{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.079 visninger | Oprettet:

Sveder om natten {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg har lige nu en hest der er plader våd af sved - med dråber i pelsen..
Det vil sige, også lige for at slå fast at mine muligheder ikke er ubegrænsede, det er min mors..

Hun gjorde det lidt sidste år også, men slet ikke i sådan en grad som nu..

Hvad ville i gøre?
Jeg tænker umiddelbart selv en bringe klipning af en art.. Har været ude og investere i et regndækken til hende, da hun også frøs sidste vinter, da vi fik al den regn og blæst.. Men! Da jeg selv har to jeg har måttet købe dækkener til i år, og pengene derfor er små - vil jeg helst undgå at købe dækken til min mors..
Jeg vil lige nævne, at jeg ikke behøver nogen form for kritik over at min mor ikke selv betaler - i kan ikke fortælle mig noget her, som jeg ikke allerede har sagt smiley

Men! Er vi ude i en bringe klipning? Er det mon nok? Og kan det mon gå uden dækken - men med regndækken når der bliver aller koldest?

Og! Er der nogle smarte ideer til noget man kan gøre ASAP, før en ordentlig løsning er fundet/klaret?
Har det ikke vildt fedt med at hun står helt svedig i boksen..
^ løsdrift er ingen mulighed og den anden hjemme pt er en frossen pind..


Hun er forresten en ældre dame på 19-20 år..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sveder om natten
  • #1   27. okt 2016
    Start med og klippe lidt bringe og hals - så bør de kunne gå uden dækken :o)


  • #3   27. okt 2016 Som Krikken siger:-)


  • #4   27. okt 2016 Hold da op smiley

    Hm, jeg tænker lidt, om det kunne hjælpe - hvis det er muligt naturligvis - at åbne et vindue? Ellers ville jeg også forsøge at klippe halsen og bringen, det hjælper meget ofte! smiley


  • #5   27. okt 2016 Ville forsøge at låne mig til en klipper smiley

    Mht. At åbne et vindue, duer det desværre ikke for den anden, som er super sart.. :3 det er lidt af en udfordring. smiley


  • #6   28. okt 2016 Jeg spørger nok lidt dumt her men står den med dækken inde ? hvilken luftcirkulation er der i stalden og driver der kondens på væggene om morgenen når du kommer..?

  • #7   28. okt 2016 Dårlig luftcirkulation i stalden.
    Der skal være luft i stalden og der er ingen hest der står og fryser fordi der er luft cirkulation.
    Tilgengæld som det er nu, har I et staldmiljø med høj luftfugtighed og det er ekstremt dårligt for hestene.


  • #8   28. okt 2016 I går aftes da jeg skulle natte vores heste, svede den store også. og den lille som er en forfærdelig frossenpind, der har gået med 100g i den sidste måned ( eller mere) havde for en uge siden fået underdækken på, han havde det også varmt, men svede ikke på sammen måde. så det ene dækken kom af.
    Og vores stald har ikke dårlig indeklima stalden er 200m2 og der står kun 2 ponyer, der er ingen halm i laden og loft til kip ( laden er kun få år gammel )
    men da temperaturen svinger meget og de sidste par dag er kommet en del regn ( hvor vi bor) er luftfugtigheden høj. og derfor har hestene svært ved at komme af med varmen.

    til TS klip bringen og mod halsen, og se om den ikke beder kan regulere varmen. Hesten vil sætte pels igen hvis den fryser, så ingen panik.


  • #9   28. okt 2016 Okay, der kommer luft i stalden, men jeg vil ikke åbne et vindue ved hestene, da den ene har været syg højst sandsynligt pga. Træk førhen smiley
    Udover sidste år, har jeg ikke oplevet en hest der har svedt i boksen smiley

    Hun går uden dækken - ellers havde jeg jo bare pillet dækkenet af smiley



  • #10   28. okt 2016 Beklager min ligefremhed: Men at et åbent boksvindue skulle betyde at en hest bliver syg er hysteri.
    Der er tydeligvis noget galt med indeklimaet i stalden, når I har en hest stående gennemblødt af sved hver morgen.
    Er der kondensvand i vinduerne og på boksvæggen?

    Hvad er luft i stalden? En gammel ventilationsskat i loftet eller?



  • #11   28. okt 2016 Din ligefremhed er helt okay, for jeg har skam lært noget nyt! smiley

    Men! Sagen er den, at det er den ene der sveder og jeg tænker det ligesom sidste år foregår her i de varmere vinter måneder. Stalden er den samme de har stået i i 7 år hun smiley
    Mht. Træk så har jeg hørt det fra et par dyrlæger efterhånden, og derfor har jeg jo stolet på det - selvom jeg godt ved man ikke altid kan det smiley

    Der er ingen kondens - luften føles for mig ligesom at være uden for - blot uden vind og regn smiley
    Luft foregår igennem ventilation igennem loftet - nogle gamle nogle smiley
    Men også gennem vinduer der er taget ud i den anden ende samt andre dele af stalden - altså bygninger der hænger sammen, med blot en skyde dør imellem som ikke lukkes smiley
    ^ det er svært at beskrive, men i hvertfald vil jeg ikke mene at dette er problemet smiley

    Ponyen er gammel, og har en ordentlig tyk pels - hvorfra jeg nok har vurderet at det må være problemet smiley


  • #12   29. okt 2016 Min haflinger på nu 24 år har også gjort det et par år - trods vi prøvede en del forskellige ting af i forhold til klimaet i stalden. smiley Jeg tænker at han aldersbetinget ikke kan regulere sin pelssætning/-fældning godt nok. Jeg klippede ham på bringen, under halsen og halvt op på siderne af halsen (se evt. billeder i mit album af ham i sneen). Det fungerede rigtig fint også selvom han ikke gik med dækken ude. smiley

    Sidste år blev han klippet på hele kroppen og gik med dækken, og i år er hans pels super flot efter behandling for PPID og dækkenbrug allerede fra det begyndte at blive koldt, så det er et par år siden at vi havde problemet sidst. smiley


  • #13   1. nov 2016 Start med at klippe den på bringe og hals, få den undersøgt for PPID mener at langthesteliv.dk i øjeblikket tilbyder at betale undersøgelsen, så man kun betaler dyrlægen ofr at tage blodprøven, læs Evt. Mere på ovenstående hjemmeside.

    Det vil være så ærgeligt for den, hvis den er syg, uden man ved det og derfor ikke kan hjælpe den, men kun symptom behandle.
    Håber du finder løsningen smiley


  • #14   1. nov 2016 Maria:

    Vi har fået klippet bringe og hals, så nu håber vi det tager sveden smiley

    Mht. Undersøgelsen, er det jo desværre ikke op til mig, men jeg vil bringe det videre - tak smiley


  • #15   1. nov 2016 super smiley håber det hjælper smiley
    Der er ikke mange der kender symptomer på PPID og hvordan det undersøges, så jeg tænkte at det altid er godt at udbrede sin viden smiley
    håber du kan trænge igennem til hende og den bliver undersøgt smiley


Kommentér på:
Sveder om natten

Annonce