{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.648 visninger | Oprettet:

Sadel til MEGET kort ryg {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har en hest på 2 år, som jeg allerede nu, begynder at frygte at skulle finde en sadel til på et tidspunkt da hun har en ekstrem kort og meget lige ryg.

Jeg har naturligvis tænkt mig at få en sadelmager indover når tiden er, og jeg er godt klar over at hun stadig vokser/udvikler sig, men er stadig interesseret i at høre hvad andres gode erfaringer er, med sadler til meget kort ryggede heste. Oplys særligt gerne mærke, og sadlens anlægsflade smiley
(og HVIS muligt, vedhæft meget gerne et billede hvor man kan se hesten med og uden sadel på)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til MEGET kort ryg
  • #1   17. jul 2016 Jeg havde en hest på 4,5 da jeg købte hende og hun brugte 125 i dækken og gik faktisk op i en 150 str så mulighede er for at den vokser

  • #2   17. jul 2016 Det har jeg skrevet i trådstarteren, at jeg er klar over smiley men hun er en blanding af 2 racer, og hendes mors race har kort ryg af natur. Derudover har jeg ikke tænkt mig at vente til hun er 4-5 år med at ligge sadel på hende, så forventer at jeg skal bruge en kort sadel til at starte med smiley

  • #3   17. jul 2016 www.kieffer.net
    Kig på Amsterdam.
    Kentaur Ithaka
    http://www.kentaur.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=350%3A1166-ithaka&catid=12%3Asedla-drezurni&Itemid=37&lang=en

    Men vent til hesten er ældre så bliver det nemmere smiley

    Mvh TT


  • #4   17. jul 2016 Jeg har heller ikke tænkt mig at finde en sadel nu og her, men det er rart at have fået lidt inputs til når det skal være smiley Tak for links!

  • #6   17. jul 2016
    Hvor kort er kort? :o) Der er stor foreskel på udvalget i sadeler med anlægsfalde på 40 cm også i 45 cm. Der er også stor forskel på hvor stor en mås, man kan have i sadeler med de anlægsflader.


  • #7   17. jul 2016 Christina: Jeg har godt selv tænkt wintec - hvilken model har du? smiley

    Krikken: da min hest er så ung, kan jeg ikke rigtig sige præcist hvor kort, men jeg er str. 36/38, så det bekymre jeg mig ikke såå meget om smiley tommer har jo også noget at skulle have sagt.


  • #8   17. jul 2016
    Både og. Tommer er bagdelens størrelse, anlægsfladen er det vigtige og der er som nævnt stor foreskel på om en sadel skal max være 40 cm eller 45 cm.

    Wintec fx duer ikke hvis man skal ned i 40 cm medmindre man kan klemme bagdelen ned i 15" og det kan de færreste voksne.


  • #10   17. jul 2016 Jeg har lige købt en Qautro 16" junior dressur sadel til min islænder - selvom den er 16" virker sædet større, fordi den ikke er helt så dyb. Og anlægsfladen er 41-42 cm. Passer både mig og hyp (;

    Men som der også bliver nævnt; skal man jo lige vide hvor lang en sadel hesten kan gå med (; det jo ligemeget med at foreslå sadler som 42-43 cm lange, hvis hesten nu er endnu kortere (:

    Da jeg skulle vænne min hest til sadel brugte jeg en bomløs - og nu her hvor vi så skal igang med den "rigtige" ridning, har jeg altså valgt at ofre penge på en sadelmager, samt en tilpasset sadel - som jeg ved passer (;


  • #11   17. jul 2016 Tak for svar smiley Jeg ved ikke om det fremgår tydeligt nok, så nu siger jeg det lige: Jeg har ikke oprettet det her indlæg for at få svar på hvad der passer til MIN hest på kun 2 år. Jeg ville bare høre hvad folk har af erfaringer med forskellige sadeltyper, mærker, mål osv. når man har denne type udfordring. Så alle inputs er velkomne, uanset om de i sidste ende kan bruges på min hest. Men det kunne jo være smiley

  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #13   17. jul 2016 Clincher er lavet til korte rygge, vi har en dressur compact 16,5", som min str. 42 bagdel godt kan være. Den er købt ved Ingdams.

    Når tiden kommer ville jeg overveje at kontakte saddle Exchange, det er er engelsk firma med fittere flere steder i dk, som har et stort udvalg af andre mærker end de gængse, hvoraf flere er lavet specielt til kortryggede racer. Jeg er ved at investere i en reactor panel springsadel til ponydyret, den er bygget anderledes, så den kan have en større bæreflade på en kort ryg, og der er mulighed for et større sæde. De har også mange traditionelle sadler smiley


  • #14   17. jul 2016 Line: tak for det super fine svar smiley dem vil jeg helt klart have i baghovedet!

  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #15   17. jul 2016 Det var da så lidt, kender jo kampen smiley

    Mvh en, der er kommet til at købe ikke 1, men 2 (!) heste med ultrakort ryg...


  • #16   17. jul 2016 Line: ja sådan er det jo, når man bare falder for de kære dyr! så må man tage dem med alt hvad de indebærer smiley

  • #17   17. jul 2016 Albion laver korte sadler, og en stor bæreflade.
    Min store trakehner vallak(172 cm) er utrolig kort i sadellejet, og svær at finde en tilfredsstillende sadel til da han er spinkel, men dog bred omkring skuldrene, og høj i lansemærket.
    Men en albion, næsten lige meget med type, ligger super fint på ham.
    Sadlerne kan virkelig anbefales, da de er super lækre at sidde i smiley


    profilbillede
  • #18   17. jul 2016 Zaldi smiley

    Jeg har en Zaldi Royal Super tilsalg, det er en 17", men dens anlægsflade er kun 43 cm smiley Nøøj jeg er træt af, at kræet ikke kan passe den, for den er bare lækker at ride i! smiley

    Ellers er jeg glad for JC (Jorge Canaves), de er også ret korte, og også KenTaur har jeg hørt skulle være kort smiley


  • #19   17. jul 2016 Equipe Viktoria skulle vist være god til korte heste, den har en anderledes stopning end almindelige sadler smiley

  • #20   17. jul 2016 Min hest har en anlægsflade på 42 cm, afhængigt af hvor langt ud på skulderen sadlen kan ligge.
    Han går med en Dressur Butterfly 17" (Anlægsflade 42 det ville ikke gøre noget hvis der røg 4 cm af den, men der er pt. ikke andre alternativer)
    samt en HDR 16" (Anlægsflade 38)
    Ved at der findes en hel del sadler med kort anlægsflade i 17"; men rigtigt, rigtigt meget afhænger også af hestens rygfacon, så det er lidt svært at forslå en helt masse :)!
    Alternativet er en lammeskindssadel i str. pony(passer op til str. 42 i bukser), et trykfordelende underlag, og så krydse fingre for at hesten vokser i ryggen smiley
    Red med det i ~1 år, i bøjler, spring, distance, TREC, hele molivitten, og der var ikke noget at se i ryggen på hesten.


  • #22   18. jul 2016 Saddle Exchange fra UK er super dygtige, og deres reactor panel saddles kan passe rigtig mange heste ved korrekt tilpasning. Når de er Hos Healthy Horse (sjælland) for, at tilpasse tager de 500 kr pr. gang. Så væsentlig billigere end div. danske sadelmagere.
    Desuden er jeg VILD med min reactor panel saddle! smiley


    profilbillede
  • #24   18. jul 2016 Butterfly sadel og baloun sadel er korte

  • #25   18. jul 2016 Baloun sadlerne er meget korte, ved ikke præcis hvor korte men kender en der købte den i 17" til hendes hest som har en anlægsflade på omkring 40 cm. De er dog små i sæderne synes jeg.

    Sommer Magnus synes jeg også tit bliver nævnt som værende en kort sadel.


  • #26   18. jul 2016 Det smarte ved baloun sadlerne er at du kan få den i 17 tommer sæde og underbunden i evt 16 tommer. Den jeg havde var 41 i anlægsfladen.

  • #27   18. jul 2016 Mange tak for alle anbefalingerne! smiley

  • #28   19. jul 2016 wintec 500 er blevet meget kort

Kommentér på:
Sadel til MEGET kort ryg

Annonce