{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.477 visninger | Oprettet:

Når man 'vokser fra' hesten... {{forumTopicSubject}}

Ja hvad gør man så?

Jeg har haft min basse fra han kom fra sin mor og holder utroligt meget af ham. Han er halv belgier så det er begrænset hvilden type ridning man kan udsætte ham for. Fra da vi var i gang med tilridning er min lyst til springning og dressur på højere plan bare blevet værre og værre. Savner det helt enormt og bliver bare så trist hver gang jeg rider min basse, fordi jeg ved at det kommer han aldrig til = jeg kommer aldrig til det.
Jeg føler jeg er gået i stå og ikke kan komme videre i min ridning og har derfor totalt mistet lysten til at ride når jeg bare ser eller tænker på min hest.
Jeg synes slet ikke det er fair overfor ham at jeg bare går og er trist omkring ham, at jeg keder mig under ridning af ham, for det er hverken produktivt for ham eller mig.

Har overvejet om jeg skal udlåne/sælge ham, men jeg holder jo samtidig meget af ham og synes ikke det er en rar tanke... og jeg har slet ikke råd til at have to heste smiley Synes også det er synd (og dyrt) bare at have ham stående og lave ingenting. Det egner han sig slet heller ikke til, da han så gerne vil arbejde og være social med mennesker -.-'

Hvad gør man når man bare ikke føler man længere passer sammen med hesten, men samtidig næsten ikke kan nænne at gå af med ham? Hvad er det bedste for hesten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man 'vokser fra' hesten...
  • #2   25. jul 2016 Hvad med at du får en part eller udlåner ham for en kort periode. Derved kan du se om det bare er en fase og/eller om du kommer til at savne ham. Hvis det er tilfældet så ved du jo om du kan sælge ham eller ej. Jeg forstår udelukkende godt problematikken, det er aldrig sjovt at skulle tage sådan en beslutning, men mærk efter med dig selv, hvad du i bund og grund selv vil. Ved udlån kan du få ham tilbage, men ved salg så er det en mere endegyldig beslutning og hvem ved om du finder den rette hest igen? smiley

  • #3   25. jul 2016 Har både part og udlåns annonce på ham. Har ledt efter part i over et år og udlån de sidste 7-8 måneder. Ingen er intra af præcis de samme grunde som jeg har. 'Hygge hest' er jo netop det han er nu, altid har været og altid vil være. Han egner sig ikke som andet. Har netop gået og haft det som jeg har det de sidste to år, så det ikke bare en pludselig følelse, men noget der har irriteret mig og gjort mig trist længe. Og så SKAL han være social Hygge hest da han ikke længere kan rides ud alene, hvilket de sidste to år har været min eneste glæde med ham (altså at ride ud på ture alene), da jeg slet ikke er socialt hygge anlagt -.-'

  • #5   25. jul 2016 Jeg har stået i din situation..

    for 8 år siden købte jeg min første hest, en vallak Anton på lige knap 4 år som kun havde haft en rytter på ryggen intet andet..

    han skulle være min kommende springhest..

    og i starten gik det super, vi var oppe og springe 90cm og gik strygende, men så røg jeg af og landede på baghovedet, og siden da er jeg gået over i dressuren hvor han bar slet ikke kan følge med

    jeg er nu så meget dressur præget at jeg til sidst slet ikke havde lyst til at ride Anton, jeg havde en anden hest som var mere dressur præget og lige min type, så fik behovet for dressuren stillet der og tullede så med Anton..

    min anden blev så aflivet sidste år i november, og så havde jeg kun Anton og ikke råd til to heste længere..

    og puha det var svært bar at ligge og tusse rundt, og turde ikke rigtig springe heller så ja vil tussede bar rundt og jeg ville bar så gerne op og ride noget højere dressur..

    så i januar efter jeg endnu en gang tog et fald i sandet og derved kunne se jeg skulle starte forfra med min utryghed tog jeg valget om at nu var det nu, og sidst i januar blev han solgt til en sød pige 25min kørsel fra mig af..

    han betød alt for mig, han var min første hest, selv tilredet og min dejlige basse, hele familiens hest nærmest, men kunne bar se at det ikke fungerede slet ikke og det blev bar ikke bedre for jeg ville langt mere end han kunne..

    jeg har sidst i februar købt en hoppe som jeg nu tusser rundt på vi rider pt. kun Lb på hjemmebane, men trods hun skulle startes helt fra bunden og lære ALT har vi startet 5 stævner (ld) og fået placering 4 af gangene plus en 4 plads til ringridning..
    vi er godt på vej mod La dressur, og er sikker på at vi næste år ligger og rider Lb på stævne banerne smiley

    hun er så meget mere det jeg ønsker og har brug for, og Anton har jeg besøgt to gange, og ejeren og ham er bar det perfekte match hun vil det han kan og ikke mere end det smiley


  • #6   25. jul 2016 Hvor højt plan vil du gerne ride dressur og spring på?
    Langt de fleste heste kan uddannes til S dressur, dog vil der jo være forskel på kvaliteten af øvelserne alt efter om hesten er bygget til de bærrene øvelser som f.eks en PRE er.
    Jeg synes kunsten er at få det bedste ud af hesten uanset race, min gamle traver blanding lavede måske den en pæn/smuk piaff men den lavede øvelsen så godt som den formåede og det gav mig et smil på læben at hesten gerne vil og yde sit bedste.
    "det handler om at vælge en hest man har lyst til at arbejde med og ikke ud fra racen"

    Jeg har selv stået i den situation jeg gerne vil mere end det min hest kunne tilbyde kvalitets mæssigt, men da det kom til stykket viste det sig at det min hest kunne var det jeg havde brug for at satte pris på.
    Det fandt jeg først ud af efter 3 år med en anden hest.


  • #7   25. jul 2016 Anette: Jeg vil bare gerne ride uden at det skal være en kraftanstrengelse fra hesten af. Som det ser ud pt tvivler jeg på at jeg nogensinde får ham op til LA i dressur og skal vi springe ja... Så skal jeg næsten slås med han bare for at få ham over 40... Han er halv belgier og TUNG... Jeg ville rigtig gerne ud og prøve krafter med jagt bl.a. Han har ikke noget drive når han bliver redet og det er decideret hårdt at skulle galoppere på ham. Jeg har før haft araber og må indrømme at jeg savner deres sind. Savner fart og højde og savner faktisk Aller mest spring. Dressuren er bare det eneste jeg nogenlunde kan ride på ham og det kan man næppe kalde dressur, ærlig talt...

  • #8   25. jul 2016 Maria: Dejligt at det kan lykkes smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   25. jul 2016 sælg ham, og køb hesten som du kan indfri dine mål med smiley

    Hvis du allerede nu ved at hesten ikke dur til det du vil, så er der altså intet galt i salg.


  • #10   25. jul 2016 Hvis han ikke har nogen interesse eller glæde ved spring, er det eller ikke fair for ham at du kræver det af ham.
    Det skal også være en glæde for dig og hvis du ikke længere har glæden når du kommer på ryggen af hesten, så er det tid til at se sig om efter et nyt hjem til ham.


  • #11   25. jul 2016 Anette: det er nemlig det. Han har ingen glæde i det jeg har glæde af ridemæssigt og omvendt. Synes bare det er virkelig svært at indrømme når han har været min fra han var føl af og alt hvad han kan og ikke kan er det jeg har lært ham.
    Lige pt er vi begge gladest når vi bare skridter og traver helt almindeligt uden bid og sadel i ridehuset. Så ved jeg han er glad og så er han også det mere villig til at arbejde og giver mig en bedre ridetur. Så det er egentlig vores fokus pt. Går bare stadig og aver mig, da jeg gerne vil det mere og har villet det længe.
    AMT: det er rigtig nok, bare svært at indrømme smiley


  • #12   25. jul 2016 Jeg synes det lyder som om at du skal gå all in på at få ham solgt som skovturs/hygge hest til et hjem, som vil elske ham ligeså højt som dig, men hvor både hest og menneskes behov bliver indfriet. Ingen kan sige hvor lang tid det vil tage, men hvis det lykkedes at finde et hjem hvor han passer perfekt ind, har du jo virkelig tilgodeset både dine egne og hestens behov, og det bliver muligt for dig at få en hest der matcher dine behov som rytter smiley Og lige her til sidst: jeg ved overhovedet ikke hvordan dine annoncer på part/udlån osv har set ud, men noget der for det meste altid vil tiltrække opmærksomhed er: varierede billeder i god kvalitet, relevante oplysninger om hesten, hvor hestens bedste egenskaber bliver fremhævet (dermed ikke sagt at det ikke skal nævnes, hvis der er problemer på nogle områder, men det er jo ikke det, du skal sælge hesten på) og hvis det var mig der skulle sælge min hest, ville jeg også til hver en tid skrive, at jeg prioterere hjem, frem for pris smiley men det er selvfølgelig helt op til dig selv. Håber du finder en løsning på det!

  • #13   25. jul 2016 Celina: jeg tror også det er det er det rigtige at gøre. Vil prøve at kigge lidt på mine annoncer og ændre dem til salg. Jeg beholder ham ihvertfald indtil det bedste hjem er fundet, om det så tager år. Og så vil jeg bare fortsætte med at holde ham I form på den måde han arbejder bedst på smiley

  • #14   25. jul 2016 Lige præcis smiley og så har du i hvertfald INGEN grund til at have dårlig samvittighed eller lignende. Hverken overfor dig selv eller din hest.

  • #15   25. jul 2016 Celina: ja det er rigtigt, og det er nok det jeg er fuld af for tiden. Masser af dårlig samvittighed -.-'

  • #16   26. jul 2016 Jeg har det ofte på samme måde.. Jeg kunne SÅ godt tænke mig at springe. Ikke engang stævner eller noget, jeg vil bare gerne springe nogle spring, men min hest duer ikke til det. Hun gider ikke, hun bliver ligefrem sur, når vi forsøger. Hun har ikke lysten til det..

    Nogle gange kunne jeg da også godt tænke mig at sælge hende, for at få en hest, jeg kunne springe nogle spring på. Bare et par spring i naturen, når vi lige mødte noget.. Men jeg har haft min pony i snart fire år. Hun er den eneste hest, jeg har haft, og jeg har lært hende alt.

    Jeg lærte hende at blive longeret, jeg har tilredet hende, tilkørt hende, lært hende at løbe ved siden af cykel, jeg underviser to børn og en voksen dame på hende - alle kan ride hende. Min kæreste er tryg ved hende.

    Jeg kan ikke sælge! Men jeg kender følelsen, og hvis du kan mærke, at du er klar på at sælge, så synes jeg du skal gøre det! Faktisk synes jeg, at det er ret fedt gjort, hvis du ender med at prioritere på den måde. Der kommer nemlig intet godt ud af at tvinge noget ned over hesten, når den virkelig bare ikke har lysten. Samtidig er det træls at ofre en formue på noget, man egentlig ikke rigtig gider.


  • #17   26. jul 2016 Jeg solgte min tidligere hest, af flere årsager.
    -For det første var jeg lettere utryg ved ham, når vi var ude.
    -Han gad ærligt ikke, han havde slet ikke den motivation der skulle til.
    -Det var min drøm at ride mange stævner, ik hans - han elskede derimod hans fold/boks og en trække tur.

    Så for begge parters skyld, blev han solgt. Så jeg nu kan leve min drøm om netop at starte en masse stævner, og han kan få hans drøm opfyldt. smiley

    Tænk altid på dine behov og hestens, matcher de? Så vil i få en masse ud af hinanden, men vil i 2 forskellige ting så er både rytter og hest bedre tjent med anden partner. smiley




  • #18   26. jul 2016 Jeg ville sælge ham.....

    Så han får en ejer, som vil ham og som kan træne ham, og som er villig til at arbejde med ungheste.

    Men når det er sagt, så ville jeg også få ham grundigt undersøgt af dyrlægen.
    En unghest, som beskrives som så træt og tung, kunne meget vel fejle noget, for det er ikke normalt.
    Viser det sig hesten er sund og rask,så skal du have fat i en god underviser, for så er det ridningen det er galt med.

    I England og Irland er jagtheste ofte 1/2 koldblods, da det giver en stor og stærk hest velegnet til jagtridning.

    Mvh Charlotte


  • #19   27. jul 2016 Charlotte: Han er blevet tjekket igennem med alt, både dyrlæge og diverse andre behandlere. Han er sund og rask, men har 100% sin mors sind. Det dog snart et halv år siden, så kan da godt få ham undersøgt igen af dyrlægen når de alligevel kommer og sksl vaccinere ham næste måned smiley Har snakket med hendes ejere og de sagde at galop var ærlig talt ikke deres hestes stærke side, hvillet generet heller ikke var deres hestes stære side eller noget de havde fokus på. Og at jeg nok skulle overveje at tilkøre ham i stedet. Tror også du måske forstår det jeg skriver forkert? Har også haft flere undervisere ude og det viser sig bare at min basse er ekstrem samarbejdsvillig med så lidt udstyr på som muligt så længe vi er på banen og foretrækker at tingene 'går langsomt', hvilket gør at han føles tung at ride (læs jeg er vandt til at ride arabere). Tror det er bedste måde jeg kan forklare det. Udtalelse fra flere undervisere: Hans balance er meget dårlig på den ene volte. Vi har trænet, trænet, trænet, både med mig og professionelle ryttere = endnu ingen betydelig bedring. Har snakket med dyrlægen omkring dette, mem de siger at hesten intet fejler og at vi bare må fortsætte med at træne. Men Er vi f.eks. i skoven så det lige før vi kan galoppere i flere timer, så der er han 'frisk som en unghest'og overhovedet ikke tung at ride. Min dreng ville sikkert også være glad for at være på jagtbanen og dejlig frisk, men hvad så med springene, det viser han slet ikke talent eller interesse for og tvivler på vi bare må løbe forbi alle springene xP Har dog aldrig været på en jagt bane så det jo svært at udtale sig om. I skoven springer han gene en lille træstamme, men tvivler på han nogensinde kommer op og springe 'heste højde'. Ridebane springning er ihvertfald ikke hans stærke side.

    Men jeg indrømmer at jeg savner en uddannet hest, man bare kan sætte sig op på og ride lige det man vil. Og min basses temperement passer ikke sammen med mit længere. Så det bedste for ham ville være at komme ud et sted hvor han blev værdsat for den han er. Det sku hårdt at indrømme...


  • #20   27. jul 2016 i forhold til at forbedre hans balance så vil proprio træning være en idé lige ledes med at lave versade og traver både fra jorden og ryggen smiley

  • #21   27. jul 2016 Det træner vi allerede i forvejen smiley traversader og versader dog mest fra jorden af, men er godt i gang med også at indlære det fra ryggen af. Proprio ordet har jeg aldrig hørt, så var lige inde og læse om det. Og det træner vi også regelmæssigt. Både i terræn og på bane. Det eneste som vi har snakket om og som vi mangler er en skummadras, som vi tænkte ville være godt. På stedet jeg står har vi tre ridebane/ridehus og der er forskellige bunde på dem alle, netop for at stimulere hesten og vi har en agility bane som vi også bruger regelmæssigt både med og uden rytter smiley Derudover leger vi med bomme både på volte og lige ud, med varierende længder. Min hest har også en fantastisk balance i trav, da det meste foregår i skridt eller trav. Vi har snakket om at næste måned (når min underviser er hjemme fra ferie) at vi så skal træne bomme i galoppen også, for at se om det kan hjælpe. smiley Har du nogle gode øvelser man kan lave i galoppen?

  • #22   27. jul 2016 Både versade, traver og proprio kan trænes med i alle gangarter.
    Versade styrker traven og traver styrker galoppen selvom de udføres i enten skridt eller trav.
    Tænker at du kan udnytte hans drive når du rider turer med både at prøve måske lidt højre spring samt lave versade og traver nogle gange i løbet af turen smiley
    Det kunne være fedt hvis I kunne få fat i en madras da bare det hesten skal stå stille på en madras er udfordrende for balance kontrollen, da hesten hele tiden bevæger sig for at finde ligevægt smiley


  • #23   27. jul 2016 Problemet med tur er at jeg ikke kan ride tur alene på ham længere da han stresser helt vildt. Dem jeg kan ride tur med er til hyggesnakke skridtture, som jeg bare ikke kan fordrage. Der kommer en her efter d. 8 august som skal hjælpe os med at genindlære 'alene på tur' og få ham til at slappe af. Vi mistænker noget seperations angst, da han for første gang står på fold med nogen som han er blevet rigtig gode venner med. Så håber jeg at vi kan komme på tur igen og træne. Det nød jeg virkelig da vi havde den mulighed.
    Vi vil indtil videre bare prøve at træne videre og gøre brug af øvelserne i galop. Og så må vi se om vi kan få forbedret hans balance yderligere. smiley


Kommentér på:
Når man 'vokser fra' hesten...

Annonce