{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  balios natur-genuss. jeres erfaring med dette foder???
  • #1   22. aug 2016 Umiddelbart synes jeg det lyder lidt voldsomt at de skal have op til 3 kg dagligt smiley

  • #2   22. aug 2016 ja helt enig. men jeg supplere med vitaminer og mineraler. har jeg altid gjort da jeg ellers kan købe mig fattig i foder. (jyde)

    hun får kun goder for lige at få lidt ekstra sammen med.de andre heste og for at hun vil spise sine tilskuds produkter hun får. smiley


  • #3   22. aug 2016 Hvad med regulator complete? indeholder næsten ingen sukker og stivelse, og de skal have sindssygt lidt af det. En islænder i fuld arbejde skal have 250 g. så det er jo bestemt ikke meget smiley

  • #4   22. aug 2016 hat prøvet det. og min vil ikke røre det. ??

  • #5   22. aug 2016 Hmmm så er der equigard, lidt dyrere i pris, men faktisk ikke så meget, når man tænker over hvor lidt de skal have smiley og ellers horselux easy, max billigt, og de skal heller ikke have så meget smiley

  • #6   22. aug 2016 har kigget på det. Men hun får stadig ikke fuld mængde. jeg supplere altid med salvimin grøn.
    hvis hun nu har kunne lide roepiller eller fiberpiller havde jeg bare givet hende dette.

    ja men så kræse. er min hest desværre haha ????


  • #7   22. aug 2016
    Find et foder hvor du kan følge doseringen, for det med selv at spæde til med vitamin/mineraler dutter ikke - man kan fucke det godt og grundigt op da man ikke ved hvor meget der skal til af hver, før det stemmer på vitamin/mineral balanancen.

    Hvis du gerne vil fodre med noget fuldfoder som kan dække en Jyde ind uden det koster spidsen af en jetjager ville jeg bruger Horselux Easy eller Dangros Struktur 100.

    Det dækker ind ved 100 g pr. 100 kg hest :o)


  • #8   22. aug 2016 Horselux easy vil hun.slet ikke have
    det er også prøvet


  • #9   22. aug 2016 Tag et kig på equigard så - de skal heller ikke have så meget smiley

  • #10   22. aug 2016 Har hesten skab? :o) Kræsne heste er tit i zink mangel, og heste der er i zink mangel gider tit ikke spise skab - pisse besværligt.

    Ellers så hold det simpelt med vitamin/mineraler og fx fiberpiller eller lino crunch for huld.


  • #11   22. aug 2016 det er jo lidt lige meget om hun får for meget vitaminer og mineraler for hvis hun får for meget ryger det overskydende bare ud igen

    nu har jeg suppleret med salvimin grøn længe uden problemer.

    hun får jo ikke mere en ro håndfulde foder. det er bare sådan at hun vil spise sine tilskud. ikke andet


  • #12   22. aug 2016 Det er kun de vandopløselige vitaminer der tisses ud igen - så det er en myte at de ikke kan få for meget smiley

  • #13   22. aug 2016
    Nej, det gør det ikke bare. Nogle vitamin/mineraler gør, andre gør ikke og ophober sig. Ligesom man let kan underdosere - og det er ærgerligt hvis man har lige præcis en jyde fordi de er så følsomme vdr. at få skab og hudproblemer generelt samt hovproblemer.

    Hvis hesten bare skal have noget for at spise sine tilskud så findes også noget som Pre Alpin Müsli, det er uden vitamin/mineraler i så det skal man tilføje men kan bruges som "topping".


  • #14   22. aug 2016 krikken. ja hun har desvaærre skab. hun får hvert år en zink kur. det går jeg meget op i. smiley og det gør en stor forskel. kan allerede nu se hun snart skal have en kur igen.

    hvis nu har kunne lide roepiller eller fiberpiller havde jeg givet hende dette. Men hun vil IKKE røre det. jeg har prøvet op til flere gange.

    linucrunch er no go pga det høje protein indhold.


  • #15   22. aug 2016
    Pst, det med protein og jyder er lidt en sejlivet myte hvis du spørger fodereksperter... Men Jydefolk elsker den ;o).

    Men ja, det er vigtigt med jyder med zink - og tit skal de have det konstant.

    Det her kan som nævnt bruges som topping, men man skal tilføje vitamin/mineral tilskud.
    http://shop.hippolyt.dk/shop/agrobs-alpengrun-musli-972p.html


  • #16   22. aug 2016 amen. det er så svært at gør sig klog på.
    nogle siger protein er dårlig for koldblod. andre siger det er en myte.
    man bliver helt forvirret. ??



  • #17   22. aug 2016
    Min veninde har fået det samme stukket i hovedet af jyde folk - at protein er no go. Jeg spurgte en konsulent ved Hippolyt der er uddannet jordbrugsteknolog.

    " Der står en lille smule omkring Soya og hvad det gør i organismen når det er toastet.

    Det som du hele tiden skal have for øje når du arbejder med heste med skab, sommereksem, EMS eller andet som ikke gør den hest normal og velfungerende, så er disse hestes lever typisk overbelastet, da der skabes mange affaldsstoffer i deres krop. Derfor er det vigtigt at proteinkilden er i orden og til disse heste vil jeg typisk ikke bruge soya eller lucerne, da den fordøjelige protein heri ikke er ret høj. For meget protein eller protein af forkert slags vil belastet leveren ydereligere og derfor gøre problemerne værre. Det er også derfor at der er en vis sandhed i det jydefolkene har på ingen protein til deres skabsheste, men det er dog vigtigt at disse heste fortsat får protein da hud, pels, hår, enzymer og mange kropsprocesser består af proteiner i forskellige forbindelser.

    Til opheling af hud er det vigtigt med zink, og derfor anbefaler jeg altid zink i store mængder til heste med enten skab, muk mm. Zink hjælper også immunforsvaret til at tage sig af det skab der så findes. Det er også derfor det er vigtigt at blive ved med at tildele zink indtil problemet er væk. Ellers får hesten ikke helet det sidste op hvis der stoppes før tid.

    Jeg kommer gerne ud i jeres stald og forklare disse ting nærmere hvis de mennesker som er der ikke tror på det. Jeg synes det kan være svært at forklare ordentlig på tekst uden at det bliver en hel afhandling som tager en krig at skrive ned. "


  • #18   22. aug 2016 krikken. ja det er så forvirrende.

    sidste år var der ingenting med min hoppe. hun var super fin. ingen skab eller andre problemer. (købte hende fuld af skab) jeg stoppede heller ikke med zink før hun var i tip top. smiley

    Men i år er det hele bare faldet helt sammen efter hun kom på græs. gav hende vitaminer(Horselux multicobs) hver dag. Men pludselig brød helvede løs og det kom bare så pludseligt.

    kom en dag ned til min hest fuldstændig kløet til blods. har aldrig set noget ligene. (allergisk reaktion)
    hun har desværre også fået sommer eksem. og nu døjer jeg med skab ved hende.

    jeg blev jo selv forvirret og ked af det.(det er helet fint op igen) gor har aldrig oplevet sådan noget og aner ikke hvor det kommer fra.



  • #19   22. aug 2016 Sommereksem har også forbindelse til zinkmangel. Der udover duer mange Jyder heller ikke med græs - da det ofte indeholder en god slat sukker, hvilket går lige i hovene og kroppen. Pak den evt. ind i insekt/eksemdækken næste år - så er du forberedt :o)

    Afhængigt af hvor slemt det er kan man også være nød til at overdosere lidt med zink i forhold til anvisningen.

    Konsulenten anbefalede Hestamix Light til jyden i forhold til skabsproblmatikken fordi der er lidt mere zink i end ellers.

    Men ja, jyder er desværre ret ramte ofte og tit så bliver der ikke gjort så meget ved skab og andet. Der er meget " sådan har det altid været/sådan gjorde man i gamle dage " viden :o)


  • #20   22. aug 2016 hun har fået eksem dækken på og maske. og købte et ekstra til næste år også. så det er på plads.

    uha det er jo en jungle og især når man ikke aner noget om det.

    min belgier jeg havde fejlede jo intet. pæne ben, pæne hove, god huld rigtig flot pels.

    min jyde nu som jeg simpelthen kæmper med lige nu. grimme hove, ikke så pæn pels, skab på benene osv.
    og jeg følger jo råd fra andre der har kold blod.

    Men hvis jeg nu spurgte dig.
    hvad ville DU gøre i mit sted.
    tænker hvad skal give hende foder, tilskud osv osv for at komme på rette spor igen. ??


  • #21   23. aug 2016
    Jeg ville give et foder der dækker hesten ind fx Horselux Easy ( fås også pelleteret ), Dangros Struktur 100, Hestamix Light fra Hippolyt.

    Eller vitamin/mineral produkt også tilføje lino crunch, fiberpiller, Agros müsli eller hvad der skal til for at få hesten til at spise vitaminerne.

    Også selvfølgelig zink tilskud, som mere eller mindre nærmest er konstant. Holde den væk fra græs og på produkter der er lav på sukker og stivelse som fx de nævnte.

    Min venindes kører 6 ugers interval på hovene, det har de også ofte brug for.


  • #22   23. aug 2016 tusind tak krikken.

    hvad ned regulator complete egentlig?


  • #23   23. aug 2016
    Det er et vitamin/mineral produkt, så det kan også bruges hvis du vil bruge rent vitamin/mineraler :o)


Kommentér på:
balios natur-genuss. jeres erfaring med dette foder???

Annonce