{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.409 visninger | Oprettet:

Købe hest uden andre {{forumTopicSubject}}

Jeg står og forsøger at finde en bund stabil ridehest til min hest nummer 2.
Jeg har nu været ude og prøve 3 forskellige men jeg syntes det er mega svært selv at tage stilling når man kun er sig selv.
Den eneste jeg har jeg kan tage med er min søster og hun gider ikke.

Nogen der har prøvet at købe hest alene og hvordan gik det. Fandt i den rette hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe hest uden andre
  • #1   20. aug 2016 Jeg har aldrig købt hest alene af den grund, at jeg synes det er rart at have andre øjne på. Man kan godt selv have lidt tendens til at blive forelsket i en hest og så overse dens fejl, hvorimod en anden typisk er lidt mere kritisk.
    Mine forældre har altid været med, og så har jeg haft en veninde med en gang og min ridelærer et par gange smiley


  • #3   20. aug 2016 BallonFisken:
    Præcis. Men har bare ikke muligheden for at tage nogen med smiley


  • #4   20. aug 2016 Tak Clav:
    Men er jo bange for at overse selv de mest tydelige fejl bare fordi jeg bliver forelsket i hesten smiley


  • #6   20. aug 2016 Jeg min nuværende hoppe købte jeg alene, var ude og se forskellige heste nogen af dem havde jeg nogen med ude og se andre var jeg bar alene afsted..
    min hoppe havde jeg min niece med men hun er 10år gammel og var der bar..

    Jeg har haft hende siden februar og er sindsygt glad for hende smiley


  • #7   20. aug 2016 Altså handelsundersøgelse bliver der lavet smiley

    Og Tak Maria. Hvordan vidste du at det var den rette hest for dig? smiley


  • #9   20. aug 2016 Jeg havde min mor med ude at kigge hest, men hun kunne intet vurdere, hun var stort set bare chauffør. Hun er nemlig ikke hestemenneske, og hun kunne ikke være med til at tage beslutningen. smiley Jeg synes ikke, det var svært at tage beslutningen. Men jeg valgte og nærmest bare den første. smiley

    Kan du ikke finde et ukendt hestemenneske i nærheden af dig, som måske vil tage med og hjælpe?


  • #10   20. aug 2016 få ejer til at tage video mens du rider. næret så kommer hjem kan du se dig selv ride den. Og så send noget video til din træner. det Gør jeg altid og det fungerer rigtig godt

  • #11   20. aug 2016 Jamen det vidste jeg da jeg sad på hende.. kemien var der bar, hun var slet ikke det jeg søgte..
    søgte en stabil hest som kunne rides stabilt i alle 3 gangarter, sød og rar, tur vant, trafiksikker, kunne rides ud alene og sammen med andre, max 14år, passet med alt, min. 168cm og helst på den anden side af 170cm, helst vallak.

    Estella var en hoppe op 168cm, kunne rides i alle 3 gangarter men havde ingen energi og man skulle nærmest sparke livet ud af hende for at få hende i trav og hun gik højt med hovedet..
    Hun havde været redet en enkelt tur uden succes, hun var 15år (fik afvide hun var 14), var ikke vaccineret..

    Men der var bar noget ved hende som gjorde jeg bar måtte have hende..

    og den dag i dag 6 måneder siden er hun stabil i alle 3 gangarter, vi er begyndt at lege med diverse øvelser, hun er nået at blive 16år godt nok, og har målt hende til 170cm, hun er vaccineret nu, hun kan rides på tur alene og med andre, og kan rides både med pisk, spore eller ingen ting og stadig gå fint frem smiley hun har energi og gnist og er lige det jeg søgte den gang tog bar 6måneder at få hende derhen smiley men kemien var der bar


  • #12   20. aug 2016 Jeg er altid endt med at finde, se og købe hesten alene - selvom jeg er startet med at have veninder eller kæresten med smiley

    Jeg køber altid med "den rigtige følelse" - alle mine heste har jeg været "forelsket i" med det samme jeg så dem hos sælger.
    MEN jeg har også altid haft "fornuften" nok med til, at de skulle stå ordentligt på benene, have nogle pæne hove og virke "menneskeglade".

    Der er kun en som jeg har købt, hvor jeg bare blev forelsket - og hvor jeg købte et problembarn, dvs vi kunne ikke komme i nærheden af ham på marken. Og min første kontakt med ham, var mens han var bedøvet i boks - se detvar jo lidt tåbeligt.....men han blev købt på afstamning, og meget billig, og er blevet en skøn hest smiley

    Nu ved jeg ikke hvor mange penge du skal købe for - men for mig har det altid taget lang tid at finde "den rette", ca1/2 år. For jeg har også altid købt billigt, og der er langt mellem de gode billige.

    Det vigtigste er, at du ikke siger ja til at købe med det samme - sov altid lige på det ! Og at du får hesten handelsundersøgt. Aldrig lade dig presse af en køber, hvis de vil presse dig til at beslutte og købe med det samme, så har jeg altid med det samme takket nej tak.

    Mvh Charlotte


  • #13   20. aug 2016 Clav:
    Tak må bare lytte til min mavefornemmelse er bare så bange for at den tager fejl smiley


  • #14   20. aug 2016 Bidløse:
    Jeg har ikke mod til at have en fremmede med smiley


  • #15   20. aug 2016 Lotte:
    God ide har bare ingen træner men så kan søster muligvis kigge på det smiley


  • #16   20. aug 2016 Maria:
    Åhh Hvordan mærker man det med kemien. Tror aldrig jeg har oplevet den der kemi folk beskriver?


  • #17   20. aug 2016 Charlotte:
    Mange tak.
    Jeg kigger meget i den billige ende og du har ret der er langt i mellem. Jeg har kun været forelsket i en af dem jeg har prøvet men pga Gangarterne sagde jeg nej tak. Og nu en måned senere begynder jeg at overveje om det var dumt for hun er faktisk den eneste jg har været tryg ved at ride på tur af dem jeg har prøvet. og lider af rideangst så det er stort for mig at føle mig tryg.

    Men jeg tror mere jeg var forelsket i hendes udseene end egentlig i selve hesten. Jeg har det meget med at jeg gerne vil have en pæn hest. Men jeg forsøger virkelig at lukke øjnene for udseenet da det handler om hestens personlighed men det er virkelig svært for mig.
    Så jg er ikke sikker på jeg ved hvad egentlig Kemi er?


  • #18   20. aug 2016 Har du ikke en veninde herinde fra, som kan tage en "ferie" hos dig? smiley Ellers kan du jo altid bede om at få taget video, lægge den på youtube og linke i et forumemne herinde, så kan folk hjælpe dig? Jeg er helt sikker på, at folk gerne hjælper dig med at se. smiley

  • #19   20. aug 2016 Har du aldrig følt det her det er bar rigtigt ? altså bar følt at det var behageligt, det var skønt, det var bar det helt rigtige ?

    Jeg har følt det ca. 4 gange første gang var en hoppe jeg red endte med at ride hende i 7år og hun var bar fantastisk kunne ikke forestille jeg en hverdag uden hende..
    næste var min vallak Anton som jeg havde i 7,5år ham kiggede jeg i øjnene og så havde jeg nærmest købt ham at han så var sød osv var jo bar bonus.. desværre røg jeg af ham og fik en angst for ham og fandt aldrig kemien igen..

    Så havde jeg min dv som jeg måtte aflive sidste år efter 2,5år ham vidste jeg også bar at det var helt rigtigt da jeg satte mig op på ham, jeg var tryg og følte mig bar helt tilpas..

    og ja det sammen med min hoppe nu, var ude og se 9 heste, enten følte jeg mig ikke tryg, eller også var der andre ting som bar gjorde at de 8 første bar slet ikke fangede mig, er ellers typen der bliver forelsket i alt jeg sætter mig op på men nej 8 heste vidt forskellige men ingen af dem sagde mig noget..

    da jeg satte mig op på estella vidste jeg det med det samme jeg sad på hende hun var bar den rette..


  • #20   20. aug 2016 Nu havde jeg godt nok min mor med, da jeg købte min hest, men det var 100% min beslutning, og sagde til hende mere eller mindre som jeg kom ned af hesten at det skulle være denne. For mig var det 110% mavefornemmelse, der afgjorde, hvilken hest det blev. Tror jeg prøvede en 6-7 stykker, hvor hun var den sidste i rækken. Jeg havde ikke behov for at prøve flere.

  • #21   20. aug 2016 Hvis du boede på Sjælland ville jeg gerne tage med, men jeg tager altså ikke til Østjylland for at kigge på heste der ikke er til mig. smiley

  • #22   20. aug 2016 Har aldrig købt hest uden at have en med. Jeg har faktisk altid haft min mor,, som ikke er hestekyndig, med.
    Hun bemærker nogle andre ting end jeg lige gør, men det vigtigste har altid været at jeg føler mig godt tilpas på hesten.
    Så måske en af dine forældre kan lokkes med?
    Jeg har tidligere sagt nej tak til en hest og den har så puslet i baghovedet endtil den kom til salg igen, dog var det jeg huskede ikke som da jeg prøvede den første gang. Dermed blev det ikke den og den pusler ikke længere i baghovedet.
    Kan være du skal tage ud og prøve den igen som du var tryg ved og få helt afklaret om den stadig er interessant.


  • #23   20. aug 2016 Jeg har altid købt hest alene.
    Den første jeg købte var ikke et godt valg, og kostede blod sved og tåre før jeg til sidst lærte at håndtere den.
    Resten har været ok


  • #24   20. aug 2016 Jeg tror ikke du er i tvivl, hvis kemien er der.

    Siger man nej tak - og først efter en måned begynder at tvivle - ja så var det helt sikkert ikke en hest for dig.

    Når man ikke er i tvivl, så er man klar til at betale prisen - og man glæder sig som et lille barn, og kan tale om "den pæne stjerne i panden" "de fantastiske øjne" og at "den virker så sød/god/rar/fantastisk" og at "den spadserer måske ikke ind i himlen, men ......"

    Jeg er også tilhænger af at købe, det som jeg synes er en pæn hest - jeg skal da kigge på den, ride på den og være stolt af den, så selvfølgelig skal den også være pæn i mine øjne. Det sjove er, at jeg fx i de to heste jeg har nu, synes jeg har to smukke heste - men den ene er en kompakt firkantet ( smuk) sag, og den anden en elegant, langbenet (smuk) sag. Så smuk kan være meget forskelligt smiley

    Selvfølgelig har du en problematik i, at du ud over en billig, smuk hest også ønsker en som kan hjælpe dig med din rideangst - en billig smuk hest er nok ok nem at finde, men en som er god som dagen er lang, og kan give dig tryghed er nok svære at kombinerer med smuk og billig.

    Men igen - lige som forelskelse - man ved det, når man får sommerfugle i maven smiley


  • #25   20. aug 2016 Tak for de mange svar. Det lyder som om at det jeg gør lige nu faktisk er det rigtige. Bare prøver noget forskelligt og mærker efter på min mavefornemmelse.

    Jeg må indrømme jeg er nået der til hvor jeg tænker at jeg ikke skal finde en hest jeg kan leve med. Jeg skal finde en hest jeg ikke kan leve uden.
    Men ved ikke om det er den forkerte tankegang?
    Jeg er jo bare super bange for at købe en hest som jeg så også bliver bange for at ride. Så har jeg 2 urimelige heste. Så måske er jeg også bare for bange til at købe hest? smiley


  • #26   20. aug 2016 Det er den helt rette tanke gang, det skal være hesten, hesten du smiler over at eje når du vågner og tænker på den, hesten du ikke vil eller kan undvære, det skal ikke bare være fordi den er flot eller what ever..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #27   20. aug 2016 Hvis det "bare" er en heat du skal bruge til almindelig ridning, uden de vilde ambitioner om at ride høje stævner, så kan du sagtens selv være ude og kigge.

    højst sandsynligt syntes du der er svært, fordi at du simpelthen ikke har fundet den rigtige endnu. smiley
    så snart den rigtige dukker op vil du få en mavefornemmelse som ikke er til at overse, også vil du ikke være i tvivl - den mave fornemmelse kan kun du mærke, og den kan ikke vurderes af andre smiley


  • #28   20. aug 2016 Tak AMT.
    Det er kun en skovturshest jeg skal bruge smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #29   20. aug 2016 Så skal du helt sikkert gå efter din mavefornemmelse.. smiley

    noget andet var, hvis man ledte efter en hest som man f.eks. havde forventninger til at skulle ride M-klasser eller højere på, så er det vigtigt at have en med på sidelinjen som kan være med til at se hesten potentiale. Men når hesten udelukkende skal bruges til skovture, og give et god tur, jamen så er din mavefornemmelse det vigtigste.

    jeg har fået den rigtige mavefornemmelse på ryggen af to heste, og det er to heste ud af rigtig rigtig mange.. men man er ikke i tvivl. smiley

    Held og lykke med at finde den rigtige smiley


  • #30   21. aug 2016 Tusind tak. må bare lytte til min mavefornemmelse. og jeg vil hellere have den rigtige hest end at have hest nu. Så skulle den rigtige først dukke op om et år. jamen så må det være sådan smiley

  • #31   21. aug 2016 At finde en makker tager den tid det tager - om det er kort eller lang tid.

    Det er ligesom at finde en veninde eller en kæreste - det tager oftest tid, at finde den "rette", og oftest er de der først, når man næsten er nået til "jeg finder aldrig en kæreste/veninde/hesten".

    De gange jeg har kigget efter hest, der har jeg kigget over hele landet - og alligevel er hovedparten af mine heste nogle jeg har fundet indenfor 20-45 km fra min bopæl. Og det er dem jeg er taget ud for at kigge på alene - fordi de stod så tæt på smiley

    Mvh Charlotte


  • #32   21. aug 2016 Tak Charlotte. smiley
    Håber bare han snart dukker op smiley


  • #33   21. aug 2016 Charlotte
    Haha sådan var det faktisk også for mig her da jeg kiggede hest i starten af året..
    kiggede 6 heste hvor jeg havde andre med og 3 uden..
    de 6 stod laaangt væk, de 2 af de 3 stod dog 1,5time væk men skulle hente min bror i området så kunne lige så godt kigge dem
    og den sidste Estella stod 30min fra mig og hende købte jeg alene smiley


  • #34   22. aug 2016 Da jeg skulle finde min miniature, kørte vi hele sjælland rundt - jeg fandt absolut drømmehesten, en helt fantastisk lille palomino. Den var dog hingst, ejerne var urimelige og til sidst havde jeg følelsen af det ikke burde være sådan, der kom hele tiden noget i vejen og det gik bare ikke.... Senere hen fandt jeg min lille søde Olle, som boede 5 km fra mit hjem - skævbenet, tyk, havde sår og kunne ikke noget. Men hun er det sødeste jeg nogensinde har mødt og jeg har slet ikke været i tvivl med hende (: På trods af at jeg jo ikke skulle have en hoppe, heller ikke en ung hest....Så købte vi den lille røde mini, som jo så også var drægtig smiley Og det har jeg aldrig fortrudt


    Jeg vil også sige det er mavefornemmelsen du skal gå efter - før du aner det, så står den der!


  • #35   22. aug 2016 Tak for de mange råd.
    Jeg kørte idag 2 timer ud til den fineste islændervallak. Han var stort set alt det jeg gerne vil have. Men der er lige et par punkter der gør jeg bare ikke er helt sikker. Så nu er det aftalt jeg skal prøve ham endnu engang og efter noget plagen har jeg fået logget søster med.

    Er det normalt man skal prøve flere gange før man ved det om det er hesten for en.? smiley


  • #36   22. aug 2016 Ja! De heste hvor jeg tænkte "det kunne måske godt være....." prøvede jeg af flere omgange. Den lille mini vallak så jeg også 2-3 gange. Første gang jeg købte hest ledte jeg efter en bund stabil skovturs hest - derfor gjorde jeg meget ud af at prøve i forskelligt slags vejr, med og uden andre, flere gange osv.....


    Og lyder spændende! Held og lykke med det!!


  • #37   22. aug 2016 Det er rigtig godt at prøve hesten flere gange og helst i forskellige situationer for at se om den ændre sige eller andet..

    den store vallak jeg havde prøvede jeg 3 gange selvom jeg egentlig var sikker første gang jeg sad der, men havde brug for en helt sikker hest jeg kunne alt med så var vigtigt at prøve flere gange og prøve ham lidt af og sådan..


  • #38   22. aug 2016 Mange tak. Så er jeg mere tryg. Følte det helt forkert fordi jeg følte jeg havde brug for at prøve ham igen smiley

    Tak for alt jeres hjælp. Jeg føler mig som total førsteganskøber selv jeg har været hesteejer i 7 år smiley


Kommentér på:
Købe hest uden andre

Annonce