{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.399 visninger | Oprettet:

HJÆLP!! Har min hest kolik??? {{forumTopicSubject}}

Min pony har fået en del græs på det sidste, men han har lige været på sommergræs og DER VAR INTET!!!!
2 dage har han fået en lille smule mere græs end normalt.
Hans lyst til at spise er der stadig, han vil IKKE hele tiden ligge ned eller rulle sig.
Men han kigger ret tit på sin mave...
Han var lært at løfte, og misbruger det en del, men jeg ved ikke om han tigger eller om det er kolik...
Han laver normal mængde hestepære, og en gang i mellem høre man høje lyde fra hans mave, men har ikke lyttet til den endnu...

Håber i kan hjælpe da jeg er rigtig bekymret..:,(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP!! Har min hest kolik???
  • #1   6. okt 2016 Kolik?? hmm... jeg vil ikke udmiddelbare sige det er kolik, men nu jeg ikke dyrelæge..

    heste kan godt have ondt i maven ved for meget græs uden det er kolik..
    men oftes så ruller heste sig hvis de har kolik..
    En god ide hvis det bare er ondt i maven, som jeg vil mene det er: kan være at gå en lang tur med ham så hans tarmsystem kommer bedre igang smiley


  • #2   6. okt 2016 Bare vent, han kan jo netop bare have lidt ondt i maven af alt græsset

  • #3   6. okt 2016 Hvis det var kolik så ville han lægge sig og i de fleste tilfælde ikke komme af med noget.

    Men enten gå en tur, eller tag ham i longe og lad ham skridt og trave stille og roligt så der kommer lidt gang i maven.. Der er jo mange slags kolik, men fælles for de fleste er, at de ofte ruller sig..
    Hvis du prøver at longere en halv times tid og det ikke umildbart er blevet bedre, så ville jeg få dyrlægen til at komme.. Kan være i kan gøre noget i optakten..


  • #4   6. okt 2016 Tusind tak alle sammen, prøver at tage ham lidt i longen i dag


  • #5   6. okt 2016 Hvis hesten ikke ligger sig ned og ruller sig, der er tarmlyde og den har afføringer, så nej - så vil jeg 99% sikkert mene at det ikke er kolik. Men derfor kan den stadigvæk godt have en smule mavepine smiley så vil da helt klart holde øje med den hvis du synes den opfører sig anderledes end normalt.

  • #6   6. okt 2016 Fryser den ???

    Min datter har lige i dag , måtte putte mere dækken på hendes , den var bund kold.

    Tjæk hans øre hvordan de er , om de er kolde eller varme


  • #7   6. okt 2016 Det er godt nok, at du er obs. Det er nemlig et helt normalt symptom på en måske begyndende kolik, at hesten kigger hen på sin mave ofte og bliver lidt urolig. Men er det ikke værre end det, så kan motion forhåbentlig afhjælpe yderligere gener.
    Men når der er god rumlen i maven og han gøder og ellers er veltilpas og uden feber - så slipper i nok med skrækken.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   6. okt 2016 For meget lyd er ligeså slemt som ingen lyd, derfor er det ikke rigtig at sige at bare der er lyd så er alt fint, hvis der er for meget lyd er det sandsynligvis en gæringskolik som det oftest er med græs, hvorimod ingen lyd er tegn på forstoppelse, at hesten gøder er heller ikke Home safe, ved en forstoppelse kan det være L..t der ligger efter proppen.

    Vi gør således efter dyrlægens anvisninger, frisk trav i 15 min så du får gang i peristaltikken, der skal gerne komme luft ud, derefter 15 min i ro, 15 min frisk trav osv osv bliver den ved med at vise tydelige tegn på smerte skal dyrlægen ud og smertedække den.


  • #9   6. okt 2016 Vil lige sige at bar fordi hesten ikke kaster sig på jorden og vil rulle sig osv betyder det ikke at den ikke har kolik..

    jeg har tidligere haft hest med en del kolik problemer..
    5 gange havde den kolik inden for kort tid
    de 2 af gangene var tydelig kolik, smed sig, ingen ædelyst osv..
    2 gange hvor den bar kiggede lidt på maven, og hang lidt med hovedet, minimal ædelyst men den var der, der var gang i maven osv..

    Sidste gang var eneste mærkelige adfærd at den dybbede hele mulen i vand baljen og ikke havde den store spise lyst ellers ingen symptomer..

    alle gange havde han sand kolik i større eller mindre grad (var først ved den sidste vi fandt ud af der var sand også da han oven i sandet havde gærringskolik også)..
    Han havde normal afføring hver eneste gang

    Så bar fordi de skider og spiser og ikke smider sig kan de sagtens have mild kolik..


    Men til TS jeg ville gå lidt med den, holde øje med den, og ændre den ikke adfærd til værre ville jeg ikke være så nervøs smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   6. okt 2016 Hvordan går det med hesten smiley

  • #11   7. okt 2016 Hesten har efter en tur i kongen og en lang gå tur fået det godt smiley
    Han opføre sig igen helt normalt smiley
    Tusind tak for al hjælpen smiley
    - Victoria


Kommentér på:
HJÆLP!! Har min hest kolik???

Annonce