{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Sætte hesten på "autopilot" {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg var ude at ride i dag, og så kom jeg lige til at lade tankerne flyve lidt..

Når jeg rider, er jeg nemlig vant til at sætte min hest på "autopilot" smiley Vi rider kun tur, men jeg giver laaaaaange tøjler, og så går hun derud af. Sommetider vælger hun at ville gå en anden vej, end jeg lige tænker, og så korrigerer jeg lige, men så slipper så alt igen bagefter, og så går hun videre. smiley
Hvis vi kommer til en bakke, sætter hun i galop, ellers fortsætter hun i almindelig skridt og går den vej, hun gerne vil eller tror vi skal.

Hvvis jeg gør det på ridebanen, så cirkulerer hun i langsom skridt, og ender til sidst i kanten, hvor hun vil æde græs. smiley

Men, så tænkte jeg jo.... hvad sker der egentlig med jeres heste, hvis I "sætter dem på autopilot" i på hhv. tur og ridebane/-hus? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sætte hesten på "autopilot"
  • #1   21. okt 2016 Min han stopper bare, aha. Han er typen der stopper, ligeså snart han jeg smider tøjler og ben.
    Hvis han ikke forstår tingene, stopper han også og hvis det er for svært at arbejde i den samlede trav går han over i galop. smiley


  • #2   21. okt 2016 Det er da også meget smart! smiley Min hest har lært at være selvtænkende i ridningen. smiley Så kan jeg bare koble helt af!

  • #3   21. okt 2016 Mine heste skridter bare derud af, hvis jeg lader dem gå - både i skoven og på banen. På tur er de vant til bare at klare sig selv, jeg rider nemlig altid med veninder, og der bliver snakket til den store guldmedalje smiley Så hestene er vant til skridtture på 2-2,5 timer, og kender de "normale ruter" og dem følger de pænt smiley

    På ridebanen kan jeg ofte også falde i snak - og så skridter vi rundt for lange tøjler.

    Mvh Charlotte


  • #4   21. okt 2016 på tur.... stopper... stejler.... og flygter tilbage til stalden XD

    på banen... går rundt i en cirkel indtil han går i stå XD


  • #5   21. okt 2016 Rigtig sjovt du skriver dette indlæg lige i dag.. smiley jeg plejer jo at være fuldstændig fokuseret på vores træning på ridebanen. Men i dag i traven, samtidig som musikken fra min lomme spillet, vandret tankerne.. Og hvad gjorde Tindur så..?! Han begyndte at demonstrere ved at kaste med hovedet og løb ind i volten.. Hvis vi skridter af i skoven eller rider med andre så er der intet(medmindre jeg glemmer at rose ham og give godbidder smiley ) .. Men du kan tro at inde på banen har mor bare at være fokuseret smiley

    Mvh TT


  • #6   21. okt 2016 På tur rider jeg altid for lange tøjler, styre udelukkende på ben, og det er et minium. Hesten dapper bare der ud af, han kender alle turere i området, og skal derfor kun meget lidt koordination til.

    Ellers er det en ping pong om tempoet, hvor vi begge "bestemmer" og gør som vi har lyst til. F.eks. kan hesten vælge at stoppe en god galop, når han ikke gider mere, og der er helt ok. Eller jeg kan stoppe den, og det lystre han.

    Han kan også sætte i trav, uden jeg har givet besked, jeg kan vælge at følge med i takten og han vil trave frisk fremad, eller jeg kan holde igen og han sætter i skridt igen.

    På tur tager vi det lidt som det kommer, men på dressurbanen bestemmer jeg enevældigt.


  • #9   21. okt 2016 tykke han har også en yderst velfungerende autopilot, i alle gangarter på tur, han fortsætter til jeg ber ham om andet.
    på banen skal jeg (selvfølgelig) være på, men når vi skridter af fortsætter han også til jeg ber om andet smiley


  • #10   21. okt 2016 Enten stopper han op, ellers går han til nærmeste græs tot.

  • #11   21. okt 2016 Hvis jeg gør sådan med min, så bruger hun på ingen måde sig selv. Der skal rides smiley så bliver hun heeeelt lang, og en stor hest på 175 er meget lang, når den bliver lang. smiley

    Men når vi skridter af og på tur, så er det for det meste hende selv. smiley


  • #12   21. okt 2016 Min er ofte på "autopilot" når vi skridter af, eller bare er på tur smiley hun går bare stille rundt på banen og på tur. Når vi skal dreje på tur ligger jeg bare vægten over i den ene side, medmindre hun ikke vil den vej -så hjælper min tøjle smiley

  • #13   21. okt 2016 Hvis Halla bliver sat på autopilot (når vi er på tur), prøver hun enten at vende om og skridte hjem eller også (hvis vi er over halvvejs) finder hun den hurtigste vej hjem smiley så det kræver fuld koncentration fra min side, tihi

  • #14   21. okt 2016 På banen sker der ikke så meget, andet end at hun bliver i skridt/løber, hvis jeg trykker til hende, eller går den vej hun synes vi skal, so sædvanlig er mod døren smiley
    I skoven skridter hun som regel bare derudaf, men nogengange kan hun godt finde på bare at sætte i trav, hvis hun er frisk, eller galop, hvis hun ser en bakke smiley


  • #15   21. okt 2016 på ridebanen vil de heste jeg rider ikke gå uden en ved siden af, og i skoven er det bare skridte/lunte den vej den vil/må for løse tøjler, medmindre der kommer nogen eller noget (de er under tilridning så ikke helt gode endnu)

  • #16   21. okt 2016 Min går altid for lange tøjler i skoven og er på en slags "autopilot" men han slingre utrolig meget og skal lige koordineres en gang i mellem. Jeg sætter i trav/galop og bestemmer hvornår vi stopper (men det er egentlig kun fordi vi ikke har nogle lange strækninger hvor han kan nå at blive træt nok til at stoppe selv)

    På banen er han blevet en rigtig klovn til at skridte på "autopilot" han slingre rundt og kan slet ikke finde ud af hvor han skal være. Nogle gange er det fordi han gerne vil "læse" lorte-SMS'er og nogle fange er det fordi han vil ud. Så bliver jeg nødt til at være mindst halvt tilstede for at kunne koordinerer han færden. Da han var yngre var "autopiloten" bedre og han fulgte hovslaget rundt til andet blev sagt


  • #17   21. okt 2016 Det er faktisk sjovt hvor forskellige jeres svar er! smiley Det må jo næsten være måden, man træner på? :b

  • #18   21. okt 2016 Det akn du tro det er, min er trænet til at stå stille hvis jeg ikke beder ham om andet. Der er stadig et stykke vej, men det bliver bedre og bedre! smiley

  • #19   21. okt 2016 Ja, der har min lært bare at fortsætte! smiley

  • #20   21. okt 2016 Ja men jeg træner jo med lange tøjler lige meget hvad.. (nogle dage mere) så der burde jo intet forskel være der..og jeg læser andre der rider med lange tøjler.. Deres heste fortsætter i skridt e.l... smiley så det med hvordan vi træner ved jeg nu heller ikke om holder stik.. Men lurer på hvordan Dorthe sin hest ville reagere hvis hun tjekket ud der..for på dressur banen er jeg også normalt meget fokuseret og har en plan (= jeg bestemmer) måske hendes hest også ville reagere med at demonstrere?
    Eller hvad Dorthe? smiley

    Mvh TT


  • #21   21. okt 2016 Kun når jeg skridter af. Ellers er jeg 100% opmærksom hele tiden. Men min hyp bliver også nemt spooked, så man skal være vågen, hehe!

    Men jeg rider altid med lange tøjler, uanset hvilken gangart. Det er fordi jeg ønsker, at hun er afslappet i alle gangarter, og er let at stoppe igen, hvis hun "flipper ud". Får det altid kommenteret på, når jeg - en sjælden gang - tager til dressurstævner for mine 'lange slaske tøjler' xD


  • #22   21. okt 2016
    Noget fungere for autopilot, noget ikke.

    Vi kan sagtens skridte for lange løse tøjler på autopilot, men når der er galoperet så er er der ikke helt autopilot over det. Vi galopere tit de samme steder, det ved pony godt - meeeen det foregår med speederen i bund så det kan ikke gøres for løse tøjler.

    Ligesom tempoet efter galop nogle gange kan foregå for løsetøjler, men jeg er stadigvæk nød til at være opmærksom fordi pony tripper, passer osv. fordi hun bliver så overgearet så håndbremsen skal trækkes ind imellem.


  • #23   22. okt 2016 Det eneste tidspunkt min hest en sjælden gang får lov, det er når vi skridter af. Så går hun bare rundt. Når jeg sidder på ryggen af min hest er det mig der har styringen, hele tiden - ikke min hest, derfor en sjældenhed smiley

  • #24   22. okt 2016 hej hej.

    hvis min for lange tøjler på tur er den mere "rolig" strammer du tøjlen eller har trækker på konstant, tror hen der noget farligt bag den nærmeste busk eller sten.
    på ride banen skal jeg være vågen hele tiden, da han ellers beslutter vejen som er mod porten/åbningen.
    så alt i alt så er det bare med at være opmærksom her.


    han kan godt gå for lange tøjler indtil han finer en l*rt, eller et spændene sted hen over barieren (når vi skridter af).

    skridter vi varm og jeg er ikke vågen, snakker med en anden, så går det mod porten.


    *vingummi*



  • #26   22. okt 2016 Min pony lunter bare rundt i skridt lige meget hvor det er henne, det er også noget af det der gør hende til en fantastisk pony til mindre børn.
    Min pony står pt skadet så jeg lånte en islænder på ridelejr i sommers.
    En af dagene skulle vi ride uden udstyr uden at måtte styre også se hvad hesten valgte at gøre. Denne øvelse var ret svær for mig fordi jeg var vandt til at ride uden udstyr på min egen pony også var det underligt ikke at styre på nogen måde. Men ihvertfald ledte islænderen efter noget han skulle lave. Noget som han var blevet bedt om så han begyndte at cirkle rundt om min underviser for at blive løslongeret det er simpelthen noget af det kæreste! smiley
    Lige et lille billede fra dagen:


    profilbillede
  • #27   22. okt 2016 Min hun går bare efter de stier hun er vant til. Men noglegange når vi skal trave eller galoppere så tager jeg tøjlen lidt op, bare sådan at den ikke hænger og er træls. så ved hun nemlig at vi skal til at trave og så kan jeg mærke at hun lige er nippet til at trav. så skal der næsten ingen ben til og så traver hun. men hvis jeg så ikke lige holder hende lidt tilbage i starten, går der et sekund og så er hun i galop smiley Det er sådan en rar følelse at vide at ens hest kender en så godt, at der næsten ingenting skal til før hun ved ved hun skal,

  • #28   22. okt 2016 Min hest reagerer på stemmekommandoer, fordi jeg har svage ben pga. gigt, så det er lidt ligegyldigt hvor lange tøjlerne er smiley

  • #29   22. okt 2016 Har jeg prøvet med sigga, hun gik i den stik modsatte retning hen til et vindue og beundrede sig selv i det???? Hun tror altid hun ser andre heste når hun ser sit spejl billed så hun hilser vældigt på sig selv. Det har efterhånden givet mig flere gode grin. Ellers græsser hun bare. Hun elsker mad

  • #30   27. okt 2016 Da jeg red tur og ikke lige var obs så stoppede han og spiste. Men når vi kørte vogn kan jeg bare slog over på auto for han kender alle vejene hjem og han ved hvornår han må trave for det gør vi altid sammen sted. Og han ved godt der kun er et sted den må galopere så det er også det enste sted han ligger an til det med vogn.
    Hvis jeg slipper fokus fra ham på banen stopper han op og begynder at spise (græsbane) man skal have fokus på ham hvis man er fra jord eller rider. Han kunne aldrig drømme om at gøre noget for vogn heller ikke selv om man ikke lige holder øje med ham så det er fedt. ??


  • #32   28. okt 2016 På banen når jeg skridter varm og af, kan hun godt sættes lidt på autopilot engang imellem, men på tur kan hun ikke.. Hun kan godt være noget opmærksom når hun er væk hjemmefra og spænder lidt op, så der skal man være ved hende.. Hun løber ikke eller noget i den stil, men man skal være "sammen med hende" smiley

  • #33   31. okt 2016 min har ikke fundet ud af hvad autopilot er, derfor så skal altid være i fokus specielt når vi springer???? men også andre steder da hun altid bukker i galoppen:/

Kommentér på:
Sætte hesten på "autopilot"

Annonce