{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

Ridebane? Udendørs. {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Vi er ved at lave ridebane, og det er sådan der er gravet ud, og det er samme højde over alt.
Vi venter pt. på at få gult sand på banen, også oven på hele skalder der så knuses.

Hvor meget tror i sådan en bane kan holde til? Altså i forhold til vand.. smiley
-Vi har nemlig ikke ridehus på stedet, og jeg forventer ikke at køre i hal mere en 2-3 gange i ugen hvor vi så øver rigtig dressur.


Kommentarer på:  Ridebane? Udendørs.
  • #1   23. okt 2016 Og hvad tænker i om løsning af gult sand og skaller oven på? Iden med det gulesand er at skallerne ikke glide på det mudrede jord. smiley

  • #3   23. okt 2016 20 cm, og der ligges 10 cm af hvert lag. smiley

  • #5   23. okt 2016 Jeg tror også det bliver tungt. Min bane er der 7 cm grus og 3 cm flis på (eller det var der da den blev lagt for 6 år siden). Den er stort set aldrig våd og ikke tung at ride i. Nu er der ikke rigtig noget flis på mere, så efter flere dages regn bliver den lidt våd, men aldrig glat smiley

  • #6   23. okt 2016 Gultsand, skulle være meget stabilt,og fungere som jord bare uden den effekt at man glider på det? Og skallerne bliver kun knuste i det øverste, og det nederste forbliver hele skaller som dræner. Man skulle ikke kunne synke i gultsand, er ihvertfald hvad vi har fået af vide.

    Der kommer ihvertfald ikke flis på, sådan en bane har jeg benyttet og den var ofte glat, så glat vi faktisk ikke galloperede der..:/

    Syntes det svært, også selvom man har professionel med ind over. smiley


  • #7   23. okt 2016 Jeg har ikke oplevet at min bane var glat. Det bliver den kun hvis man ikke bruger flis uden bark smiley
    Men flis er ikke godt at springe på, så det fungerer kun for mig fordi jeg aldrig springer. Men det var bare for at sige, at jeg tror det bliver for tungt med så meget både sand og skaller.


  • #8   23. okt 2016 Altså det burde ikke blive for tungt, men vil lige prøve og vende den med ham. Uhh, tør ikke sige hvilken form for flis, der var på denne bane.. :i


  • #9   23. okt 2016 Nej det er også lige gyldigt, kan godt forstå du gerne vil have skaller. De er også effektive til at holde frost væk om vinteren smiley

  • #10   23. okt 2016 Jeg har lige fået min 20x40 ridebane, som blev færdig her i starten af oktober - og det er fantastisk at have fået bane hjemme smiley

    Min bane er drænet efter alle kunstens regler. Først drænslanger for hver 5 meter i hele banens længde, så et brokkelag på ca 1 meter tykkelse, så knust stampet beton 15 cm , stampet 5 cm stenmel, og som toplag 4 cm grus 0/4 og 3 cm sold.
    Nu har det jo nærmest regnet hele oktober - men banen er superfin. Og jeg kan ride bla øgninger i både trav og galop på buet spor uden problemer smiley

    Om din bane kan dræne vand væk kommer jo an på, hvad I har brugt som bund- og mellemlag, samt hvad slags jordbund I har. Der er stor forskel på om vand kan drænes væk, om man bor på lerjord eller sandjord.

    Nu aner jeg ikke hvad "gult sand" er, men umiddelbart lyder det til at du med et toplag på i alt 20 cm risikerer at få meget dyb og tung hund.
    Har du været ude og se og ride på en lignende bane, som jeres profesionelle banelægger har lavet ?
    Min banelægger kunne henvise til to ridebaner i mit område, som jeg kunne tage ud og besøge og kigge på, så jeg vidste hvad jeg bestilte/fik for pengene.

    Mvh Charlotte


  • #11   23. okt 2016 Ja, det har jeg faktisk. Den fungere også uden videre problemer, han har også lavet bunden i den ridehal jeg benytter. Ved bare ikke hvordan den er når det har regnet i en længere periode ligesom nu, de benytter jo ridehalen smiley

  • #12   23. okt 2016 Jamen så spørger du da bare dem, som har banen hvordan den er i "vådt vintervejr" - de har jo erfaring med den smiley

  • #13   23. okt 2016 Vi har en sådan bane, bare "omvendt". Først kom der skaller på alene af flere omgange (redet på i længere perioder), og til sidst sand smiley Den fungerer rigtig godt - er hverken tung eller glat. Med alt det vand der er faldet nu, ja, så ligger der vand på den - men det er stadig fin at ride på smiley Dog er der kun lagt ca. 5 cm sand på som toplag.

    Må jeg spørge hvor du får skaller fra? Vi er ved at udvide vores bane, men kan ikke længere få skaller fra vores tidligere leverandør.



  • #14   25. okt 2016 Fredsø logistik er skallerne fra. smiley

  • #15   25. okt 2016 Jeg har lige snakket med en veninde, der står hvor de bruger samme mand til at lægge det.
    Deres bane rides på hele året, også nu.:)

    Så vi håber på den bliver god!


  • #16   9. nov 2016 Jeg mangler enndu skallerne, og få det tromlet ordentligt. (Skallerne kommer heldighvis inden for 1 uge) Men allerede nu hvor det kun er spredt ud kan man gå på det, med en hest på 600 kg. og den synker minimalt. Det er tydeligt og mærke det er en helt anden form for sand, jeg vil skrive herinde, hvordan det ser ud når den er helt færdig. smiley

Kommentér på:
Ridebane? Udendørs.

Annonce