{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.720 visninger | Oprettet:

Romani
Romani
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 34

Hvilken race er mest eftertragtet? {{forumTopicSubject}}

Arbejder lidt på et projekt og i den forbindelse er jeg ved at undersøge lidt om hvilken race der er størst efterspørgsel på i forhold til salg af føl på 6 mdr. Eller ungheste på 3 år?

Jeg tænker dansk varmblod, men måske der er andre racer jeg ikke lige har tænkt over, måske frieser, men de er godt nok faldet i værdi de seneste år, eller måske tysk oldenborger syntes jeg der virker til at være rimelig interesse for.

Hvad er jeres indtryk?

Kommentarer på:  Hvilken race er mest eftertragtet?
  • #1   10. jan Det er stamtavlen der gør det. Men et varmblodsføl i hestestørrelse er nok mest eftertragtet. Om det er et Dansk Varmblod, Tysk Oldenburger eller Hollandsk Varmblod er lige meget. Det er hvor eftertraget og anerkendt stamtavlen er. Hvis du bruger en middel/god hingst og hoppe får du også en middel pris, men bruger du en fantastisk hingst på en fantastisk hoppe, så får du også en fantastisk pris.

• #2   10. jan Mit første bud er også Dansk varmblod.
    Ponyer sælger generelt ikke vildt godt som 6 mdr, da de ofte købes af pony ryttere som ikke har tiden til at vente på, at der bliver en ridehest ud af det. Det har hesteryttere i lidt større grad
    Jeg ved godt der findes undtagelser - Jeg er selv en af dem

• #3   10. jan Dansk varmblod, og generelt sports hestene (ikke travheste/gallopheste mm), Men sports heste med udpræget spring eller dressur afstamning.

også tror jeg at heste på 6 måneder, sælger bedre end en pony på 6 måneder, da det primært er børn der rider ponyer - ergo kan de ofte ikke selv tilride, og få et ordentligt resultat ud af det + det er svære at finde en kompetent rytter, som passer en pony, end det er at finde en til hest.

Ponyer er generelt også billigere end heste

• #4   10. jan Ved ikke om dansk varmblod er direkte mest eftertragtet. Men måske nærmere mest udbredt?

Folk bliver bedre til at kikke efter type som passer til ens brug og kriterier fremfor race.

• #5   11. jan Ifølge de seneste tal jeg har set er der flere islændere end Dansk Varmblod i Danmark. Om de så er de mest eftertragtede ....det siger antal ikke nødvendigvis noget om

• #6   11. jan Tror faktisk det islænder, de holder generalt en høj pris, og kan se at de bliver hurtig solgt

• #7   11. jan Tror også det er Islændere da de er mere egnet til almenheden og kan også bruges af familien Danmark der har lyst til at få en enkelt tur eller to. Det egner ikke Michellino afkom sig rigtigt til

Mvh TT

• Romani
    Romani Tilmeldt:
    sep 2008

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 34
    #8   11. jan Hmm.... Islænder, ja det kunne faktisk være et rigtigt godt bud, men er der salg i dem før 5 års alderen, er der nogen der køber en islænder på et halvt år?

• #9   11. jan Ja der er bestemt salg i dem fra de er seks mdr

• #10   11. jan Ja især hvis man gerne vil starte noget med de senere.. Så kigger de jo ligeså meget på tavlen som alle andre

Mvh TT

• #11   14. jan Tænker primært at det er stamtavlen der tiltrækker folk. - men vil udmildbart tænke Dansk Varmblod.

• #12   14. jan Camilla T, du siger at der skulle være flere islændere i danmark end DV'er - tror ikke helt den holder stik??
    Der er dælme mange stutterier med DV heste, i forhold til islændere

I forhold til hvad der er mest attraktivt så kommer det helt an på hvad behovet er, flere og flere får en tinker fordi de er rolige i temperament...
    Kigger man på maks priser så er der ikke mange der slår en god sportshest eller sportspony

• #15   14. jan Der er flere registrerede islændere i dk end DV men har man først en islænder kommer der mange gange flere til pga størrelsen og de er nemme at holde

• #16   14. jan Der var et par år hvor der blev avlet flere islandske heste end alle andre. Typisk islands heste ejere har ikke kun en men flere heste. Jeg har selv tre

Der bliver solgt heste i alle aldre og prisklasser. Det handler altid om stamtavlen, da vi ikke kan deltage i arrangementer indenfor egne rækker med mindre vi har rødt pas. Men ja, der findes også undtagelser.

Har selv startet med at købe to tre års hopper, hvor den ene var ifolet. Har nu solgt begge hopper, den ene til den dobbelte pris af hvad jeg selv gav. Har beholdt føllet som nu er en lækker 5 års vallak i gang med hans uddannelse til ridehest. hans pris vil være høj da han både har udseende, talent og gangarter. Købte i 2015 en konkurrence hest for mere end hvad jeg gav for hopperne i sin tid. Der fulgte en gammel hest med i den handel.

Tror alle kan fortælle forskellige historier. Ser dog flere og flere "storhesteryttere" konvertere til vores små heste

Her er vores to drenge og ørerne på den gamle som bliver 21 i år.

• #17   15. jan Ja der er mange Dv stutterier men de har ikke så mange heste.. De fleste Islænder stutterier jeg har været i kontakt med har mellem 15-30 heste her i Dk. Også har dem der har Islændere ofte mere end en. Da jeg mødte min ene veninde havde hun 3 stk. Nu har hun 7 stk. Min anden veninde havde 3 stk. En anden bekendt havde også 3 stk. så jeg tror bestemt der er flere Islændere..

Mvh TT

• #18   15. jan Har lige læst at på hele Læsø er der ca. 400 islandske heste og ca. 120 heste af andre racer. Og der kommer ca 50 føl om året.
    Det skriver de i brochuren fra Krogbækgaard.

Kommentér på:
Hvilken race er mest eftertragtet?