{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Nu skal jeg igang!! {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Var lige en tur på vægten her til aften smiley 64 kg. Det fik mig til at tænke på hvor meget jeg savner mine 53 kg (som kun er et år siden) og hvor meget jeg savner at være aktiv.

Så nu er jeg altså nød til at komme igang med at gøre noget, for jeg er nået til at være lige på grænsen (måske lidt over) til overvægtig og det nægter jeg. Føler virkelig jeg har forrådt mig selv ved at tage så lidt af min krop at jeg er endt med 10kg+ på et år.

Min tanke er at forsøge med, frugt(og agurk, gulerod og majs) og aftensmad.
Men tror i det vil virke?
Eller har i andre bud?

Håber nogen kan hjælpe mig med kost ændringerne for det her med vægten er begyndt og fylde en del i min hverdag og det ønsker jeg ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu skal jeg igang!!
  • #1   26. jun 2016 Hov har da vidst fået ramt mine piletaster da jeg valgte om det skulle være off topic, beklager fejlen.

  • #2   26. jun 2016 Jeg spiste 6-8 gange dagligt, da jeg var på slankekur. Det er langt det sundeste, da du holder dit blodsukker ved lige, samt din krop har hele tiden noget at arbejde med.

    Et program med 6 måltider så sådan her ud:
    Kl 06.00; Morgenmad bestående af proteinpandekage, blødkogt æg, grøntsager samt frugt af en art.

    Kl 09.00; Frugt og grøntsager, samt et stykke rugbrød med fedtfattigt kyllingepålæg

    Kl 12.00; Frokost, bestående af rugbrød, æg, og frugt og grønt

    Kl 15.00; Et æble eller andet grønt

    Kl 18.30; Aftensmad, oftest ris/pasta, kylling og grøntsager

    Kl 21.00; Grønt eller frugt

    Og med 8 måltider spiser jeg mindre, men oftere.

    Derudover trænede jeg og red. Jeg tabte i gennemsnit 1kg i ugen smiley


  • #3   26. jun 2016 Du vil leve af frugt/grønt og aftensmad??
    Det lyder fuldstændig tåbeligt i min verden!

    Få lavet en fornuftig kostplan der dækker dine behov og dyrk en masse motion!

    Hvis du skærer for meget ned på din kost risikerer du bare ar blive træt, uoplagt og komme i underskud af en masse vitaminer, mineraler osv.


  • #4   26. jun 2016 Prinsessen og Mette: Det var egentlig derfor jeg tænkte frugt og grønt for at jeg ville kunne spise når jeg ville uden dårlig samvittighed og få en masse små måltider.

    Prinsessen: Det er lidt svært og få lavet en fornuftig kostplan med 2 meeeget stressede forældre så vi 99% af tiden for usund mad


  • #5   26. jun 2016 Håber da du vil have andet end frugt og aftensmad i løbet af en dag?
    Det er vigtigt du får noget ordentligt at spise morgen, middag og aften. Ved kun at spise frugt får du ingen længerevarende mæthedsfølelse, og det gør at man lettere falder i de søde sager - og du risikere ikke at have energi til dagen. Desuden indeholder frugt rigtig meget sukker.

    Jeg vil sørge for at spise ordentligt.
    Til morgenmad kan det være en rugbrød med ost eller andet pålæg, æg, yoghurt/mælk og havregryn, havregrød mm - der er mange muligheder. Du kan evt. drikke et glas juice til. Undgå al det lyse brød - det er tomme kalorier, der ikke giver mæthed ret længe.

    Til middag kan det være rester fra aftensmaden, rugbrød med æg eller noget kødpålæg, det kan være en salat med eksempvis kylling i. Evt. et stykke frugt, et par gulerødder eller lidt nødder til. Drik vand til.

    Aftensmaden tænker jeg umiddelbart du har styr på ud fra dit indlæg. Sørg gerne for at der kommer nogle proteiner og noget grønt i din mad. Proteinerne kan fås fra andet end kød - eksempelvis linser eller kikærter. De er gode fordi de bl.a. er med til at give en god mæthedsfornemmelse. Der udover er der mange gode vitaminer, antioxidanter i grøntsager i al verdens afskygninger. Der udover indeholder grønt også en del væske, som er med til at fylde i maven. Drik vand til din aftensmad.

    Agurk, gulerødder, advokado, grøntsager, nødder er gode som mellemmåltider. Byt gerne en del af frugten ud med grøntsager for sukkerindholdets skyld.

    Der udover vær opmærksom på portionsmængderne - de er tit en stor synder. Det er ok at tage to gange -men lad der gå lidt tid i mellem, så du når at mærke om du rent faktisk er mere sulten.

    En lækkersulten fornemmelse er noget der typisk går over igen, og trangen behøver ikke stilles. Gå en tur i stedet.

    Nu ved jeg ikke hvordan du er motionsmæssigt - men sørg for at få motion. At stå af bussen et stoppested tidligere eller at parkere længere væk er også motion. Se gerne om du hver dag kan lægge en halv times motion ind med minimum moderat intensitet - det kan evt. deles i to gange 15 min.
    Fordelen ved at dyrke motion er efterforbrændingen - dvs. der sker en højere forbrænding uden du laver noget efter træning ift. hvis du havde siddet på sofaen. Denne efterbrænding er større jo større intensiteten er.


  • #6   26. jun 2016 Hvor høj er du, og hvordan er du bygget? Er du veltrænet med godt muskelsæt?

    Jeg mener, at vægten måske ikke siger så meget om, du skal tabe dig. 64 lyder i mine øre ikke voldsomt.

    Når du begynder på en slankekur, er de 3 vigtigste parameter motion, motion og motion.

    Ja, kosten er langt den mest effektive form for at slanke sig, desværre, så tænker kroppen, AHRRRRR. hungernød!!!!!!! så det først den brander af er musklerne, de er nemlig meget dyre at have kørende end fedt rent energimæssigt. Dette resultere i at din forbrænding falder. Dvs. at efter end slankekur, så kan du spise endnu mindre end før. Spiser man så som man gjorde gør, så tager men endnu mere på, så en ny slankekur. Derved er jo-jo vægten grundlagt.

    Så overvej lige, om du ikke "bare" skal sætte din motion lidt i vejret, også spise sundt, det tager lidt længere tid, men med et sundere resultat.

    Vægten skal du ikke give så meget opmærksomhed, hvad siger spejlet, og bukserne? jeg vejer 10 kg. mere end de kvinder jeg har samme højde og drøjde med på mit arbejde, og jeg har nok en smallere talje og en fladere mave den dem. Hvis jeg tager mit MBI, så er jeg lige på kanten til overvægtigt, og dette på trods af, jeg ikke har spor antydning af deller.

    Så igen, overvej lige, om det er en kræs slankekur du skal på, eller om du "bare" skal trimmes lidt. Det sidste er meget sundere end det første.

    Læste engang at slankekure er en hurtig måde at blive tyk på. Og hvis de rent faktisk virkede, altså efter man var stoppet med dem, så ville fedme ikke være så udbredt. - en livstil med motion og sund kost vil du nå langt.


  • #7   26. jun 2016 Jannie: Den med trangen til søde sager dækkes jo igennem fx. frugten

    Men ja kan godt se jeg er langt bag ude i alt det her xD har ikke skulle tænke over min kost siden 6. klasse hvor den stod på.. Mere motion og undgå mad.

    Men har lige et spørgsmål til jer alle. Hvorfor er det i alle nævner proteiner? Og protein rigt mad?

    Ud fra hvad jeg ved så som kødspiser er det stortset umuligt og få for lidt proteiner.


  • #8   26. jun 2016 Dorthe C: Hov alt det har jeg fuldstændig glemt efter mit vægt chok.

    Kan ikke helt svare på hvordan jeg er bygget men er nok forholdsvis spinkel og omkring 160-165. Så 64 er ikke slemt men og tage 10 kg på er en dårlig vej og gå. Og til det med bukserne... Alt mit tøj er skiftet ud fordi jeg ikke kan passe det mere. Så det er gået den forkerte vej også set i spejlet.

    Og det var egentlig ikke ment som en slankekur men ja det er det vel når jeg er tvunget til at gå tilbage til normalt igen efter ferien (efterskole) den havde jeg faktisk ikke lige overvejet.


  • #9   26. jun 2016 Arghh kan godt se jeg lyder forvirrende, beklager det.
    At finde en ordenlig kostændring jeg kan holde er lidt overvældende at skulle tænke på.


  • #10   26. jun 2016 Hvor gammel er du??

  • #11   26. jun 2016 Det hjælper ikke at spise frugt på livet løs. Frugt indeholder enorm meget sukker. Man skal ikke spise mere end max 3 stykker frugt om dagen - 1 glas juice gælder for 1 frugt. Resten skal dækkes af grøntsager. Frugt, og andre sukkerholdige produkter er bedst at spise med andet mad, da GI (google det, hvis du ikke ved hvad det er) derved er mere stabilt - andre produkter er med til at "udligne" virkningen af det sukkerholdige. Ved at vælge produkter med lavt GI sikrer du et mere ensartet blodsukker, hvilket kroppen meget bedre kan håndtere.

    Grunden til protein det mætter bedre end fedt og kulhydrater. Derudover har protein en lavere brændværdi, hvilket betyder, at det ikke indeholder så mange kJ som fedt og kulhydrater. Et godt pejlemærke for mennesker, der ikke dyrker eliteidræt, og som spiser blandet skal have 1g. protein pr kg legemsvægt i døgnet. Det betyder selvfølgelig også at det ikke nytter noget at spise en kæmpe mængde kød om aftenen - så bliver mætheden ikke fordelt ud over hele dagen - for ja, normalt er man rigeligt dækket ift protein i form af kød. Problemet er bare at de fleste spiser al for store mængder kød om aftenen i stedet for dels at få det gennem andre produkter og dels også at dele det ud over døgnet.

    Nu skal du heller ikke blive total fedt- og kulhydratforskrækket, da begge dele også stadig er vigtige - problemet er bare at vi typisk for ALT for meget af det.


  • #12   26. jun 2016 Prinsessen: 17

    Jannie: Ahh nu giver det mening, tak.

    Så, hvad har i af bud til hvad jeg skal gøre uden og være til besvær for min mor?
    Har overvejet at blive vegetar men er lidt nervøs for om jeg ender med at få mangel på divs. vitaminer


  • #13   26. jun 2016 At blive vegetar er ikke løsningen på at tabe sig. Du skal blive vegatar fordi du oprigtigt ønsker det.
    Tag en snak med din mor omkring dine tanker. Sig, at du gerne vil leve sundere. Kom med eksempler på, hvad du måske godt kunne tænke dig at finde i køleskabet. Tag en madlavningsdag en gang i mellem, hvor du måske gør ekstra ud af maden - din mor vil sætte pris på ikke at stå for aftensmaden, og de vil sikkert heller ikke klage over et lækkert, sundt måltid.


  • #14   26. jun 2016 Tænker vegetar er en lidt nem (stadig ikke nem men nemmere) måde og få presset lidt flere grøntsager ind i måltiderne.

    Det er bare svært fordi jeg ikke ved hvad jeg ønskerog finde og ikke kender særlig mange sunde opskrifter. Og er lidt nervøs ved at sige det til min mor da jeg ikke syntes hun skal have endnu flere ting og tænke på (mange personlige problemer i familien)


  • #15   26. jun 2016 Dukan kuren smiley
    Nem og overskueligt og har tabt mig det jeg ville - og samtidig kørt videre med en sundere livsstil


  • #16   26. jun 2016 Syntes også du skal tage en snak med din mor om at du gerne vil leve lidt sundere... Men derudover så tror jeg du kan smide en del kg ved at dyrke mere motion!
    Find en motionsform der tiltaler dig... Gang, løb, cykling, rulleskøjter eller noget andet...


  • #17   26. jun 2016 Vegetar er ikke nemmere - heller ikke for din mor.
    Opskrifter - det handler altså bare om at bruge noget tid på google. Det gør jeg selv, når jeg er løbet tør for ideer, og der er nettet altså spækket med opskrifter i al verdens opskrifter.

    At presse noget mere grønt ind behøver ikke være svært. Det kan være at lave en gulerødssalat - denne kan laves i flere variationer. Nedenfor er de variationer jeg bruger, men det er jo egentlig en selv der bestemmer.
    1) Revet gulerødder m. lidt rosiner og/eller hakkede mandler
    2) Revet gulerødder + revet persillerødder m lidt rosiner og/eller hakkede mandler
    - Det er i alt 4 variationer.

    Af standardvarer har vi i køleskabet:
    - Gulerødder
    - Spinat eller spidskål
    - Tomat
    - Agurk
    - Persillerødder (når årstiden er til det)
    - Frugt
    Der udover er det meget forskelligt hvad der ellers er. Det kan være advokado, rødbeder, bønnespirer, forskellige champignoner, peberfrugt, porrer mm. - det kommer meget an på hvad jeg har planlagt at spise. Lige nu er der også hestebønner. Jeg har aldrig prøvet det før, og har heller ikke planlagt det til noget, men så dem i supermarkedet og blev nød til at prøve dem.

    Hos os er en typisk måde at få grøntsager gennem grøntsagsfritter i stedet for pasta/ris/kartofler. Det er vanvittig nemt og passer sig selv.
    Når vi laver lasagne er det også meget sjældent med plader. Her er der typisk forskellige grøntsager i kødsovsen, og som plader bruger vi auberginer - der er stadig ost på smiley

    Det at få grøntsager ind i maden er også bare at putte noget i kødsovsen eller lave en lille salat ved siden af. Det behøver ikke være så avanceret.


  • #18   26. jun 2016 Husk du os skal dyrke noget motion løb nogle turer smiley mig og min mor løber os 7 km hver dag, men det er kun fordi vi godt kan lide det ikke noget med slankekur smiley

  • #19   26. jun 2016 Har forslået at købe den der friture en der som stortset ingen olie kræver (fordi min mor er stor fan af pommes frites) og at vi skal have grøntsager eller groft brød hverdag.

    Men hun er skeptisk med om det ikke vil komme til at koste mere for vi har ikke særlig mange penge smiley


  • #20   26. jun 2016 Hver anden dag

  • #21   26. jun 2016 Prinsessen: Rulleskøjter!! HA! Det havde jeg fuldstændig glemt alt om. Det tror jeg sku jeg skal igang med igen smiley tak for forslaget

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #22   26. jun 2016 Det gælder om at holde sig under sit kalorie forbrug, for så tabe man sig, også er det sådan set underordnet om du bruger dine kalorier på slik eller på agurk.

    men en gylden regel er at spise fødevare som ikke er behandlede, spise mindre portioner, også skifte drikkelse ud med vand.
    Men sørg for at kunne unde dig selv at have det sjovt, og spise søde sager en gang i mellem (en cheat day), ellers kører man død i det.


  • #23   26. jun 2016 AMT: Desværre er der det med at jeg nægter og tællekalorier. Har forsøgt et par gange før og det er bare endt med en konkurrence om hvor mange kalorier jeg kan spare. Så er ærligtalt nervøs for at det kan ende ud i noget spiseforstyrrelse når jeg i forvejen ikke har det super psykisk.

    Forsøger at gøre de ting men urgg det er svært. Tak for svaret smiley


  • #24   26. jun 2016 Det er ikke dyre at købe et rugbrød i stedet for franskbrød. Det er jo ikke fordi I nødvendigvis skal lægge alt om, men om man vil det er færdigmad altså også dyrt. Ingen siger I behøver at købe luksusvarerne.
    En pose gulerødder koster mindre end en pose chips.
    Vandet er meget billigere end colaen
    Smøret kan undværes
    En pak fedtfattig kødpålæg koster det samme som en pakke rullepølse
    En pak med fiskefars koster 25-30 kr og så er der madpakkepålæg til flere dage
    Mayonnaisen kan undværes
    En agurk koster 5 kr i sæson


  • #25   26. jun 2016 Prøv at lev efter sense måske - det er der folk der har tabt meget af. Og generelt vær mere aktiv, og tænk mere over hvad du propper i munden.
    Det lyder dog ikke til at være slemt, når du er omkring 160 høj, men det vigtigste er hvad du ser i spejlet, IKKE hvad der står på vægten! Lad vær med at satse efter en bestemt vægt, men gå efter hvad du synes er pænt i spejlet.

    Står selv i samme situation - jeg er 156 cm, og vejer 62 - 5 kg som er kommet på efter jeg stoppede på efterskole desværre. Og tro mig, de 5 kg sidder I K K E pænt - så jeg er også i gang med at træne.

    LAD være med at spis "så lidt som muligt" ved kun at spis frugt m.m - TÆNK istedet over hvad du spiser.
    Din krop skal have noget at leve af - og det får den IKKE hvis du kun spiser frugt og grøntsager og så aftensmad.
    Billedet viser hvor lang JEG har været - dog langt fra færdig! På billederne fra 2013 vejer jeg 64 kg, som IKKE sidder pænt når jeg er så lille som jeg er - på dem fra sidste år, vejer jeg 57, hvor jeg gerne vil ned igen. Og det kræver vilje!


    profilbillede
  • #26   26. jun 2016 Hvis du har taget 10+ kg på. Så er der nok en grund til dette. Måske du ikke har haft overskud til at passe din krop, måske noget har stresset dig eller lignende. smiley
    Det værste du så nu kan gøre, er at være led og ked ved din krop, og straffe dig selv med hårde kure, som den du foreslår. smiley

    Mærk dig selv, spis fornuftigt og i fornuftige portioner. Und dig selv en lille skål slik eller lign i weekenden. smiley
    og så dyrk motion.

    De der rasende quick fix kure er simpelthen til at lukke op og sk... i. smiley

    Pas på dig selv, tænk rart om dig selv, sig til dig selv, at "ja nu er det vidst ikke lige dig kære krop jeg har haft mest overskud til, men det gør vi noget ved nu, lidt ad gangen." smiley

    DET er det bedste du kan gøre. smiley

    Kh Mia



  • #27   26. jun 2016 Mia B: Jeg ved godt hvorfor jeg har taget på, efterskole med usund mad, en mig der er været held nede psykisk så jeg ikke har haft overskud til at tage mig af min krop og dyrke motion.

  • #28   27. jun 2016 Et forslag til motion der er super hyggeligt :
    Løb en tur med hesten, evt spring med den hvor du løber ved siden af (det er hårdere end man liige skulle tro xD ) Så kommer både dig og hest i noget bedre form - taler af erfaring xD
    Jeg kan efter en uges træning allerede se en forskel hvilket jeg er lykkelig for! Endelig går det den rigtige vej, og jeg lægger ikke engang mærke til at jeg træner smiley


  • #29   27. jun 2016 #27:
    Hvor synd, men det er derfor du skal tænke godt om din krop, og tage det stille og roligt.

    Hvis du pludselig finder dig selv i den der situation hvor du bare har lyst til at ligge på sofaen med en stor pose chips eller skovle en hel plade marabou ind, så sørg for at have nogle sundere alternativer klar. For når man har det sådan, enten pga træthed eller pga man er trist, så hjælper de der råd med: "løb en tur," eller "spis en gulerod" næppe. Og vil man gerne spise en hel plade marabou så gør det, men VED du allerede inden, at du bagefter vil have det skidt med det, så er det et tegn på at maden bare skal aflede dine tanker og give dig ro. Altså trøstespisning, og det er lidt som at tisse i bukserne smiley

    Du kan evt have nogle sodavands is i fryseren, eller frisk frugt du kan skære i stykker og spise med en gaffel, eller frosne jordbær der har ligget og tøet i 10-15 min med et drys sukker smiley

    og husk, tal altid pænt til din krop, det andet blir man kun deprimeret af smiley


  • #30   27. jun 2016 Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, jeg er igang med grundforløbet som fitnessinstruktør, så send en pb, så skal jeg gøre hvad jeg kan for at hjælpe dig smiley

  • #31   27. jun 2016 Har ikke læst mere end de første kommentarer, men skal se at flere er imod frugt - grønt inden aftensmad.

    Det kaldes Raw Till Four, og det har fungeret absolut fantastisk for mig. Jeg spiste RT4 i 3 - 4 måneders tid og tabte mig 10 kg, uden at dyrke andet motion end at ride min hest. Det kræver du sætter dig en smule ind i hvilke grøntsager der indeholder hvad, så du ikke udelukkende spiser agurker fx. Hvis du spiser varieret er det en super måde at leve på, og du kan spise (næsten) lige så meget du vil, for du bliver ikke "tung-mæt" som fx animalske fødevare gør en.
    Jeg levede vegansk i forvejen, og gør det stadig, så min aftensmad bestod hovedsageligt også af planter.

    Du vil desuden opleve en rigtig positiv effekt, hvis du dropper mælkeprodukter. De er fyldt med fedt og hormoner, som bestemt ikke er godt for kroppen.


  • #32   1. jul 2016 Tror der er for og imod for alle ting. Personligt tror jeg ikke på kure, men på livsstilsomlægning/kostomlægning. Slankekure får dig til at tabe dig meget, og når du så begynder at spise normalt igen, så tager du som oftes også på igen.

    Sund kost kan gå hen og blive dyrt, men jeg tror lige så meget det er hvad man gør det til. Som der også står skrevet længere op så koster en pakke rugbrød altså ikke mere end en pakke franskbrød, derudover spiser man mindre af det, fordi det mætter mere, samtidigt holder det en længere tid mæt, og man er derfor mindre tilbøjelig til at falde i senere hen.

    Jeg er selv aktiv hele tiden stort set. Jeg er cykelrytter, og når jeg ikke cykler laver jeg 100 andre forskellige ting. Min krop har brug for meget mad, og for så at undgå at tage på af den store mængde, spiser jeg så vidt muligt sundt. Jeg er 164-165 og vejer 58-59 kg. Jeg har store muskler i min krop (cykelrytterben:/), og de trækker en del brændstof i sig, og jeg kender udemærket til at være sulten om aften, som du skrev om i dit andet indlæg.
    Til morgenmad synes jeg det er lækkert med havregrød med blåbær, eller skyr med hindbær, og det mætter også utrolig godt! Smoothie spiser jeg en gang imellem, for at give min krop et vitaminboost, dog er der også en del sukker i, så det er kun en gang i mellem.
    Til frokost spiser jeg hovedsageligt rugbrød, med enten friskstegt kylling eller andet kødpålæg med højt proteinindhold og lavt fedtindhold (salt kød fx, men der er dog en del salt i). En gang imellem spiser jeg også fisk, for at få nogle umættede fedtsyrer i kroppen.
    Til aftensmad synes jeg den er lidt sværere, da det jo afhænger af hvad familien spiser, men det er som udgangspunktet sundt, og så hvis man sørger for at spiser mere at det sunde og mindre af den mindre sunde. Jeg lever ofte også selv maden, og så kan jeg jo kontrollere lidt hvad vi får.
    Måske kan du finde lidt inspiration i mit spisemønster?

    Derudover har jeg skabt min egen opskrift på havregrynspandekager, som bare smager himmelsk! Og så er de også sunde! Winwin! Så måske kunne du spørge dine forældre om ikke du må lave noget mad til jer en dag, og så kan du lave noget sundt, og vise at det hverken er dyrere eller kedeligere end det usunde, totalt energidrænene mad. Hvis du vil, vil jeg gerne give dig min opskrift på havregrynspandekager, som er et hit i min familie.

    Der er vidst mange holdninger til det med mælk! Jeg selv er af en lidt anden overbevisning end Louise, og tror på mælk er godt. Skyr fx. er fyldt med proteiner, næsten igen fedt og kulhydrater, og du er derfor meget længe mæt. Derudover drikker jeg selv et glas mælk til min frokost, fordi der er proteiner i, som også mætter, og jeg derfor ikke spiser lige så meget mad. Derudover er der jo kalk og andre gode ting i mælken. Men jeg tror det afhænger af hvilke undersøgelser man læser, og hvad man selv oplever. Alternativt, drik vand. Det mætter også.

    Det blev langt, men jeg håber du kan bruge det smiley


  • #33   1. jul 2016 Team AP

    Jeg kunne godt tænke mig din opskrift smiley


  • #34   1. jul 2016 HAVREGRYNSPANDEKAGER:

    250 g havregryn
    250 g hvedemel
    5 æg
    Et nip salt
    2 spsk sukker (kun undlades, men giver altså lige det sidste)
    En spsk vanillesukker
    Mælk (letmælk er bedst, minimælk kan bruges.)

    Havregrynene blendes og sætte i blød i mælken i 15-30 min. (der skal letmælk nok i til at havregrynene er dækkede)
    Efterfølgende tilsættes de øvrige ingredienser og dejen røres sammen. Derefter tilsættes evt. ekstra mælk, så dejen får den rette pandekage-dejs-konsistens. Prøv dig frem, det er nemmere at gøre dejen lidt tyndere, end at gøre den tykkere!

    Jeg har opskriften inde i hovedet, men har nogle mål jeg altid går efter, derfor er der ingen mængdeangivelse på mælken - håber den kan bruges alligevel, for de smager så lækkert!

    Og som et lille side tip: Når man bliver en hej til disse pandekager kan man lade være med at blende havregrynene, og blot sætte dem i blød på køl natten over. Det siger de kloge er bedre, men jeg vil anbefale at starte med den blendede version smiley


  • #35   1. jul 2016 Tak! De skal prøves smiley

  • #36   1. jul 2016 Enjoy - og fortæl gerne om de smager!

  • #37   1. jul 2016 Må også se og få prøvet dem

    Tillader mig selv om fredagen at spise pandekager eller vaffler kunne være dine skulle prøves


  • #38   1. jul 2016 Pas nu på, med det mindset "jeg tillader mig selv at spise noget lækkert - men kun fordi det er fredag"

    Mad er ikke noget du skal "gøre dig fortjent til", det er en nødvendighed, en menneskeret - det gælder også dig.

    Du kan i teorien spise lige det du har lyst til, bare du gør det med måde og omtanke.
    Det handler om at skabe sig nogle gode vaner og komme ind i en god rutine.


  • #39   1. jul 2016 Sanned: Jeg vil gerne have at mad er noget lækkert og ikke bare en nødvendighed smiley

Kommentér på:
Nu skal jeg igang!!

Annonce