur på ham, indtil han fik skaden på det andet bagben. Hesten har altså ikke været igennem nogen former for særlige behandlinger eller lignende, selvom det måske kunne have fremskyndet helingsprocessen. I stedet har han bare fået en masse ro og gået med BOT.
    For et par måneder siden fik han en skade på den dybe bøjesene på det ene forben, og vi er så ved at gå forløbet igennem en tredje gang smiley


  • #6   27. maj 2016 Min havde en gaffelbåndsskade på det ene bagben ved tilhæftningen. Efter 3 måneder måtte han desværre aflives, da det havde udviklet sig og gaffelbåndet var vokset fast på griffelbenet.

Kommentér på:
Gaffelbåndsskade

Annonce