{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
967 visninger | Oprettet:

Hun er begyndt at nappe. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har verdens sødeste og dejligste låne hest og vi har det virkelig godt sammen.
Mødte hende på rideskolen sidste år, hvor de var hårde ved hende når de spændte gjord og endte faktisk med at hun fik et kæmpe blodigt sår og en slags "kugle" så lige siden har hun små nappet lidt når den blev spændt. (Bebrejder hende ikke)

Men hun er også begyndt, at gøre det på staldgangen når jeg strigler hende og det kommer ud af det blå.
Idag ville jeg strigle hende imellem forbenene og der nappede hun ud efter mig (endte med at få en bule i hovedet)

Jeg ved ærligt ikke hvad der sker. smiley
Da jeg lige fik hende hjem, var jeg for flittig med godbidderne, men det holdte jeg op med da hun blev et skarn. Så nu giver jeg hende efter en endt ridetur eller når hun står pænt på staldgangen.

Er næsten ved at tro, at hun ikke kan lide mig. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun er begyndt at nappe.
  • #1   6. dec 2016 Det er typisk tegn på en let gjordkrampe..
    Heste er vanedyr.. Strigling på staldgangen = sadel på = smerte fra gjorden..
    Gå forsigtigt til værks. Og tænk over at gøre det forsigtigt så snart du kommer ned i nærheden af maven.
    Ros hende og klø hende når du har kunne strigle hende uden hun har snappet ud.. Det er en MEGET svær ting at bearbejde, men det kræver tålmodighed og ikke mindst ro og overblik.

    Det er ikke noget med hun ikke kan lide dig.. Hun kan ikke lide opsadlingen, så derfor skal det gøres til noget rart igen.. Ikke nødvendigvis med masser af godbidder og sliksten.. Men ros og 'det trælse stopper' når hun ikke reagerer sur/aggressivt.


  • #2   6. dec 2016 De virker til, at det du gør er ubehaligt for hende.
    Og det der startede med gjordproblemer, er blevet mere.
    Det ka fx være spændinger.
    Faktisk ligesom på mennesker.
    Det ku lyde som om, at hesten ska ha noget behandling, for at få løst problemerne.
    For det er slet ikke en normal reaktion.

    Så tror bestemt ikke, at det er fordi hun ikke ka li dig.
    Men det du gør, når du rammer de ubehagelige steder, ka hun ikke li.


  • #3   6. dec 2016 Jeg strigler hende ellers tit, uden at det føre til opsadling. Da jeg finder det samvær ligeså hyggeligt. smiley
    Men skal jeg ikke "slå ned" på det når hun napper? Altså komme med et hårdt "øv"?

    Sorte Slyngel - Hvilken form for behandling er der?


  • #4   6. dec 2016 jeg har tit oplevet at heste med gjordkramper reagere når man berøre gjordlejet da de forbinder det med smerte smiley

  • #5   6. dec 2016 Nej, ingen grund til at straffe hende for at reagere på noget ubehageligt. Ellers kan jeg ikke sige så meget andet end de andre - ros når hun står "pænt" og ignorer når hun napper. Men det handler især også om at du skal være super skarp og hurtig til at opfatte hendes signaler, så du ved, hvornår hun allerede lægger an til at nappe ud.. og så stopper du inden det når så langt og roser hende for at stå stille.

    Nu ved du jo, at hun napper ud når du strigler hende bestemte steder, så jeg ville i en periode lade være med at strigle hende dér hvis ikke det er absolut nødvendigt, for så kan du gøre brug af den viden og undgå at optrappe konflikten.
    Nærm dig langsomt stedet og kan du se, at hun skal til at lægge an til at nappe, så ros hende for at stå pænt og stop. Som Sanne siger tager det tid! Men det burde gerne blive bedre hvis man tager sig tiden til det.

    Er hun forresten blevet tjekket for at se, at alt er i orden nu? smiley


  • #6   6. dec 2016 Jeg ville også lige få en fysiurgisk hesteterapeut / kiropraktor / osteopat / equine touch behandler på hesten, den har formodentligt samlet sig en del spændinger når den har så ondt...

    Og så giv tid. Ville ikke skælde ud - hesten udtrykker jo et behov "Jeg vil ikke røres der - jeg er bange / det gør ondt / det plejer gøre ondt / det er følsomt". Det er rytterens opgave at reagere på de signaler hesten giver - ikke at undertrykke dem.

    Kan godt forstå det er fristende med et "nej / øv" men måske hesten faktisk begynder at udtrykke sig nu fordi den ikke får skældud. Kan forestille mig at den har fået skældud tidligere. Så må du passe på med hvor du står, være forsigtig der hvor hesten siger fra og sørge for at rose når den står pænt. Men jeg ville altså få hesten tjekket. Passer sadel og gjord hesten nu (sadelmager)? Ellers ville det også være på min liste.

    Pøj pøj med mulen smiley


  • #7   6. dec 2016 Tak for nogle rigtige gode svar. smiley
    Jeg må også krybe til korset og sige, at jeg ikke har råd til sadelmager og fys, da jeg spare op til egen hest. I følge min kontrakt, skal jeg snakke med ejeren om det og finder hun det nødvendigt skal hun betale. Men kender hende, så det gør hun nok ikke.
    Min skønne lånehest skal hjem til April, men havde jeg måtte købe hende havde jeg også skiftet sadel og fået fys på hende.

    Sadlen er meget stiv i det og er virkelig noget gammel puha. Jeg spænder altid gjorden stille og roligt, men nogen gange sidder det så godt fast, at jeg er nødt til at rykke lidt. smiley
    Der får hun meget ros, når hun ikke napper.

    Jeg skal have smed til hende (det er min udgift) i December, da hun har noget med sur stråle og efter igår er hun jo øm i alle 4 ben. Så det skal kigges på.


  • #8   6. dec 2016 altså her ervder 0 tolerence for at nappe, bide.. ihvertfald når jeg strigler vil jeg simpelthen ikke have.
    ligesom de ikke får godbidder kun i krybben
    at en hest bider pga gjordkrampe ser man tit.. men jeg tolerer ikke d napper/bider når jeg strigler rækker hånd frem osv vil jeg simpelthen ikke have
    jeg både unge og gamle og ingen af dem skal finde på at bide


  • #9   6. dec 2016 Miv.. så du er simpelthen ligeglad med grunden og straffer din hest for at udtrykke, at den har ondt/finder noget ubehageligt? Hvordan vil det løse problemet?

  • #10   6. dec 2016 det behøver ikke være pga smerte de bider..
    men idag er det ligesom bare hesten slår en skæv prut er den syg og der skal tilkaldes 10 behandlere.

    så ja mine heste tolerer jeg ikke bider, sparker eller stejler op af mig


  • #11   6. dec 2016 Næ, men i dette tilfælde er grunden ret indlysende. Det giver ikke rigtig mening at have nultolerance over for at hesten napper/bider/sparker uden overhovedet at ville overveje hvad grunden til dette er.

    Hvis du havde stærke smerter i skulderen og der hele tiden kom én og ville hænge på dig, så ville du også sige fra. Og folk respekterer det. Hestene har kun deres sprog - men alligevel nægter man så åbenbart at give dem den respekt at DE også har lov til at sige fra når noget er ubehageligt.

    At straffe hesten fordi den reagerer på smerte.. jeg vil ikke engang sige "din beslutning, din samvittighed", for det er simpelthen ikke i orden.


  • #12   6. dec 2016 nææ men der kan vi så være enige om at være uenige. jeg ville aldrig acceptere at en hest bed mig i hovedet så jeg fik en bule/skade.
    så enige bliver vi ikke.
    jeg vil stadig ikke acceptere mine bider sparker stejler uanset alder .. det vil du.. sådan er vi forskellige smiley


  • #13   6. dec 2016 Miv: Hmm jeg troede vi snakkede om at hesten napper når TS strigler, ikke "at en hest bed mig i hovedet så jeg fik en bule/skade" ?

    Du skriver som svar til TS at du ikke vil have at hesten napper når du strigler, det har du nultolerance over for. Men måske man lige skulle overveje hvad grunden egentlig er - tydeligvis har hesten haft (har måske stadig) smerter ved det - inden man siger at man slet ikke tolerer det.

    Vores opgave som ejere er at lytte til de signaler hesten sender os, og tolerer man ikke at hesten reagerer på smerte og bare lader stå til, så har man efter min ydmyge mening ikke opfyldt sin pligt som hesteejer.
    Måske man bare ikke skal have med dyr at gøre, hvis ikke man vil have at de reagerer på smerte? smiley For det gør ALLE, og det er et helt urimeligt krav at stille, at den ikke må reagere, når noget gør ondt/er ubehageligt! Du kan forhåbentlig godt høre, hvor absurd det lyder.

    Der er forskel på en situation, du har under kontrol (som fx. her i TS' tilfælde), og så en situation der er direkte farlig (hvis hesten fx. stejler og stejler og man er ved at få en tung hov i ansigtet)


  • #14   6. dec 2016 hun skriver den nappede og hun fik en bule . hvis du læser teksten

    nappede hun ud efter mig (endte med at få en bule i hovedet)


  • #15   6. dec 2016 Hun napper når jeg skal spænde gjord og strigler forben. Især når jeg skal løfte venstre forben (der har hun også sur stråle)

    Så tror ikke hun nappede mig, fordi hun ville være ond. Tror hun ville fortælle noget.


  • #17   19. feb 2017 Ja. Hvorfor? smiley

  • #19   19. feb 2017 Meget. smiley
    Rider du hende på camping pladsen? smiley


Kommentér på:
Hun er begyndt at nappe.

Annonce