{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Første hest panikken?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Lang historie forude, men håber at I vil bruge jeres tid på at læse den.

Jeg har brug for noget vejledning.
Jeg er en pige på 17 år (fylder 18 til februar), jeg har arbejdet med heste siden jeg var 4 år gammel, og har også arbejdet med/tilredet en del ungheste. Jeg har dog aldrig haft en heste før... desværre.

Men her i sommers fik jeg lov til at få min helt egen hest, for første gang i mit liv og jeg var jo selvfølgelig helt i skyerne over mit højeste ønske nu var gået i opfyldelse!
Jeg begynder derfor selvfølgelig også at lede efter min helt egen drømmehest, og havde bestemt mig for at jeg ville have en ung hest mellem 2-4 som ikke var tilredet endu, så jeg selv kunne uddanne den til præcis det jeg ville have. Dog er jeg endt med et lille dejligt føl som faktisk bare var tilfældigt at jeg fandt ham, men måtte bare have ham, da han ellers havde præcis den 'personlighed' som jeg gik efter. Altså jeg ved godt at de ikke har udviklet så meget personlighed endu men han har jo stadig sin personlighedskerne.

Jeg får ham hjem til Januar hvor han skal med på min uddannelse og lege med andre unge heste (dog vil han være den yngste). Jeg har læst en masse om føl og ungheste og har jo selv arbejdet med en del, men blev pludselig panikken her til aften... Jeg blev lige pludselig bange for om jeg ville kunne finde ud af at fodre ham ordenligt, og om ham ville kunne finde ud af pludselig at komme i boks hver aften når nu han kun har været i en løsdrift hele sit liv, og jeg blev bange for om jeg nu kunne gøre det rigtigt for ham... Jeg begyndte også pludselig at blive bange mht muk... Han er en Irish Cob som jo har tildens til muk og mider, og der hvor han skal stå er der VIRKELIG MEGET mudder og han skal stå på halm om natten som jo ikke gør det nemmere... Så har jeg læst mht forbyggelse af muk, og der er der mange der anbefaler pigoil men jeg ANER IKKE hvordan jeg skal anvende det på ham? Løfter jeg bare i skægget og smører det på hans ben eller? måske lyder jeg dum/uviden, men har aldrig rigtig haft en hest før som jeg skulle tage stilling til foder med og passe på den måde... selvfølgelig har jeg muget før og fodret, men har aldrig rigtigt stået og skulle behandle muk eller bestemme hvor meget foder en hest skulle have... Er sikker på at jeg vil få en masse hjælp nede på stedet med det hele, men blev lige pludselig helt panikken...

Håber at der er nogle her der kan måske komme med nogle gode råd smiley

Mvh Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første hest panikken??
  • #1   30. nov 2016 Altså, den bedste måde at forebygge og behandler skab og muk, er at klippe hovskægget af.. Jeg har selv en Frieser, og har været nødt til at lære, at min egen forfængelighed ikke er vigtigere end hans helbred,- og det er jo ude igen til april smiley

    Er der først kommet skab ( mider ) så kan du læse om nok så mange gode husråd, det eneste der hjælp min dreng var 2 gange dyrlæge..

    Muk er også så godt som umuligt at komme rigtig til livs, hvis der sidder et dejligt langt hovskæg..

    Mht fodring kan jeg ikke vejlede dig, jeg hverken foder selv eller har haft føl smiley


  • #2   30. nov 2016 Det er bare at springe ud i det smiley det skal jo være en første gang for alting smiley ligesom dig havde jeg arbejdet, tilredet og trænet føl, plage og ungheste. Men aldrig haft min egen hest på papiret. Jeg havde kun haft et par låneheste, dog var disse hhv. 5 og 13 år. Jeg valgte også at købe mig et føl på 7 mnd. Da jeg var bestemt på at det skulle det være. Jeg havde heller aldrig været nødt til at sætte mig ind i diverse omkring fodringer osv. Andet end til mine låneheste som havde andre behov. Så jeg læste en masse op på foder og fandt det bedste for ham, og bare gav anbefalingerne ift. Mængde. Og tilsatte de tilskud jeg syntes var vigtigt (hvidløg og gulerødder). I dag er han 6 år og en rigtig flot og dejlig dreng. Jeg købte mig endnu et føl mere for et halvt år siden. Nu er jeg jo meget roligere da jeg jo har prøvet det hele før, så det er dejligt smiley
    Her er mine to dejlige drenge smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #3   1. dec 2016 ej hvor jeg godt kan huske den følelse. sådan havde jeg det os. var sikker på hesten døde de første dage jeg ejede den. men jeg voksede med opgaven og blev mere og mere sikker på det hele. det med hovskæg og racen Irish cob det skal du nok lære bare rolig. jeg var os meget bange i starten. og stadigvæk lidt til tider stadigvæk nervøs. men jeg synes ikke det er så slemt med det Hov skæg.

  • #4   1. dec 2016 1000 tak for svarene alle sammen! Jeg kan mærke at jeg blev en hel del roligere nu! Og ja en gang skal jo være den første smiley Tror bare at det kom lidt tæt på og så blev jeg vildt bange! Var oppe og besøge den lille hårboldt her i weekenden og tror det var der alle mine bekymringer startede for at være ærlig ... Hvis det bliver et problem med hovskægget skal det selvfølgelig af! Og tror at jeg får en masse vejledning mht foder hos opstalder (og så ved jeg jo at racen ikke skal have så meget stivelse) smiley
    1000 tak igen - det har virkelig hjulpet! smiley


  • #5   1. dec 2016 Da jeg fik hest, fik jeg de sidste af det foder der var i poserne med, af det som hun foderede med -det ændrede jeg dog i løbet.
    Mht boks, så skal den nok lære det. Har aldrig selv været ude for det problem da min hest altid havde stået i boks, men jeg fik hende rykket i løsdrift smiley tag den ind måske lidt i den de andre kommer ind, og så bare sid i boksen og tal med den eller kig hvad den laver. Indtil den virker tryk ved det, ved ikke om det er bokse hvor de kan nå hinanden, men ville jeg sige at du burde få en boks ved siden af en hest der ikke er "bokssur" -gerne med vindue. Ellers kunne du få den flyttet til et sted med løsdrift, men så lærer den jo heller ikke boksen.
    Held og lykke -og tillykke med ham. smiley


  • #7   1. dec 2016 Du er velkommen til at skrive til mig med spørgsmål Emma jeg har både irish cob og haft føl/plag et par gange nu smiley

  • #8   1. dec 2016 Ida: 1000 tak. smiley Jeg får også foder med i nogle poser, så jeg kan køre ham over på nyt foder over en periode. Du tror ikke at han bliver panikken når han har stået der inde i nogle timer? For jeg er ikke så bange for at han panikker den første halve time, da han er rimelig cool af sin alder at være, men jeg er bange for at han midt om natten lige pludselig skulle flippe ud fordi han han så finder ud af at han ikke kommer ud derfra...
    Jeg har som sådan ikke mulighed for at flytte ham, da det er på min skole, jeg har ham opstaldet..

    Charlotte: foder følger med i opstaldningensprisen og skal betale for det om jeg bruger det eller ej... Så regner med at fodre med det, med mindre at han ikke trives på det, og tror at de vil hjælpe mig med hvor meget han skal have, da de jo er dygtige fagfolk som også underviser i fodring af heste. smiley Mht bund ville jeg jo allerhelst at han stod på halmpiller med hamp, da jeg har hørt godt om denne blanding, men det ville være lidt dyrt for mig at skulle købe alt det ved siden af, da opstaldningen også er inkluderet halmstrø og koster 2000kr om måneden... Men måske at jeg laver en bund af halm/træpiller og så støer med halm ovenpå, hvis jeg ikke skal blive ved med at ligge nye piller på smiley

    Aimee: 1000 tak, tror jeg skriver til dig senere når jeg kommer hjem, for kunne godt bruge lidt vejledningen smiley


  • #10   1. dec 2016 Jeg ved det ikke helt, har aldrig haft føl før. Men så længe at der er andre heste han kan snakke med, så tror jeg det ikke smiley

  • #11   1. dec 2016 Ida: okay, så håber jeg at han får en sød nabo som kan holde ham med selvskab smiley Tror lige på det punkt er der ikke så meget andet at gøre end at vente og se... smiley Jeg krydser fingre for at det kommer til at gå godt!

  • #12   1. dec 2016 Jeg kender mange steder som på papiret skulle have helt styr på fodring, men som fodrer på en måde jeg aldrig ville udsætte min hest for.

    Så hvis jeg var dig, ville jeg sætte mig ind i, hvad det er for noget foder de bruger, og undersøge om det kan tilpasses en unghest af trivelig race. Måske kan det lade sig gøre, men ellers ville jeg købe mit eget. Og ja det er dyrt at skulle købe foder ved siden af, men det kan også blive rigtig dyrt at have en hest der er fodret forkert i sin opvækst.



  • #13   1. dec 2016 Ja, det må vi håbe. Giv ham gerne massere af hø, og lav noget bokslegetøj f.eks en tyk tråd og nogle gulerødder (bind tråden om, eller stik den igennem gulerødderne hvor du laver et hul i guleroden med et søm) så kan du hænge den fra loftet. Nogle heste gider det, andre gider ikke smiley

  • #14   1. dec 2016 mette: tak for rådet! smiley Ved en masse om fodring af voksne heste, men skal lige sætte mig ind i hvordan en voksende hest skal fodres... Jeg skal til informationsmøde på skolen på lørdag, så jeg har tænkt mig at finde ud af hvordan det hele fungere der over og hvilke foder de fodre med smiley Jeg vil jo helst ikke have at han skal have for meget stivelse smiley

    Ida: ja jeg har tænkt mig at give ham en masse hø og faktisk havde jeg tænkt på at købe en boldt til ham som jeg kunne hænge op i hans boks som han kan skubbe til smiley Det var faktisk en rigtig god ide det med gulerødderne på snor! Helt klart noget jeg vil gøre! smiley



  • #16   1. dec 2016 Charlotte: jeg kigger på om de kan tilbyde det foder som han har brug for på lørdag smiley Så du ville mene at jeg kun skulle købe en sæk træpiller som bund og så halm for resten eller ville jeg blive nød til at købe flere sække? Det lyder nemlig som en god ide med træpiller i bunden smiley

  • #18   1. dec 2016 okay, tror jeg gør det sådan smiley 1000 tak for hjælpen smiley

  • #20   1. dec 2016
    Tillykke med din nye hest! smiley

    Det er meget vigtigt, at føl og ungheste får kvalitets foder, beregnet til dem. så lad dig ikke spise af med, at de bare hælder noget tilfældig foder i krybben.
    Det kan give vækst- og ben-problemer senere i livet.

    Som andre skriver, så kan du ikke regne med, at fordi det er en skole med heste, så har de styr på det.
    Jeg har været nede på en landbrugsskole og hente en radmager hest smiley
    (ikke syg. der var bare ikke "plads" til at give den, hvad den havde behov for)



  • #21   6. dec 2016 Hvis du har så stor erfaring med heste så burde du ikke have noget problem. Tro på dig selv og ræk ud efter hjælp hvis du har brug for det (ligesom nu, men mere specifikt mener jeg). Muk har jeg ikke forstand på og foder er meget individuelt - jeg ville læse op på hvad føl har brug for og evt. søge råd hos professionelle. Mht. ind/ud af boks og andet så er det jo bare træning, opbygning af bånd og så kommer det hen af vejen. Godbidder hjælper meget efter min erfaring. Hvis man er i tvivl om håndtering/søger inspiration så ville jeg råde til at kigge lidt rundt på folk som f.eks. Camilla Stormont, der er altid gode råd at hente. smiley Det skal nok gå, det lyder spændende med uddannelse og så have sin egen hest med - held og lykke!

  • #22   6. dec 2016 Hej alle sammen smiley
    Undskyld jeg ikke har fået svaret på de sidste svar før nu, men de sidste dage har der været meget at se til for mig, så har ikke rigtig haft tid til at komme med et ordenligt svar. smiley

    Jeg var nede på skolen i lørdags, hvor jeg bl.a spurgte ind til foder, de sagde at de ikke kunne tilbyde det foder han havde brug for, så jeg har besluttet mig at fodre ham med brogaardens suregrow, og på et tidspunkt ringe ned til dem så de kan vejlede mig, med hvor meget han skal have af lucerne og hø/wrap, da han er lidt overvægtig af sin alder. smiley

    Jeg har også fået bestilt noget pigoil, som jeg har fået anbefalet af mange Irish Cob mennesker, som siger at det både er forebyggende mod mider og behandle når/hvis det er i udbrud. smiley Og så må jeg prøve mig lidt frem mht strøelse smiley Jeg tænker at jeg starter ud med bare halm, og ser om jeg kan holde det tørt nok, men hvis det bliver for vådt vil jeg lave en bund af træ/halmpiller smiley

    1000 tak for rådgivningen alle sammen, og tak for at hjælpe mig med at føle mig mere rolig omkring alt det - tror bare det pludselig slog mig at det var snart at han skulle komme og så blev jeg pludselig stresset... smiley
    1000 tak smiley

    Mvh Emma


Kommentér på:
Første hest panikken??

Annonce