{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Bund i boks/løsdrift
  • #1   10. jan 2017 Har stående hjemme og de står på halm.

    Har derudover det som dybstrøelse da det er nemmest at skulle af med igen da det må ligges i markstak og lettere at holde til hverdag.


  • #2   10. jan 2017 Smuld i bunden og halm oven på. muger ca hver anden måned med maskine. det halm da hestene simpelthen sviner for meget til andet.

  • #3   10. jan 2017 Vi har tørv i vores løsdrift da det er nemmest for os at have med at gøre.
    Derudover var det allerede bunden på stedet da jeg kom smiley


  • #4   10. jan 2017 Halm smiley

  • #5   10. jan 2017 Halm, fordi vi selv laver det smiley Min den ene er et svin, så ville gerne over på noget andet. Det er også tungt at muge i, men det er hvad jeg har smiley

  • #7   10. jan 2017 Hamp i min løsdrift og bokse.
    Som dybstrøelse dvs der bliver kun fjernet pærer hver dag.
    Har selv valgt det efter at have afprøvet en del forskelligt.
    Og et stort plus er, at det er nemt at fjerne pærer derfra.


  • #8   10. jan 2017 Halm - selvvalgt.

    Tager klatter hver dag og fjerner vådt 1 gang om ugen


  • #9   10. jan 2017 Halm, jeg har dem hjemme og nemmest for mig - dybde - muger det værste vinter - sommer kommer alt ud - løsdrift

  • #10   10. jan 2017 Vores heste har tørv som bund. Engang i tidernes morgen i hvert fald. Vi skifter aldrig bunden. Vi fjerner af og til et godt lag af den, når der bliver for lavt til loftet. Men så strøger vi blot oven på igen med halm.
    Så hvor meget tørv der er tilbage ved jeg ikke. Men en lækker løsdrift syntes jeg personligt smiley
    Der bliver taget klatter hver dag, og det våde får lov at ligge og blive til bund man opstrøger den bare hver aften ved fodringstid smiley

    Hvorfor jeg har valgt det? - hesten er opstaldet ude. Så jeg tog bare hvad vi fik tilbudt smiley


  • #12   10. jan 2017 løsdrift - spåner.
    Det er det nemmeste for os at arbejde med smiley
    Selvvalgt, min egen løsdrift smiley


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #13   10. jan 2017 Vi har tørv og hamp ovenpå det virker godt men tror vi prøver træpiller og hamp når vi har brugt tørven op

  • #14   10. jan 2017 Jeg har hestene i løsdrift hjemme hos mig selv.
    Tidligere havde jeg hestene støet i halm eller raps halm og det fungerer også godt som bund. Men for det første, så har vi ikke så meget opbevaringsplads, så jeg kunne kun have en balle stående af gangen, så det gav besvær med at skulle have det leveret hele tiden og for det andet, så fylder det enormt i møddingen, som heller ikke er så stor. Så det krævede også at den blev tømt flere gange om året.
    Så derfor ville jeg prøve noget andet. Så sidste vinter stod mine på træpiller i løsdriften. Det fungerede super godt.
    I år står de så på halmpiller og det fungerer også, men hvis jeg strøer pillerne ud hele, så æder hestene dem, og det tænker jeg ikke ligefrem er sundt for dem at spise i større mængder, så jeg er nødt til at opbløde pillerne først, så de "popper" og det gør jo naturligvis, at sugeevnen falder. Og så støver de en del mere end træpillerne.
    Men begge dele er gode bunde, som er meget lette at passe. Jeg tager klatter hver dag og våde pletter og så fylder jeg ny strøelse på 1-2 gange om ugen. Og møddingen fylder ingenting i sammenligningen med da det var halm.


  • #15   10. jan 2017 Jeg har hestene stående hjemme. Vi strøer med lavamel og spåner i bunden og halm på toppen. Fordi vi i mange år har fået halmen gratis, har det været oplagt at bruge det, men det suger ikke så godt. Derfor strøer vi spåner og lavamel i bunden. Lavamelet suger godt og reducerer mængden af ammoniak

  • #16   10. jan 2017 vi brugte tidligere halm, men til sidst blev vi gost trætte af det. tror vi tog 4 trillebører hver anden dag... 4 meget tunge trillebører, som lavede en alt for stor bunke ude foran og vi kunne ikke nå at bruge det hele i haven. lige nu bruger vi tørvstråelse, men jeg fortrækker helt klart bare at bruge spåner/savsmuld, da det er langt næmmere at se hvad, der er beskidt, og så samler det sig ikke og bliver fugtigt ligesom tørvstråelse

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #17   10. jan 2017 Derfor bruger vi også hamp ovenpå tørven så er det lyst og venligt og nemt og fjerne klatter med en spånegreb

  • #18   10. jan 2017 Tror jeg skal undersøge lidt mere om det der hamp, for jeg tænker straks på hash planter smiley
    Nogen der måske kan sende mig en besked med lidt flere oplysninger om det?


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #19   10. jan 2017 Det hamp jeg køber giver jeg 70 kr pr Balle for det er lyst og går godt til både træpiller og tørv, der er tilsat eucalyptus så det dufter friskt

  • #20   11. jan 2017 Jeg giver kr 68,- pr balle for hampen. Køber 30 baller ad gangen hos Danhamp.dk .

    De bliver til den pris både leveret og sat ind, hvor de skal stå. Det er super service !


  • #21   11. jan 2017 Fedt. Kan være vi skal overveje at køre med det. Skal lige have regnet på hvad der er billigst i længden og indkøb i forhold til tørv og hampen

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #22   11. jan 2017 Tørv er efter min erfaring ikke godt alene, det er mørkt og svært at se hvad der er hvad når jeg fjerner klatter, men fungere rigtig godt med hampen ovenpå syntes også sugeevnen bliver bedre med hamp

  • #23   11. jan 2017 vi havde tænkt at køre med tørv og halm, men hvis hampen er bedre vil vi måske bruge det

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #24   11. jan 2017 Syntes bare det er så nemt at fjerne klatter og våde pletter i tørv og hamp og samtidig giver det meget mindre mødding
    Men det vil da helt sikkert også fungere med halm som toplag


  • #25   11. jan 2017 Ja det er self rigtigt. Men skal er ikk meget til så? Tænker at for at det er blødt for hesten at ligge ned

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #26   11. jan 2017 Der går noget til opstart vi har ikke så store bokse men der kom alligevel et godt lag på, vi brugte 2 baller af hver da vi startede boksen op

  • #27   11. jan 2017 Okay, tror jeg vi skal kigge på. Også fordi møddingspladsen er ikk stor og ligger desværre lige op af ridebanen

  • irene ø
    irene ø Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #28   14. jan 2017 Halmpiller, de er nem, lugter ikke, 3 bokse muget bliver til en trillebor og vores heste spiser dem ikke

  • #29   14. jan 2017 Jeg bruger træpillesmuld, da det er det som fungerer bedst hjemme hos mig.

    Jeg køber to paller af gangen hos bioekspress, de leveres og placeres i min lade - 72 sække a 20 kg til 2500,00 kr. De holder ca 9 måneder til to heste - og jeg er pernitten med at de står tørt i boksen. Og de er i boks hele året rundt.

    Jeg kan bedre lide smuld fremfor træpiller, fordi jeg synes træpiller er svære at undgå at tage med klatterne ud. Smuld støver når det ligges ud, men jeg ordner altid stald uden at hestene er inde, så det er ikke noget problem. Bunden bliver meget fast, så en gang imellem får de lige en pakke spåner oveni, for at gøre den lidt mere blød. Og jeg har minimal med mødding på denne her måde. Muger ud om morgenen mens hestene spiser - 1 trillebør for to heste.

    Halm tror jeg hestene rigtig godt kan lide, men jeg har ikke plads til de mængder jeg skal bruge. Jeg synes det er tungt og stort at muge i hver dag. Og møddingen bliver giga.

    Mvh Charlotte


  • #30   16. jan 2017 Min står i løsdrift med to andre, om dagen, hvor de har et område med spåner og om natten har han sin egen løsdrift hvor Jeg bruger træpiller, har både brugt halm og spåner før, men jeg synes at der er laangt mindre arbejde med en træpille bund, både da der er mindre spild= mindre mødding, og det tager kortere tid, da det er lettere at sortere klatter og vådt fra plus det er ikke lige så tungt som f.eks. halm.

    Jeg muger hver dag og har sommetider en lille halv trillebør fuld, når der er rigtig meget, vel at mærke. Tit har han bare sovet i pillerne og besørget ude, så er det nemt smiley


Kommentér på:
Bund i boks/løsdrift

Annonce