{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.733 visninger | Oprettet:

At binde sin hest {{forumTopicSubject}}

Jeg er nysgerrig på hvor mange af jer, som heller ikke binder jeres heste?

Mine er aldrig bundne, de har heller aldrig grime på. Når vi skal sadle op ligger vi en blød hånd under hagen på dem og leder dem der hen, hvor de skal stå, også står de der, til vi er færdig med at strigle og sadle op.

Skal jeg f.eks. lige tisse, så bliver hesten da pænt stående til jeg kommer retur, stadig uden grime og helt fri.

På ridebanen kan jeg også stille ham, hvis jeg lige skal gå en runde og samle sten, eller noget andet, hesten bliver stående hvor jeg har stilt ham, til jeg er færdig.

Eller parkere hesten i gårdspladsen, hvis jeg har glemt, han bliver pænt stående til jeg har hentet det glemte.

Jeg har erfaret at mange synes det er et sjældent syn. F.eks. en ny smed var noget benovet over at hesten bare stod da han beskar den. Og en del andre undre sig også, men de erkender også, at det er nemt at hestene står, hvor de bliver stilt.

Det første jeg lære en ny hest, er at blive hos mig uden den er bundet eller holdt.

Jeg har i de 27 år jeg har været i hesteverden, kun mødt en til der gjorde det samme, hvor mange af jer gør det også?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At binde sin hest
  • #1   23. sep 2016 Synes personligt at det er uansvarligt at lade hesten stå løs uden grime, hvis man forlader den. Den kan sagtens gøre det, når man står og strigler osv., men så snart man forlader den, så synes jeg, at man bør binde den smiley

  • #2   23. sep 2016 Min ene er altid bundet, min 2 års er ligeledes bundet (for det meste). Den store er ikke bundet da hun knækker tovet, men jeg går aldrig fra hende. Hvis jeg er nødt til at gå binder jeg en løs knude hun kan få op hvis hun går i panik, men hun føler stadig hun er bundet.
    Mine står egentlig pænt alle sammen, og smutter højest ud til græsset lige uden for stalden hvis de får bundet sig op, men jeg tør ikke have en løs hest i tilfælde af at de skulle blive bange og løbe deres vej.
    Så er der i det mindste håb for at et tov stopper dem, eller at grimen i det mindste bliver på så de kan fanges igen.


  • #4   23. sep 2016 Jeg har lært alle jeg har haft at stå uden at være bundet. Har dog altid grime eller træktov om halsen for en sikkerhedsskyld, det er dyr og de kan blive forskrækkede og så det rart at have noget at kunne tage fat i. De er dog vant til at blive rykket rundt på uden grime på folden.

    Har da også oplevet nogle blikke og især når man bare stillet dyret med grime og træktov over nakken på en befærdet stævneplads smiley har sågar fået af vide at det var da en kedelig og tam pony (springpony) fordi den bare stod stille og roligt ved siden af traileren imens jeg tullede rundt og sadlede op (han blev dog modbevist da der kom rytter på)


  • #5   23. sep 2016 Ingen grime ingen forsikring...

  • #6   23. sep 2016 Tja, der står ingen steder i mine forsikrings papirer at hesten skal bære grime under opsadling.

    Eller på folden for den sags skyld, det vil også være direkte uansvarligt at give mine heste grimer på i folden. Der er mange trær de kan side fast i.


  • #7   23. sep 2016 Det er ikke alle forsikringer og en del har ændret det de seneste år således at det ikke har betydning om hesten har grime på eller ej.

    Men det har været og er stadig for nogle et krav gennem ansvarforsikringen at hesten har grime/halsrem/trense etc. på når den er uden for matriklen.


  • #8   23. sep 2016 Nu er det jo på vores egen martrikel at min hest ikke er bundet, så hvor er forsikrings problemet?

    På rideskolen bliver han ikke parkeret, ikke fordi han ikke kan, men da jeg er en af de "dygtige" som ungerne kopier, og deres ponyer har bestemt ikke lært at blive hvor de skal, når de er fri. Så det kan gå helt galt, hvis de bare slipper.


  • #10   23. sep 2016 Siger heller ikke det er et problem når du er derhjemme, det var mere en rettelse til Dressage&Jumping's besked om forsikring.

    Men den kommer i spil, hvis hesten mod al forventning nu skulle løbe på fx vejen uden grime.


  • #11   23. sep 2016 Mine har grime og tov på når jeg trækker med dem - ikke fordi de ikke kan trækker uden, men det er nemmere med. Under soignering og opsamling er de ikke bundet og skal jeg bare lige i sadelrummet el foderummet bliver de ikke bundet, men bevæger jeg mig længere væk, bliver tovet slået om en stolpe.

    Hvis jeg har dem med i byen bliver de bundet. De er nogle madører og jeg gider ikke at de lige går lidt fordi der er noget bedre græs.

    Den gamle var ikke et madøre og hende kunne jeg parkere alle steder.


  • #12   23. sep 2016 Øh, det er inde i stalden han står uden grime. Ikke ude på vejen.

    Bliver ham parkeret på ridebanen har han hovedtøj på.

    Hvis jeg tænker de godt 20 år tilbage, hvor jeg har praktiseret dette, så er hesten altid blevet, hvor den er blevet parkeret. Og stiller jeg det op imod de gange hesten har tabt mig på en tur, hvor han kunne have stukket ad h. til, hvis ikke jeg havde lært ham at blive ved mig, selvom han ikke er bundet. - er det rent statistisk er det mere sikkert at lære hesten at blive, selv om den ikke er bundet, hvis vi snakker risikoen for en løs hest i trafikken. - det er min erfaring.


  • #13   23. sep 2016 Min store hoppe som jeg har haft i 7måneder nu går uden grime på fold..
    Når jeg skal sadle op går jeg ud på folden og giver hovedtøj på, og går derhen hvor jeg skal sadle op..

    der parkere jeg hende og så går jeg lidt frem og tilbage med strigler, sadel osv. mens hun bar står stille smiley

    ville dog altid have et eller andet på hesten så der er bar en smule sikkerhed..
    men hun står pænt og venter, den lille jeg har, har jeg kun haft i en lille måned hun kan ikke endnu og ved heller ikke om jeg lære hende det..


  • #15   23. sep 2016 Grime på i al håndtering og også bundet, hvis den strigles, vaskes mm. Men de har aldrig grime på, når de går på fold eller står i deres boks.


  • #16   23. sep 2016 Jeg kan ikke forlade mine når de er bundet. Og slet ik min vallak.
    Han står uden at være bundet. Har altid minimum et reb liggende over ham når vi går


  • #17   23. sep 2016 Jeg har ikke min bundet når jeg har den på staldgangen. Det er dog forskelligt om jeg har grime på den eller ej.
    Den har dog altid grime på når den er på fold, da det er et krav på opstaldningsstedet.
    Forlader jeg min hest bliver den bundet, da den enten begynder at rode med fodertønder eller så går den ud til ledet ud til folden.


  • #18   23. sep 2016 Af princip har min altid grime på, både på fold og stald. Har det klart bedst med at han kan fanges hvis han en dag (Gud forbyde det) smutter ud og løber forvirret rundt. smiley
    Han står også altid i to kæder på staldgangen, for han elsker at pille og rode i folks poser/striglekasser mm. Så jeg stoler ikke nok på ham, til at lade ham stå løs. Dog har han lært at når han står i boksen, så må han ikke gå ud uanset om døren er åben eller lukket. Men jeg går heller aldrig længere væk end jeg stadig kan se ham. smiley


  • #19   23. sep 2016 Min 4 års kan da også sagtens stå uden grime imens jeg går på toilettet... Altså, I sin boks..

    Nogle kan man lære den slags. Andre kan man ikke..
    Det afhænger af den enkelte hest. Har man et nervøst nervevrag eller en bombe af en hoppe, der gør hvad der passer den. Så kommer det formeneligt aldrig til at ske.

    Syntes personligt at det er rart at have henten bundet når man sadler. Især når man har en pillemule af en hest, som skal være med over alt. Og specielt hvis man kun har 15 min til at blive klar i.

    Min tidl. Hest Stod også bum stille og sov til tider, imens han stod uden at være bundet, imens man striglede.
    Men når du forlod ham gik han på eventyr. For så var der lidt for mange fristelser.

    Omvendt syntes jeg også at det kan blive lidt for lyserødt og sukkersødt til min smag. Heste skal naturligvis behandles med respekt. Men ude i flokken "lægger de ikke blidt en hånd på hindanden".

    Som andre har skrevet er det uforsvarligt at lade sin hest stå løst uden opsyn. Det er til fare for andre der bevæger sig i trafikken. Hvis den nu en dag, skulle få forvildet sig ud på en vej.


  • #20   23. sep 2016 Mine heste kommer aldrig til at stå løse.. De synes det er slemt nok at stå bundet haha..
    Jeg ville godt nok aldrig gå fra min hest for at tisse eller noget der tager lidt tid - hverken ubundet eller bundet.. Det kan hurtigt gå galt..


  • #21   23. sep 2016
    Pssssst. Undersøg lige det som folk påstår vdr. krav om grime på folden - ring lige til forsikringsselskabet. Der har været debat om det på facebook, hvor en tog sig tid til at ringe rundt og det var ikke et krav på noget tidspunkt ved nogen.

    Det er en træls myte - det samme som at klappen skal lukkes på en trailer på motorvej.

    Men til trådstarters emne: ja, jeg binder min hest op, da jeg har oplevet heste der får et chok og stod de løs så var de smuttet - eller omvendt, hvis de ikke stod bundet var de smuttet.

    Jeg har ved et uheld glemt og tage bagbensstropperne af min hoppe, der stod og spiste hø uden og være bundet på staldgangen. Så jeg hiver bare dækkenet af som jeg normalt ville- men glemmer der stadig er bagbenstropper på - det larmer gevaldigt da dækkenet ligger bag ved og stadig sidder fast = en hest i panik der løb løbsk, blev heldigvis inden for ejendommen. Men det kunne være undgået hvis hun var bundet.

    Det er da fedt andre kan gå fra deres heste - men for min hests sikkerhed og andre, så efterlader jeg ikke en hest uden at være bundet, uden nogen har et øje på den.


  • #22   23. sep 2016 Tindur er alt for madglad og nysgerrig til at blive stående når jeg vender ryggen til, medmindre han er i boks/løsdriften da han har lært at man ikke må gå igennem døren selv.(han har dog gjort det dengang min mand havde glemt at lukke for den og der var gået flere timer) men han gør det ikke når jeg er i nærheden.. Ligeledes løber han ikke de gange han taber mig på tur. Men selv om min hest er trænet til at stå stille i diverse situationer så er han alt for nysgerrig og madglad til at ikke lade sig friste når vi ikke er i en decideret træningssituation.
    Og ift grime på fold så går min nogle dage uden, andre dage med(hvis mange fluer) og min forsikring dækker uanset hvad smiley

    Mvh TT


  • Emmelie C
    Emmelie C Tilmeldt:
    jul 2016

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #23   23. sep 2016 Jeg gør det aldrig - det er potentielt farligt, hvis hesten bliver bange ikke at have en eller anden form for opbinding. Hvis den bliver rigtig bange kan den selvfølgelig godt rive sig fri alligevel, men der er virkelig mange ulykker med heste der sker fra jorden på baggrund af.. uansvarlighed smiley

  • #24   23. sep 2016 Kan ikke se problemet i at binde sin hest. Hvis man kan lade den stå uden, er det da fedt, hvis det er sådan noget man går op i smiley Men har nu ikke nogen problemer i at binde min hest eller lade den gå med grime på folden. Så kan ikke helt se hvorfor jeg skulle lære den andet smiley

  • #25   23. sep 2016 Min ka kun bindes når der er en væg bagved, så det kommer helt af sig selv.
    Dog er hun osse glad for at snige, så meget foregår i boksen.
    Så det er stort set kun det med vand, der er udenfor boksen.
    Jeg ka ikke regne med hun blir, så jeg går ikke ret langt fra hende, hvis det er nødvendigt.

    Hvad andre gør er der hovedpine, men grimeløse heste, vil jeg lade løbe, hvis de kommer på min vej.


  • #26   24. sep 2016 Min ene kan stå uden at være bundet, også mens jeg henter sadel og det i sadelrummet. Men er jeg væk længere end det, er motivationen for at komme udenfor altså større smiley Men jeg er ikke så striks med ham, for det gør ham egentlig bare mindre modtagelig over for mine "ordrer". Jeg kan parkere ham alle steder (på gården) og dér bliver han stående. Men jeg har begrænset tid smiley Efter lidt er der noget andet som er mere interessant.
    Min anden forsøger jeg at lære det, men der er lang vej. Han er en rigtig madglad pony, så han vil hellere på udflugt i stalden..
    Vil helst undgå at binde mine. Synes de er mererolige når de ikke er bundet.


  • #27   24. sep 2016 Hvorfor er det uansvarligt at have sin hest stående løs inde i stalden? han kan jo gå over i den anden ende af stalden, og hvad sker der ved det? Ikke at han gør det, heller ikke selvom fodret er der. Han stå hvor jeg har stilt ham.

    Det giver mig en god følelse at hesten bliver hos mig, selvom den har muligheden for at gå.

    Og rent sikkerhed, så vil det være direkte uansvarligt at ligge en grime på en hest på en fold med mange trær. I den situation er det da en fornuftig ting, at lære hesten blive håndteret unden grime. Så alle kan tage hesten i pandelokken og trække hesten hjem i tilfælde af at den bryder ud af hegnet.

    Inden jeg lærte mine heste det, blev jeg smidt at. Hesten strøj afsted i fuld galop med tøjlerne flavrene omkring ham. Havde han lært at blive hos mig, så var den farlige situation ikke opstået - det lærte han efterfølgende.


  • #28   24. sep 2016 "Eller parkere hesten i gårdspladsen, hvis jeg har glemt, han bliver pænt stående til jeg har hentet det glemte"

    Det er denne jeg refererer til. Og det tror jeg også de fleste andre gør.

    Mhv. Til din ridebane, kan jeg ikke rigtigt kommentere, da jeg ikke aner om den er med dressurhegn eller ej.


  • #29   24. sep 2016 Det gad jeg ikke, for det første synes jeg det er ufattelig uansvarligt og hensynsløst ikke at binde sin hest hvis der er mulighed for at den kan løbe ud og ved et uheld gøre skade på andre - tænk hvis den løb ud foran en bil!

    For det andet gad jeg ikke have sådan en robothest der bare står og stirrer tomt ud i luften hvis jeg 'stiller den' fordi den har lært at den ikke må bevæge sig. Mine heste er nysgerrige, piller i alt, vil være med til alt og er nok generelt lidt uopdragne. Jeg synes det er en stor del af deres personlighed der ville blive pillet fra dem og jeg ville faktisk slet ikke nyde det hvis jeg bare kunne stille dem an og så blev de ellers der indtil andet blev fortalt.


  • #30   24. sep 2016 Må jeg spørge hvilken race din hest er?
    For jeg har en DV der er en arbejdsmaskine.
    forholdsvis rolig og rigtig god af sig. Men kan godt blive lidt skeptisk og vågne op. Og der vil jeg nødigt håndtere ham uden grime og tov. Men kun i pandelokken..
    For det første fordi han er en giraf. (175+)
    For det andet fordi at han kun har en lille bitte tot.
    Det ville være en pænt farlig situation..
    For det andet er han lidt bagsky. Så han har det pt. Bedst med at vide, hvor de 4 vægge er omkring ham.

    Men TS, der er mange måder at holde hest på, skal du huske.
    Din måde er ikke bedre fordi du føler i render rund blandt lyserøde skyer og har det dejligt.
    Det er svært ikke at bemærke hvordan du fremmer dig selv i dine beskrivelser.



  • #31   24. sep 2016 har altid grine på mine heste især når de skal håndtere. de er generalt rolige men er nem til tænding og ønsker verken hest eller rytter kommer til skade.

    Men med et torv om halsen så står de somregel stille men er ikk fan af man går fra hesten med udstyr eller lignende det kan gå grueligt galt har set det jeg sku se for at lade være.

    men syntes ikke den ene metode er bedre end en anden for det også dejligt at ha en hest der kan stå bundet og stadig være afslappet


  • #32   24. sep 2016 Line: Det må du gerne, jeg har en rigtig dejlig fjordhest.

    Læs lige mit start indlæg igen. Der søger jeg ligesindede, som også håndtere deres heste uden i er bundne, da jeg udmærket godt er klar over, at vi ikke er ret mange der praktisere det.

    Jeg startede IKKE tråden, for at vise jeg at befinder mig på en lyserød sky.
    Jeg startede IKKE tråden, for at skulle forsvare hvorfor jeg behandler min hest som jeg gør.
    Jeg startede IKKE tråden, for at træde på jer der ikke kan håndtere jeres heste på denne måde.

    Jeg startede tråden, for at finde andre som gør det samme som jeg, så vi kunne udveksle tips, erfaringer og ideer på denne form for omgangen med heste.

    Fremme mig selv??? øh der er jeg ikke med. Jeg har læst at flere af jer, synes det er uansvarligt den måde jeg håndtere min hest på. Det er ok, det er jeres holdning, den må i gerne have. Som svar har jeg fortalt mit syn på det, og hvordan jeg håndtere min hest. Da det er de erfaringer jeg har. Jeg kan kun beklage hvis du føler dig trådt på, i denne sammenhæng, det har bestemt ikke været min hensigt. Jeg har intet imod, at i har behov for at binde og konstant holdt fast i jeres heste. - Mindes ikke, jeg på noget tidpunkt har giver udtryk for, at det er en forkert måde at håndtere heste på.
    Heste er forskellige, mennesker er forskellige, vi har forskellige behov i vores omgang med heste, og det er helt ok. At de fleste af jer, håndtere jeres heste på en anden måde end jeg gør, gør ikke min måde forkert eller jeres for dens sags skyld.

    Som sagt var målet at finde andre som heller ikke binder deres heste, og jeg kan så glæde mig over, at der er andre som også finder en gælde i at kunne håndtere deres heste løse.


  • #33   24. sep 2016 Min går altid med grime på fold, men hun går også med mundkurv pt.
    Når hun har fået den helt af, synes jeg ikke hun skal have grime på et stykke tid, for jeg tænker det må være rart for hende at få lov at gå uden noget, nu hvor hun siden april har gået med mundkurv 24/7.

    Når jeg tager hende ud fra folden, trækker jeg i grimen uden tov. Når vi kommer ud til bommen, vi sadler op ved, står hun enten uden noget eller i kapsun/hvad vi nu lige skal ride med. Jeg kan godt finde på at gå, hvis keg skal hente noget, og hun bliver ikke stående. Men jeg ved, hvor hun går hen.... smiley Én meter - nemlig hen til græsset. Og det er ok for mig. smiley


  • #34   24. sep 2016 Du bemærker det sikkert ikke selv. Om det er bevist eller ej, så bruger du flere negativt fremmende ord i sammenhæng med "os som ikke gør som du" og flere positive når du taler om dig selv.

    Jeg føler mig ikke trådt på. Overhovedet. Gik jeg op i dette, havde nok ikke købt en sådan hest som jeg har. Og jeg havde brugt tid på at ville lære den det.

    Men gæt engang? Det har jeg ikke.. smiley


  • #35   24. sep 2016 Line: Jeg kan kun sige, fik jeg en DV eller anden stor hest, ville jeg lære den det samme. At du ikke vil, er ok, det er helt dit valg. Det har jeg absolut ingen problemer med, er faktisk tæt på at være ligeglad.

    Som sagt er trådens grund ide, at finde de få andre, som gør det samme som mig, hverken at forherlige mig selv eller dømme andre. Det er lidt svært at finde andre som gør det samme, hvis ikke jeg fortælle hvad jeg selv gør.

    At andre så har behov for at fortælle mig, at det jeg gør er uansvarligt og forkert osv. Kan jeg kun tage til efterretning, og sige nå. Jeg har prøvet at forklare baggrunden for mine handlinger, men bliver så beskyldt for at fremme mig selv, og sætte mig selv i et positiv lys. Tja, det har jeg ikke rigtig mere at sige til.

    Så jeg prøver igen, jeg vil rigtig gerne høre om andre der håndtere deres heste løse, og deres erfaring omkring det.


  • #36   24. sep 2016 En dame der havde hest samme sted som mig for nogle år siden havde en hest der altid stod løs på staldgangen og andre steder, og hun var så stolt af det smiley jeg synes da også det er imponerende, men ville aldrig gøre det selv (hvis der var mulighed for at hesten kunne løbe ud). Det er et dyr og derfor kan det altid gå galt..
    Damens hest stod ALTID helt stille og den var generelt meget rolig.. En dag slap hun den på ridebanen og bad den stå, mens hun hentede sin hjelm.. Hesten blev bange (vil jeg tro) og smuttede igennem hegnet og over vejen ud på en mark.. Der skete ikke noget, men det kunne der lige så godt have gjort.. Synes ikke at nogen folk bør stille hesten løs uden opsyn et sted hvor der er mulighed for at den kan smutte.. Man kan aldrig stole 100 % på et dyr..


  • #37   24. sep 2016 GJR - tak for historien, ja det er levende dyr vi har med at gøre, og vi kan aldrig helt forsikre os mod uheld.

    Jeg har en kameraet som bandt sin hest, hesten blev bange, gik i panik, rørret hesten var bundet til knækkede, susede gennem luften og brækkede skulderen på min kammerat. ( det kunne lige så let have slået ham ihjel)

    Det kan altid ske noget, når vi har med levende dyr at gøre. Vi vil aldrig kunne heldagere os.

    Men lad os få historierne frem, vi kan kun lære af dem. smiley


  • #38   24. sep 2016 Jeg binder dem ikke. Det er ikke naturligt for dem at være bundet.

  • #39   24. sep 2016 Josephine G: det er heller ikke naturligt at vi rider dem...

  • #40   24. sep 2016 Josephine G
    Det er heller ikke naturligt for dem at man rider dem, bruger udstyr af nogen art, har dem på fold, boks, løsdrift osv.. smiley



  • #41   24. sep 2016 Maria C - det ved jeg godt, jeg rider heller ikke på dem eller har så meget udstyr på dem.

  • #43   24. sep 2016 Mine heste har kun grime på og er bundet, hvis de kører i trailer.

    De er også vant til at færdes løs på vores grund. Skulle de få et chok, ser jeg langt hellere at de er løse, end at smadre nakken, fordi de er bundet.


  • #45   24. sep 2016 Hvor mange benytter sig af panikkarabinhager når de opbinder deres hest?
    Jeg har nemlig altid stået med dem. Og aldrig haft en hest der kom til skade under opbinding fordi den sad fast.


  • #46   24. sep 2016 Begge mine kan godt stå bundet, og det helt uden problemer, så det er ikke grunden til jeg hellere håndtere dem løse. Det er bare lettere, at hesten står løs, og den frihed det giver dem.

    f.eks. har jeg den lille fornøjelse med min hest, at når jeg strigler ham, så viser han med mullen, hvor han gerne vil kløes, og så klør jeg ham der. Det ville han ikke kunne, hvis han var helt fikseret i begge sider af grimen.

    Han kan også finde på at dreje sig rundt, og nulre mig med mullen. Det er også så hyggeligt.

    Men den helt store grund er fordi, det er så nemt, altså når de har lært det, og den gensidige følelse af tillid det giver, den kan jeg godt lide.


  • #47   24. sep 2016 Undskyld.. Men at placere den på en plet, og lære den at den SKAL blive stående har helt ærligt ikke noget og gøre med tillid eller frihed...

    Du har indlært hesten det.. Fx. Som et trick.
    Eller heste der lærer at gå frem for schenklen.


  • #48   24. sep 2016 Du pålægger den nok lidt for mange menneskelige følelser.. smiley

  • #49   24. sep 2016 Jeg kan heller ikke se at den har mere frihed, den er jo, groft sagt, 'tvunget' til at stå på en plet indtil andet bliver fortalt - det er indlæring, ikke frihed.

    Min hest er da meget mere fri på trods af at der dingler 2 tov fra hver side af hende hoved. Den skal ikke huske kommandoer eller noget andet, den skal bare hygge sig


  • #50   24. sep 2016 Det er jeres måde at se det på. Jeg ser den på en anden måde. Min hest har muligheden for at gå, han gør det ikke, ikke fordi jeg har tæsket ham på plads, men fordi han har lært, at det er behageligt at være hos mig. På samme måde som han kommer når jeg kalder, og følger med mig ind fra folden, uden jeg behøver at røre ved ham, han går bare pænt ved siden af mig, eller bag mig. Han kunne til en hver tid, vende og gå den anden vej, eller bare græsse videre, men gør det ikke.

    Jeg træner min hest i, at han skal tolerere at jeg sidder på hans ryg, uden at smide mig af helvede til, jeg træner ham til, at han skal lystre mig i dressuren, bare en lille vægt forskydning, skal han reagere på. På samme måde træner jeg min hest, i at han skal reagere på mig, når jeg er på jorden. Bare fordi jeg ikke holder ham fast eller han er bundet, skal han blive ved mig. Det er begge dressur, det ene er bare fra ryggen den anden fra jorden.

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor har i så meget imod at jeg håndtere min hest løs, at han kan stå, hvor han bliver stilt, jeg kan gå fra ham og han bliver stående. Det er jo bare et spørgsmål om træning, på samme måde som at vende ham til at bære rytter.

    Jeg kunne forstå hvis jeg skrev, at i kun kunne få jeres heste til at blive hos jer, ved at binde dem, og jeres heste meget heller ville væk fra jer jer, og derfor stikker af lige så snart de ser deres snit til det. Men DET GØR JEG IKKE. Jeg fortælle bare hvordan jeg håndtere og træner min hest og søger andre som gør det samme.





  • #51   24. sep 2016 jeg binder da mine løse så de stadig kan nå maven f.eks tror ingen binder deres heste stramt. Diablo strækker sig endda selvom han er bundet. Men tror stadig at en hest kan blive bange eller panikke om den er bundet eller ej:)
    men vi er alle forskellige og med forskellige meninger til forskellige ting og det da dejligt hihi


  • #52   24. sep 2016 Din hest har ikke lært at det er rart at være hos dig, så var den jo fulgt efter dig når du går fra den ligesom eksempelvis min ville gøre hvis ikke den var bundet.

  • #53   24. sep 2016 Min hest bliver stående, er fordi jeg siger "STÅ". På samme måde som jeg giver ham kommandoen "trav" når jeg har ham i longen, så traver han, der er simpel træning.

    Der er jo ingen der vil sige, at min hest ikke har det rart, fordi han traver når jeg siger trav i longen, men at han står, når jeg siger: stå, så er det lig med at han har det dårligt hos mig????? undskyld mig, men jeg kan altså ikke helt se den årsags /sammenhæng der.


  • #54   24. sep 2016 Jeg svarer udelukkende på det øverste af din kommentar: ".... ikke fordi jeg har tæsket ham på plads, men fordi han har lært, at det er behageligt at være hos mig Nej, din hest har lært at den skal stå, ikke at det er behageligt at være hos dig. Den udfører en kommando du har lært den, that's it.

    Jeg betvivler ikke at du sikkert er god ved din hest og er en god hesteejer, aner ikke hvem du er, men jeg er uenig i at den bliver stående fordi den kan lide dig.


  • #55   24. sep 2016 Det er din holdning, og den må du gerne have, min oplevelse at situation er en anden.

  • #56   24. sep 2016 Lige ang. panikhager, som jeg så der var en der nævnte, så er det altså nødvendigvis ikke nogen løsning på en hest der panikker og vil væk. Min hest skulle en dag ud af traileren, men der skete en masse og i forglemmelse bliver hun ikke bundet op, men der bliver åbnet bagfra. Så hesten gør som den altid plejer, at bakke ud.. Men går så i panik da den møder modstand og hiver og hiver, men der går ikke mange sekunder før det hele er splittet af, og min hest stod og skulle syes i hovedet..
    Det jeg prøver at sige er at der ikke skal ret mange sekunder til for en hest fra den går i panik til den har ødelagt noget af (den selv og/eller udstyret). Så ikke altid man kan nå at trække i panikhagen, hvis der skulle ske noget. Min hest stod nemlig også i panikhage, men det hele gik så stærkt at man knap nok kunne nå at tænke.. smiley Så panikhager synes jeg ikke hjælper særlig meget desværre smiley


  • #57   24. sep 2016 Det jeg synes man kan bruge som sikkerhed i stedet for panikhager, kunne være sådan en safety silikone grime smiley

    http://www.charliessafetyhalter.com/


  • #58   24. sep 2016 Vi vil aldrig kunne finde en 100 % sikker måde at omgås vores heste på. Der er fordele ved at binde dem, og der er fordele ved at lade være. Hvilken metode man vælger, er især afhængig af ens tidligere erfaringsgrundlag.

    Jeg er heller ikke tilhænger af panikhager, har oplevet for mange gange at de går op af sig selv, også er hesten pludselig ikke længere bundet, hvor den skulle have været det. F.eks. på stævnepladser.


  • #60   24. sep 2016 Lader aldrig hesten stå ubundet. Jeg tør ikke tage chancen, hvis hun pludselig skulle sige hej hej.. Hun bliver så til gengæld kun bundet i et tov der giver sig, hvis hun bliver forskrækket og trækker bagud. Hun er ikke kendt for at skride, men jeg tør som sagt ikke stole 100% på at hun ikke kunne finde på det en dag..

  • #61   24. sep 2016 Jeg "binder" min ved at smide et tov om en pæl - that's it. i realiteten kunne han vælge at gå, men han bliver stående. Skulle han dog blive forskrækket er han ikke typen der løber, men mere tager 2-3 skridt væk. Går jeg ud af stalden/længere væk fra ham bliver han bundet.



  • #62   24. sep 2016 Min er altid bundet i begge sider, og jeg har altid ved tøjlen/træktovet/andet, når jeg står på jorden. Ikke sjovt med en løs fuldvoksen hingst - han skal helst blive ved mig, ikke gå på opdagelse :-).

  • #64   25. sep 2016 Min er stort set aldrig brundet, han har lidt nedsat syn og bliver usikker, når han er bundet og ikke kan vende sig om smiley

  • #65   25. sep 2016 Det er egentlig utroligt så "sukkersødt" et syn mange har på deres heste og forholdet til dem.
    Jeg holder da også meget af min hest, men hvis hun havde valget ville hun da sikkert ikke med på ridetur, men hellere blive hjemme og spise. Ikke fordi hun viser ubehag på rideturene, tvært imod. Men heste er nu engang indrettet til at æde og sove, så det må man da formode vil være valget.
    Men hun får altså ikke valget, for når jeg vil på ridetur, så må hesten med.
    Jeg tror ikke nødvendigvis man gør sin hest en tjeneste ved konstant at give den valget "har du lyst til det her, ellers gør vi bare noget andet". Om det så gælder at være bundet, gå til højre når jeg siger højre eller hvad det nu kan være. Så kloge er de bare ikke, så jeg har lidt en formodning om, at det et eller andet sted må være rart at blive hentet på folden, og så bestemmer madmor hvad der skal ske, så de egentlig bare kan slå hjernen fra og nyde tiden.
    Det er ikke nødvendigvis så firkantet, men sådan tænker jeg det må fungere langt hen ad vejen. smiley


  • #66   25. sep 2016 Ballonfisken - jeg tror du er inde på noget.. Men der hvor jeg får en bekymring er hvis man hele tiden giver hesten valget så bliver den indlært til at det er den der bestemmer.. Og så går det galt smiley man skal samarbejde og tage hensyn til sin hest. Læse dens signaler og indstille sig derefter. Men når jeg så beder hestene om en ting så er det det der skal ske! Ikke det den gerne ønsker. Måske dens ønske kan blive indfriet efter jeg har fået mit, alt efter hvad det er smiley

    Jeg synes det er en SÅ Lille balance gang mellem at skabe en slukket hest (den man ofte ser indenfor sporten) og de heste der tromler sine ejere og får lov at bestemme i ridningen. Man skal virkelig være skarp for at ikke ende op med den ene eller anden type hest. smiley

    Mvh TT


  • #67   25. sep 2016 Det er lige præcis det jeg mener TT smiley
    Det med at finde balancen mellem at have et godt forhold og så at hesten overtager smiley


  • #68   25. sep 2016 Jeg undrer mig lidt over - dem, hvis heste man ikke bare kan efterlade ubundne på staldgangen, er det så fordi, de ikke synes det er behageligt at være hos ejer?

    At hesten ikke er bundet mens man strigler, renser hove, whatever, det gør mig intet hvis situationen er forsvarlig nok. Men at man forlader hesten og bare lader den stå, det synes jeg er super dårligt hensyn til andre. Man beviser jo ikke noget ved at man kan lade den stå ubundet smiley

    At du så forlader din hest helt fri, uden grime, mens du går på toilettet... kæft, du havde fået en skideballe af mig, hvis det var mig, sådan en opførsel var gået ud over!
    Jeg er ret ligeglad med, hvad du vil bevise din hest kan eller hvad DU føler af gensidig tillid og frihed. Det handler om hensynet til andre mennesker og dyr, og du pålægger andre (og din egen hest) en utrolig risiko ved at være for stolt til at tage det.


  • #69   25. sep 2016 ØH Fünke: den må du lige uddybe.

    Min stald er ca. 100 km2. Den ene halvdel består af den stor løsdriftboks, den anden halvdel af 4 opsadlings spiltov, vi har 2 heste gående, min hest og min mands. Se billede.

    Min mands hest er førehest, og meget tyk, tager utroligligt nemt på, og kan leve af næsten ingen ting. Min derimod, skal bare have det foder, han kan køre indenbords. Upraktisk når de går sammen.

    Vi har løst dette ved, at et af de førnævnte spiltov ligger der hø, hver aften kommer min hest ud af boksen, og går løs i det område med opsadlings spiltovene i et par timer, så han kan æde hø, ude den anden hest får noget. Dette er der vel næppe nogle her inde, som har noget i mod???

    Men det øjeblik hvor jeg er ved og sadle op, ( i et af de andre opsadlingspiltov )i stalden og skal tisse, så er det helt forfærdigeligt på skideballe niveau, og total uden hensyn til andre, og med utrolig risiko, at forlade min hest i de 3 min, det tager mig at tisse, i det helt samme område, som han nogle timer senere vil gå løs i for at spise hø????

    Hvilke mennesker og hvilke dyr, er det der ikke bliver taget hensyn til? Der er jo kun mig og min hest??
    Hvor er den utrolige risiko? At han kan gå over at tage en tot hø??? Hvilket han dog ikke gør

    Ja, jeg kan altså ikke se, at det er sådan en forfærdelig forbrydelse at det ligefrem er være, at give en skideballe over. Men vi er jo forskellige, og der er vores tolerance grænser også. Men jeg må indrømme, der skal noget mere til, at jeg bliver så gal, end at en hest efterlades i et kendt lukket område nogle minutter.


    profilbillede
  • #70   25. sep 2016 Forlader du din hest fri, med udstyr på ??

  • #71   25. sep 2016 100 km2 er godt nok en stor stald.

  • #72   25. sep 2016 Ja, Sørine, og vi har 6,5 ha. til de to heste, i kuperet terræn med skov, så de har plads nok. Det gør så også, at vi ingen vinterjordfolde, men de har adgang til græsmarkerne i vinterhalvåret, også kan de gå og nippe.

    og inden nogle får et flop over at det er uansvarligt at lade 2 heste gå på sådan et stort areal, kan jeg berolige jer med, at de har ikke det hele i sommer halvåret, da vi slår slet på noget af det.


  • #73   25. sep 2016 Jeg gætter på, at Sørine lavede en joke, eftersom din stald nok IKKE er 100 km2.

    Vil du svare på mit sidste spørgsmål?


  • #74   25. sep 2016 ok. m2

    Ja, selvfølgelig lader jeg min hest stå opsadlet og for at være sikker, lader tøjlerne hænge ind foran ham, så jeg er sikker på han træder i dem, og når jeg forlader ham, så går der gerne en halv time til tre kvarter, fordi vi har ikke toilet på gården, så jeg er nød til at gå ned for enden af vejen til naboen.


  • #75   25. sep 2016 Min pony er aldrig bundet når jeg sadler op.
    Hun har dog hovedtøj på da jeg henter hende i dette.
    Men kan sagtens uden også trække hende.
    Vi kan endda springe fra jorden uden udstyr. Hun følger med. smiley

    Men ja sjældent syntes jeg da det er at se. Men elsker det. Og der hvor jeg står opstaldet der kan alle hestene det.
    Vi er 3 mennesker i den stald og det er sådan vi alle sadler op.

    Dog kan jeg ikke bede min stå og så gå ud af syne for hende.
    Så tøffer hun afsted efter nærmeste græstot smiley


  • #76   25. sep 2016 Du skrev at det var når du var ved at sadle op og du så f.eks skulle tisse, så hvad skal jeg tro? Men hvis det er uden udstyr så går du vel bare fra din hest i en stald altså.. At den bliver stående er da fint, men det er jo ikke fordi den synes det er "behageligt", men fordi den har lært kommandoen.

  • #77   25. sep 2016 JGR: Jeg er ret imponeret over, at du kender min hest bedre end jeg selv gør. Det må du jo gøre, siden du kan fortælle mig, hvordan han reagere på staldgangen, og hvad han synes om, og ikke synes om. Og ikke mindst fortælle mig, at det jeg observere er forkert.

    Ironi kan forekomme.


  • #78   26. sep 2016 Kan heste ikke godt "lide" at blive bestemt over? Så skal de ikke selv forholde sig til hvad de skal, hvilket også kan være et pres for dem. Det har jeg i hvertfald hørt, og det giver meget god mening for mig. Dengang jeg begyndte at interessere mig for jordarbejde og kommunikation og satte nogle rammer for min hest, faldt han næsten i søvn fra den ene dag til den anden. Ud fra det jeg har fået fortalt, var det altså fordi jeg nu bestemte hvordan tingene foregik, og han kunne slappe af mentalt. Er det ikke det samme med "stå"?
    Når jeg beder min om at blive stående går der ikke ret lang tid før han næsten falder i søvn. Det har ikke noget med at han er en robot at gøre, men egentlig bare at han ikke skal bruge energi på at finde ud af hvad han skal gøre af sig selv. Hvis det er rigtigt. Så det kan vel godt være behageligt i den forstand at det fjerner et mentalt pres? smiley


  • #79   26. sep 2016 Frida - Det er jo meget individuelt.. Tindur sover mere og slapper mere af hvis han føler sig fri og tryg. Hvis jeg beder ham om at stå og alt er frit for farer så kan han stå afslappet. Men er der noget (en lyd, noget der bevæger sig i buske) så står han klar til at flygte. Han bliver stående for det meste men et par gange har instinktet taget over og han smuttet.. smiley
    Hvis man forsøger kun at bestemme over Tindur uden at lytte til ham så bliver han farlig at omgås og får en "dårlig opførsel" han er ikke en man skal forsøge at "knække" til at adlyde.. Der skal være en god blanding mellem respekt, forståelse og medbestemmelse smiley

    Mvh TT


  • #80   26. sep 2016 Frida:
    Det kommer helt ant på den pågældende hest.
    Sådan en som min bliver utrolig utryg når hun er bundet.
    Står hun løs så står hun afslappet. Står hun bundet. Så stresser hun og reagere på alle små lyde smiley


  • #81   26. sep 2016 Det er meget forskelligt. Nogen kan godt blive stående selvom de ikke er bundet, mens andre benytter den mindste lejlighed til lige at vælte striglerne ud på gulvet.
    Hvis jeg har flere heste på staldgangen på samme tid, er de altid bundet.

    Men i virkeligheden synes jeg det er meget mere vigtigt, at hesten KAN stå bundet, end at den kan stå løs.


  • #82   26. sep 2016 Der kan du have en pointe, det hele er situationsbestemt. Jeg nyder at håndtere mine heste løse, hjemme hos mig selv, hvor jeg genere inden, (altså undtagen Fünke, selvom hun bor i en helt anden Region end jeg smiley ).

    Men er jeg til stævne, så binder jeg da min hest, skal der afholdes fællesjagt på mine jorde, så bliver hestene da også bundet ind. Jeg har muligheden for at håndtere min hest på begge måder. Det sætter jeg utrolig stor pris på.

    Den ene måde er ikke mere rigtig end den anden, sålænge man tager situationen og hestens "særheder" med i sine valg.

    På samme måde som jeg vil lære en ny hest, at stå uden at være bundet, så ville jeg lære en ny hest at stå bundet, hvis ikke den kunne det i forvejen. f.eks. et føl.


  • #83   26. sep 2016 Her render ingen løse, de har grimer på i folden *nogen* har det jo med at pludselig stå på den forkerte side af hegnet smiley Og det er nemmere at fange hende ind igen ved at hun har grime på.
    De har grime og træktorv på når de trækkes ind, når de strigles bliver de bundet, når smeden ordner dem er de også bundet.
    Men i deres boks er grimer forbudt, de må intet have på i deres boks, da de nemt kommer til skade der hvis der er grime på.
    Og så er jeg ret ligeglad hvordan andre gør , det må de selv om, jeg har mine regler her, og de skal følges.


  • #85   26. sep 2016 Jeg mener ikke at binde dem og bestemme over dem på den måde, men egentlig bare indtage en førerposition. Og her mener jeg heller ikke at hesten skal se os som "en af dem", men på trods forskellene mellem os og dem mener jeg godt der kan være tale om et dominerende/vigende forhold smiley
    Min mening med tidligere besked var egentlig bare at jeg har oplevet at når vi sætter grænser for hestene og giver dem klare signaler (og på den måde bestemmer over dem), slapper de af mentalt fordi de ikke har en masse de skal forholde sig til smiley
    Mine egne bryder sig bestemt heller ikke om ejerdiktatur, om man vil, og skal behandles retfærdigt.


  • #86   26. sep 2016 Frida:
    Men det du beskriver kan jo sagtens gøres uden hesten er bundet hvis det er det man har lyst til? smiley


  • #87   29. sep 2016 Skæg diskussion smiley

    Jeg skal binde mine og gør det også, når de står ved bommen. Jeg har tre vidt forskellige heste, af vidt forskellig karakter, race og intelligens. Obajan en dejlig hvid shagey smutter, hvis han kan komme afsted med det og sætter simpelthen i løb på nye eventyr smiley

    Thriller min sorte traver, er ret intelligent og vil gerne åbne døre og går nysgerrigt rundt, hvis han kan komme til det...men jeg har ikke oplevet at han er stukket af uden grund smiley

    Sidst tilkomne brune OX araber Anakin, kan parkeres smiley Han står hvor man stiller ham og går kun, hvis der er en mundfuld græs eller hø i sigte smiley

    Jeg vil dog ikke vende ryggen til ham for længe når han ikke er bundet.....for man ved jo aldrig.

    Jeg vil allerhelst, om alle tre kunne få lov til at gå rundt og hygge på staldpladsen mens jeg muger og ordner, men vi har godt 20 andre heste at tage hensyn til og dertil hørende mennesker, børn, hunde og katte smiley


  • #88   29. sep 2016 Havde en travpony blanding der stolede så meget på mig, at hun altid blev stående, men gik aldrig ret langt fra hende, eller var væk i længere tid vis der nu skulle ske noget smiley Hun havde haft en dårlig oplevelse med, at være bundet, så hun var aldrig bundet, men kunne også lægge tovet over opsadlingsbommen så hun troede, hun var bundet, ikke, at hun ikke kunne bindes, men opdagede hun, at hun var bundet, gik hun amok, det fik engang en helt ny sadel til, at flyve igennem luften ??

  • #89   29. sep 2016 ja, strigler og opsadler næsten altid krikken uden grime og opbinding. men går jeg fra ham så binder jeg ham, han har det med at ville på eventyr når jeg kigger væk smiley

    og så "forlader" jeg kun hesten for at hente ting, samle bomme op, ect ect. hvis det foregår på lukkede arealer. kunne aldrig finde på at slippe hesten ude på skovtur eller ude ved en vej!


  • #90   30. sep 2016 Nu har jeg ærligt kun læst meget få af kommentarerne, men der er en hvor der står, at hesten som løber bort, og som ikke bærer en optømning, der dækker forsikringen ikke. Dette er HELT forskelligt fra forsikring til forsikring.
    Og i tilfælde af, at nogle skulle have nævnt noget i forhold til politiet, så må de ikke skyde en hest uden grime, blot på det grundlag, i og med at hesten kan have smidt/tabt den undervejs.


  • #91   30. sep 2016 Det kommer rigtig meget an på situationen.

    Der er forskel på om man har hesten sående på en rideskole, med meget trafik af børn og heste eller man stå alene i sin stald.

    Jeg har i peioder haft hesten opstaldet nær stærk trafikeret vej, der gik han ALTID med grime, men nu hvor vi bor længere ude end kraverne vender, og kommer der nogen forbi ud over naboer, så er de nok faret vild. Skulle han løbe ud, så er græsmarkerne, for ikke at snakke om naboens ensilagestak, en effektiv stopklods. Så er situationen en anden, en end fold i et stærkt befærdet område.

    Ude i trafikken, i ukendte områder, hvor der er mange tilstede, vil jeg aldrig tænke på af forlade min hest ubundet, men hjemme hos mig selv, langt væk fra alt ting, kan jeg ikke se problemet. - jeg ser det som en fordel, at mine heste kan håndteres løse, i tilfældet af de løber ud af hegnet. Alle mine naboer kan og er i stand til tage min hest i pandelokket og trække ham fra føromtalte ensilagestak og hjem (de er vant til at håndtere dyr).

    Men i et stærkt befærdet område, er denne adfærd ikke hensigtsmæssig. Konteksten er ret vigtig i denne sammenhæng.



Kommentér på:
At binde sin hest

Annonce