{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.311 visninger | Oprettet:

Hest i tilridning - for langsomt? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Jeg står med en hest i tilridning, for første gang, derfor er jeg lidt usikker på det hele.

Jeg har sendt ham ud til en, da det ikke er en opgave jeg vil påtage mig selv. Det er en privat person, som har tilredet en del. Det foregår på "hestens præmisser". smiley
Tilrider mente at kunne klare opgave på en mdr. Da jeg ikke har haft vildt meget med ungheste på den måde at gøre, valgte jeg, at så tog vi 2 mdr, for så ville han være mere klar til mig smiley - ikke at jeg med en underviser ikke ville kunne klare det, men jeg vurderede at der var rarest.

Hjemmefra var han vant til at blive trukket med, stå på staldgangen, have sadel, hovedtøj og gamacher på. Rytter har været trænet, men ikke haft rytter helt oppe endnu. Med det var han også vant til skammel smiley

Han ankom til stedet den 5. September. Tilrider har så haft en uge med en forstuvet fod, hvilket hun selvfølgelig ikke kunne gøre for. Det var en anden hest der var årsag til dette.
- her bliver jeg så i tvivl. Har haft flere der har sagt til mig, at jeg skal kræve, at hun derfor tager en uge ekstra i den anden ende. Men jeg aner ikke hvad jeg kan tillade at "kræve"? Samtidig kan jeg ikke helt lure, om det er en "ond" ting at begynde med?


Dernæst har de udelukkende trænet lidt longe og få gåture. Han har haft hovedtøj på en enkelt eller to gange. Sadlen har bare hængt, og skal højst sandsynligt tillæres forfra..
- hertil kommer så spørgsmålet om, hvordan man forholder sig i sådan en situation? Jeg synes jo ikke det er nok, når hun i teorien skulle være tilredet nu? Det er ikke fordi jeg har travlt, men fordi hun havde sagt det kunne gøres på en mdr, og sadlen ikke har været i brug? Er det bare mig der er bekymret?

Jeg kan godt lide tilrides tilgang til det hele og hun er super god med ham, men jeg føler bare ikke der sker noget.
Som sagt har jeg ikke haft hest i tilridning før. Har været med til at tilride, hvilket er gået meget hurtigere. Men er det bare mig der er hys?

Og hvordan forholder man sig til det? Jeg vil jo heller ikke blive den der kælling, som bare brokker sig over alt.

Min frygt er jo, at alt hvad jeg selv har trænet, er glemt nu og derfor har været spildt..


Gode råd søges! Også hvis i har egne eksempler smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest i tilridning - for langsomt?
  • #2   26. sep 2016 Selvfølgelig skal du have en uges ridning i den anden ende, men du kan pænt tilbud at betale en mindre opstaldningspris for den uge, hvor den bare har stået stille.

    Jeg ville heller ikke starte med at "brokke" bare hører hvad planen er, og lyder personen "vævende" i sit svar - så ville jeg ophæve aftalen og tage min hest hjem ! Har personen en rigtig god grund til, at gå meget langsom i gang med din hest, at den fx har reageret kraftigt på det nye sted eller lignende, så er det jo helt fair.

    Jeg har haft god erfaring med at kigge til mine tilridningsheste dagligt, og dagligt få en opdatering. Men nu valgte jeg så også et proff sted, hvor de er vant til tilridningsheste, og hvor vi fra start af havde talt om, hvordan hestene formentlig reagerede og hvad jeg forventede.

    Mvh Charlotte


  • #3   26. sep 2016 Jeg har været ude og besøge ham næsten dagligt/hver anden dag, derfor ser jeg også, hvor rolig han er derude.
    På dag 2, havde han det mest rolige udtryk i øjnene, så her er intet problem smiley

    Han kan reagere lidt ved nye, ukendte ting. Men det træner de jo netop ikke, og så plejer der ikke at være noget. Her snakker jeg jo udfra hvad jeg har oplevet med ham hjemme.
    Men har også set hende træne med ham nogle gange, og han er så klar på det. Han elsker at lære og er nysgerrig på den gode måde.

    Vi har ikke decideret aftalt hvad han skulle kunne. Men hun mente at kunne tilride ham på en mdr, og dertil sagde jeg, at så tog vi 2 mdr, for så kunne hun nå lidt ekstra med ham, så han blev rigtig klar til mig smiley


    Mht. Hvem det er, vil jeg ikke ud i noget udhængning smiley


  • #5   26. sep 2016 Selvfølgelig skal du have en uges kompensation! Det er surt show for hende, men sådan er det bare - som kunde skal man have hvad man betaler for..
    Derudover synes jeg personligt at det at "love" at den vil være tilredet på en måned er noget værre vås... Det kan man ikke sige noget om... Nogle heste kræver kun måske 3 uger, mens andre kræver 3 måneder, og det kan man altså ikke se på hesten, før man er i gang smiley

    Mht. sadlen - har I haft problemer med denne? Ellers vil jeg ikke mene at den nødvendigvis skal tilvænnes forfra smiley

    Jeg ville tage fat i vedkommende og stille og roligt forhøre, hvordan planen er for hestens uddannelse. Det er ikke forbudt at forhøre, hvornår træneren af hesten forventer at begynde fra ryggen på hesten.
    Når det så er sagt kan du sagtens spørge om det er sådan at du får kompensation for den manglende uge - har du et smil på læben, så kan vedkommende ikke blive sur.. smiley
    Får du til gengæld nogle "mærkelige" svar, som ikke stemmer overens - får du ikke kompensation, eller har vedkommende umiddelbart ingen plan, så ville jeg overveje om hesten skulle trækkes hjem og evt. ud til en anden, og ellers ville jeg bede om et par gange om ugen at få lov at overvære træningen, så I aftaler en bestemt tid smiley Så kan du se hvor meget din hest rykker sig efterhånden smiley


  • #7   26. sep 2016 Det kommer jo også meget an på hvad man ser som tilredet? Jeg ser det, som en, der kan skridt, trav og galop, samt gå, stå og drej.
    Det har jeg lært en hest på en måned, men netop det samme har jeg brugt 2,5 måned på.
    Det kommer jo fuldt ud an på hesten.
    så jeg ville spørge efter en form for afdrag i sidste ende, hvis du ikke får en uge mere. og så snak med tilrider om, hvad du forventer hesten kan bagefter.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   26. sep 2016 Synes det virker sært at man vælger at starte forfra ved Adam og Eva hvis den hjemmefra er trense og sadelvant, så er det jo der man starter med mindre hesten er røget helt på taget det nye sted, men det lyder det jo ikke som om.

    Jeg ville personligt ikke betale for at nogen skulle bruge tid på at starte forfra.

    Men jeg ville i dit tilfælde helt klart tage en snak om grunden til at der endnu ikke er sadel og trense på i den daglige træning er ? Går ud fra at du ikke har bedt om træning i bidløs og uden sadel, ikke at der er noget i vejen med det smiley


  • #9   26. sep 2016 Tror i vil have godt af en samtale. Så du ved hvad du betaler for, og i for afstemt hvad hesten skal kunne. Trælst hvis man ikke har forventnings afstemt. Og blot kaster penge efter ingenting. Syntes tit folk lover tilridning for billigt. Og så blir det noget useriøst noget. ( dog ikke noget jeg har været involreti længe) jeg fik underviser ud til tilridning. Så jegar der og fulgte med hele vejen, det var godt for os.

  • #10   26. sep 2016 Hun burde fortælle dig hvorfor de ikke er længere smiley

    Vi har haft en del heste i ridning samme sted, det foregår meget stille og roligt på hestens præmisser. Det plejer at tage ca. 1 måned så har de vænnet dem til sadel, trense mm. hestene kan skridte, trave og galoppere og stoppe/dreje når vi giver tegn til det.

    Vi har haft en enkelt hest hvor det tog 2 måneder i tilridning dette sted, og det var udelukkende fordi han gik helt amok hver gang de forsøgte at spænde gjorden de første 14 dage, efter dette var der aldrig et problem med ham.

    Så jeg synes det går lidt for langsomt i forhold til at jeg tænker på vores heste har været meget rå når de er kommet i ridning.


  • #11   26. sep 2016 Det er ret realistisk at hesten er tilredet efter en måned. Det tager ca 3-4 mdr at gøre hesten let ridelig og stabil i skridt, trav og galop hvor hesten også søger biddet og lægger ryg til.

  • #12   27. sep 2016 Det kommer an på måden man vælger at tilride på. Jeg kalder at tilride en hest på en måned for den gammeldagse måde. Og har selv gjort det på den måde før henne. En hest skulle gerne kunne følge med psykisk og have balance til at galopere med rytter på. Uden balance er det jo ikke en særlig god oplevelse.. Men jeg ved der er mange meninger om dette, og hvad man ser på som tilredet... Jeg har haft undervisere jeg ikke ville bruge i en tilridning igen. Både fordi nogle går for langsomt frem, og nogle der går for hurtigt frem smiley men en måned er for mig personligt ikke okay i dag. Jeg ville sige minimum to ved en normal hest, og mere i særlige tilfælde smiley

    Mvh TT


  • #13   27. sep 2016 Når jeg får en tilridningen hest hjem, plejer jeg at sige til ejer at jeg regner med omkring 3 måneder, så kan hesten skridt, trav, galop, stop, dreje, gå nogenlunde stabilt i alle tre gangarter, trafiksikker og ikke mindst blevet trænet i miljø træning også.
    Hvis hesten ikke er helt klar til et eller andet, fortæller jeg det til ejer og så tager vi den derfra smiley

    Jeg havde brækket armen og måtte ikke noget særlig i 3 måneder og havde en hest inde, ejer betaler så kun for udgifter og ikke mere end hvad det koster at have en hest stående ude smiley
    Så har der så været nogen problemer med hesten rent kropsmæssigt som gør at jeg har haft den en del længere tid end forventet, men han bliver stadig passet og trænet efter hvad ejer og jeg har aftalt smiley

    Men regner som regel med 3 måneder, hvor hesten kun har været håndteret med at kunne gås med i snor, vant til at blive striglet og evt stå bundet.
    Helt rå heste som bare har stået på en mark, tager længere tid.
    Jeg vil gerne selv tilvænne dem til sadel, bid osv, da jeg gør det på en lidt anden måde end mange andre smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #14   27. sep 2016 Nu har den person der skal tilride hesten selv meddelt at det kunne gøres på 1 måned men TS har selv bedt om 2 måneder så hvis den slet ikke er kommet videre i den første måned har man nok ikke arbejdet så intensivt som der er stillet TS i udsigt det er derfor det ikke er ok i min verden smiley

  • #15   1. okt 2016 Takker mange gange for jeres svar!
    Jeg har hele tiden sagt, at det skulle foregå i Bacardis tempo, men han kan langt mere end det tilrider kræver af ham..
    Udover det, er der ikke sket fremskridt.. Det er tværtimod gået modsatte vej..
    Derfor tager jeg ham hjem i morgen og der er fundet en ny til jobbet smiley
    Har valgt at droppe, at bede om en ekstra uge, da jeg ikke føler det ville give noget og så kan jeg lige så godt selv hygge om ham smiley

    Det har været en drastisk beslutning, men jeg kan bare mærke i mig selv, at det er det rigtige smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   1. okt 2016 Det synes jeg er helt rigtig at gøre smiley

    Held og lykke fremover smiley


Kommentér på:
Hest i tilridning - for langsomt?

Annonce