{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
554 visninger | Oprettet:

Forfangenhed, hvor sart er hesten? {{forumTopicSubject}}

Har fået købt mig en mule. Billig, i dårlig stand, for tynd og i den grad high maintenance.
Der er mange aspekter og problematikker ift hesten, så jeg vil spare jer for den laaaaaange fortælling.
Det jeg specifikt kunne tænke mig at blive klogere på er; hvor sart er en hest fodermæssigt efter at have været forfangen pga medicin der har påvirket tarmen?
Jeg fodrer den som en hest med EMS/typisk forfangenhed men den er for tynd og jeg kunne egentlig godt tænke mig at give den fuld skrue med foder. Men jeg tør jo ikke.
Hvor hysterisk behøver jeg være ift fodring af denne hest fremover?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed, hvor sart er hesten?
  • #1   24. sep 2016 Du skal være totalt hys med sådan en hest. Det er en meget meget svær opgave. Jeg har prøvet det 3 gange. man skal konstant passe meget på. olie er godt, linamix hø der er skyllet ud for sukker

  • #2   24. sep 2016 Hvis det er en kompleks forhistorie er du nok nødt til at spørge en kompetent fagperson, hvis du vil have en kompetent svar.

    De ting som gør sagen kompleks, kan betyde meget ift håndtering af fodring mv.
    Spørg en fagperson, der kan overskue hele billedet, er mit råd.


  • #3   24. sep 2016 Jeg har i den grad fagfolk med inde over og lige pt er jeg über hys.
    Sagen er kompleks lige nu fordi hesten er forfangen, for tynd, i underskud af nærmest alt der ligner vitaminer og jern og samtidig har sår der skal hele. Han retter sig stille og roligt og jeg begynder at tro på at han nok skal komme sig.
    Men jeg tænker mere fremadrettet, hvor tilbøjelig er sådan en hest til at blive forfangen igen, når nu dem ikke i første omgang er fodret til en forfangenhed, men faktisk er medicineret til den?


  • #4   24. sep 2016 Jeg er så lidt forvirret.
    Hvorfor har dine kompetente fagfolk så ikke rådgivet ift dette?

    Jeg er kun vant til mennesker.
    I forhold til sårheling, og restitution efter sygdom, og så senere genoptræning, myskelopbygning osv så skal der være positiv kaloriebalance og protein balance.

    Jeg ved meget lidt om forfangenhed, og kan slet ikke pege på gode, pålidelige kilder, man kan læse sig til viden.
    Men det lyder som en hårfin balance.


  • #5   24. sep 2016 Mit problem er jo det samme. Alle undersøgelser jeg kan finde ang studier af forfangne heste gælder heste der har fået forkert foder, for meget, haft EMS, cushings osv. Og det samme gælder min smed, dyrlæge, tierheilpraktiker og ET-behandler.
    Jeg har ikke noget problem med at behandle hesten som værende kronisk forfangen men det ville jo være noget federe for ham hvis jeg kunne nøjes med at behandle ham som resten af flokken (dvs ponyer der heller ikke tåler alverden af græs, stivelse eller sukker).


  • #6   24. sep 2016 ...
    Jeg tror at hvis det var mig, ville jeg forsøge at finde litteratur om udløsende årsag.
    Og så fodre så gavmildt jeg kunne ift grundmorbus.

    Hvad nytter det at forebygge en tilstand, hvis forebyggelse forhindrer behandling af resten?
    Hvis der er absolut fravær af passende litteratur om emnet, ville jeg give det prioritet at der er nok næring til at hesten kan blive rask og nedprioritere recidiv af tidligere forfangenhed.

    Og aflive som ultimativ "løsning", hvis det er umuligt at give nok til at opnå heling, uden at udløse forfangenhed.


  • #7   24. sep 2016 han stod på randen af aflivning da jeg fik ham og var helt sikkert klar over at det var knald eller fald. Dog kan jeg se at han tolererer hø ad libitum rigtig fint og jeg fodrer ham med musli med minimalt af sukker og stivelse, han får ekstra vitaminer og linamix. Jeg ved at lina'en var et sats pga stivelsesindholdet men jeg var simpelthen nødt til at gøre noget for at få sul på ham.
    Efter at være blevet beskåret korrekt og fået ringsko er han rentgående i skridt og minimalt halt i trav. Han sætter muskler rigtig fint og tager stille og roligt på. Hans sår heler ligeledes pænt og skorperne kommer stille og roligt af.
    Så jeg begynder faktisk at tro på at der er en chance for at det lykkes smiley


  • #8   24. sep 2016 smiley

  • #9   24. sep 2016 Årsagen til forfangenheden var en stor mængde penicillin der ødelagde kulturen i stortarmen så meget at han endte med at blive forfangen, men om hesten efter at være rettet op stadig vil være sart og have tendens til de fejlgæringer i tarmen der ligger til grund for de frie radikaler der går i hovene og ødelægger lamellerne kan jeg simpelthen ikke finde svar på smiley
    Jeg kan end ikke finde en statistik der fortæller mig at fx 50% er sarte i maven efter sådan en omgang og 50% resten er ikke. Det er virkelig frustrerende og jeg håbede derfor at finde nogle erfaringer herinde.


  • #10   24. sep 2016
    Hvis du er på facebook så findes gruppen: Hjælp - min hest er forfangen

    Måske nogen har erfaringer der :o)


  • #11   24. sep 2016 Jeg kan ikke huske hvad den gruppe om forfangne heste hedder som jeg er i, men der var ingen hjælp at hente smiley

Kommentér på:
Forfangenhed, hvor sart er hesten?

Annonce