{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.856 visninger | Oprettet:

Hjælp til pony-slankekur! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Min pony Felix har egentlig altid været til den gode side, men her på det sidste er jeg begyndt at blive lidt bekymret for hans vægt - han er altså rigtig stor!
Han er 5 år gammel, og en lille 1'er pony (ca. 140 cm). Jeg rider ca. 4-5 gange om ugen, omkring 35 minutter hver gang. Vi rider dressur, men ikke på seriøst plan, og pt. rider vi kun skridt og trav. Han har altid været ret doven, så jeg arbejder rigtig meget på at øge hans grundtempo, hvilket han synes er super hårdt - han sveder nemlig som et svin hver gang! Han står på halm som han får rigeligt af hver dag, også propper jeg en IKEA-pose med hø til ham, som han så også får dagligt. Til aftensmad får han 50 g. PAVO-vitaminer - han får ingen morgenmad, da hestene er ude fra 08:00 - 17:00 hver dag.

Hvad gør jeg forkert? Hvordan kan jeg få ham til at slanke sig lidt?
På forhånd tak smiley


Kommentarer på:  Hjælp til pony-slankekur!
  • #1   27. okt 2016 Jeg brugte St. Hippolyts EquiGard da min skulle tabe sig, virkede kanon! smiley

  • #2   27. okt 2016 Sikker på det ikke bare er halmvom han har :)?

  • #3   27. okt 2016 #2 Hvad kan jeg gøre ved en halmvom? For øvrigt siger alle at han er super tyk, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal tro længere (:

  • #4   27. okt 2016 Fjerner halmen :b. Halm giver bare en meget oppustet mave.

  • #5   27. okt 2016 #4 Hvad skal jeg så strø med? Vi får kun halm tilbudt på det sted han står. I øvrigt er halm jo billigere end spåner, og pt. har vi ikke økonomi til andet (: De andre heste ser ikke så tykke ud som ham.

  • #6   27. okt 2016 Det er meget billigere ja, det er helt rigtigt.

    Personligt er jeg ikke selv til halm som strøelse, jeg er mere til træpiller eller tørv. I længden er det oftere billigere med sådan en bund, har jeg erfaret, medmindre hesten virkelig er et bokssvin.


  • #7   27. okt 2016 Nogle heste får bare hurtigere halmvom end andre. Jeg kan i hvert fald ikke forstå, at din hest er tyk med den kost og motion smiley

    Jeg ville give ham mere hø, så han har det fremfor halmen. Så ville jeg putte det i et slowfeedernet smiley


  • #8   27. okt 2016 #6 Felix er virkelig slem til at svine boksen til - det er lige præcis derfor jeg ikke allerede har kasseret halmen. Jeg kunne sagtens give lidt ekstra for en anden slags strøelse, for at være ærlig. Men hvis jeg skal bruge den samme mængde og evt. mere, så giver det jo det samme og endda et dyrere resultat, i fald af at den nye strøelse heller ikke har en positiv virkning?

  • #10   28. okt 2016 Meget mere hø så han ikke æder halmen.. og så øg den tid du rider.

    Halm er hestenes hvide toastbrød, det er kun fyld og giver oppustet mave..

    Det med at putte i slowfeeder vil jeg lade være med, for bliver han utålmodig så er det lettere at spise halmen..
    hvis den får hø nok, så skal der nok være til hele dagen.. evt giv ham i boksen når der lukkes ud, så er der til når han kommer ind, og så igen om aftenen så der er til natten..

    Hvad har han at æde på folden?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #11   28. okt 2016 Motion og mere motion, du skal forlange mere pulsen skal op og hvis han sveder som du siger så er grundformen for ringe, 1 times ridning i alle gangarter så er du på vej, gode lange skovture med frisk trav i længere intervaller osv osv.



  • #12   28. okt 2016 #10 Foldene er virkelig afgræssede, så han står nærmest kun på sand når han er ude. I weekenden bliver der dog stillet høkasser op, så han får også adgang til hø derfra (:

    Mht. øgning af ridning. Han bliver utroligt træt i hovedet efter allerede 35 minutter, så jeg vil helst ikke arbejde mere med ham. Han skal trods alt også synes at det er sjovt at arbejde (: Når jeg rider tur er vi dog ude i omkring en time, hvor han til gengæld også er mere motiveret.


  • #13   28. okt 2016 Er det kun i weekenden der bliver sat hø ud? smiley
    Dens mave skal holdes i gang.. ligesom mennesker ikke kan tabe sig hvis maven ikke holdes i gang.. du behøver jo ikke arbejde som sådan med ham.. men start eller slut med en frisk tur ud, så pulsen kommer mere op..


  • #14   28. okt 2016 Nej, altså i denne weekend sætter vi høkasser ud til resten af vinteren :b De har ingen hø på marken i foråret/sommeren.

  • #15   28. okt 2016 Han skal have meget mere hø, minimum 10 kg. På den måde holdes hans stofskifte igang - på den måde spiser han heller ikke ligeså meget halm, og bliver derved ikke vommet. Heste er bygget til at æde 16-20 timer i døgnet, så hvis han kun har hø til rådighed i den halve timer som det tager at spise en ikea pose, så er det klart at stofskiftet går i stå, og han derved vil have endnu sværere ved at forbrænde halmen, som i forvejen er svært fordøjeligt. Har han hø på folden? 8-17 er mange timer uden hø.

    En god idé er at putte det i et slowfeeder net, så han har hø det meste af døgnet, uden at kunne foræde sig, nu hvor han i forvejen er for tyk.

    Mht. motion, så har jeg rigtig god erfaring med kombineret intervaltræning og at der nedlægges mange km.

    Kan du tage 2 dage om ugen hvor han kun skridter, men til gengæld skridter længe? Start med hvad han kan holde til, og byg så op. En skridttur på halvanden time (gerne i bakket terræn) er ikke hårdt som sådan, da det kun foregår i skridt, men der bliver gået en masse km, som jo forbrænder en masse kcal, samtidig med at det vedligeholder hestens bevægeapparet, på den måde som hesten er bygget til smiley
    2 andre dage på ugen kan du træne intervaltræning Her kommer pulsen op, som forbrænder rigtig godt, men da der er en masse skridtpauser, når hesten ikke at blive kørt fuldstændig ud.
    Fx, skridt 2 min, trav 1 min, skridt 2 min, trav 1 min. Senere kan man øge travintervallerne, og formindste skridtintervallerne.

    De sidste 3 dage i ugen kan du fordele på 1 fridag, 1 dressurdag og 1 dag med lidt mere sjov, fx. agility, spring o.lign, så det stadig er sjovt for hesten smiley



  • #16   28. okt 2016 #15 Som sagt får han en hel kasse med hø på marken, fra weekenden af. Det har vi bare ikke lige fået gjort endnu smiley

  • #17   28. okt 2016 Men fra 17 til kl 8 er også længe med kun en IKEA pose hø smiley der skal mere til, så forbrændingen holdes igang, og så han ikke æder så meget halm smiley

    Jeg synes helt klart du skal prøve med det træningsskema som jeg skrev tidligere, det har virkelig hjulpet mange ponyer og heste jeg kender.

    Brug gerne et målebånd om maven på ham, så er det meget nemmere at holde styr på om han taber sig smiley

    Ser du ingen forskel på målebåndet efter den første måned, anbefaler jeg af få taget blodprøver for stofskiftesygdomme (EMS/PPID)


  • #18   28. okt 2016 Tak for hjælpen til alle! Jeg vil bestemt gøre brug af jeres råd (: Jeg håber at det kommer til at virke!

  • #19   29. okt 2016 Bare fordi en hest sveder, er det ikke nødvendigvis fordi den er i dårlig form. Vi mennesker sveder jo også selvom vi er i en okay form.
    Har du et billede af hesten? så er det lettere at vurderer om det decideret er fedt eller halmvom der er tale om.


  • #20   29. okt 2016 Jeg kan tage nogle bedre billeder i dag, så kan du vurdere dem i aften.

  • #21   29. okt 2016 Her er det første billede smiley

    profilbillede
  • #22   29. okt 2016

    profilbillede
  • #23   29. okt 2016

    profilbillede
  • #24   29. okt 2016 Så stor er han nu ikke. Vil mene det mest bare er halmvom :).

  • #26   29. okt 2016 Charlotte A: Tak skal du have! (;

  • Caroline L
    Caroline L Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Svar: 2
    #27   30. okt 2016 Hej...
    Min pony er også til den gode side og er doven men..
    1)Vi startede med at skifte pavo ud med lucerne light det er også billigt og det gør mange gode til ved din hest også federe det næste ikke og der er ingen sukker i ??
    2)Bagefter kiggede vi lidt på dens fold og vi synes der var for meget græs så vi rykkede op på en jord fold og lagde noget halm og den var ligeså glad for at komme på fold??
    3)Måske skære lidt ned på hø da der er mere sukker i end man lige tro og blande det med noget frisk halm (ku måske anbefale et net)??
    Men alt i alt synes jeg ikke din pony ser meget større ud end andre i ponyer men den er super smuk??<3


  • #28   30. okt 2016 Caroline L: Tusind tak skal du have (:

  • #29   30. okt 2016 Din hest får vel stadig vitaminer/mineraler, ikke Caroline? En hest kan/bør ikke leve kun af lucerne.

    Desuden bør man heller aldrig skære ned på grovfoderet. Det er det hesten skal leve af. Er man i tvivl om hvor meget sukker der er i, så bør man få taget en analyse på det og finde ud af det. Halm kan være med til at forlænge tyggetiden, men det nytter jo ikke noget når det er halmvom den har. Halm neutraliserer heller ikke mavesyren for hesten, så hvis den står på en fold i mange timer, kun med halm til rådighed, er det lige til mavesår.


  • Caroline L
    Caroline L Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 2 Svar: 2
    #30   30. okt 2016 Min pony for vitamin bricks så bare rolig

    Selvfølgelig har jeg undersøgt sukkerindholdet af grovfoder og efter at have snakket med dyrelæge var lucerne bedste for min pony

    Og jeg skriver bare hvad der har hjulpet for mig og alle andre der bruger sammen dyrelæge som mig smiley


  • #31   30. okt 2016 Super (y). Så er der ingen ko på isen.

    Man kan bare ikke generalisere på den måde med grovfoder generelt, om der er meget/lidt sukker i det ene eller det andet. Det var lige så meget det jeg ville frem til.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #32   30. okt 2016 Jeg ser en pony med halmmave og slappe bugmuskler det vil rette sig med mere ridning i frisk tempo så du få strammet den op smiley

    Halmmave kan kun fikses med mindre halm, og mere fordøjeligt grovfoder, kan den ikke tåle ubegrænset hø så giv det i et småmaskede net så det holder længere helst så den ikke løber tør, og som også nævnt find noget hø med analyse så du kan se sukker indholdet, hø eller wrap er hesten primære fødekilde så konc. Vitamin og mineraler, grovfoder og så mere motion så skal du se smiley


  • #33   30. okt 2016 Julia, jeg synes din pony er rigtig pæn. Hvis han ikke er hård over nakken, ville jeg såmæn ikke ændre det store. Det er altså ingen skade til at have en lille smule til at holde varmen med til vinter.

  • #34   30. okt 2016 Jeg synes han er fin. Men mere hø vil være godt. MIN tykke får 6 kg pr døgn. De andre får 10.

  • #35   1. nov 2016 For et par uger siden havde jeg dyrlæge til min meget tykke og forfangne shetter. Han anbefalede mig at fodre ponyen med feøgræs fordi der er stortset ingen sukker i (så lidt som i halm) men hestens mave har meget lettere ved at omsætte det uden at risikere at forstoppet af det som halm kan gøre. Så siden da har jeg fodret med både frøgræs og hø i min løsdrift (har 2 shireheste som ikke kun kan leve af frøgræs) og har købt andet krybbefoder, horselux Easy som er til trivelige og forfangne heste. Det har bestemt hjulpet!!!
    Så du kunne jo prøve om du kan få fat i frøgræs og gi din pony det i boksen så den har til de mange nattetimer:)


  • #36   1. nov 2016 Bare husk at få lavet analyse på frøgræsset, da det nemt kan indeholde mere sukker end hø og wrap. Og så hjælper det jo lige meget.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #37   1. nov 2016 Det ser ikke ud til at ponyen skal tabe sig og halmvom forsvinder ihvertfald ikke ved at fylde den med en anden form for halm der er ligeså lidt fordøjelig som alt andet halm, som med alm. Halm er mindre portioner ok men det må aldrig gives istedet for hø eller wrap det er ikke grovfoder men tidsfordriv og kan give forstoppelse på lige fod med halm.

    Desuden så er det meste frøgræshalm fyldt med svampesporer som bestemt ikke er sundt for heste.

    Ved det er en lang artikel men der står mange gode ting udover at frøgræs halm og halm i øvrigt ikke er grovfoder

    http://dangro.com/vinterfodring-starter/


Kommentér på:
Hjælp til pony-slankekur!

Annonce