{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Røngten og bøjeprøve
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   25. okt 2016 jeg har oplevet det modsatte.

    derfor giver jeg ikke en krone for en bøjprøve smiley

    jeg havde været ligeglad med bøjprøvens udfald.


  • #2   25. okt 2016 Hvis bøjeprøven skal bruges i forbindelse med undersøgelse til forsikring fx. så havde jeg nok bare fået en anden dyrlæge ud om en uges tid og prøvet igen.

    Hesten kan blive bøjet halt af dyrlæge, den kan også bare have jokket en smule forkert tidligere på dagen. Så prøv igen hvis røntgen siger der ikke skulle være noget, desuden kan bøjeprøven også provokere noget højere oppe end hvor der kan tages røntgen da man ofte også får løftet i skulder/hofte.


  • #3   25. okt 2016 Nu røntgenfotograferer vi jo for at finde ud af, om der er noget galt med skelettet -røntgen viser altså ikke ALT. Så ja, hesten kan sagtens være ren i røntgen, men slå ud på bøjeprøven. Men bøjeprøven siger jo ikke rigtigt noget om, hvad der så er galt med hesten -den kan jo have alt fra en mindre forvridning til ja... you name it. Den kan også bare være en ældre hest med almen slid (lur mig om min 60-årige far ikke også ville halt lidt efter en bøjeprøve, selvom han sådan set ikke fejler noget udover normal aldring smiley )

    Hvis en 3-års, ubrugt hest bliver vldsomt halt af bøjeprøven ville jeg være bekymret -hvis en almindeligt brugt 10-års tager et par urene skridt, ville jeg ikke afskrive den. Ikke før der var lavet nærmere undersøgelser i hvert fald



  • #4   25. okt 2016 Vi taler om en 11 års, der var en halt grad halt på det ene ben i longe.
    Dagen før (på vej til DR. Dyr) kommer hun til skade i traileren og ender med at komme ud af rytterdøren. Har et par småskrammer og er lidt øm til handelsundersøgelsen, og en halt grad halt i longe til at starte med. De vælger ikke at lave bøjeprøve på hende, da de er sikre (som man nu kan være) på at hun vil være halt.
    Ren i røngten samme dag.
    De siger vi skal give hende 14 dage og få lavet en ny.
    Hoppen er i fin form og er holdt ved lige:)

    Jeg glæder mig som køber - og håber selvfølgelig den går igennem:)


  • #5   25. okt 2016 Rgt viser kun skader/forandring på knogler - fx vil en seneskade ikke kunne ses på rgt , der scanner man senen i stedet.

    Heste kan nemt være rene i rgt, og ubrugelige som rideheste. De kan være kat 3-4 i rgt og fint fungerer som ridehest. De kan være rene i rgt og gå i gennem bøjeprøve OG stadig være ubrugelig som ridehest. Og de kan være let halt i bøjeprøve men stadig fungerer glimrende som ridehest.
    Så bøjeprøve og rgt er sådan en "grov-sortering" i en handelsundersøgelse, hvor man kan se nogle ting som MÅSKE betyder noget/kan komme til at betyde noget - men som ikke behøver betyde noget.

    En 11 års hest som lige har haft et traileruheld ville jeg også lige give 14 dage/3 uger før jeg ville udsætte den for bøjeprøve igen. Og hvis heste har været gående på stævneniveau, så ville jeg ikke være så bekymret, om så den var en 1/2 grad halt eller ej.

    Husk under alle omstændigheder er en handelsundersøgelse og rgt ikke enbetydebde med at du får en sund, rask og god ridehest. Og selv en som går rent igennem det hele kan komme til skade dagen efter.

    Mvh Charlotte


  • #6   26. okt 2016 Det gør mig fortrøstningsfuld at læse det:) hun har gået dressur på la og lidt lidt m niveau så mon ikke det går:)

Kommentér på:
Røngten og bøjeprøve

Annonce