{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
871 visninger | Oprettet:

Er du lederen for din hest og har heste en leder indbyrdes? {{forumTopicSubject}}


Er du lederen for din hest i træning og mener at hesteflokke har en leder heste imellem?

Nyt studie viser, at heste ingen leder har. Der imod handler det om, at heste kan være motiveret for forskellige ting. En værdsætter fx vand mere end en anden, derfor kæmper den gerne for vand, hvor en anden hest kæmper mere for mad.
Derfor er det altså ofte forskelligt og kan skifte, hvem der bestemmer hvornår og hvad. Ligesom der ikke er en bestemt der beslutter og bestemmer, at nu skal flokken bevæge sig.

Studiet er lavet på vilde heste.

http://www.equinebehaviourist.co.uk/blog/2016/10/23/do-horses-really-need-a-herd-leader

Det orginale er her.
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0126344


Kommentarer på:  Er du lederen for din hest og har heste en leder indbyrdes?
  • #1   14. dec 2016 Nej det er jeg ikke. Sådan har jeg aldrig set mig, og kommer umiddelbart heller ikke til det.

    Vi er to ligestillede individer, men det er mig der viser vejen. Dog lytter jrg også til hende. Slår hun fra, eller ikke gør som ønsket, må jeg finde ud af om hun prøver at fortælle mig noget.


  • #2   14. dec 2016 Jeg bestemmer i alle henseende, og jeg bestemmer hvis hesten må bestemme. Jeg har overblikket og jeg kender konsekvensen.
    Jeg leder hesten i den retning jeg ønsker den.


  • #3   14. dec 2016 Det er simpelthen ikke muligt for mig at være leder for min hest, og for den at se mig som leder på lige vilkår som en hest, som er leder i dens flok. Man må indse, at man altså ikke er en hest og derfor ikke kan være 'leder' på den måde.

    Derudover så vil jeg gerne lede min hest. Som Rikke, så bestemmer jeg blandt hesten. Beder jeg om noget, jamen så er det det den skal gøre. Hvis jeg siger 'drej', så skal hesten dreje. Siger jeg 'hop', så skal hesten hoppe. Jeg er den klogeste blandt os to, og ved hvad der er bedst i de forskellige henseender.

    Selvfølgelig vil jeg ikke tvinge den til noget, som ikke er gavnligt for den eller som ikke har et formål af en art, men i vores samarbejde, så er det mig der bestemmer.


  • #5   15. dec 2016 Det er ret sjovt, at de har konkluderet det, for det er også min egen opfattelse, når jeg ser hvordan mine tre heste navigerer iblandt hinanden. Det er meget forskelligt hvem der bestemmer hvornår og det er tydeligt, at det bygger på motivationen for hvad den enkelte vil..

  • #6   15. dec 2016 Hos mig bestemmer Tindur hele tiden i flokken... Vores forhold bygger jo på forståelse og samarbejde. Jeg lytter til ham hvis han gør modstand og forsøger at finde ud af hvad han siger, og justerer efter dette. Det er dog jeg der bestemmer, og nogle gange får han lov at bestemme hvis dette er hensigtsmæssigt. Men jeg bestemmer retning og tempo (for det meste) osv. smiley
    Men nej jeg er ingen leder, jeg kan lede ham til at gøre hvad jeg ønsker.. Men jeg er ikke hans leder.. Bare madmor og den trygge mærkelige person. smiley

    Mvh TT


  • #8   16. dec 2016 *Giggles*

  • #10   16. dec 2016 Hest eller menneske.. min hest forstår hvertfalde ikke at vi skal behandles anderledes, fordi vi er klogere, kan forudse og går kun på to ben.. Min hest er meget tydelig i sit kropssprog og tro det eller ej.. så er det sværere at håndtere end en der ikke viser det så tydelig. I flok går det jo fint og der skiftes plads indimellem. Det bliver jeg også tilbudt, men jeg takker pænt nej. Når hesten er i hænder er det mig der viser vejen, han må godt vælge og bestemme når jeg giver lov til det. Der skal være gensidig respekt for vores personlige rum.. nogle dage er hestens rum lidt støre end andre og det respekt jeg hvis hesten også respekt mig, mit rum og går min vej frem. Udfordrer min hest mig, udfordre jeg ikke tilbage ved præs eller fysisk berøringer, det vil hesten vinde stort på og har fået det ud af det som han ville, da ingen hesten ønsker gøre noget uden grund og slet ikke når det gælder pladsen i situationen. Men jeg reager og har lært det på den "gamle" måde... jeg er nu ved at omskole mig selv i at gøre det modsatte. Jeg slår på mig selv, gerne uden store armbevægelser, der er sådan en heste "leder" vil reagere... tit vifter de jo blot med et øre eller halen. Det har virket stort på min hest og vores "samstød" er fysisk minimeret. Min hest er den bedste læremester jeg har haft i hænder.. og det er pisse spændende at observere flokken eller finde den korrekte indgang til vores samarbejde som gerne skulle være posiktiv og gå begge veje.

  • #11   16. dec 2016 PS. Ikke fordi min gamle indlæring af håndtering af heste har været fysisk kontakt med at slå. Men har lært at tryk hesten på bringen eller skulderen for at vige.. men der, har jeg jo netop ikke respekteret hestens rum ! da man kommer for tæt og hvorfor skulle min hest så respekt min irettesættelse! smiley

Kommentér på:
Er du lederen for din hest og har heste en leder indbyrdes?

Annonce