{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.715 visninger | Oprettet:

Få nu din hest tjekket! den ofre sig for dig. {{forumTopicSubject}}

Er så træt af folk der bortforklare at hesten skal have dyrelæge/kiropraktik ved hesten er dum med vilje, oftes fordi de ikke lige har lyst til at bruge pengene på det!


heste er ikke lavet til man kan ride på dem, men avlet så de bedre kan holde til det, og derfor er det vores pligt som ejere/ryttere at sørger for at prøve at løse hestens ændrende adfærd eller undersøge om det værende dårlige adfærd skyldtes problemer et sted i kroppen, som ofte er tilfældet. heste kan ikke snakke og siger ofte fra igennem dårlig adfærd.

Jeg forstår ikke at man som rytter undlader at tjekke hesten i visse tilfælde og ikke laver faste grundtjek uanset om der er noget eller ikke for at bibeholde hestens gode levestandard.

Vores heste i dag (specielt varmblod) er dårlig avl både fordi man ser med kritiske øjne på hestens udseende hestens krop kan ikke følge med og sener og knoglestruktur bliver svækket (har selv haft en hest der skulle kigge på en sadel før den stod skadet selv i skridt. dårlig avl sagde dyrlægen)

Det mindste man kan gøre når man vælger at udsætte sin hest for vores sport er at skabe de bedste levevilkår og tjekke op på helbredet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få nu din hest tjekket! den ofre sig for dig.
  • #1   12. jun 2016 smiley
    Dette bliver spændende smiley

    Mvh TT


  • #2   13. jun 2016 Helt enig med dig smiley

  • #3   13. jun 2016 Jeg er fuldstændig enig! Vi udnytter hesten til vores egen fordel og mål - så er det mindste vi kan gøre, at sørge for at hesten altid har det så godt som overhovedet muligt!

  • #4   13. jun 2016 Helt enig!

    Ofte tror jeg dog det handler om uvidenhed, især hos de unge piger. Jeg lærte, på rideskolen, som barn fx at hvis hesten bukkede eller stejlede så var det bare fordi at den var uartig og så var det bare om at finde pisken frem og sætte den på plads. Det er heldigvis mange år siden og jeg ved bedre nu, men der er stadig mange rideskole der lærer børnene at hesten bare er uartig.

    Det er svært som fremmed at fortælle børn/unge at deres ridelære ( som de sikkert ser op til) tager fejl og fylder dem med løgne.


    Mht dårlig avl, så er det nogengange også bare et uheld at hesten er et skravl.
    Jeg har fx en, ud af god familie, med minimalt sygehistorie bag sig, som konstant fejler noget. Dermed ikke sagt at der ikke bliver avlet på ikke egnede heste, for det gør der bestemt!


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   13. jun 2016 Jeg tror du er helt gal på den.. den handler ikke om at folk ikke gider, men at folk reelt set faktisk tror hesten er du og bare driller. .

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   13. jun 2016 og mht til avl, så er varmblodet hestene altså ikke så skravlede som du gøre dem til.. De er bare nogle af de mest udsatte rideheste, og dem der bliver talt med om - derfor virker det hurtigt som om at det bare er det værste lort.

  • #8   13. jun 2016 Interessant... smiley

  • #9   13. jun 2016 Det er tit det er uvidenheden der spiller en rolle der, har jeg opfattelsen af. Ville ønske jeg vidste halvt så meget før i tiden som jeg gør den dag i dag, så var der meget jeg vil have lavet om/have været mere opmærksom på.
    Der er også mange ting jeg har suget til mig fra debatterne herinde. Jeg læser nu debatter herinde hver eneste dag for at få så meget viden som muligt. Jeg er glad for jeg har fået øjnene op for HG smiley jeg har heldigvis altid haft en god mave fornemmelse, men det er ikke altid det er nok, viden er også meget.

    Ja så er der jo også dem med ikke udviklede mave fornemmelser, og dem der tager gode råd som kritik.. Og de dovne ..
    Det er nok en uendelig kamp så smiley


  • #10   13. jun 2016 Jeg tror nu ikke altid, det er dårlig avl, der gør, at især varmblodsheste er udsat.
    Prøv at se på, hvordan mange varmblodsheste er opstaldet, de står i en boks det meste af døgnet, går kun på ridehus/bane-bund og når de så kommer 2 timer på fold, så er de helt oppe at køre og slår sig selv halvt ihjel.
    Og så er der jo også vanvittigt mange varmblodsheste, så selvfølgelig er der også noget, der ikke fungerer, men jeg tror stadig på, at størstedelen egentlig er ok heste smiley


  • #11   13. jun 2016 Jep, jeg kan godt nikke genkendende til problematikken.
    Derudover så er uvidenhed og uvilje til erkendelse af uvidenhed også en stor faktor. Jeg oplever ofte, både herinde og ude i hestelivet, at hesteejere simpelthen lukker øjne og ører, når velmenende råd ikke lige passer ind i hesteejerens ideer - ofte fordi det vil kræve en større indsats for hesteejer at handle ud fra de givne råd og så bliver det desværre bare nemmere at lukke øjne og ører med argumenter som 'jeg kender min hest, det gør du ikke' og 'jamen der plejer ikke at ske noget ved at gøre det', 'hesten har ikke ondt, den blev tjekket igennem af dyrlæge for et halvt år siden' og så videre, og så videre. Dårlige undskyldninger er der nok af, når ikke man får det lette og hurtige svar, som man har ønsket sig. Herinde er tendensen, at man så bare sletter sit forumemne igen, med det resultat, at andre (som måske formår at tage imod råd og vejledning) ikke kan nyde godt af de svar som er blevet givet i et forumoplæg. Jeg må erkende, at jeg bliver en smule gnaven, når det sker (at brugere sletter deres forum, fordi de ikke fik de svar de ønskede) - især hvis der er tale om voksne mennesker.
    Eksempelvis var der for nyligt en pige, som spurgte til om hendes pony var i risiko for at blive forfangen - den var af nøjsom type, meget fed og med synlige fedtdepoter og gik på sommergræs. Som de fleste nok kan regne ud, var svaret selvfølgelig ja - den var i risiko for forfangenhed. Der blev forslået jordfold og slankekur. Det passede ikke pigen, for det var ikke sådan lige praktisk muligt. Forumemnet blev slettet - og dermed har andre brugere ikke mulighed for at trække på de erfaringer, som folk beskrev til pigen. Synd og skam - og spild af tid for alle involverede. Hvis ikke man vil høre svaret - hvorfor spørger man så?

    Jeg har meget svært ved at forstå, hvorfor hesteejere har så enormt svært ved at acceptere, at andre kan vide mere om et givent emne end en selv. Det er forskelligt hvor vi har vores videnskompetencer og dermed er det da fantastisk, når det er muligt at hente og give hjælp i eksempelvis et forum som her eller hos andre ryttere i stalden.


  • #12   13. jun 2016 Jeg er helt enig i, at man bør få sin hest tjekket, men som så mange andre skriver tror jeg, at folk undlader det pga. uvidenhed.

    Min pony bliver tjekket af massør en gang hver 2. uge og af dyrlæge og kiropraktor efter behov. Derudover går hun med tilpasset sadel. Hun gør så meget for mig, så jeg synes da det mindste, jeg kan gøre er at sørge for, hun ikke har ondt.



  • #13   13. jun 2016 Selvfølgelig kan det være indlært adfærd. Min fandt sidste år ud af, at når han stilte sig for at tisse, fik han lov at græsse. Så det nummer lavede han hele sommeren og igen i år. Men i min verden, så får man tingene tjekket og ikke bare slår det hen som værende måske indlært.
    Min egen blev naturligvis tjekket i hoved og røv, da han begyndte på det, da vi troede han havde problemer med at tisse og da alt andet var udelukket, blev det vurderet som værende indlært adfærd.


  • #14   13. jun 2016 Næ, egentlig ikke, og hvorfor skulle jeg smide en masse penge ud af vinduet til den slags ?
    De penge er bedre brugt på ordentlig foder, hovpleje og dyrlæge når der er behov for det, samt udstyr til hesten.
    Hvis min hest ikke viser tegn på at der er noget galt, så kan jeg ikke se hvorfor den skal have massør og kiropraktor, det er nu immervæk kun noget man gør hvis hesten har nogle problemer.
    Og ja, man skal huske at der er masser af heste der har indlært dårlig adfærd. Hvem siger overhovedet at de synes det er så fedt at tulle rundt med os slæbende på ryggen ? finder de ud af at de kan slippe ved at evt stejle eller bukke, er der nu en del heste der gør det, uden at de fejler andet end at de ikke gider.


  • #15   13. jun 2016 Halleluja Mette (kødæder) smiley

    Mvh TT


  • #16   13. jun 2016 Den brune tante

    Men man starter vel ud med at få tjekket hesten, hvis den opfører sig spøjst og ikke bare holder på at det bare er indlært adfærd. Og når ALT andet er tjekket og hesten ikke fejler noget, så kan det være indlært.


  • #18   13. jun 2016 Jeg tror også lidt nogle gange at det er uvidenhed men ikke at sige det KUN er det. Nogle skaffer sig en hest til deres børn og regner med at det kun indeholder;
    - Betaling af opstaldning (evt foder)
    - lidt udstyr som kun er i starten
    - barnet skal køres et par gange om ugen ud til hesten

    Men de tænker ikke rigtig over at der også er en masse andet som fx. kiropraktor hvis hesten så viser dårlig adfærd så skal den bare sites på plads

    Men så er der dem der har hest får at have hest. De heste der bare går på en mark eller står i en boks dag ud og dag ind og bliver redet et par gange om året og måske står med skader og ejer er ligeglad "hesten bliver jo ikke brugt særlig meget"


  • #19   13. jun 2016
    Min får behandler fast hver 3-4 måned, hun er en idiot der bliver låst og skæv som vi andre skifter underbukser. Det får hun også selvom der ikke er behov for det umiddelbart - og behandleren finder det dejligt, at der rent faktisk er en ejer der tilkalder en behandler før lortet er gået galt, altså for at forebygge.

    Selvom behandleren var ude for 2 måneder siden, kommer hun igen i morgen eftersom jeg har en pony der nægter at gå frem uden at bukke, sparke eller stejle.

    Hun skriger til verden når hun har ondt - hvor andre fx islændere eller fjordheste æder det i sig, går ind i sig selv også virker de bare "stædige og dovne ". Træls for dem at de reagere sådan og man dermed måske ikke opdager tingene fordi man tænker adfærden har en anden grund.

    Jeg krummer tæer når jeg ved min har gået rideskole og var kendt som en "sur og stædig kælling " da jeg ved hun havde møg ondt på daværende tidspunkt. Hun har nok forsøgt at skrige det til alle at hun havde ondt, men det er blevet taget som en hest der bare skulle sættes på plads, var stædig og hoppe med stort H.

    Men ja, det er svært det for heste mennesker med at de skal sluge en kamel og sige " okay, jeg har handlet forkert, haft en forkert overbevisning og på den konto nok ikke været helt venlig ved min hest " - det er da ikke særligt fedt og indrømme. Så det tager tit noget tid, men det gør det uanset om det har med heste eller ej og gøre, det med at indrømme at man har taget fejl.


  • #20   13. jun 2016 heste er ikke lavet til man kan ride på dem, men avlet så de bedre kan holde til det

    Jeg forstår ikke man sætter sig op på et dyr man syntes IKKE er lavet til man kan ride på det? ja nok er de avles så de "bedre kan holde til det".

    men er det ikke at behandle dem som en ting ala en bil der bare SKAL bruges og smides ud så fordi den ikke holder evigt. det ikke så nemt at reparere en hest som en bil trodsalt uanset hvor meget man elsker den. eller er min viden utilstrækkelig?

    så kan man jo kontrollere osv i hoved og røv med masse eksperter men så er det grundliggende problem at dyret ikke er lavet til det stadigvæk og derfor bør man slet ikke ride. derved er problemet sådan set KUN at vi rider på dem?


  • #21   13. jun 2016 Colakim - nu kan de jo blive låst osv. Bare ved at gå på fold.. (Det er der Tindur har lavet sine låsninger ifølge min behandler) og hvis vi ikke rider på de opdager vi jo ikke at de har disse låsninger.. Men ja..de er jo ikke skabt til at blive redet på... Det beviser jo hele deres indre organer.. Så det er jo vi der er nogle egoistiske fjols!

    Mvh TT


  • #23   13. jun 2016 # 16 : Jeg skriver også * ikke viser tegn på at der er noget galt * hermed mener jeg at hvis hesten pludselig gør noget anderledes end den plejer, såsom at min hest pludselig lå meget ned på folden, hvilket den ellers aldrig gør.
    Jeg vidste den havde dårligt øje ( sår på hornhinden ) som blev behandlet, og da øjet nu er rask igen, ligger hun heller ikke ned mere.
    Men det var ændret adfærd, som kunne tilskrives at hesten fejler noget, og først så checker man om der er noget galt, finder man intet, så kan det sagtens være indlært dårlig eller ikke dårlig adfærd.
    Så som når jeg trækker hestene ind går de pænt, uden problemer, det er indlært at man ikke stopper op og forsøger at hive noget græs undervejs. Men trækker min datter dem ind, så forsøger de mange gange, fordi de har *lært* at de kan løbe om hjørner med hende.


  • #24   13. jun 2016 Puha sikken en spænende debat man jeg sige - det altid lidt "tricky" når der kommer emner herinde som spænder så bredt , men ja det læses jo også på svarene smiley

    Vi kommer bare ALDRIG udenom at lige så mange heste og raver der findes lige så mange meninger og holdninger er der til ting , syntes det dejligt når der kommer et emne hvor man kan dele dem og så det jo op til folk og bruge det eller lade hver smiley

    Syntes der er flere svar her ned af jeg nemt kan nikke genkendende til men bestemt også andre som jeg ikke forstår , men det er jo det gode ved at dele oplevelser/hændelser med andre heste folk smiley

    Dog må altså som avle også lige ind skyde at den der "alle over en kam" udtalelse den må i altså længere ud på landet med , nu har jeg ikke avlet i 100 år - men det er altså logik for bur høns ( undskyld mig ) at hvis man har en elendig hoppe med diverse fejl og mangler så kommer der KUN skvat ud af det , og ja folk ved simpelthen for lidt til at avle nu om dage , hvor tit falder man ikke over en annonce med en enten gammel eller ung "ødelagt" hoppe med salgs overskriften "sælges til avl" , og ja måske ville den være egnet HVIS det ikke lige været fordi den sælges som ødelagt ridehest med både mus , tæt siddende torntappe og så videre - jamen søde venner det er jo arveligt ? , den hest havde bedst af at få fred !
    - efter min mening , ved godt det hårdt , men hvis den ikke har et værdig heste liv nu og bare ender som kastet bold eller hvem ved ryger ud af landet og solgt som ridehest igen og blevet tævet løs på fordi den faktisk bare har ondt , jeg kan ikke leve med de tanker så hellere den får fred
    Men desværre springer nogle folk på og køber sådan en hest til avl uden og vide bedre = der har du dine skravl , lige meget hvor god en hingst du bruger er hoppen ikke i orden og så kommer alle problemerne smiley

    Som avler gør jeg et stort nummer ud af at gå tjekket mine hopper i hoved og røv inden de i foles de gennemgår også en fuld handelsundersøgelse og røntgen for hvis ikke de i orden så står jeg jo med føl der har kostet mange penge at lave samt at foder på og så kan man bare aflive den ØV smiley

    - og så ligeledes som her også bliver skrevet man må også sætte sig ind i hvordan hesten fungere og er sat sammen , alt hænger sammen helt ned til den daglige fodring af hesten smiley
    Min egen først avlede havde jeg også sådan en "mirakel mager" til at se på da hun var 3,5 og tilredet med efterfølgende laaange pauser og den fik en god omgang massage og gøren ved og så får jeg til sidst af vide den har ondt i hovedet fordi den har gået med for meget grime på fold - tænker der lyder da noteret naturligt og hun går så derfor efterfølgende slet ikke med grime på fold mere , ca 5 mdr efter kommer samme person igen og her står den så helt af for mig , for igen så får jeg samme besked men nu har hesten jo ikke gået med grime på fold i 5 mdr og til med så hun har haft en ride pause på 3 mdr , så kan fup eller fakta ??
    - jeg solgte den så noget tid derefter hvor den gennemgår en fuld handelsundersøgelse , røntgen over ALT på Højgård i Aarhus og dyrlægens udtalelse var "sjældent ses der en hest så korrekt lige efter bogen i krop , sind og uddannelses grad " hun var spotles , og hun var allerede svarende uddannet og kan sige det er hun stadigvæk og går i bestemte velgående , det handler om at se på hesten og kende sin hest - og ved godt nogle skrev det var en dårlig undskyldning men jeg må sige jeg er ikke imponeret at få massør kiropraktor el lignende desværre smiley

    Men korrekt fordring , korrekt bestilling / smed , korrekt udstyr og korrekt avls arbejde og en korrekt forståelse af hesten anatomi og velfærd så kommer man langt og får en ridehest som kan bruges helt som en bil ??


  • #25   13. jun 2016 Det drejer sig vel i bund og grund om godt gammeldags horsemanship ?

    Ikke det HMS som man lærer går ud på at kunne lave triks, eller gå med hesten i snor - men det som horsemanship reelt betyder, nemlig al omgang med heste.

    Jeg har været så heldig at have haft mine to nuværende heste siden de var 1 år gamle - og de og jeg kender hinanden udenad.
    Jeg kan hører om de er småtgående i det jeg trækker dem fra fold ind i boksen - det lyder ikke som de plejer.
    Jeg kan se om de spiser/har spist deres mad som de plejer. Drikker som de plejer, tisse og s... som de plejer.
    Jeg kan se på den måde de bevæger sig på folden, om de har det godt.
    Jeg ved hvordan de skal opfører sig under opsadling, for at være i hopla i ridningen.
    Jeg ved hvordan de opfører sig under ridning, hvad er normalt/ikke normal opførsel for den enkelte hest.

    Mit horsemanship består af både min manegment af hestene på fold, i boks, i ridning, pasning med vaccination og tænder, smed hver 6 uge ect.
    MEN jeg har sunde og raske heste, som trives hos mig og under ridning. De få gange hvor jeg har syntes der måske var "noget", så er de blevet smidt til dyrlægeuddannet kiropraktor - men da de er sunde dyr, som bruger sig selv hensigtmæssigt både i ridning og i deres fritid, ja så får de hverken massage eller kiroprakter e.l. med fast intervaller. Det ville da være spild af penge og tid.

    Rent faktisk bliver jeg meget bekymret, når jeg hører en hest skal have fast "etellerandet" for at holdes kørende. For så er det reelt en stakket frist før dyret er slidt op, hvis det ikke kan holde til at gå på fold og rides på let niveau, uden at skulle knækkes på plads jævnligt.
    Og ja jeg ved godt at folk bruger det til fx ex-travere eller ex-rideskoleponier, hvor man må forvente de er slidt og kun lige kan klare sig fysisk. Men til alm rideheste uden en "hård fortid" der forstår jeg simpelthen ikke, at man ikke vælger at se på måden man holder hesten på i hverdagen, og måden man træner hesten på - for noget er da grumme galt ?

    Mvh Charlotte


  • #26   13. jun 2016 hahaha hold da op en at vågne op til nu syntes jeg en del af mig generalisere lidt selvom jeg bevidst har undgået det.

    1. kan kun snakke for min egen erfaring dvs. de mennesker jeg har oplevet (en del af) har udemærket godt vidst at det var bedst at få den tjekket har bare udskudt tingene for ikke at betale…. og uanset om andre gør det med udvidenhed ellerikke er det nu en gang bare en opfordring og ikke medvidere en diskussion.

    2. husk at læse min tekst. jeg skriver i fleste tilfælde er det smerter ikke at det altid er, men uanset hvad burde man ved dårlig adfærd få hesten tjekket, da man ikke altid kan drage til konklusion før andet er udelukket.

    3. Nu tager jeg min dyrelæges parti da jeg syntes det hænger fornuftigt sammen omkring avlen er dårlig på specielt varmblod hestene avles højere, mere typepræget, ædel, og lange ben. kroppen kan ikke følge med specielt sener i benene. (jeg har ikke skrevet indlægget fordi jeg forventer alle er enige i mig, for så var det nytteløst)



  • #27   13. jun 2016 Hmmmm dårlig avl af varmblodsheste - jeg ser det noget anderledes end at kalde det dårlig avl.

    Jeg kalder det "dårlige" ejere.... smiley

    Avlen af de langbenede stort gående heste er i princippet ikke dårligt. Det er FEDT at sidde på en hest, som bare er designet til fx at gå dressur, hvor det ligger SÅ naturligt for dem at bevæge sig med store rummelige bevægelser, at kunne sætte sig i overgange, som naturlig har op-af-bakke-tendens.

    MEN det betyder jo ikke, at man bare kan springe al grundridning og styrketræning af ungheste over, fordi de er designet til nemt at stå højt fortil, nemt kan fyre den af i fri trav, nemt kan lave sidebevægelser osv.

    Det er som at anklage en Ferrari for at kører for hurtigt, fordi bilisten er vant til en Fiat 1,0, og derfor har vedkommende knaldet speeden i bund under kørsel, for det er vedkommende vant til.

    Det det kræver at ride på "Ferrarier" er en stor grad af horsemanship - fordi de skal styrkes og trænes til at holde, ikke bare rides hvor de går højt rejst af natur, men hvor de ikke har ryggen med. Ikke bare fyres af i fri trav igen og igen uden reelt at have styrken til at komme bagfra.
    Men er det hestenes skyld/ avlens skyld at ryttere rider dem i stykker ?

    Jeg er selv amatørrytter af bedste skuffe - og har en oldenborgblanding og en DV'er. Og ollebolleblanding er SÅ nem, SÅ stabil, 4 ben fast forankret på jorden, velbalanceret fra start af.
    Dv'eren er god, rigtig god, og designet til dressur, men han er også en håndfuld at håndterer pga hans 6 gear, og hans store gangarter.
    Ollebolleblanding er nu som 9 års ca 1,5 år længere fremme uddannelsesmæssige, end dv'eren. For dv'eren bruger sig så meget, at jeg hele tiden skal tænke "less is more", for ikke at ride ham i stykker, for ikke at ride ham øm og træt af ridning. Og det er horsemanship at holde sine heste glade for at gå til ridning.

    Men det er jo stadigvæk ikke avlens skyld, hvis jeg bare knoklede på, og red hesten i smadder ?

    Mvh Charlotte


  • #28   13. jun 2016 Jeg har haft min del af "den er fræk giv ham et klap i røven!"-rideskoleoplevelser.
    Men jeg tror ikke engang kun det er børn og unge, for hvor tit hører man ikke generelt "min underviser siger at..." og så er det bare det rene mundlort smiley

    Især fordi - og nu kommer jeg med en generalisering - at mange traditionelle beridere i store stalde skal have en masse heste igennem, og her vil man ikke tage sig tiden til det mange ting nu engang tager, og så er det lettere at mene at hesten er "fræk" eller "bare tager pis på dig" i stedet for at stoppe op og lige undersøge det.
    Selvfølgelig er der undtagelser, så når jeg skriver dette mener jeg selvfølgelig ikke alle, men hold nu op, hvor er jeg bare stødt på mange uvidende beridere og dette giver de jo så videre til alle de elever de har (jeg så fx. meget gerne, at berideruddannelsen blev kigget efter i sømmene).

    Jeg er enig i, at det nok stammer lige så meget fra uvidenhed som at man ikke vil bruge penge på det. Det er bare så sørgerligt at denne uvidenhed hersker på en stor del af ridecentrene rundt omkring i Danmark, og når mange af dem som egentlig burde sprede kendskab til vores træning af hestene stadig hænger fast i gamle myter og overtro, så er det bare så fandens svært at ændre på..


  • #29   14. jun 2016 God debat, har 2 punkter der popper frem i mit hovede smiley

    1: jeg har lige sat min 3 års i tilridning. For mig var det vigtigt at jeg forinden fik en kiropraktor til at tjekke ham igennem (+ sadeltilpasning, tænder, osv.) + 2 dyrlæger som sagde god for at gå igang, FORDI hvis han så under ridning laver bøvl, så ved jeg på forhånd at det ikke er fordi han er låst, har smerter etc. og så behøver jeg ikke gå og have ondt i maven over hvad det mon kan være. Ligesådan skal han have kiropraktor+dyrlæge når han er "færdig" tilredet.

    2: Hvorfor først få en behandler ud når hesten har SÅ ondt at det viser sig under ridning? Det er da usselt af os hvis vi mener det er ok hesten går med lette, mellem og mellem svære smerter HELT FREM TIL at hesten siger fra?
    Det forstår jeg ikke man kan synes er okay... Som minumum ville jeg få en dygtig kiropraktor ud halvårligt på en unghest, og min. hver 1-2 år på en voksen hest. Hvis man er for nærig til det skal man have en guldfisk istedet smiley


  • #30   14. jun 2016
    Charlotte - Du må da super gerne komme med forslag til hvordan jeg kan forhindre min super følsomme dame i at låse sig ofte :o)

    Hun har lige haft behandler i dag, der var låsninger over alt - det var slemt i forhold til hvad det plejer og være til de normale tjek hver 3-4 måned, det her er også kun 2 måneder siden sidst. Men denne her gang har damen så også tydeligt sagt fra med spark, buk og stejl og havde tydeligt ondt.

    De andre gange får hun behandler også selvom der ikke er tydelige tegn men fordi hun altid laver et eller andet.

    Hun er bare møg følsom på alle mulige måder, nærmest hele vejen rundt uanset om det er foder, foldkammerater, tænder o.l.

    Hun har gået rideskole hest 2 år tror jeg, som jeg har fået sjusset mig frem til. Hvor hun har haft ondt højest sandsynligt.

    For mig og se er hun bare lidt en særlig, hun er møg følsom og det er nogle mennesker også bare. Nogen mennesker trækker det korte strå og er uheldige og hiver alt muligt træls til sig, det har hende her også gjort sig.

    Pisse irriterende, men sådan er det :o) Jeg har ikke fået hende foræret for at være en grand prix hest, men hun trives nu super og har det godt, bare følsom og har altid været uanset ridemetode, foldkammerater, opstaldningsmåde osv. vi har været en del igennem.


  • #31   14. jun 2016 Halløjsa
    Jeg tror ikke, at man kan forhindre at nogle heste skal knækkes på plads igen og igen. Som jeg også skrev i mit indlæg har nogle heste haft et hårdt liv, som fx rideskoleheste, travheste eller reelt set forkert redet dressurbolle, springhest you name it.
    Og her skulle man da være et skarn ikke at hjælpe dem.
    Men jeg forventer så også til gengæld, at folk der køber sådanne slidte heste, behandler dem som Krikken gør - hjælper dem med deres skavanker, ikke forventer en GP hest, og sørger for at ride dem bedst muligt med hensyntagen til deres fordi.

    MEN....

    Det jeg ikke forstår er, at man forventer at ungheste og alm raske rideheste åbenbart ikke kan fungerer uden KST, kiropraktor, massage ect hvert halve år - så er det da fordi man åbenbart har valgt et skravl af et dyr med fysiske skavanker, hvor man forventer den har ondt af at gå på fold ?
    Eller også forventer man, at man ride dyret så dårligt, at det får ondt, og bør rettes jævnligt ?
    Og så ville jeg dælme nok vælge et sundere dyr, og få noget bedre undervisning i stedet for at behandle på dyret, når det først har fået (forventede ) smerter smiley

    Så jeg bruger mine penge på at forebygge smerter, skævheder og skavanker ved at betale en god underviser for at lærer mig at ride, således at jeg styrker min hest fysisk og mentalt smiley
    Hvis andre synes det diskvalificerer mig i at holde hest smiley

    Mvh Charlotte




  • #32   14. jun 2016 Krikken :

    Hvad får dig til at sætte dig i sadlen gang på gang hvis din hest behøver at blive "rette op" hver anden måned ??


    - jeg fuldstændig målløs , er det at "gør alt for hestens bedste" ?
    jeg ville ha SÅ dårlig smag i munden over at ride en hest gang på gang og vide den havde det så skidt i hele kroppen at den ikke kan fungere uden at blive "rette op" hver anden måned smiley

    Hvornår er nok , nok ?

    Jeg rider selv udelukkende på hestens præmisser men hvis det var min hest ville den blive pensioneret eller få helt fred , og naturen ville den jo være blive ædt hvis den er for svag ( sorry de lidt barske ord , men jeg ser på hesten vel og vel og ikke min egen lyst til at den skal rides )

    Jeg forstår ude mærket godt at nogle ønsker at forkæle deres hest med en gang massage eller andet lige så vel som det gavner os mennesker - men at heste ligefrem ikke kan gå uden overhovedet er for mig at se en rytter der glemmer af hesten ikke kan "tale og sige fra" og det er udelukkende for rytterens skyld og vist ikke hesten smiley


  • #33   14. jun 2016
    Tja, min behandler finder det super dejligt at hun for en gang skyld kommer ud til min hest og spørger " hvad er der så galt " og jeg svare " ingenting ".
    Hun kommer ofte først ud til heste når lortet er væltet så og sige.

    Hun finder det dejligt, at man får hende ud for at forebygge, istedet for først at overveje det, når tingene er gået galt og det hele sidder fast og hun så skal åbne skeletterne i skabet.

    Det lyder dumt at få en ud, uden der er nogen grund til det - men jeg finder det langt bedre at tage problemerne i opløbet end først få behandleren ud når hesten begynder at bukke, stejle og sparke - måske man kunne ha' fanget problemet da hesten var lidt stiv i den ene side og slog med halen i nogle momenter. Det havde da været mere behageligt for begge parter.

    Hvis jeg får en hest der ikke er så følsom som Fleur, så hedder det nok ikke hver 3-4 måned, men hver ½ år fx for at være forebyggende. Men det kommer an på hesten.


  • #34   14. jun 2016
    Kimi - Jeg sætter mig ikke op på en hest der har det dårligt :o)
    Jeg satte mig op i sidste uge, hesten var sur og jeg hoppede af og fik behandler i den her uge og har ikke redet siden - netop fordi hun har sagt fra.

    Så jeg har super god samvittighed - især fordi behandleren roser at jeg får det kære følsomme dyr tjekket jævnligt, også selvom der umiddelbart ikke har været nogen tegn på at noget gør ondt når jeg har bestilt hende til at komme ud. Så jeg netop tager det i opløbet, istedet for at ende med en hest der bukker og stejler.

    Det er meget forskelligt hvor meget og hvad der er galt, den her gang havde hun totalt lavet kaos i kroppen. Andre gange er det kun lidt i bagparten.

    Så nej, jeg kan ikke følge dig med stakkels hest - jeg har en der siger fra på alle måder hvis jeg satte mig op og hun ikke var ok - fx som i sidste uge.
    Hun er slet ikke for svag og burde få fred - hesten kan sagtens gå rundt på folden uden og have rundt, men hvis hun er låst og skæv og jeg så sætter mig op og beder hende om noget, kan det så være at det gør ondt.

    Min hest har et dejligt, dejligt liv hvor hun passes og plejes. Havde jeg holdt hende kun for ridningen havde jeg givet hende en i røven og sagt hun skulle tage sig sammen, istedet for at hoppe af og tilkalde en behandler.


  • #36   14. jun 2016 Krikken :

    Tja det jo både fordelen og ulempen ved at folk er så forskellige , hos mig ville sådan en hest ha kommet på pension og få lov og gå og hygge sig uden at skulle lave det mindste så længe den kunne - og blev det vurderet at den ikke længere kunne holde til det , vil jeg være den taknemlig for at ha slæbt rundt på mig de år den kunne og så ville den komme på de evige græs marker smiley

    Jeg kan nemt følge dig i at du vil forbygge dens skæve hedder og være god ved den med at hjælpe den med at blive "rette op" , men for mig er hestens velfærd klart det vigtigste og heste som skal have SÅ mange behandlinger for at kunne bruges til ejers/rytters formål som endda tilmed kun er på hobby plan syntes jeg personligt er forkert , for hvornår stopper det så ? smiley

    Hvornår er nok , nok ?


  • #37   14. jun 2016
    Nok er slet ikke nok, når pony stortrives - især elsker hun at komme på tur og hun bliver sur og muggen og gider ikke snakke med mig, hvis hun intet laver.
    Hun trives ikke som foldbums.

    Jeg er i hvert fald glad for at min hyp er endt ved mig og nyder et dejligt liv til den dag hun ikke kan mere, istedet for at ende ved dig og havde sagt godnat til sådan en fantastisk hest, der har lært mig så meget.

    Biomekanisk Bæredygtig Ridning - Jeg har været mange steder omkring ridning, forskellige steder fra den ene ende af skalaen til den anden. Jeg er endnu ikke nået til, at forstå den måde du gør tingene på og mener om tingene, måske jeg en dag gør.
    Men lige nu er jeg og hyppen et super sted hvor hun virkelig topper so far og er så god. Så jeg behøver ikke at du skal sige " hvad nu hvis ".

    Det er fedt at du har fundet en måde og gøre tingene på og tror helt og holdent på det - men det er lige så træls med dine mange indlæg omkring det og dine stikken til alt, som du finder det træls når diverse folk der går ind for BBH eller akademisk prædiker vidt og bredt omkring det.
    Det er for mig samme omgang der kommer - det er fra folk der tror på det og har fundet noget de går ind for, men nogle gange, så bliver det sgu bare for meget " jeg er klog, i er dumme ". Afhængigt af måden man skriver på.

    Og nej, jeg føler mig ikke ramt og usikker på min måde og gøre tingene på - jeg er bare træt af det. Ligesom jeg har været træt den gang der var bidløshippieomgang hvor det også var løsningen på alt. Eller at BBH var løsningen på alt. Det er træls, når en ting er løsningen på alt.


  • #38   14. jun 2016 Hold da op - og hvordan kan det være for hestens skyld ???

    Så du mener nok er slet ikke nok på noget tidspunkt - så den får lov og skal ride HVER dag trods det kommer så langt at det ender med den skal "rettes op" fordi den går på fold inden du kan ride den og skal "rettes op" igen efter ridning fordi den er blevet redet smiley

    Jeg ville ikke "bare" sige godnat til den dette skriver jeg hellere ingen steder jeg vil lade den komme på pension - og når ikke den kan holde til det vil jeg sige godnat og tak for alt det godt den har givet mig , for det er at være fair for hesten smiley

    Og alle heste har inden de bliver ridehest være fold dyr i alle deres ungdoms år - så det må vist bare være din holdning og ikke hestens smiley

    Men det jo dejligt du glad for din hest og gør som du gør - men derfor har vi jo ikke alle samme mening eller holdning som dig , og du må du jo acceptere , det et åbent forum og alle må dele deres holdning og meninger jo smiley


  • #40   14. jun 2016
    Nope, det er herligt at vi ikke har samme meninger - intet problem i det, men mener man modsat, så argumentere jeg selvfølgelig for hvorfor jeg gør som jeg gør.

    Fred være med hvordan du mener - pony og jeg har det dejligt (Y)


  • #41   14. jun 2016
    Hehe, jeg forstår helt hvad du mener Biomekanik :o).
    Selvfølgelig fortæller jeg om min hest - selvfølgelig fortæller jeg om hvordan jeg gør og hvorfor, andet ville være underligt når folk stiller spørgsmålstegn.

    Og ja, vi hestefolk ( inkl. mig selv ) er gode til at synes vi selv har ret også brager vi ind i nogle strigheder ind imellem. Jeg er blevet god til at kunne bruge mange ting, fra mange steder og se tingene fra mange vinkler.

    Men jeg erkender blot, at din retning med Jean fidusen - der er jeg slet ikke nået hen til at ville se noget som helst til, fordi jeg er så dybt uenig med næsten alt du skriver uanset hvad det er om vdr. ridning, træning e.l.

    Så ja, over for dig holder jeg godt på min ret, ligesom jeg holder på min ret når det kommer til at vide om jeg har en pivskid af en hest der fryser uden dækken i regnvejr/blæst hele dagen og ligesom jeg holder på min ret om at min hest bliver skør i bolden af for meget stivelse.

    Nogle ting er til at tage og give med, andre ting holder jeg på - sådan har vi alle det vidst :o).

    Tak for samtalen, jeg har ikke brug for mere - du må gerne skrive en PB, men her i tråden er det vidst hoppet for langt væk fra start :o).


  • #43   14. jun 2016 OK Biomekanisk bæredygtig ridning, hvad er det så der skal til, kritik er ok, men hvad så, hvad skal Krikken så gøre, efter din mening?

    og nej, lad lige være med igen at henvise til dine blogs, dem er jeg for gud ved hvilken gang gået kold i. For teknisk og for mange fremmedord.

    Prøv at forklare dine metoder på jævnt dansk. Det er ingen sag at skriv noget teknisk svært ved at bruge fagsprogs ord. Men at skrive det, så alle kan forstå det, og så det giver mening for ikke-indviede-fag-specialister er en kunst.

    og jo, det kan lade sig gøre, jeg kan gøre det med hjernens opbygning og funktion (neuropsykologi), hvis nogen har interesse der, og det på trods af, jeg rent faktisk er ordblind. Så må du også kunne gøre det med din special viden.

    Formiddel din viden, så vi får glæde af den.

    Så helt konkret hvad skal Krikken gøre, hvordan skal hun ride sin hest, så den undgår alle de behandlinger?



  • #44   14. jun 2016
    Jeg har fået svaret før Dorthe C når jeg har spurgt ind til hvordan man skal ride.
    Og man er nød til at hellige sig helt den måde og gøre de på, få hende ud eller sende videoer og pille alt ned man før gjorde - for nej, det kan sleeeeeeeeet ikke beskrives på skrift brug af meget lange tekniske fagudtryk der bare lyder fancy og er taget ud af Jean fidusens artikler, som hans indviede fans er de eneste der kender til :o).

    Damn it, faldt i igen, fy Maria. Hold dig til Facebook.


  • #47   14. jun 2016 Tja, så er emnet ikke vigtig nok for dig, kan jeg kun konstatere.

    Jeg brænder for neuropsykologien, og har googlet 4 ord i hver sætning, gennem de 1000 sides pensum, (flere i starten end til slut), for hvor var det da svært. Men jeg fik virkelig de fag under huden, og er i dag i stand til at forklare det så min 8 årige søn også kan forstå det.

    Jeg har ikke sat mig ind i anatomien på en hest, på samme måde som jeg har sat mig ind i den menneskelige hjerne. Dog tror jeg ikke at hestens anatomi er så meget mere indviklet end den menneskelige hjerne, at det ikke kan lade sig gøre, hvis ens viden ellers er stor nok og man er sikker nok i sit fag.



  • #48   14. jun 2016 Jeg fik vidst ret smiley
    Hvad med at blive enige om at være uenige... Uvidenhed er guds gave til idioterne blev jeg engang fortalt smiley

    Mvh TT


  • #49   15. jun 2016 Ja, det kunne vi.

    Synes dog det er en skam, at Biomekanisk bæredygtig ridning ikke er i stand til at formidle sin viden på en forståelige måde, så den bliver brugbar for alle. Men kun kan referere det på den måde, som hun har læst det.

    For jeg er sikker på vi kunne lære noget af den måde at ride på. Jeg siger ikke, vi skal hellige den metode 100 %, men der helt sikkert nogle grene, som vi kunne bruge, som kunne komme vores heste til gode. Hvilke dele vi kan bruge, er sikkert forskelligt, afhængig af hvem vi er og hvordan vores heste reagere.

    Mit håb er at Biomekanisk bæredygtig ridning vil sætte sig så godt ind i stoffet, at hun er i stand til at tilpasse formidlingen af stoffet så det passer til modtagerne.


  • #51   15. jun 2016 Du brander for det - fedt smiley

    JEG VIL RIGTIG GERNE LÆRE AF DIG, OG DET DU KAN!!!!!!!

    så har vi lige det på plads. men jeg oplever at du kritisere og kritisere, og når jeg beder om en dybere forklaring, så bakker du. Personligt synes jeg det er lidt træls, selv at skulle finde forklaring på din kritik alle andre steder, end i den tråd hvor du kritisere.

    Ja, jeg ville være i stand til at sætte mig ind stoffet, vedhjælp af Google. Det tager mig utrolig lang tid.

    Du ved rigtig meget, hvorfor formidler du det ikke på en let tilgængelig måde?

    Personligt vil jeg rigtig gerne fortælle om neuropsykologien, da det er total spændende, men hvis nogle vil vide noget om stress, så nytter det jo ikke noget at jeg bare smider alle de smarte ord og tekniske betegnelser i hovedet på dem. de vil selv skulle bruge en masse tid på at Google sig frem til en forståelse. Så de opgiver inden de går i gang. som jeg gør med dine blogs. Jeg vil omtale hippocampus som "bibliotekar" som sætter og finder viden på plads i hjerne. Og at denne krymper når hjernen bliver udsat for længere varende stress, samt hvad dette så betyder...... Når og hvis der bliver spurt yderligere ind, så kan vi gå længere og længere ned i detaljerne, eller hvis det er en anden retning, som den i den anden ende ønsker at vide. da hippocampus også har 27 andre funktioner, så et indlæg kan blive rigtig langt og teknisk, hvis ikke jeg har fokus på hvad modtageren ønsker at vide.

    Hvorfor skriver du ikke bare en forklaring på hvordan Krikken så skal ride sin hest, så den undgår alle de behandlinger. Sådan helt overordnet, med nogle få rigtig gode råd, forklaret på jævnt dansk. - det vil jeg stadigvæk rigtig gerne vide.

    F.eks. heste er tit skæve fordi......heste låser i hoften fordi..... ved at være obs på dette........ kan du gøre............

    eller hvad nu du ser som problemet og løsningen.


  • #53   15. jun 2016 "Hvis du vil lære, så book et kursus eller undervisning. I bloggene og mine andre svar står der en masse generelt. "

    Uanset hvor interesseret jeg end måtte være i emnet, så ville jeg simpelthen ikke kontakte dig om kursus eller undervisning på nogen som helst måde. Den attitude du viser her, ville jeg ikke være interesseret i, overhovedet. Hvis det er sådan du taler til folk, der ønsker viden fra dig, så er du simpelthen ikke værd at spilde tid på. Det her er nok den dårligste markedsføring, jeg NOGENSINDE har oplevet. Det tror jeg sgu ikke du får mange kunder på.

    Hvad så, hvis jeg står til et af dine kurser og simpelthen ikke forstår hvad du mener, med alle dine fine, tekniske ord? Hvordan vil du så forklare mig det? Så har jeg jo betalt dig for det.

    Jeg må holde med Dorthe her. Er du ikke i stand til at bruge dine egne ord til at forklare noget, så er du simpelthen ikke dygtig nok til det. Det er noget fis, at meningen går tabt - det kommer da helt an på hvordan du vælger at forklare det. Jeg har haft adskillelige undervisere i folkeskole, gymnasie og universitet der var i stand til at forklare emnet og alle de fancy fagtermer med deres egne ord - ja, og da såmænd også undervisere i ridning. Hvis ikke man kan få forklaret hvad fagordene betyder, hvordan kan man så lære at forstå dem? Hvis du ikke er i stand til at forklare det bedre end hvad fagsproget kan forklare, hvorfor skulle man så betale for et kursus ved dig? Så kan jeg jo ligeså godt læse litteraturen.


  • #54   15. jun 2016 "lige nu er det dig der kun kan finde ud af at kritisere. Jeg har svaret på dine spørgsmål i den her tråd - nogle af dem flere gange!"

    Det må da næsten være en joke. (Mangler smiley der græder af grin)


  • #56   15. jun 2016 Jeg har haft lære som kunne forklare den danske skattelovgivning, så så vi alle forstod den.
    Jeg har haft lære som var i stand til at forklare hjernens anatomi, kredsløb og fejl i disse, hvor der blev givet flere 10 og 12 taller til eksamen.
    Eller tag f.eks. bloggeren her på hg Sandra Charlotte Kempf, hun skriver nogle fantastiske blogs, som er utrolig nemme at forstå, viden når lige ind.

    Men jeg da ved gud aldrig fået at vide at jeg kritiserede, fordi jeg ikke forstod.

    Det eneste jeg indtil nu har bedt dig om er at komme med baggrunden for din kritik, at argumenter for det du siger, på en måde så vi alle kan forstå den.

    Jeg kan kun beklage hvis jeg har forlangt det umulige. At andre er i stand til det, betyder jo ikke at du magter det.

    men der er ok at du kritisere andre, og deres måde at gøre tingene på, uden argumentation, men vi andre må ikke påpege at noget af det du gør er uhensigtsmæssig??? Eller har jeg også misforstået det?

    Lær forpokker fra dig, så vi andre lære noget, det er mit eneste ønske.


  • #58   15. jun 2016 Jeg har kun lige skimmet tråden.
    Som behandler bliver jeg ked af, at nogle påstår at alt kan rides væk og at alt vil falde tilbage i det samme, hvis ikke træningen er præcis efter en eller anden given metode- det er ikke min erfaring. Jeg har mange heste, som jeg har rettet op og hvor tingene ikke er vendt tilbage. Jeg kommer der til rutine-tjek engang imellem, men finder kun små-ting at løsne. Og jeg har endnu til gode at se, at f.eks. et skævt bækken kan rides væk.
    MEN, jeg er stor tilhænger af, at man samarbejder på tværs - behandlinger understøttes glimrende af rigtig træning!
    Men uanset hvordan man vender og drejer det, så er heste ikke oprindeligt lavet til at ride på, derfor tror jeg ikke på, at man kan ride dem fuldstændig afspændt. Det vil give spændinger i en eller anden form- desuden er ingen heste eller mennesker født fuldstændig lige, hvilket gør, at vi påvirker hinanden under ridning.
    Selvfølgelig kan man med god undervisning, blive opmærksom på, og styrke egne og hestens svagheder, så alt kan blive så lige som muligt. Men du kan ikke træne en hest helt lige, som er født med f.eks. kortere lårben i venstre side. Den vil kompensere i nogen grad og den slags små forskelle har rigtig mange dyr og mennesker.

    Derfor mener jeg heller ikke man kan undgå spændinger helt. Desuden har behandling den fordel, at det styrker opmærksomheden og blodgennemstrømningen på hestens krop, hvilket også er med til at booste immunsystemet.

    Jeg anbefaler altid selv, at man får hesten tjekket hver 3. måned, evt. bare med massage. Det giver virkelig god mening, ifht de heste jeg har, som kører på den måde. Man kan afhjælpe småting, som dermed ikke "sætter" sig. Så jeg bakker krikken op her smiley

    PS: Biomekanisk, bæredygtig ridning: Jeg følger med på din blog og synes det er meget spændende læsning, men det stof jeg har set dig henvise til, var meget gammelt.


  • #60   15. jun 2016 Biomekanisk - Hehe, hvad er det mon egentlig, at jeg har misforstået? smiley
    Sjovt som vi bare alle misforstår dig. Det er ikke faldet dig ind, at det måske kunne være noget med måden du forklarer dig (eller mangel på samme)? :o)

    Det er så nemt at smide beskyldninger efter folk, og så bagefter bakke ud og sige "nu vil jeg ikke mere". Det kan man næsten kun grine af smiley

    Nej, jeg håber da ikke du er her for markedsføring. Men synes da alligevel ikke det er så kløgtigt at opføre sig sådan, hvis man samtidig ønsker kunder. Der kunne jo sidde nogen derude, der havde tænkt at du lyder spændende, men når det er denne tone der dominerer hos dig, så er der nok mange der bakker ud. Ødelægger du det ikke lidt for sig selv? Eller er det lidt den der "Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet..."


  • #63   17. jun 2016 Carlson R er en spammer-fake-profil som lige er blevet slettet på HUG.

    Udstemme er sendt herfra !


Kommentér på:
Få nu din hest tjekket! den ofre sig for dig.

Annonce