{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Og derfor sælger man ikke syge dyr billigt..... {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt lige over den svenske artikel, hvor nogle kvinder køber skadede danske heste op billigt i Danmark, og videresælger dem som "sunde og raske" i Sverige.

Ej hvor er det trist, for både de stakkels dyr som bliver solgt rundt fra det ene sted til det andet, og som jo hver gang skal vise med smerte at den ikke kan holde til ridning.
Og nej hvor er det synd for de nye ejere, som tror de har købt en dejlig hest til 40-75.000 kr, at de står med et sygt dyr.

Så husk - kan du ikke selv beholde dit syge eller skadede dyr - så er det den her skæbne du meget vel risikerer at sælge den til :
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-10/svenskar-luras-att-kopa-sjuka-danska-hastar

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Og derfor sælger man ikke syge dyr billigt.....
  • #1   28. jun 2016 Jeg må indrømme at jeg er lidt splittet omkring netop det her emne.

    En af mine veninder har solgt en hest til netop hende kvinden for derefter at finde den til salg. Hesten havde en gaffelbåndsskade, men fungerede fint bare ikke på det plan hun ønskede.

    Hvad gør man med en sådan hest? Den trives, kan rides måske endda på højt plan efter et par år med ro, men det kunne/ville min veninde ikke vente på, så kunne hun enten sælge eller aflive.

    Jeg synes der er stor forskel på at sælge en hest i trivsel med en sådan skade der har gode chancer for at komme sig og så en kronisk halt hest der aldrig kommer til at have et godt liv - jeg har altid været 'god' til at aflive dyr der ikke trives, men jeg må indrømme at jeg ikke synes at alt skal aflives, det kommer i høj grad an på individet og omfanget af skaden!

    Jeg er enig i at jeg ofte ser heste til salg jeg personligt havde aflivet på stedet, men der er altså også heste der har mulighed for at få en god tilværelse på trods af skader, det handler bare om at finde den rette ejer. Det er bare så pokkers svært at vide hvem denne ejer. Så kan man sætte dem nok så dyrt for at skræmme folk uden penge væk, men bare fordi man har råd til at købe en dyr hest bliver man ikke automatisk en bedre ejer.


  • #3   28. jun 2016 Jeg må erklære mig uenig. I min verden kommer det helt an på hvordan hesten er mentalt og hvilken stand den er i fysisk.

    Jeg har selv haft en dejlig hest der ved salg blev sendt i fuld røntgen. Der var ikke et eneste billede uden fejl og dyrlægen var mildest talt chokeret over at hun kunne gå. Hende solgte jeg til en fantastisk dame der stadig har hende og rider MB samt har kåret hende - aldrig har jeg været i tvivl om at hun skulle have et nyt hjem frem for at slagtes, på trods af at det vel er en 'tilstand' man kan kalde kronisk og at der absolut ingen garanti er for hendes holdbarhed.

    Omvendt har jeg haft en pony jeg uden tøven aflivede fordi jeg ikke nænnede at videresælge da den var utrolig frygtsom og på ingen måde en pony der ville trives hos alle og enhver, den fejlede som sådan ikke noget der ville hindre en ride karriere, men han skulle ikke videre.

    Som skrevet tidligere kommer det i min optik helt an på individet og omfanget af skaden. Nu præsentere hende kvinden sig jo også som privat fremfor erhvervskøber så det er ikke lige sådan til at spotte, Det er nærmest umuligt at gardere sig imod folk der vil snyde, du kan jo fortælle lige hvad du vil om dig selv til folk der aldrig har mødt dig før. Kontrakter kan brydes, har stadig til gode at se en gå i retten med en brudt kontrakt, og at beholde ejercertifikatet er også en ringe løsning da man blot kan få lavet et nyt når man har en underskrevet købskontrakt.

    Der er altid måder at snyde på hvis man vil ...


  • #4   28. jun 2016 ... Uden at blive personlig vil jeg godt hinte til dit salg af ponyen Maya - personligt ville jeg kalde det en kronisk syg pony med hosten hvis udsat for støv og et temperament der ud fra beskrivelsen ikke passer specielt godt til den målgruppe der rent teknisk bør ride den. Alligevel har du den til salg herinde, en lidt mere dømmende person ville kalde det dobbeltmoralsk.

    Jeg synes blot det bekræfter min teori om at man bør kigge på individet mere end lidelsen - jeg havde hvis jeg tager min objektive hat på valgt at aflive en pony i den alder med de problemer.


  • #5   28. jun 2016 Der er jeg nok lidt "hård" - hvis du ikke gider genoptræne din hest, men bare vil af med den, så skal du slå den ned.

    Hvis du venter, genoptræner og herefter sælger en hest, som har HAFT en skade, men nu er gående igen, ja så synes jeg at det er i orden. Der er masser af heste som render glade rundt med gamle ophelede skader - fx seneskader - og stadig går på højt plan.

    Men som jeg læser denne artikel, så er de pågældende heste vurderet uegnet til andet end let ridning - og sådanne dyr beholder man, eller får selv slået ned.

    Og problemet er jo, at fuskere de er åhhhh så sympatiske, og vil give dyret det bedste af det bedste - men har tænkt sig at sælge det ASAP for at tjene nogle penge.

    De eneste oplevelser jeg har haft, hvor det har fungeret med salg af syge/skadede/gamle dyr er, når ejer starter med et udlån - og efter 1-2 år forærer hesten til låner.
    Men så får man selvfølgelig ikke nogle basseører ud af det.

    Mvh Charlotte


  • #7   28. jun 2016 Jeg henviser blot til det du selv skriver ''Har man hest/pony med varig sygdom/skade bør man aflive for dyrets skyld '' Har man et mere objektivt syn på din pony og dømmer man uden at kende den ville man som jeg sikkert vælge at aflive. Kender man dyret, som du gør, får man et mere nuanceret billede af hvad det rette valg vil være hvorfor man, som du, vælger at sælge fremfor at aflive på trods af at dyret nok ikke er 100% i orden - det var blot en pointe.

    Jeg er for så vidt enig Charlotte, men det er ikke alle der har ambitioner/tid/tålmodighed (kært barn har mange navne) til at vente år på at deres ridedyr bliver i orden, hvorfor salg for nogen er den rette løsning. Jeg tror stadig på at der findes gode mennesker man med god samvittighed kan sælge, selv en skadet hest, til. En død hest lider ikke, men de dyr der har det godt både i sind og krop på trods af skavanker synes jeg fortjener muligheden for et godt hjem - dermed ikke sagt at alt med en puls bør sælges.

    Som du selv skriver kan heste med seneskader ol. sagtens trænes op til at fungere 100% fejl- og smertefrit. Sådanne heste ser jeg ikke noget galt i at sælge fremfor at aflive, men der er mange faktorer flere der spiller ind i et sådant salg. end i et salg af en sund og rask hest.


  • #8   28. jun 2016 Jeg er 100% enig med Charlotte her.
    Genoptræn den selv eller lav den til bøffer. Din hest = dit ansvar!
    Og oplys altid en evt. køber om at hesten har haft en skade, hvilken og hvilke evt. hensyn der skal tages fremover.
    Så gør man det bedste man kan for sin bedste ven smiley


  • #9   28. jun 2016 Ej hvor skrækkeligt. Hmm nej men man kan vel godt sælge billigt, uden at sælge til en hestehandler OG skrive en laaaang kontrakt m forkøbsret mm?? smiley

  • #10   28. jun 2016 Jeg bliver mere og mere overrasket over, hvor mange der sælger eller forære væk syge/skadet heste. Så også idag at en heste rednings organisation havde taget imod en plag, som tydeligvis ikke havde det godt af flere årsager. Jeg synes det er fedt, at der er folk, som vil hjælpe og give hestene en ny chance, men nogen gange synes jeg også det går for vidt, hvor jeg tænker, at den hest bør blive aflivet med det samme muligheden bød sig. Udover at det er synd for hesten den går med smerter og evt. bliver kastebold, så er det mange penge at smide i en hest, som man lige havde ondt af. Der er så mange sunde og raske heste til salg. Selvfølgelig koster de mere i indkøb, men har bedre forudsætninger for at blive billigere i det lange løb - alt kan selvfølgelig ske, men hvis vi nu sammenligner det med en hest, som i forvejen er syg/skadet.

  • #11   28. jun 2016 Da jeg solgt min hest. gik den heller ikke i gemmen en handel undersøges
    men var sund og rask og kunne live som hygge hest. (: jeg syndes hvis folk
    for det af vide så er det okay. men hvis den nye ejer ikke for det af vide så
    kan jeg godt se det forfærdiglig i det


  • #12   28. jun 2016 Uanset hvad har hesten forhåbentlig pas og ejercertifikat så kan køber jo også tjekke op på hestens historie ved at kontakte tidligere ejere og dyrlæge for at helgradere sig. Er enig i at nogle heste hellere burde være aflivet end at ende som kastebolde eller på langturstransporten til Italien.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   28. jun 2016 Jeg forstår heller ikke hvordan folk tør sælge en uridelig eller ubrugelig skadet/syg hest..

    fair nok at folk ikke vil brugepenge på sådan en hest - heste hold er nu engang for egen egoisme. men så bør man aflive istedet for at sende videre - en død hest lider ikke.. og der er så mange sager ned folk der glædeligt opkøber billige skadede heste, for så at tjene kassen på dem.


Kommentér på:
Og derfor sælger man ikke syge dyr billigt.....

Annonce