{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
653 visninger | Oprettet:

Jer med belgier, jyder, tinker osv {{forumTopicSubject}}

Vi har i vores familie i længere tid overvejet at få en af de blide kæmper. Men har lidt forskellige overvejer og spørgsmål dertil. Muk hos disse racer med hovskæg hvordan holder i det bedst nede og behandler det? Hvordan fungere de som skivturs heste og hvordan er de med børn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med belgier, jyder, tinker osv
  • #2   23. okt 2016 Min veninde har en stor 6-årig belgier. Hun klipper hovskægget helt kort så der ikke kommer mudder og muk osv. Hun er 14 år og hun er ved at tilvænne den til at blive redet, men den er generelt ret rolig af en 6-årig at være.

  • #3   23. okt 2016
    Ofte er det skab de får istedet for og det er noget genstridigt møg.

    Som alle andre heste er koldblodsheste også vidt forskellige i personligheder - de er bare større og bredere ;o) Ligesom det handler om opdragelsen.


  • #4   23. okt 2016 Så vidt jeg har oplevet er det sjældent at de får mug, så længe hovskægget får lov til at tørre, og ikke er gennemblødt 24/7. Hovskægget beskytter mod vind og vejr hos dem smiley

  • #6   23. okt 2016 Det kræver meget at have hest med hår, skyller hovskæg hverdag i mudderperioden. vi har ikke noget på vores, men selvfølgelig kræver det en del at holde det pænt og frit for diverse problemer smiley
    Sindet er fantastisk, fantastiske med børn osv. koldblodsheste er helt unikke, og har meget personlighed, men er også meget følsomme af sind.
    De bryder sig ikke om at blive forsømt.
    Da de er rolige af natur er de gode skovturs heste, men HUSK koldbloden er lavet til at knokle og arbejde, de vil gerne yde og lave noget. Helst ikke bare stå og ride en enkelt tur en gang om ugen smiley


  • #7   23. okt 2016 Koldblodsheste er lige så forskellige som alle andre heste, nogle er gode til børn, andre er ikke smiley Det kommer an på den enkelte hest.

    Mht deres hovskæg, så kræver det lidt arbejde og min erfaring siger mig at det bedste er mudder frie folde og sørge for deres immunforsvar fungere smiley


  • #8   23. okt 2016 Ang muk, så prøv at søge på skab istedet, så vil du finde meget info. Bare vær obs. på at der ikke er tale om ræveskab, men det de tunge ofte døjer med er en skabsmide og altså ikke det samme som vi typisk forstår ved muk.
    Og vejen til at undgå det, er at købe en hest der ikke har tendensen. Det vil sige: Kig først på hesten du overvejer at købe. Hvis den har det mindste skabslignende på benene (eller benene bærer præg af at have haft det tidligere med f.eks. fortykket hud o.l.) så lad være at købe den. Hvis hesten selv er helt ok at se på, så kig på dens familie. Meget tyder på at der er en grad af arvelighed forbundet med, hvilke heste der får problemet og hvilke der ikke gør. Hvis der er problemer i familien, så overvej om det er risikoen værd at købe hesten, selvom den ikke selv pt. har noget.
    -dette self antaget at du gerne vil købe en hest, hvor du ikke skal bøvle med bentøjet. For de heste der har tendensen har det oftest hele livet, så selvom man kan holde det nede og i perioder helt væk, så kommer det stort set altid igen på et tidspunkt, og så må man igang med behandling igenl.

    Yderligere kan det betale sig at kigge på hovskægget -min erfaring er de heste med meget grov behåring (altså hvor hvert enkelt hårstrå er meget tykt og groft -nogen gange nærmest som halehår) oftere har problemer end dem med "finere" hår -det er ikke en garanti, men blot noget jeg i hvert fald ville overveje

    Man kommer langt ved simpelthen at vælge en hest der ikke har problemet. Vi har haft belgiere (og en enkelt jyde) både med og uden skabs-problemer. Hoppen med gode ben var fra en familie med gode ben. Og vi gjorde aldrig, som i ALDRIG, noget ved hendes ben -hun gik i vand, mudder osv. Hun delte fold med belgiere der havde problemet, hun har aldrig fået klippet hovskægget og børstning af hovskæg var blot sådan noget der blev gjort, når hun skulle i byen e.l. Hun havde aldrig det mindste -hendes hud og hår var også meget bedre end ved dem vi har haft der havde problemet. Vi havde hende fra fravænning til hun blev aflivet 9 år gammel.
    Balder havde vi fra fødslen og han døjede med skab hele livet -det blev taget i opløbet, så det var hurtigt væk igen, men det var et tilbagevendende problem uanset hvor meget vi forebyggede, plejede, barberede hovskæg af og hvad har vi. Hans mor havde samme problem (faderen ved jeg ikke med sikkerhed).
    Emil har også tendens og kræver særlig pleje, men ikke så udpræget som Balder -også i hans familie er der en del heste med tendensen.
    Både Balder og Emil har/havde den lidt grovere type hovskæg.
    Vores jyde havde en snert af tendens, men slet ikke i samme grad som Balder og Emil -han havde fin behåring. Hvordan det så ud i hans familie ved jeg ikke.


  • #9   23. okt 2016 Jeg har fået ejerfornemmelse overfor "mine" 12 shirer smiley smiley
    Det er ikke mine, men jeg kommer næsten dagligt og passer dem, det er mig der træner føllene og de unge og jeg er desværre også eneste rytter til at ride.

    MEN det er VIDT forskelligt. Nogle af dem er idiotsikre, andre af dem er noget mere nervøse og opmærksomme.
    Jeg har 3 jeg kan ride på, de er ikke redet ret meget og har derfor med at vende om eller vrinske efter de andre, de kan også blive forskrækkede, og den ene er altså også løbet af helved til med mig. Men som udgangspunkt er det nogle gode ture de giver.
    der er også en 1 års, den siger ikke nogle til mig, men bliver nervøs omkring fremmede, til et show sparkede den efter dommeren da han ville røre hendes ben.

    Det har som med alle andre heste noget at sige, hvor meget de har været i hænder og hvor meget de er blevet opdraget. Men har de været i hænder fra start, vil jeg sige at det generelt er en roligere hest man for sig! smiley


  • #10   23. okt 2016 Jeg er selvfølgelig godt klar over heste er forskellige af sind:) Det var også mere for at hære jeres oplevelser af disse store smukke dyr, også omkring børn da de jo er nogle store basser

  • #11   23. okt 2016 Her er vi ude og gå. jeg til venstre med Rolex på 5 mdr. Ejeren i midten med Julie på 6 mdr. Og Sophie til venstre med Rosie på 6 mdr. Sophie er ikke vant til at håndterer heste i det daglige og alligevel kunne hun selv gå med et føl, selv om vi mødte biler mm. Og det skinner igennem hos mere eller mindre alle "vores" shirer.
    Jeg ville ikke lade et barn gå med 1 årsen og én af hopperne, resten af de resterende 12 shirer ville jeg intet have i mod at lade et barn håndterer fra jorden af smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Jer med belgier, jyder, tinker osv

Annonce