{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.257 visninger | Oprettet:

Sur hoppe {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har en fin ponyhoppe, som er fin og sød om sommeren, eller hun kan godt snappe og blive sur når man strigler eller lægger sadel på, men ellers er hun rigtig sød.
Men så når efteråret og vinteren kommer og hun kommer mere på stald, bliver hun mere og mere sur. Jeg skal bruge lang tid på at strigle hende, fordi at hun begynder at bide mere voldsomt og sparke , når man strigler, lægger sadel på, i det hele taget bare når man rør hende.
Senere på vinteren bliver det nogen gange så slemt at jeg, næsten ikke kan komme til at få dækkenet af hende.
Ved snart ikke hvad jeg skal gøre, vi har haft dyrlæge ude, de kan ikke finde noget på hende.
Hun har ikke mavesår, det er tjekket.
Hun får kiropraktor hver 3 måned, hun var låst i lænden, men det er blevet meget bedre.
Vi har også haft en telepatør ude og snakke med hende, hun sagde at Candy ikke fejler noget, men har mistet tilliden til mennesker og hun derfor ikke gider dem længere. Telepatøren sagde at vi skulle lave en masse sjove ting med hende for at se om, vi kunne "vække" hende og få hende til at blive den glade pony som gemmer sig indeni og ikke den sure gamle hest som hun er nu. Det har bare ikke hjulpet, eller jo om sommeren er hun fin, men hun vender altid tilbage til den sure hest om vinteren.
Ved snart ikke hvad jeg skal gøre, det er ikke rart at se hende blive sådan, uden at vide hvad jeg skal gøre. Og så gør det forresten også ret ondt at blive bidt og det kan jo også ende med at blive farligt:(

Har i oplevet noget lignende? Eller ideer til hvad jeg skal gøre, eller prøve?

Mvh Line:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur hoppe
  • #1   26. okt 2016 Du skal være meget opmærksom på statisk elektricitet når du strigler. Det er som regel værst om vinteren, og nogle heste er meget følsomme over for det.


  • #2   26. okt 2016 Har du prøvet at give magnesium?

  • #3   26. okt 2016 Pia: okay, det vil jeg være opmærksom på, men hvad kan man gøre for at forhindre det? smiley

    Marie Louise: nej det har jeg ikke, men hun har lige fået en microvital kur, hvad gør magnesium godt for?:)


  • #4   26. okt 2016 Har du overvejet løsdrift? Tænker at der måske kan være en sammenhæng mellem kortere foldtider og surheden. Det kunne da være værd at prøve smiley

  • #5   26. okt 2016 Jeg tænker at grunden til at hun ikke bryder sig om at blive striglet og få sadel på. Er fordi at hun kender mønsteret og ved hvad der kommer til at ske bag efter.
    Ellers kan det være at hun bare aldrig har lært at blive rørt. Altså at blive rørt ved......


  • #6   26. okt 2016 Lillepigen og kalledrengen: Den tanke har jeg også tænkt, det virker nemlig som om at hun bliver mere sur, jo mere hun står inde. Og vi er også ved at undersøge om vi kan få lavet en løsdrift, der hvor hun står nu. Er bare så bange for at jeg så ikke får hende brugt, hvis jeg flytter hende og sætter hende i løsdrift, da der ikke er ridehus.
    Men tak for forslaget:)


  • #7   26. okt 2016 Sisse H: hvad der kommer til at ske bagefter? smiley Fordi at hun så ved at hun skal rides? Hun er altid sød når jeg rider, der er ikke rigtigt nogen problemer.
    Hvad kan man gøre for at lære hende at blive rørt? Har prøvet at røre hende på hele kroppen, indtil hun acceptere det, men så er hun tilbage til det gamle, hvis man kommer tilbage 30 min senere smiley


  • #8   26. okt 2016 Er sadlen tjekket? Får du undervisning så du er sikker på du ikke rider hende så det gør ondt?

  • #9   26. okt 2016 Hvilke strigler bruger du? Nogle heste er så følsomme at de ikke bryder sig om hårde strigler.
    Men ellers tænker jeg også at der er sammenhæng mellem manglede foldtid og surheden.


  • #10   26. okt 2016 Jeg tænker at selvom at hun opføre sig pænt, er det ikke sikkert at hun syntes at det er fedt.
    Måden du kan lære hende det på: du starter med at røre hende med men hånden et sted hvor hun kan se det. Hvis hun flytter sig eller viser tegn på at hun ikke syntes at det er ok så flytter du dig. Når hun så begynder at acccepterer at du rør hende så kan du begynde at røre hende mere og mere.
    Hvis hun har problemer med at blive rørt ville jeg anbefale at få fat i bogen "horsemanship fra bunden og hele vejen rund". Ikke fordi at jeg vil have dig til at lave horsemanship men der står en masse gode ting omkring hvordan du kan træne at hun kan blive rørt.


  • #11   26. okt 2016 Læs denne artikel: http://www.malgretout.dk/2016/10/10/heste-med-gjordkrampe/

    Alt du beskriver får mig til at tænke på gjordkrampe.. Kan godt være forskellige fagmænd ikke har opdaget det, men tænker stadig muligheden er der. Måske du skal få en anden eller den samme massør/fys ud og så gør opmærksom på det smiley

    At det så er mere om vinteren kan måske have noget at gøre med at den står mere stille, pga mindre foldtid, og dermed bliver gjordkrampen måske værre smiley


  • #12   26. okt 2016 Tine: ja, sadlen er tjekket. Hun fik ny sadel sidste år, fordi den gamle vi fik med hende var for lang, derfor tænker jeg at hun stadig reagere på sadlen, fordi det sidder dybt i hende at den gør ondt.
    Jeg får undervisning hver uge + min Ridelærer rider hende også en gang om ugen:)


  • #13   26. okt 2016 Anne Julie: jeg bruger mest stive børster, fordi det er det hun reagere mindst på, hvis jeg bruger bløde børster kan jeg godt regne med at få et bagben. Tror også det har noget med foldtid at gøre.

  • #14   26. okt 2016 Sisse: tak for rådene, det vil jeg prøve:)

  • #15   26. okt 2016 Lisa Maria: tak for artiklen, det vil jeg gå videre med og nævne det næste gang kiropraktoren kommer:)

  • #16   26. okt 2016 Jamen, så er mit bedste bud også gjordkramper. Eller evt begyndende problemer i bevægeapparatet, som f.eks spat/gigt. Men det tror jeg nu er et long shot hvis du og din underviser ikke har bemærket noget.

  • #17   26. okt 2016 Tine: okay, jeg vil få hende tjekket for gjordkramper. Min underviser synes hun går fint og har ikke bemærket noget smiley
    Håber da virkeligt ikke hun har gigt eller noget:(


  • #18   26. okt 2016 Det tror jeg nu ikke . Som jeg skrev var det et long shot smiley Men det kan altså også bare være fordi at hun har lært at forbinde ridning med av i ryggen fra den gamle sadel. De kære heste kan være mange år om at opdage at det ikke gør ondt mere.

  • #19   26. okt 2016 Okay :))
    Ja, ihvertfald sadlen er jeg ret sikker på at hun forbinder med noget dårligt. Det både "sagde" hun til telepatøren og vores kiropraktor opdagede at hun også var meget øm i lænden. Så det er jo bare ærgerligt at hun nu stadig forbinder det med noget dårligt smiley
    Men vi tager det stille og roligt med sadlen, så går det jo nok:)


  • #20   27. okt 2016 Jeg kender en pony der er på nøjagtig samme måde.. Og hun går i løsdrift, og der er intet galt med hende bortset fra at hun ikke kan lide berøring. Hun har det også værst om vinteren.. Der er overhovedet intet under ridning smiley
    De har valgt at bare acceptere at hun er sådan, og så må man binde hende til begge sider når man gør hende klar.

    Mvh TT


  • #21   27. okt 2016 Team Tindur: okay, hvis alt det andet ikke virker og vi ikke kan finde noget på hende, så må vi også bare acceptere at sådan er hun, selvom det er lidt svært, da jeg føler at der er noget i vejen med hende, siden hun opføre sig som hun gør smiley

  • #22   27. okt 2016 nogle heste bliver faktisk også vinter deprimeret. smiley det kunne godt lyde som det, når det kun er om vinteren.

  • #23   27. okt 2016 Charlotte&kaja: ja, det har jeg faktisk også tænkt på:) Ved du om man kan gøre noget ved det?

  • #24   27. okt 2016 Nu er magnesium jo blevet nævnt før. Men tænker det kan være en mulighed. Mange heste lider af magnesium mangel i dk, da der simpelhen ikke er nok magnesium i græsset. Særlig ikke om vinteren. Det kan godt give stressede heste som reagere ved at sparke bide osv. Magnesium skulle virke beroligende også. Men det store problem tror jeg er at din hyp ikke kommer nok ud. Jeg synes seriøst du skal overveje løsdrift. Kan det slet ikke lade sig gøre hvor i står nu?

  • #25   27. okt 2016 Ishesten: Det kan være jeg skal give hende en magnesium kur så:) der kommer en foderkonsulent ud til os om en uge, der vil jeg lige høre hende ad:)
    Tror også at det nemt kunne hænge sammen med den manglende foldtid. Det er desværre ikke muligt, at lave løsdrift, der hvor hun står nu, ihvertfald ikke i år. Vi har mange gange undersøgt om der skulle være et andet bedre sted, med løsdrift hun kunne stå, men de steder er desværre allesammen ude ridehus, eller god bane:(


  • #26   27. okt 2016 med hensyn til statisk elektricitet, så skal du altid vælge børster med naturlige hår. Det mindsker risikoen for at hesten "får stød" når du strigler den.

    Nogle dækkener kan også lave statisk elektricitet når du trækker det af hesten. Det vil kunne forklare hendes reaktion omkring dækkenet.

    Lidt (det er meget lidt der skal til) uparfumeret skyllemiddel blandet med vand kan hældes på en sprayflaske, og så kan du give børsterne et pust med det i ny og næ, og du kan også spraye dækkenet indvendigt (det skal kun være ganske lidt) Skyllemiddel dæmper statisk elektricitet.


  • #27   27. okt 2016 jeg ved man kan få et eller andet til boksen, jeg tror at det er en lampe. Det havde en pige på en rideskole jeg gik på engang, til sin hest. Men ja foldtid kunne også hjælpe, så den får mere lys. smiley

  • #28   27. okt 2016 Pia: tak for rådene:) det er da værd at prøve:) vil få byttet mine plastikstrigler ud med naturlige:)


  • #29   27. okt 2016 Charlotte: Det vil jeg undersøge, tak for rådet! smiley

  • #30   27. okt 2016 Line - ja gud er det frustrerende smiley og vi kan vitterlig forstå din tanke med smerter osv. Men der er prøvet diverse behandlere, urter og tilskud osv.. Intet har hjulpet. Når hun strigles har vi begyndt at strigle hende meget hårdt. Det har de fundet ud af er lidt bedre. smiley

    Mvh TT


  • #31   27. okt 2016 Team tinder: ja det er frustrerende ikke at vide om der er noget galt:(
    Candy kan også bedst lide at man bruger en hård strigle og lægger kræfterne lidt i, det reagere hun mindst på:)


  • #32   27. okt 2016 Line - så tror jeg desværre ikke der er noget at gøre.. smiley men hvis du finder løsningen.. Vil du ikke være så sød at skrive så jeg kan få hjulpet hende også? smiley

    Mvh TT


  • #33   27. okt 2016 Team Tindur: måske ikke:(
    Jeg skal nok give besked, hvis jeg finder ud af noget:)


  • #35   31. okt 2016 Hej sila
    Tak for svar:) det vil jeg få tjekket op på:) er det noget kiropraktoren kan ordne eller?


  • #37   1. nov 2016 Okay tak jeg vil høre min kiropraktor ad:)
    Kender hvilken diagnose?:)


  • #39   1. nov 2016 Sila - så er det meget mærkelig at efter alle de kiropraktor behandlinger den pony jeg kender har haft, at hun ikke er okay..
    Ts - så tror jeg desværre ikke du får den ønskede effekt.. Vi havde en meget dygtig kiropraktor til denne pony med flere behandlinger, men der var intet der hjalp på hendes følsomhed omkring strigling og berøring.. Og det underlige er jo at hun var ALDRIG et problem at ride...

    Mvh TT


  • #40   1. nov 2016 Nej, aner ikke hvad hun fejler, andet end at hun har været låst i lænden og har lidt løse knæled, som er ved at blive rettet op:)

  • #42   1. nov 2016 Team Tindur: tror desværre heller ikke kiropraktoren kan fixe det med at hun er sur:(
    Føler bare at jeg er nød til at gøre et eller andet, da det den sidste uges tid er blevet værre. Nu er hun begyndt at sparke og nærmest angribe en, så snart hun ser os eller andre. Hun er også begyndt at sparke efter staldmanden smiley
    Tænker om vi måske takler hende forkert? Kender i en god adfærdstræner eller noget i den stil, der måske kan se noget jeg ikke kan?

    Sila: ja kiropraktoren er der hver 3 måned og tjekker/retter hende:)


  • #43   1. nov 2016 Ja Sila. Therese Schumann var der et par gange om måneden den første tid, og kom så hver tredje måned. Men efter knap et år og ingen forbedring overhovedet så stoppede man med behandlingen da hun jo ikke kunne hjælpe.. smiley

    Mvh TT


  • #45   1. nov 2016 Sila: det er meget forskelligt hvor meget hun kan tåle at man rør hende. Om sommeren kan jeg røre hende overalt, hvor hun stort set ikke reagerer. Når det så bliver vinter og efterår, kan jeg på de dårlige dage ikke røre hende nogen steder andet end lige så stille i panden uden hun bider og sparker:(
    Har desværre ingen billeder af det.


  • #46   1. nov 2016 Line - du må for guds skyld ikke give din pony godbidder ved forkert adfærd.. Så vil den gentage og forstærke adfærden da den tror det er det den skal for at få godbidder!

    Mvh TT


  • #47   1. nov 2016 Team Tindur: træner aldrig med godbidder, da hun bare bliver overivrig og voldsom af det og netop pga. At sådan en pony som min kan man hurtig komme til at belønne for det forkerte:)

  • #48   1. nov 2016 Godt.. For det ville være katastrofalt hvis du berører din pony, hun bider/sparker og du så giver en godbid.. smiley

    Mvh TT


  • #50   1. nov 2016 Sila: tak, håber at en adfærdtræner måske kan hjælpe os. Skal nok vende tilbage hvis jeg finder ud af det:)

  • #51   1. nov 2016 Ts - den eneste jeg kan anbefale er Camilla Stormont. Men jeg kan overhovedet ikke garantere for at hun kan hjælpe.. Har desværre ingen tro på (mere) at der er noget at gøre... smiley

    Mvh TT


  • #52   1. nov 2016 Okay tak for anbefalingen. Jeg tænker at jeg prøver det, det kan ihvertfald ikke gøre det værre:)

  • #54   1. nov 2016 Tror jeg nu ikke hjælper på hende her, det vil være det samme når hun så kom tilbage.
    Men det kommer så heller ikke til at ske, hun bliver hos os.


  • #56   1. nov 2016 jeg kom til at tænke på noget.
    Er den tjekket for orm?
    samt hvor meget går den på fold, er det med jordfold eller græs, og får den strå derude?
    hvor mange gange om dagen får dem foder? og hvor meget hø/wrap får den i boks?


  • #57   1. nov 2016 De er lige blevet testet for orm, der var intet.
    De går på jord 5-6 timer om dagen med hø af libitum. De bliver fodret med krybbefoder 3 gange om dagen og hun får 6 kg. Wrap i boksen:)


  • #58   1. nov 2016 okay, jeg kom nemlig i tanke om, at min hest reagerede sur en vinter, hvor jeg ikke måtte røre hende. Hun havde ondt i maven, fordi hun ikke fik strå når hun var ude eller inde. Holder wrappen til hele natten? smiley

  • #59   1. nov 2016 Wrappen holder desværre ikke hele natten, men jeg kan simpelhen ikke give hende mere, da hun tager så hurtigt på og allerede er lidt til den gode side:(
    Det er så svært, hvad man lige gør der, for jeg ville så gerne give hende noget mere.


  • #60   1. nov 2016 Det kan være at hun får ondt i maven, når hun ikke har nok, og så forspiser hun sig måske om dagen. får hun det i et slowfeeder net? så holder det lidt længere. Eller måske du kunne sætte hende ned i foder og op i wrap i stedet? smiley

  • #61   1. nov 2016 Ja det har du ret i, det er logisk nok at de ville kunne få ondt i maven af det.
    Hun får i forvejen meget lidt foder, så for at hun stadig er dækket ind, kan jeg ikke give hende mindre. Hun for ikke i net da, vi har oplevet på gården lidt for mange gange at hestene har siddet fast med skoene:(
    kender du nogle slowfeeders der er mere sikre for heste med sko? For det ville helt sikkert være godt for dyret:)


  • #62   1. nov 2016 kan den ikke hænges højere oppe, så hesten ikke kan få benet i den? jeg havde min hængende højt den gang, så hun ikke lige fik benet i. Men man kan også lave nogle, har jeg set rundt omkring. Denne her har vi lige fået lavet i stalden, den er svejset på. smiley

    profilbillede
  • #63   1. nov 2016 Denne har har jeg en bekendt der har lavet, det er en skraldespand. Den hænger i snoren, så den ikke tipper, og så er der sten i bunden, så den står fast. smiley man kan sikkert få meget andet. smiley

    profilbillede
  • #64   1. nov 2016 Tak for billederne, det gav ihverfald noget inspiration:)
    Problemet er bare at det helst skal være så nemt så muligt for vagterne, at fylde op så det gør det kun endnu sværere:(
    Men den med skraldespanden ser smart ud, det kan være det er noget i den stil hun skal have, hvis den kan være i hendes boks, den er desværre ikke specielt stor:(


  • #65   1. nov 2016 Du må prøve dig lidt frem. smiley men hvis hun er for tyk, og du ikke giver ret meget foder, får hun jo ikke meget mæthed i foderet, og hvis hun kun er ude 5-6 timer, er hun jo inde for resten, dvs hun kun har de 6 kg wrap at blive mæt af, det spiser hun nok hurtigt. Så problemet kan være hun faktisk har ondt i maven for hun er sulten. Du kunne overveje at give hende evt vitaminer, og en håndfuld Lucerne, pr måltid så hun får lidt når de andre får, og så sætte wrap op evt ad libitum i slowfeeder, så holder hun hele tiden maven igang og får ikke ondt.Min er også nøjsom og går i løsdrift med adlibitum, men hun er ikke engang for tyk i år, hun hungre nemlig ikke efter maden, men spiser når hun er sulten, nu hvor hun ved den er der, det er også i slowfeeder. går hun på sommer græs om sommeren?

  • #66   1. nov 2016 Hun får 400 gram naturmüsli og en lille håndfuld lucerne. Det blev hun sat over på for 3 uger siden, før fik hun nemlig vit/min. og lucerne i et halvt år, men synes at hun var så sløv og træt, så nu er hun kommet over på dette:)
    Hun går på døgngræs om sommeren hvilket hun elsker, synes ikke at hun bliver tyk af det, men det er heller ikke lækkert frodigt græs:)
    Ville så gerne have hende i løsdrift, med noget mere strå, for du har sikkert ret, de sluger ikke maden, hvis de ved den altid er der og den ikke forsvinder. Tror bare hun vil blive for tyk med fri adgang i boks, da hun jo står så meget stille og alligevel ikke har andet at lave end at æde.


  • #67   1. nov 2016 Hvor stor er hun? for du kunne også sætte hende ned og give hende vitaminer ved siden af, så hun stadig er dækket ind, og får energi. Jeg tror ikke hun bliver for tyk, hvis du giver hende mere strå i evt slowfeeder, jeg tror egentlig bare det vil hjælpe på hendes adfærd, og det forklare hvorfor hun er sød om sommeren, hun har altid noget i maven. smiley det er jo nemt, hvis det er det der er årsagen og værd at prøve af, så hun ikke på længersigt måske udvikler mavesår, fordi hun ikke har noget i maven. smiley

  • #68   1. nov 2016 Hun er en stor 1'er pony.
    Ja, det ville da være dejligt, hvis det bare var det, der kommer foderkonsulent ud på torsdag, der vil jeg lige tage en snak om det! smiley


  • #69   1. nov 2016 God ide!
    Jeg håber hun snart får det bedre! opdater endelig når du har fundet en løsning, kunne være rart at vide, om der var noget der havde god effekt på hende. smiley


  • #70   1. nov 2016 Tak for det og tak for hjælpen! smiley
    Skal nok opdatere hvis jeg finder løsningen:)


  • #71   1. nov 2016 Tænkte på om medicin kan have en indflydelse på humøret?
    Candy har støvallergi og om vinteren er der ikke mulighed for at hun kan undgå hø, som hun jo faktisk ikke kan tåle. Derfor bliver hun behandlet med sådan noget astma medicin (det samme som man bruger til mennesker) som hun indånder i sådan en maske. Ved ikke om det kan gøre noget? Det kommer jo kun ned hvor det skal virke, men kom lige til at tænke på det, fordi at jeg synes det er omkring det tidspunkt vi begynder at behandle at hun virkelig bliver sur.
    Nogen der ved om det kan spille ind eller det bare har været et tilfælde?


  • #72   1. nov 2016 Det tror jeg ikke, altså jeg har ikke oplevet noget lign på min egen, som også er allergi hest. Hun fik også maske på et tidspunkt. Men har ikke været sur i løsdrift, kun i boks hvor hun ikke fik nok strå. Men det er da ikke til at vide, om det spilder ind. Du har ikke overvejet at flytte hende, så hun kunne leve uden medicin og få mere fold tid? Det er det bedste for allergi heste.

  • #73   1. nov 2016 Okay, det har nok ikke indvirkning, det er nok nærmere fordi det er omkring den tid de kommer på jordfold:)
    Har overvejet at flytte hende så mange gange. Det der holder mig tilbage er bare at der ikke er ridehus eller god bane, de steder der opfylder Candys krav. Så jeg ved bare jeg ikke ville få hende brugt, hvis jeg flyttede hende:(


  • #75   2. nov 2016 Sila: okay, tænker heller ikke at medicinen kan gøre det, når den virker så lokalt:)
    Hun får wrap i boksen, der er desværre ikke mulighed for andet end hø på fold.


  • #76   2. nov 2016 Uden at vide noget som helst om det tænker jeg, at hvis hun får sin astmamedicin i boksen og ikke synes at det er særlig sjovt, så kan det jo være at hun forbinder det at der kommer folk ind til hende i boksen med noget ubehageligt.
    Men som sagt jeg ved intet om det, det var bare en tanke


  • #78   2. nov 2016 Det er meget forskelligt hvor hun får medicinen, hun tager det pænt og står afslappet når jeg giver det:)

  • #79   2. nov 2016 Så er det nok ikke det;-)

  • #80   2. nov 2016 Men tak for buddet!:) det hele hjælper med at sætte mine tanker igang med hvad jeg skal være opmærksom på:)

  • #81   2. nov 2016 Er det i boks eller på staldgang hun bliver ordnet? Er der forskel på om du ordner ude eller inde?

  • #82   2. nov 2016 Hun bliver ordnet i vandspiltorvet, som ikke er i nærheden af andre heste. Hvis jeg sætter hende på staldgangen bliver hun rigtigt sur på de andre heste og står uroligt og sparker efter de andre.
    Hun er sødest når man står ude med hende, da hun så bliver afledt lidt, og har noget at kigge på smiley


  • #83   2. nov 2016 Jeg tænker lidt om hun måske føler sig "fanget" indenfor. Det er jo på et lille lukket område. Om sommeren står man jo oftest ude og ordner, og selvom hun er bundet er der stadig mere "frihed"

  • #84   2. nov 2016 Tror du har ret, hun bryder sig nok ikke om at stå inde i boksen så længe. Hun vil hellere være fri og gå ude, det sagde hun også til telepatøren. Løsningen er nok at hun kommer i løsdrift, det er bare lidt svært når der ikke er nogen med ridehus eller bane, men hun skal jo have det godt. Det må jeg finde ud af:)

  • #85   2. nov 2016 Du kan ikke snakke med stedet hun står om at anlægge løsdrift?

  • #86   2. nov 2016 Det har vi gjort og de er gået videre med det, men det er kommunen der ejer gården, så det kan komme til at tage lang tid desværre:(

  • #87   2. nov 2016 Ah. Ja det kan tage år smiley

  • #88   2. nov 2016 Ja, det kan desværre smiley

Kommentér på:
Sur hoppe

Annonce