{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.849 visninger | Oprettet:

Sidde forkert i sadlen? {{forumTopicSubject}}

Jeg kommer tit til at tænke på, at det da er utroligt, at jeg simpelthen ikke kan sidde ordentligt i sadlen.

Og med det mener jeg ikke min opstilling (jo den er da heller ikke den bedste, men den arbejder jeg på smiley ), men derimod hvordan dælen jeg har min mås placeret i den sadel! Jeg synes ikke jeg som sådan mærker noget under ridning, hverken selv eller på min hest, men når jeg så ser billeder, så sidder jeg jo dælme helt ude på bagsvidslen nærmest! smiley

Det er FULDSTÆNDIG ligegyldig hvilken sadel jeg rider i - om jeg har længere eller kortere bøjler, om sadlen er dressur, spring eller kombi (det er dog værst i dressursadler synes jeg), størrelse på knæpuder osv.

Jeg er 174, relativt langbenet vel (ikke overdrevet efter min egen mening dog), bruger 34/36/38 (alt afhængig af mærke og facon) i ridebukser, dog mest 36.

Jeg rider pt. i en 16" sadel, og det er fuldstændig ligemeget om jeg rider i en 16", 16,5" eller 17", det er det samme problem, så det er ikke sædets størrelse på den nuværende sadel der er et problem (faktisk sidder jeg elendigt i en 17", jeg føler jeg sejler rundt og slet ikke kan sidde ordentligt i sadlen, så der er selvfølgelig lidt med sadlens tommer lige der).

Kan jeg simpelthen bare ikke sidde ordentligt i sadlen, eller er det evt. pga. mine ben, at jeg føler jeg får et problem med at sidde i de sadler, som egentlig passer bedst til min mås mht. tommer? Eller vil det simpelthen (forhåbentligt) komme, når jeg får forbedret min opstilling?

Jeg vedhæfter lidt forskellige billeder fra lidt forskellige gangarter og med forskellige sadler, så I måske bedre kan se, hvad det er jeg mener smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sidde forkert i sadlen?
  • #1   26. jul 2016 Wintec 500 dressage, 16,5", store knæpuder

    profilbillede
  • #2   26. jul 2016 JC Petit Granat, 16", "alm." størrelse knæpuder

    profilbillede
  • #3   26. jul 2016 KenTaur Medusa (mener jeg det er) , 17", udvendige knæstøtter

    profilbillede
  • #4   26. jul 2016 JC Petit Granat, 16", "alm." størrelse knæpuder

    profilbillede
  • #5   26. jul 2016 Tror problemet er, at du skyder overkroppen frem, og bagdelen tilbage.
    Du skal have bagdelen ind under dig, trække lænden an, og spænde op i maven.
    Læne dig tilbage. :))


  • #6   26. jul 2016 Ja, så er det garanteret "bare" min opstilling der er hele problemet - det havde jeg også selv luret lidt på smiley

    For synes da bare det er UTROLIGT, at det sker i ALLE sadler jeg rider i, så det må jo være mig den er helt galt med smiley

    For jeg ved udmærket godt hvordan jeg egentlig skal sidde, men derfra og så til at gøre det hele tiden, uh der er dælme langt nogle gange smiley


  • #7   26. jul 2016 Jeg kender det alt for godt. smiley

    Jeg kommer bare til at læne mig lidt frem. smiley


  • #8   26. jul 2016 Jeg synes du har for korte bøjler i alle sadlerne.

  • #9   26. jul 2016 Cecilie: Hehe, jeg ved så udmærket godt hvorfor jeg sidder så elendigt, og det er ikke (kun smiley ) fordi det er en utrolig dårlig vane, men fordi jeg har svag ryg, og skader i ryg, lænd, hofter, knæ og ankler, så jeg falder næsten altid forover, hvis jeg ikke har holdningsvest på smiley

    Nu er det selvfølgelig ikke alle ovenstående billeder, der er helt fra for nylig, og der er da sket forbedringer i opstillingen (heldigvis!), men kan godt mærke der er laaaang vej endnu smiley

    Der er et år mellem disse to billeder - på det til venstre har jeg ingen af mine 'hjælpemidler' på, og på det til højre har jeg HS Bow Balance stigbøjler (helt uundværlige grundet mine ankler, knæ og hofter!), samt PS of Sweden Perfect Shoulder på - nogen vil selvfølgelig mene det er 'snyd', at man tager sådan en holdningsvest i brug, men den virker jo til formålet for mig smiley

    Sørine & Cosima - DVR: Jeg har pt. kun JC'en, og hvis jeg gør bøjlerne længere, kan jeg ikke holde dem på overhovedet, da de simpelthen bliver for lange så. Som de er nu, skal jeg lige netop vippe foden en anelse opad, for at få den i stigbøjlen (ikke trække benet op selvfølgelig, men bare lige vippe foden opad), og det er den længde jeg altid har lært er passende i dressur smiley


    profilbillede
  • #10   27. jul 2016
    Det ligner umiddelbart at sadelerne ligger i bagvægt, det hjælper ikke.
    Så kommer man automatisk længere bag ud med bagdelen, fordi tyngdepunktet ligger længere bag ud.


  • #11   27. jul 2016 Er faktisk enig med Krikken, JC'en er for smal fortil/ligger i bagvægt, og det vil bringe dig ud af balance smiley

  • #12   27. jul 2016 Hm. Jeg har ellers haft to forskellige sadelfittere ude smiley

  • #13   27. jul 2016 Ej skrev lige et længere indlæg og så kom jeg til at gå ud af det fordi jeg ikke er vant til det her Apple l*rt -.-

    Nå, men jeg har også været lidt samme sted pga lænde/bækkenproblemer, hvor jeg også sad i din holdning, for at prøve at skåne lænden, og det så blev en grim vane efterfølgende. Desværre er man i den position ikke i stand til at følge hestens bevægelser på den rigtige måde fordi man sidder og "låser" bækkenet, som jo er en vigtig del i at følge hestens bevægelser.
    Det hjalp at have en på sidelinjen til at fortælle mig hver eneste gang jeg begyndte at lave stritmås og læne mig ind over hesten, at jeg skulle læne mig tilbage med overkroppen og sidde på sædebenet i stedet for. I starten gjorde jeg fejlen hver tredje skridt i trav, men så begyndte det at gå bedre. Det er en træls vane som skal brydes, så held og lykke smiley


  • #14   27. jul 2016

    profilbillede
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   27. jul 2016 Det ligner at sadlerne ligger i bagvægt, men det ligner også at dine ben er for lange til sadlernes støtte, og derved masser dig bagud - som så også vil kunne give bagvægt i sadlen.
    også er dine bøjler også for korte smiley



  • #16   27. jul 2016 Hvordan sidder du, hvis du tager bøjlerne af sadlen og rider uden? Jeg mener prøv at ride uden helt uden bøjler i nogle uger, det vil måske have en positiv indvirkning på din sæde.

    (Jeg har nu redet uden bøjler i 5 måneder, og det har virkelig gjort noget godt for mit sæde (og hestens bæring også ))


  • #17   27. jul 2016 Kan det hjælpe at holde hælene mere nede.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #19   27. jul 2016 Du har for lange ben i forhold til sadlerne det er en ting, men du hiver underbenet op for at kunne nå ponyen og derved "skyder" du dig selv op i stedet for at komme godt ned i sadlen og bruge dine lår til at klemme dig fast, dine under schenkler skal gøres lange og det er svært når du 1 læner dig fremover, trækker hælene op for at give hjælpen.

    Løsning, af med bøjlerne, få evt en til at longe dig så du kan lave nogen balance øvelse så du kun skal tænke på at få laaaaange ben, hælene ned og få det rette balancepunkt i din opstilling smiley



  • #20   27. jul 2016
    Tillod mig og tegne på dine sadeler. De ligger i bagvægt og det dybeste punkt på sadelen er for langt bag ud ( hvis man ligger et stykke kridt fx skal det blive liggende i midten af sadelen og ikke flyde bag ud ) - det skubber også rytteren bag ud.

    https://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8


    profilbillede
  • #21   27. jul 2016 Enig i flere ovenstående: sadlerne kunne se ud til at ligge lidt i bagvægt + du har så lange ben, at du dels ikke får støtte fra sadlen og dels må trække underbenene op for at nå ponyen- hvilket bevirker, at du kommer til at læne overkroppen frem og rumpen tilbage- sådan ser det i hvert fald ud.

    Jeg er bange for, det er svært at ændre det, så længe du rider pony, for du er nødt til at trække benene op, for at kunne nå ponyen med underben/sporer.


  • #22   27. jul 2016 for nogle år siden skiftede jeg ridestil. efter et par måneder gik det på for mig at gør jeg skiftede ridestil, sad jeg også helt forkert i sadlen. Den eneste ændring jeg på det tidspunkt havde lavet, var at klemme med knæene og give mig selv lov til at læne mig lidt frem. selvom min opstilling blev langt grimmere, gjorde det at jeg kom ned at sidde i sadlen. istedet for at sidde på bagsvidslen.
    nu sidder jeg langt pænere end før jeg skiftede ridestil.. Jeg har igen lært at læne mig tilbage, men nu sidder jeg samtidig ordentligt i sadlen. I stedet for at spænde fuldtstændigt op smiley


Kommentér på:
Sidde forkert i sadlen?

Annonce