{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luk din svedige hest på fold - også om vinteren. Mening?
  • #1   18. aug 2016
    Smider lige min kommentar ind som jeg har skrevet på facebook :o)

    Nu kan det godt være at jeg lyder fordomsfuld - men det her er min oplevelse af islænder folk. Lige med dækkener mener de nærmest det er noget djævlen har skabt og boks også - og at hvis man har en islænder man klipper, giver dækken på og har på boks så er man et ondt menneske ( overdrevet sagt, men det er ikke velset ).

    Jeg forstår ikke, hvorfor man har så meget imod at klippe heste der kampsveder og give dem et dækken på. Eller i det mindste bare klippe dem lidt så de kan komme af med varmen men stadig undvære dækken.

    Det er en hjælp til hesten når vi nu har valgt at bruge heste som vi har, mere end de laver fra naturens side.

    Det er muligt der er lavet undersøgelser på køer meeeeen, det kan godt være jeg er blind men jeg synes nu ikke helt at en ko og en hests pels minder om hinanden.

    Der udover er der foreskel på bare frost - også evt. frost med sne eller blæst oven i. Sådan en omgang blæst i frostvejr giver en noget stor chillfaktor i forhold til en solskinsdag med frost.

    " Et norsk studie, som er Publiceret i Equine Veterinary Journal*, viser, at der er store individuelle forskelle på, om heste fryser. Studiet konkluderer, at enhver hest er unik, og man må derfor aldrig bedømme, om den fryser, ud fra dens race og udseende, og heller ikke lytte til ”regler”, som er opstået blandt ryttere i stalden. Man skal kigge på den enkelte hest og sikre, at den trives "

    Skrives der i artikelen - og det er ganske korrekt!

    Der udover, så er den undersøgelse der henvises til iøvrigt en der viste at de fleste heste foretrak at få dækken på i nedbør og blæst men ikke i kun frost. Men igen der er også foreskel på chillfaktoren.

    Så det er med at opfordre folk til bare og smide den svedige hest ud på fold, aaaaargh det er jeg ikke helt fan af. Heste er forskellige. Ligesom der er forskel på sved. En ting er lidt på bringen, en anden er fuldstændig gennemvåd ind til huden på hals, bringe, mave, lyske, under underlag osv.


  • #4   18. aug 2016 Nej tak - ellers tak. Men nu har jeg heller ikke en uldtot af en islænder, men en konkurrencehest, der bliver klippet om vinteren, fordi min hest virker generet af varmen og præsterer ikke optimalt, hvis den skal rende rundt med en 7cm lang pels og svede under arbejdet smiley

    Det virker til at artiklen henvender sig mest til folk med islændere - men uanset race, så var det nu ikke noget jeg ville byde min hest både pga generne under ridning og risikoen for sygdom efterfølgende. Så hellere en klippet hest og et dækken der ligger ordentligt smiley


  • #6   18. aug 2016 Hvis mine heste går uden dækken, så ryger de ud med det samme, våd eller ej. Men er hesten fuldklippet og går med dækken, får den selvfølgelig det på.

    Mht klipning, så klipper jeg ikke hvis de går i løsdrift, men står den i boks og sveder, så ryger pelsen og dækkenet kommer frem også hvis det er en islænder smiley

    Ingen af mine langhårede løsdrift heste er blevet syge af at blive smidt våde ud på folden smiley


  • #7   18. aug 2016 Mine fjollere går i løsdrift, og ligner til forveksling en isbjørn i vinterhalvåret. Når de har været redet våde i vinterhalvåret, får de et hjemmehæklet uldsveddækken på, og et flisdækken ovenpå, efter et par timer er de tørre også kommer de ud.

    Jeg plejer at have dårlig samvittighed, hvis de ikke er HELT tørre, inden jeg lukker dem ud, men det behøver jeg vist ikke at have.


  • #8   18. aug 2016 Aldrig om jeg ville lukke en gennemblødt hest ud i kulde/regn/blæst. Jeg er ikke i tvivl om pelsen sikkert har en masse egenskaber - men nu er det mig som rytter der "får" hesten til at svede, så synes jeg da også jeg burde sørge for den tørre efter træning. Fremfor 'bare' at lukke den ud.

    Jo hvis det er en sommerdag, så skyller jeg da hesten og lukker den ud. Men da ikke i kulde/regn eller blæst? Så tror jeg altså på man hurtigt kunne stå med en syg hest

    Jeg har islænder; og han bliver klippet, står i boks og har dækkener til både det ene og det andet. Indtil nu er han kun bliver klippet på bringen, men regner med han må klippes mere hertil vinter fordi han bliver brugt mere - derfor er jeg også indkøbt diverse dækkene, hvis man nu pludselig stod med en kulskær hest.


  • #9   18. aug 2016 Min pony kommer også næsten ud igen med det samme efter arbejde, uanset om det har været mental eller fysisk træning. Som regel får han lige noget at spise indenfor (tilfældigt, det er egentlig ikke for at han skal kunne nå at tørre - her snakker jeg om vinterperioden) og kommer så ud igen smiley
    Min araber får dog dækken på. Han er sådan en frossenpind som allerede fryser nu hvor de går ude om natten! Får han ikke dækken på vil han blive syg. Det giver utrolig god mening at dækkener tynger ned på mellemrummene mellem deres hår og påvirker hvordan de holder varmen, men han får nu stadig tykt (og tungt :P) dækken på om vinteren, ellers skal han stå i boks og det synes jeg heller ikke er fair smiley


  • #11   18. aug 2016
    Åh Sværke, jeg er nød til at kopiere din kommentar til facebook...
    Så alle de der " islændere er hårdføre heste og alle kan gå uden dækken " typer får noget og tygge på.


  • #13   18. aug 2016
    Sidst jeg så en diskussion - eller der var ikke så meget og diskutere i følge det du kalder skovturstosserne, så slagtede de nærmest folk der på en stille og rolig måde forsøgte at fortælle at de klippede deres hest, havde den i boks og dækken på.

    " Næ nej, det var ikke spor naturligt, det er jo en islandsk hest og den kan holde til dit og dut og dat og det er helt og aldeles imod dens natur!
    Og jeg rider min 5 gange om ugen og den sveder og jeg lader den stå inde og tørre også kommer den ud! "

    Fedt for dig du har 4 timer til at vente på din tørre - jeg har ikke. Men har man ikke det så blev det nærmest fuldstændig forkert og ha hest, så kunne man ikke ha' islænder hvis man ikke havde den tid til at vente på hesten tørrede.
    Jamen?!


  • #16   18. aug 2016
    Har ikke nævnt noget, andet end det er en tråd på HG om samme emne :b.

    jeg har opgivet og gemme mig, det er komplet umulius smiley


  • #17   19. aug 2016 Ja jeg har en hest der får en halv time indenfor med et tyndt svededækken på efter træning om vinteren. Så ryger han ud og har aldrig blevet syg.. Jeg synes det er en god artikel... Men det er jo smag og behag om man ønsker at give hesten et så naturligt liv som muligt, eller om man ønsker at gøre det nemmeste for sig selv.. smiley

    Mvh TT


  • #18   19. aug 2016
    Sødeste Tindur, jeg får lidt pips af en stikpille alla denne.
    " Men det er jo smag og behag om man ønsker at give hesten et så naturligt liv som muligt, eller om man ønsker at gøre det nemmeste for sig selv.. "

    Det er da FEDT hvis du har 4 timer til at vente på at din hest tørre - jeg har ikke. Så ja, en klipning gør det lettere, for ellers havde jeg ikke mulighed for at have hest som jeg gerne vil - en hest der kan rides og rides hele vinteren i andet end en skridt tur.

    Så kan der muligvis komme et argument med " vi holder jo hest forskelligt, nogle holder dem naturligt og på hestens præmisser " - så lad være med og rid i første omgang, at man holder sig til skridt om vinteren for at hesten ikke skal svede, så man ikke skal klippe er ikke en dyt naturligt.

    Der udover, så sveder mange heste af bare og være til - om det så er boks eller fold om vinteren, det har heller intet med nemmest for mennesket og gøre og klippe sådan en hest.

    Vi har heste i fangeskab - det kan aldrig blive så naturligt som muligt.


  • #21   19. aug 2016 Så enig Krikken

  • #22   19. aug 2016 Jeg klipper min hest om vinteren af de samme grunde som alle andre. Men en grund der endnu ikke er nævnt her i tråden er - hvad så når man kører til stævne.

    Hvis jeg ikke klippede min hest om vinteren og kørte til stævne, red min klasse/klasser og satte en svedig hest ind i traileren ville hele indersiden af traileren blive frygtelig fugtig og så ville hesten alligevel ikke tørre. Så skulle jeg måske køre 1 time hjem (det kører vi altid for at komme til stævne fordi jeg bor på Djursland) og der bliver traileren så kølet ned men er stadig fugtig på indersiden. Hvis ikke min hest bliver syg af det den første dag bliver den det måske hvis jeg laver samme nummer flere dage i træk smiley

    Så nej tak min hest bliver klipper OVER det hele og jeg er glad for det smiley


  • #23   19. aug 2016 Krikken - hvis du læste mit indlæg så smider jeg dækken på Tindur i 30 min ca smiley har ikke tid til at vente 4 timer. Og han står nu heller ikke i boks så han bliver smidt ud.. Og tro mig.. Tindur slipper heller ikke med at lalle rundt i skridt.. Det er ikke mit temperament til smiley så jeg har en meget svedig hest... Men jeg har valgt at selv om jeg har hest for at primært ride, så føler jeg at jeg skylder mine heste det at give de et så naturligt liv som muligt. Det er mit valg. Hvad du gør med din hest må være op til dig.

    Sværke - Hvor har jeg skrevet at sætte hesten eller sig selv først? Selv om jeg har valgt for mine heste hvad jeg har, er ikke sikkert at det er det rigtige valg for alle heste! Jeg er af den tro at langt de fleste heste ville trives bedst (med en tilvænning) med løsdrift osv. Men ikke alle. Tag Fleur.. Krikken har prøvet mange ting i gennem årene men hun er en meget "mærkelig" hest. Hun kunne aldrig trives sådan. Så det er hvad der er sundest for hende. smiley

    Karen - jeg håber da at du skridter din hest ordentlig af..for hvis du gør burde du ikke få det problem..

    Mvh TT


  • #24   19. aug 2016 TT jeg skridter da selvfølgelig min hest af men problemet kan altså stadig opstå. Det er ikke alle stedet til stævne man har mulighed for at skridte af i 15-30 minuttet til hesten er tør. De fleste stedet til (spring)stævner må man være 12 rytter på opvarmningsbanen og rider man sent om aftenen er det altså ikke sikkert der er mulighed for at ride rundt udenfor, jeg bryder mig i hvert fald ikke om at skridte rundt i mørke et sted jeg ikke kender og ikke ved hvor man må og ikke må ride.
    Tag f.eks. min hest som er vant til at komme meget med i byen, hvis ikke jeg klippede ham ville han ligne en isbjørn for han sætter meget pels. Hvis jeg så skal skridte ham af i 20 minutter og jeg kun kan skridte rundt om trailerne har jeg en hest der i stedet for at slappe af begynder at blive utålmodig og bare gerne vil ind i sin trailer igen. Som det ser ud nu (hvor han bliver klippet) skal jeg skridte 5-10 minutter før han er helt tør og det foregår ofte ved at jeg tager sadel og trense af og trækker rundt med ham med et tæppe på.
    Så er han lige klar til at smide op i traileren og køre hjem.


  • #25   19. aug 2016 Din hest vil ikke blive syg hvis du skridter af i 20 minutter på en lille tur, smider svededækken på og kører hjem, og tager det af. smiley du gør da selvfølgelig bare som du føler er bedst for jer, ligesom jeg gør hvad jeg føler er bedst for os smiley

    Mvh TT


  • #26   19. aug 2016 Det er helt fint med forskellige holdninger - heste er jo forskellige. Men hvis man rider sin hest intensivt, så den kommer til at svede meget under arbejdet, så er min holdning at det er mere fair over for hesten at klippe den, da det jo heller ikke er naturligt for hesten at rende rundt og anstrenge sig for vores skyld og dermed komme til at svede. Min hest finder det langt mere anstrengende, hvis den ikke kan komme ordentlig af med varmen pga. en lang pels. Hvis hesten derimod er skadet eller ikke blive redet - så får den selvfølgelig lov at beholde pelsen og gå uden dækken. Men vi vælger at have dem som ridedyr - så bør vi også gøre det mest behageligt, som muligt, når de skal på arbejde smiley Men igen, så kommer det selvfølgelig an på intensiteten - hygger man lidt rundt 3 gange i ugen, så ville jeg nøjes med at klippe underhalsen og undlade dækkenet. Så ja, man bør kigge på den enkeltes hest behov smiley

  • #28   19. aug 2016 Ligemeget hvordan vi vender og drejer det bliver intet af de vi gør mod/for hesten naturligt (;

    Om hesten bliver skridtet til den er tør med sveddækken, om hesten bliver klippet - står i løsdrift eller boks.

    Det bliver omgangen med hesten hverken mere eller mindre naturlig af (;

    Vi har alle valgt den måde vi holder hest på - og gør det vi synes er bedst for netop vores egne heste. Men det bliver aldrig mere eller mindre naturligt - vi holder alle vores heste i 'fangeskab' (;


  • #29   19. aug 2016 Lisette - Men igen - i ''naturen'' har hestene mulighed for at gå rundt eller fx samle sig i flok efterfølgende, hvis de fx fryser .. smiley Men nok om det - den diskussion behøver vi ikke gå ind i smiley

    Selvfølgelig er det godt med nytænkning - og jeg fik da også noget ud af artiklen med det lunkne vand til sidst - det vil jeg helt sikkert tænke mere over! Har altid ladet hesten vente efter ridning før den fik tilbudt vand, så den var nedkølet, men at tilbyde den lunkent vand i stedet for, det havde jeg slet ikke tænkt på. Så vupti, ny viden, som jeg vil bruge smiley Men min ridehest bliver stadig klippet og får dækken på - ikke så meget fordi den ellers ville være våd efter ridning, men simpelthen fordi det ikke er hensigtsmæssigt for min hest gå på arbejde med for lang og varm pels smiley


  • #30   19. aug 2016 Ja, og vi har alle forskellige holdninger til dækken og klipninger, alt efter hvad vi her erfaret.

    Min gamle fjoller, blev skide sur, hver gang han fik dækken på, så stod han og surmulede ved ledet, indtil han fik dækkenet af. - dette gav min en grundlæggende holdning, mine heste skulle ikke gå med dækken.

    Ham jeg har nu, er bedøvende ligeglad med om han har dækken på eller ej, men min grundantagelse hænger stadig ved.

    som Lisette S, skrivet, handler det meget om traditioner. Hvad med er "vokset" op, er det rigtige at gøre.


  • #33   19. aug 2016 Vi kan ikke give hestene det naturlige liv på stepperne som de oprindeligt er skabt til. Men vi kan give dem et så naturligt liv som muligt, ud fra de overbevisninger, som vi har er det bedste.

    Der har vi så forskellige meninger om hvad det naturlige og bedste er.

    Jeg har robuste fjordheste, som går 24/7/365 ude ligegyldigt vejr og vind (deres eget valg, de kan bare gå ind, hvis de vil) og får lov at sætte pels der efter. Men havde jeg en sippet varmblodshest, som frøs lige så snart den blev våd, ville jeg nok have en anden holdning.

    Skulle min hest starte stævner hver anden weekend hele vinteren ville min holdning også være en anden, end nu, hvor jeg godt nok træner intensiv dressur, også om vinteren, men skal ikke vise noget frem, og derfor gør det ikke noget, at han mere ligner en uldtot, end dressurhest i vinterhalvåret.

    Der er mange faktorer der spiller ind, og vi har alle vores grunde til at gøre præcis som vi gør.

    Man naturen er bestem en god læremester, og jo mere vi kan efterligne den naturlige jo sundere hest. Vi bliver jo klogere og klogere. Da jeg startede (for den del år siden) på rideskole, var halm en meget naturligt grovfoder og hø/Warp en luksus vi selv skulle sørge for. Nu ser jeg flere rideskoler har hø/Warp med som den naturligste ting. Igen vi bliver klogere på det naturlige, som øger velfærden for vores heste.


  • #34   19. aug 2016 Nu har jeg ikke læst hele artiklen, men min pony er ikke klippet om vinteren (ok, nogle gange sakseklipper jeg hende på haæs og bringe). Det er rent faktisk sjældent, jeg får hende til at svede. Jo, hun kan da godt svede under sadel og gjord, men hun sveder nærmest aldrig andre steder.
    Hun ryger på fold med det samme og uden dækken. Hun har aldrig været syg, haft feber, været snottet eller hostet. smiley Der er rimelig meget islænder i hende, men jeg tænker ikke, at det er derfor, det går fint. smiley Tror ikke racen er afgørende for det.


  • #35   19. aug 2016 Min erfaring er egentligt at jo mere.vi pylre og passer på, jo mere sarte bliver hesten.

  • #39   20. aug 2016 Maja nu behøver det jo ikke være enten eller. Jeg har aldrig stået med en gennemblødt hest fyldt med betændte varme knopper, mine langhårede har altid været friske og arbejdsvillige med sund hud, på trods af at de er kommet direkte ud.

    Ham jeg har nu, kommer ikke til at få dækken på igen, medmindre at det bliver absolut nødvendigt, han kan ikke fordrage det og viser det tydeligt, så vil jeg hellere sætte mine egne behov for ridning til side.


  • #41   20. aug 2016 Jeg har heller aldrig haft en langhåret (isbjørnelignede) hest, med varme knober, da jeg var barn, bliv de våde heste da også bare lukket ud, dette helt uden problemer.

    Det er først nu, da jeg er blevet ældre, og betydelig mere kulskær, at min isbjørnelignede fjordhest, får et uldsveddækken på, til han er næsten tør. Som jeg har hæklet af skistrømpegarn, det er effektivt til at tørre en hest.

    Selvom han nok burde kunne klare at komme svedig ud, vil jeg ikke gøre det, der er jeg nok lidt for pylret der.


    profilbillede
  • #42   20. aug 2016 Maja, tror nærmere du har været smadder uheldig smiley
    Var i islænder verdenen i mange år, har haft part flere, trænet nogle stykker og 3 egne isbasser og ingen af dem har haft problemer nogensinde smiley



  • #43   20. aug 2016 Min veninde der avler Islændere har i alle år redet sine heste svedige om vinteren og de skridtes af og smides direkte ud i løsdriften bagefter smiley de har aldrig fejlet noget smiley

    Mvh TT


  • #45   20. aug 2016 Det tror jeg alle herinde er helt enige i smiley

  • #46   22. aug 2016 Jeg synes at artiklen er god og jeg tror at de fleste heste, som IKKE er klippede, uden problemer, kan lukkes på fold svedige uden der sker noget. Jeg har gjort det de sidste par år, fordi jeg har løsdrift og ikke altid tid til at vente på de tørre.
    Delvist eller fuld klippede heste skal naturligvis have dækken på.

    Men hvis man rider sin hest til den sveder på hals, bringe, mave, lyske mm. flere gange ugentligt, så ville jeg vælge at klippe min hest helt eller delvist.

    Nu skrev jeg ovenfor, at mine heste kommer ud, selvom de sveder, men dels så når jeg snakker svedig hest, så er det let svedig på hals + bringe + gjordleje og dels så får de altså dækken på, hvis vejret er koldt og blæsende og de sveder efter træning.

    Så det er individuelt hvordan hestene behandles efter træning her både fra hest til hest og fra gang til gang. Min tinker/friser sætter en meget god vinterpels, men sidste år på en vanvittig kold dag ville jeg lave jordarbejde, men kom aldrig igang med træningen, for hesten var så sur og gal. Jeg tog ham ind, gav ham dækken på og ud igen. Næste dag kunne jeg træne med hesten. Han frøs simpelthen på trods af, at de har løsdrift, er vant til at gå ude og har stråfoder 24/7.

    Så i år tror jeg, at han overvejende bliver dækkenhest.


Kommentér på:
Luk din svedige hest på fold - også om vinteren. Mening?

Annonce