{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

Hjælp til foder. {{forumTopicSubject}}

Hej HG - jeg har et lille spørgsmål, da jeg skal flytte min hest til nyt opstaldningssted hvor jeg for første gang selv skal sørge for eget foder. Det eneste der er tilgængelig af fri afbenyttelse er frøgræs. Jeg ejer en 19 årig Trakehner/Araber blanding som er meget spinkel og nu også blevet tyndere - vi har betroet os til et sted hvor han går på døgnfold nu, men han har desværre ikke fået andet end græs som til tider har været utrolig tørt. Jeg har selv været ude i det omfang jeg kunne, men har netop taget ham på døgnfold over sommeren pga. tidsmæssige oversager, og derfor har der ikke været en konstant og regelmæssig foderplan som regnet med. Dette har jeg også videregivet og dermed blevet vejledet til at jeg skal købe Equsana Senior for at sikre os at han får taget på og bliver i god stand til vinteren, også derefter kigge på om der skal justeres lidt i foderet. Derudover får han selvfølgelig også wrap og frøgræs. Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget jeg skal give ham i alt inkl. wrap. Jeg kan selv vælge hvor mange han skal have om dagen, men tænker at fordele foderet over 3 gange om dagen er bedst.

Vejledningen på sækken siger jo at en ældre hest, med en normalvægt 550 kg, lidt tynd skal have 3-3,5 kg. + 7-10 kg. wrap. Vil det så give mening at han får 1 kg. morgen, middag og aften? Wrappen ville skulle gives til om aftenen, og lige nu kommer han på græs fra 9-16, skal jeg så sætte ned i wrap eller hvorledes?

Håber i kan hjælpe mig med så præcise svar som muligt, så jeg er sikker på jeg hverken over eller under fodre min hest. smiley ….


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til foder.
  • #1   26. jul 2016 Du skal følge vejledningen på sækken, så 1 kg 3 gange dagligt er fint.. Så er du sikker på den er dækket ind med vitaminer osv.

    Mht wrap så ville jeg bare give den alt det den overhovedet kan spise.. Især når den skal tage på!
    Det er altid bedst at fede hesten op på grovfoder:-)


  • #2   26. jul 2016 Så jeg skal bare gå efter de 7-10 kg. wrap også? Aner jo ikke helt hvor meget han kan spise, men hvis han også får frøgræs med wrappen? smiley

  • #3   26. jul 2016 Frøgræs har ingen foderværdi, og er du rigtig uheldig fuld med svampespore - mine heste nægter at spise det.

    Wrap vil jeg mene, at du skal beregne 10-12 kg dagligt nu sammen med græs for at fede op, og til vinter 15-20 kg.
    Bedste måde at fodre en tynd hest på er ad lib wrap/hø, og så må du vurderer om han skal have ekstra foder ved siden af det seniorfoder du vil give ham, fx MaxiRice som er høj på foderenheder, men lavt på sukker og stivelse.

    Overvej om han allerede nu skal til at have et tyndt dækken på, de dage med blæsende og regnfuldt vejr, så han ikke skal bruge energi på at holde varmen.
    Og så skal han selvfølgelig ikke gå på døgnfold.

    Få hans tænder tjekket mindst 1/2 årligt.

    Mvh Charlotte


  • #4   26. jul 2016 Iiiih, i er simpelthen så dejlige til at hjælpe :-). Tusind tak! Det hjalp mig rigtig meget! smiley

  • #5   26. jul 2016 Jeg hyler med i koret om wrap ad lib. Samt vejledningen på sækken. Hvis han stadig er tynd, så evt give noget valset byg oveni.

    Jeg ved godt at der er nogle der ser rødt når man skriver korn til heste, nutildags, men jeg har et par ponyer, som går på græs, får wrap ad lib + kvalitets krybbefoder, og der blev først rigtig sat skub i at få den til at tage på, da jeg begyndte at tildele valset byg oveni resten.


  • #6   26. jul 2016 Tak! Vil jeg tage til mig - ser lige hvordan det går i første omgang med de 3 kg. fordelt over 3 gange, også som i siger massere af wrap ved siden af det græs han også får i løbet af dagen. smiley

  • #7   26. jul 2016 hvis du selv vælger wrap, så vælg noget med en foderanalyse, som viser at der er godt med energi i wrappen. Der er jo noget wrap der er så nærings og energifattigt, at det kun egner sig til heste på skrump

  • #8   26. jul 2016 Har lige købt wrap til 3 måneder cirka, da jeg blot "overtog" det hende der stod i hans nye boks før mig havde i overskud, da hun ikke ville flytte på det. Har dog fundet et nyt sted til efter de 3 måneder, der er med foderanalyse!

    Et andet spørgsmål: Eftersom han har været i den stand han er i nu, har jeg ikke haft lyst til at ride på ham da jeg ikke vidste om han havde kræfterne til det samt bunden har ikke været optimal. Her skal der jo selvfølgelig startes stille og roligt op - ville det her være smartest med noget longearbejde. Har førhen longeret ham med indspændinger 1-2 gange om ugen, ved siden af ridningen. Hvordan er den mest optimale "genoptræning" før den reelle genoptræning? Tænker det er vigtigt han får brugt sig, nu hvor han ikke har været vant til regelmæssigt kost/foderplan i 3 måneders tid, så maven vel også kommer ligeså stille igang?


  • #9   26. jul 2016 Når hesten skal have helt op til 3 kg foder daglig så vil jeg starte ud med 200 gram pr måltid den første uge, 400 gram anden uge, 800 gram tredje uge og så fuld dosis derefter..
    Du kan evt supplere med rene vitaminer indtil den er helt ovre på det nye foder.
    Det er nemlig vigtigt at maven kan følge med:-)

    Hvis den ikke har været redet de sidste 3 måneder ville jeg starte med en masse skridt-ture ud på hårdt underlag i 1-2 uger. Start med 20-30 min dagligt og øg op til en 60-90 min til sidst. Så giver du din hest de bedste muligheder for at opbygge muskler og styrke sener og led.
    Først efter 2 uger ville jeg begynde at ligge trav-intervaller ind på 2-3 min stadig på hårdt underlag.
    Først efter 4-5 uger ville jeg ride på bane/ridehus:-)


  • #10   26. jul 2016 Så longearbejde ville du vente med til 4-5 uge? smiley
    Har dog kun lige nu at gøre med senior foderet da det er det jeg blev vejledet til, men ville du så bare give ekstra wrap indtil op til de 1 kg. pr måltid? smiley


  • #11   26. jul 2016 Ja jeg ville vente med longearbejde og ridning på bane til 4-5 uge.. smiley

    Jeg ville nok købe nogle vitaminer jeg kunne give ved siden af så hesten er dækken ind. Wrap skal den altid have adgang til.. smiley


  • #12   26. jul 2016 hej .
    vores gammel hest , den gav jeg af foder Equsana Pleasure , den er færdig blandet , og så er der en gær type i ( kan ikke lige huske hvad de hedder) , men som er god ved hestens mave , og alt det hø den kunne spise . Den fik 1 kg 3 gange om dage . Og når den stod på jordfold om vinteren . Så kom jeg altid lidt loppefrøskaller i dens foder . Og der syntes jeg at den loppefrøskal i 5 kg spand fra optihorse er bedst . Nu er den gamle hest ikke her mere . Så den jeg har nu er en hest på 170 cm på 11 år . Haft den siden den var 4 år . Og den giver jeg også det foder Equsana pleasure som er i 15 kg sække . Og han for ca 1,5 kg 2 gange om dagen, og der ingen af de heste jeg har , som har været for tynde , men holder deres sul rigtig godt med det foder fra Equsana . Og inden de skal tilbage fra sommergræs . Og skal til at være fast inde om natten igen i oktober . Så begynder jeg sådan midt i september , og giver ham lidt foder . Og når han så er fast inde , ja så for han lov til at spise alt det hø han vil . For det er vigtigt for mig , at min hest ikke står om natten og ikke har noget hø . Nogen kan bedst lide at foder med warp , men er mest til høballer.
    Jeg ville starte hesten stille og roligt op . Og du kan godt nyde skridt tur på ham . Og når du føler , at han er helt klar til den helt store omgang , med træning. så er det bare igang . håber du kunne bruge mit lille råd til noget . smiley


Kommentér på:
Hjælp til foder.

Annonce