{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.062 visninger | Oprettet:

Vildrede, træt af livet eller? {{forumTopicSubject}}

eg er virkelig i vildrede og har brug for et godt råd.
Jeg har en ældre hest på 22 år hvor tingene det seneste halve år er begyndt at gå ned af bakke. Han har altid været sådan en hest der blev rost og folk troede og stadig tror er yngre end han er.
Lidt generel info:
Han er en travheste vallak på 22 år, brugt som spring og jagt hest fra han var 9-20 med stævner stort set hver weekend. Nu er han gået på stævne pension og bliver motioneret 3-4 gange i ugen primært en skridt tur, evt lidt løsspring (yderst sjælendt og kun en kavaletti), ture til standen ud over marken er noget han virkelig elsker-
Han er begyndt at blive stivbenet, hvilket jeg synes er klart taget hans stævne historie og alder i betragtning, både dyrlæge og fysioterapeut er begge enige om at han nok har noget påbegyndende spat/gigt.
Inden for den sidste måned er han begyndt at lave høboller (hø/wrap der ikke er tygget ordenligt også hostet op i små boller) det drejer sig måske om 4-5 stykker i alt ud af måske 10 kg wrap. Han har lige haft tandlæge der intet fandt ud over en knækket tand som blev revet ud. Hun sagde at han ikke havde ret meget emalje tilbage og dette betyder også at han vil have svære ved at tygge. Hans foder bliver opblødt for at skåne og han får kun revet gulerødder/æbler i maden og MEGET tyndt skåret skiver som godbiddder (fx når han skal fanges). I ugen efter den knækkede tand blev fjernet var der STORE fremskridt og han tyggede nu normalt uden høboller, men indenfor den sidste uge (3 uger efter tandlægen var her) er han begyndt igen at lave høboller, denne gang dog kun 2-3 stykker altså lidt mindre end før.
Han er begyndt at virke trist og gider ikke rigtig noget når han rides (fx idag da jeg ville galoppere lidt ville han ikke rigtig frem og virkede træt)
Dette er dog kun i perioder, forleden dag tonsede han rundt på folden i galop og vilde bukspring og ville ikke fanges fordi der var græs. Men andre dage virker han bare som om han virkelig ikke gider mere. Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre med ham, har overvejet at få tandlægen ud igen og se om der er en ny tand der er knækket som er skyld i han tygger dårligt. Men jeg er i vildrede? Hvad tænker i? Er min store ven bare træt af livet og skal have fred, eller er det bare alderdommen der spidser til?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vildrede, træt af livet eller?
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #1   26. okt 2016 Uden omsvøb, ja det kunne meget vel være sådan smiley

    Han har haft et langt og meget aktivt arbejdsliv, så hvis han føler sig slidt og brugt så er han måske ved ar være der, det sker ofte når de går helt på pension så melder alderen sig smiley


  • #2   26. okt 2016 Jeg har netop brug for de meninger uden omsvøb for dem jeg kender ved at han betyder hele verden for mig og jeg frygter de pakker sandheden ind for at skåne mig.
    Han er netop ikke gået helt på pension for at undgå at han faldt helt sammen, og det fungere rigtig fint sidste år, men jeg synes bare at humøret er begyndt at halte i år smiley


  • #3   26. okt 2016 nogle gange er vi bare nød til at indse at tid er tid. Har nettop selv aflivet min hest, hun havde dårlig ryg og jeg havde prøvet alt for at hun skulle få det bedre, men intet varede i længere tid. Så jeg var nød til at tage den forfærdelige beslutning at hun ikke skulle gå mere med de smerter. hun betød alt for mig og på trods af at det var den 9 august sørger jeg stadig.
    ved godt at din hest ikke nødvendigvis har ondt, men måske er hans tid være her. Jeg ville give ham nogle måneder og se om det blev bedre og han fik livsmodet tilbage, ellers ville jeg nok tage beslutningen som han ikke selv kan tage. lige meget hvor ondt det gør skal vi ikke holde dem her for vores skyld??


  • #4   26. okt 2016 jeg tænker at han muligvis kan have tandkødsbetændelse eller anden betændelsestilstand i munden.. jeg vil få taget et røntgenbillede af munden,

  • #5   26. okt 2016 Hvis han største delen af sit liv har været til stævner hver weekend mm, skal du tænke på at det er rigtig meget mental træning han ikke får mere.
    Jeg synes ikke han skal ud og gå store stævner eller noget. Men en hest som aktivt blev brugt og pludselig kun laver roligt arbejde på hjemmebane, kan godt mangle noget.

    Hvad med at køre ham til fremmede skove og ride ture, kør ud og start en LD dressur en gang imellem, noget af det han var vant til, bare uden den hårde belastning.

    Det er en hel livsændring der er sket for ham og han kan, i menneskelige øjne, godt blive lidt deprimeret og føle sig overset smiley

    Giv det et skud - men min mening er at smerter er ikke et værdigt heste liv, hvis den skulle ende der ude smiley


  • #6   26. okt 2016 Det skal lige siges at han bestemt ikke har smerter. Detter er tjekket af både dyrlæge, fysioterapeut, kraniosakral og tandlæge inden for det sidste halve år. Alle menes jeg ser spøgelser og ser en velfungerende hest. Det eneste er at han ikke har ret meget emalje tilbage og derfor vil begynde at få svære ved at tygge smiley

    Jeg vil klart tage det til mig med at prøve at tage ham ud igen og se om det hjælper, han elsker trods alt de lidt længere ture til stranden, og turen idag hvor han virkede lad var bare rundt på vores egen ejendom smiley


  • #7   26. okt 2016 Det er også dig der kender ham og dig der kan se hans humørsvingninger. Så hvis du synes han virker trist så gå efter DIN mavefornemmelse. Ikke andres smiley

    Jeg ville tage den med i byen noget oftere, hvis jeg var dig i hvert fald. Nogen af de gamle ting i plejede, måske bare lidt mindre belastende.
    Hvis han var vant til at springe. Jamen så lad ham tage en god højde i ny og næ. Vi andre spiser også en hel lagkage, selvom vi måske ikke burde. Bare en gang imellem.
    Hvad man psykisk ikke fungere, gør man heller ikke fysisk. smiley


  • #8   26. okt 2016 Jeg har part på en ældre herrer på 20 år med både spat og gigt (Spat er dog ikke et problem, endnu) og han er også lidt som du beskriver din.
    På de dage han er lidt nede, plejer han og få 1L havre til noget ekstra energi (fordi han ellers ikke kan holde til det) og så køre vi en tur med vognen eller går for lange liner, aka. vi laver det han godt kan lide og har gjort i mange år.
    For ham er det også vigtigt at han ikke presses, så vil han ikke trave eller galopperer, jamen så gør vi ikke det.
    Jeg har også lavet lidt klikker træning med ham, for at udfordre ham mere mentalt (:


  • #9   27. okt 2016 Jeg ser med en lidt anden vinkel, da jeg er menneskelæge og det, som kendetegner mit speciale er gamle mennesker med funktionstab.

    Det lyder måske kedeligt og tørt.
    Men det man skal tænke på er, at jo ældre man er, des mere forskellige er vi, for vores helbred er summen af vores gener og det liv, vi lever.
    Det næste er, at hvis man har et funktionstab, så er der ofte en grund. Selvom det måske bare starter lidt vagt og diffust (funktionstabet) og man først måneder senere får tydelige symptomer på noget er galt, så skal man kigge tilbage på da funktionstabet startede, hvis man vil finde udløsende årsag.

    Hvad passer med, at det har stået på i x tidslængde, generne varierer og det ligner mest bare træthed? Langvarig infektion i en rådden tandrod kan være forklaringen. Det kan også være alt muligt andet.
    Jeg synes at du skal tale med folk der kan udrede hesten om hvad historien matcher.
    Og ja, hvis du ikke kan sætte finger på noget, pasningen er optimal, foder er tygge venligst så kan du overveje at sige farvel.
    Men jeg havde da startet med tandlægen.
    Eller en smertestillende kur i fx en uge, liver han op var det nok gigt eller lignende


  • #10   27. okt 2016 Jeg havde valgt at aflive. Min gamle hest havde også nogle gode perioder og nogle dårlige. Men jeg tænkte på, at det var vigtigt at slutte imens legen var god - forholdsvis god - end at trække det i langdrag og aflive hesten når den har det dårligt. Det giver også et dårligere syn på din nethinde.

    Hesten er gammel og slidt og den har i den grad tjent sit. smiley


  • #11   27. okt 2016 Nu skriver du, at du helst vil have svar der ikke er pakket ind, så det får du. smiley
    Jo, jeg synes det lyder som om, at han er ved at være mæt af dage, han har haft et langt of aktivt liv, og er jo ikke helt ny mere, så måske det er ved at være hans tid. smiley
    Dog synes jeg helt bestemt, at du skal prøve som Anne foreslår, at give ham lidt af hans "gamle liv" tilbage, og jeg giver hende helt ret i, at det er en stor omvæltning, at gå fra meget aktiv til "hygge onkel", det er bestemt ikke utænkeligt, at han måske lidt mangler det aktive liv. smiley
    Giv det et skud med nogle små stævner og baby jagter, ture i fremmede skove osv. Liver han stadig ikke op, så kan det næsten kun være fordi, at han bare er blevet gammel, og så er det, desværre, nok tid til at sige farvel. smiley

    Jeg ønsker dig alt held og lykke med ham. smiley


  • #12   27. okt 2016 Jeg har selv en gammel vallak der er i 20'erne. Han kan også have trætte perioder, men han lider ikke. Jeg giver ham lov til at opføre sig som en ældre herre og tage det i hans tempo smiley
    Så længe han ikke har smerter selvfølgelig. Så jeg ville ikke male fanden på væggen, så længe hesten ellers virker rask.


Kommentér på:
Vildrede, træt af livet eller?

Annonce