{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

Klippe man til grimen {{forumTopicSubject}}

Halløj med jer!

Her kommer et "hmm gad vide hvad folk egentlig gør"- emne fra min side af smiley


Hvor mange af jer klipper plads til grimen i hestens man og hvorfor?


Personligt gør jeg det ikke.. Gjorde det det første år jeg havde hest, men ikke siden.
Retter altid på manen så grimen sidder 'behageligt'

Egentlig ser jeg det ikke som en nødvendighed at klippe og derfor gør jeg det ikke. Synes umiddelbart heller ikke hestene virker generet hvis ikke man gør det.. Men fortæl! Hvad tænker i? smiley


Stemningsbillede smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klippe man til grimen
  • #1   25. okt 2016
    Jeg synes det kan være træls og vikle en grime ud af en man, eller hår ud af en grime hvis man har en hest der har meget hår/man og man ikke har klippet plads.

    På fx fjordheste med stritman er det nødvendigt - ellers ligger man strithåret ned og det ser ikke for kønt ud.

    Min har ikke fantastisk meget man eller pandelok, så det er ikke nødvendigt på hende.


  • #3   25. okt 2016 Jeg gør på mine, da min far ikke altid retter pandelokken når han lægger grime på smiley
    Og så tager jeg også på dyrskuer med mine, så for at de fremstår bedst muligt bliver det klippet.


  • #4   25. okt 2016 Jeg gør det og har altid gjort det, uanset race smiley
    Min islænder har kæmpe man og det er en kamp at få Grime og hovedtøj til at sidde ordentligt hvis ikke jeg klipper de få cm man hvor de skal ligge..


  • #5   25. okt 2016 Mine har ikke vildt meget man, så det er nok derfor jeg ikke føler det er nødvendigt smiley

    Har min far til at hjælpe med at lukke ud indimellem, men han er blevet oplært i at ligge grimen rigtigt og fjerne hår smiley


  • #6   25. okt 2016 Jeg gør.
    Det har jeg altid gjort, der findes ikke en forklaring.


  • #7   25. okt 2016 Jeg gør ikke.. Af den simple grund at det slet ikke er nødvendigt smiley
    Hun har ikke så meget pandelok og manen ligger pænt så det er aldrig besværligt at få hverken trense eller grime på.


  • #8   25. okt 2016 Jeg klipper 3 centimeter på min, simpelthen fordi hun har en så fluffy og tyk man, der er over alt.
    Her kan man fornemme den. smiley
    Man ser ikke den er klippet.


    profilbillede
  • #9   25. okt 2016 Jeg klippet ikke og har aldrig gjort det, jeg synes det ser fjollet ud og min hest har kun udstyr på hovedet, når han er på tur og det tager ingen tid, at rette håret, så det sidder, som det skal.

  • #10   25. okt 2016 Jeg gør ikke, men har overvejet det, fordi hun har så tyk en man, at det ser helt fjollet og rodet ud. Her rider jeg i en helt rød grime - og den ses slet ikke oppefra, fordi hun er så behåret smiley

    profilbillede
  • #11   25. okt 2016 Jeg klipper hvis det er nødvendig. smiley På Tindur er det. På Rocky er det endnu ikke, og ikke sikkert det bliver det smiley

    Mvh TT


  • #12   25. okt 2016 Jeg gør ikke, har aldrig gjort og kommer aldrig til det. smiley

    Det er for mig fuldstændig, komplet unødvendigt. Jeg gjorde ikke på min spanske hoppe, som havde en meget kraftig silke man, min varmblods blanding som havde en ret fluffy man, eller min pony som har lang fin man. Har aldrig haft problemer med, at det viklede sig ind i grime eller trense, eller var til gene på anden måde. smiley


  • #13   26. okt 2016 kunne aldrig drømme om det, har shetlandsponyer, her der det betragtet som blasfemi, og ja det er lidt besværligt med SÅ meget hår, men de går ikke med grime permanent...

    At få trense på er altid en udfordring, men det klarer vi også...

    Min DV har ikke problemer i fht grimen, så kunne heller aldrig finde på det på hende


  • #14   26. okt 2016 Vi klipper med plads til grimen hos os. Det er fordi vi ikke gider slås med manen, når der lægges grime eller trense på. Jeg rider med en one-ear-trense, og det er irriterende nok at skulle slås med pandelokken, når man giver trense på smiley

  • #15   26. okt 2016 Jeg klipper det på min dreng og synes det er forfærdelig grimt. Eneste grund er at han har så meget man at selvom man ligger grime 'under' eller lignende så kan han få den skubbet over ørene. Når der er klippet kan grime ligge så dybt og med hans gigantisk tykke man over at den ikke rokker sig ud af stedet smiley Her går de med grimer på på fold og blev ærlig talt død træt af at skulle lede deres kæmpe folde gennem hver dag. Dem der trak ham ind inden jeg blev fast indlukker blev vant til altid at have en ekstra grime med ud. Det jo bare ikke holdbart i længden, så måtte finde en løsning og er ikke særlig glad for halsremme og så blev det klipning smiley

  • #16   26. okt 2016 Jeg har fjordheste, og jeg klipper ikke under grimen / hovedtøjet. Jeg lader den del af manen, som vokser lige der hvor hovedtøjet sider, gå med ned som pandelok, så det ligger fladt ned. Det virker fint.

    (resten af manden er klippet til så den står, som på de fleste fjordheste)


  • #17   26. okt 2016 Vel jeg klipper på de nødvendige da jeg har mere end en gang fået ondt af at se på når folk skal kæmpe med at få hovedtøjet på og må trække biddet så langt op, eller klemmer ørene fordi der skal findes plads/rodes til plads smiley det synes jeg er mere synd en at klippe et par cm af hvor det alligevel ikke synes smiley

    Mvh TT


  • #18   26. okt 2016 Jeg klipper altid plads til grime/trense. Synes det andet ser rodet og usoigneret ud, men mine heste har også meget hår smiley

  • #19   26. okt 2016 TT: den må du lige uddybe, jeg har fjordheste, med kraftige man og pandelok, og de er ikke klippet under hovedtøjet i nakken, og jeg kan ikke genkende det du skriver om.

    Jeg lægger en hånd på pandelokken så den holdes nede, også tager jeg et øre af gangen, når jeg lægger hovedtøj på. Der er ingen asen og masen for at lægge hovedtøj på. Ingen filtren hår ud osv. Det eneste jeg gør, er at løfte pandelokken op fra pandebåndet efterfølgende, sætte et elestik i, så han kan se noget, når jeg rider ham. (så går han mere stabilt)

    Dog har jeg set nogle, som tager fat i hovedtøjets sider med hver sin hånd og mosler det op over begge ører på en gang, så hår og hovedtøj er total filtret ind i hinanden. Men det har vel mere at gøre med, teknik til at lægge hovedtøj på, end om hesten er klippet de 2-3 cm. eller ej.


  • #20   26. okt 2016 Men jeg klipper også manen helt nede omkring sadlen, så man ikke skal slås med den, når man rider smiley

  • #21   26. okt 2016 Dorthe - jeg ser at for at mange (ikke alle, det kommer også an på hestens mund) får trukket biddet for langt op for at komme over alt det hår, eller klemmer ørene. Igen kommer det an på hestens hovede og mund, på hvor langt op biddet ligger. Ligger biddet langt oppe er det mere ubehageligt end hvis det ligger længere nede fra mundvigene smiley

    Mvh TT


  • #22   26. okt 2016 Hippie - det burde jeg også egentlig gøre..det ligger ofte i vejen smiley Men får mig ikke til det smiley smiley

    Mvh TT


  • #23   26. okt 2016 Jeg gør, du vil aldrig kunne få håret til at sidde 100% korrekt, så der er noget der vil sidde i klemme og muligvis irritere/"gøre ondt" på hesten (;

  • #24   26. okt 2016 Jeg har virkelig svært ved at se, at hvis man klipper en lille smule hår af en meget kraftig pandelok, det skulle kunne løse det problem, som du beskriver, med at bidet er spændt for langt op.

    Men en flad hånd på pandelokken inden hovedtøjet pålægges er meget effektiv. Jeg har også set det du beskriver, også på heste som har mindre pandelok end min. Igen mener jeg, at det handler om teknik og ikke klipning.


  • #26   26. okt 2016 Jeg gør på Grafik, da han er meget sart og sidder manen bare og irriterer en lille smugle så er han urolig med hovedet.
    På Marko er det ikke nødvendigt, han har ikke særlig meget hår og har samtidig en naturlig skilning der hvor grimen/trensen ligger.

    Skulle jeg tage højde for racen, så burde jeg klippe 5-10 cm af xD Men jeg kan simpelthen ikke lide araberklipningen.


  • #27   26. okt 2016 Jeg klipper ikke :b.

  • #28   26. okt 2016 Har to heste med ret kraftig og lang man/pandelok. Har aldrig klippet plads i nakken. Jeg ligger trense på, som på enhver anden hest. Jeg forsøger ikke at hive op for at komme uden om håret og har i øvrigt heller aldrig set andre gøre det. Når trensen er på plads, så retter jeg håret til.
    Jeg har heller ikke haft problemer med at det vikler sig ind i grime/trense.

    Jeg bilder mig også ind, at det må være mere behageligt at have hår under nakkestykket, end at have det til at ligge på sådan nogle stive opretstående korte hår - jeg tænker det, som en slags ekstra polstring smiley


  • #29   26. okt 2016 Rikke: Har det fuldstændig på samme måde smiley - og det fungere upåklageligt. smiley

  • #30   26. okt 2016 Jeg klipper ikke mine, fordi det ikke er nødvendigt.
    Men jeg sætte stor pris på, at ejerne af de fjordheste vi har i stalden gør det, for syntes det er enormt bøvlet at lægge grime på en med stritman, hvis der ikke er klippet.



  • #31   26. okt 2016 Jeg gør ikke. Synes simpelthen at manen den skal have lov til at vokse så vildt som den vil oppe omkring hovedet. Tilgengæld klipper jeg den nede ved bunden af halsen, så der ikke er man der sidder klemt under underlag osv. smiley

  • #32   26. okt 2016 Jeg gør fordi at så smider min hest ikke grimen så tit, fordi der ikke sidder en masse hår der får grimen længere op, og dermed lettere at få af smiley Hun har nærmest aldrig smidt grimen siden jeg begyndte at gøre det smiley

  • #33   26. okt 2016 jeg klipper også manen til.
    Ellers er man og pandelok blandet sammen, derfor klipper jeg min ponys man til.
    tænker umiddelbart også at det mere behageligt at have en grime eller trense til at sidde tætterre på huden en oppe på manen.

    <3<3 pippip <3<3


  • #36   27. okt 2016 klipper også på alle dem jeg har haft
    letter for mig smiley
    VH
    Annette


  • #37   27. okt 2016 Jeg gør det samme som Dorthe C.
    Har også 4 fjordheste og klipper dem heller ikke ved grimen. Lad den del af manen vokse med sine pandelok smiley


  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #38   27. okt 2016 Klipper bag ørerne, "bare fordi det har jeg lært". Og jeg synes det ser pænest ud, og er nemmest ifht grime og hovedtøj. Jeg rider af og til islændere, og jeg får altid lyst til at gribe saksen og lige trimme dem lidt i nakken smiley Jeg gør det dog ikke.

Kommentér på:
Klippe man til grimen

Annonce