{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.264 visninger | Oprettet:

Big Lick bannet i USA {{forumTopicSubject}}

Efter 9½ års kamp mod soring, stacks og kæder, er der endelig lys for enden af tunnelen.

Jeg har kæmpet ikke mindre end tre kampe for denne race, siden jeg i sommeren 2007 fik min første Tennessee Walking Horse. Den ene kamp startede her på HG, og den startede allerede inden jeg fik min hest hjem.
Folk undrede sig over mit valg af race, troede racen kun kunne rides i som Big lick og at jeg, ved at anskaffe mig en sådan hest, støttede op om mishandlingen.

Den første kamp gik på at lære fra mig, og sprede info om racen, så den ikke længere ville blive anset for værende et freakshow, men som en helt almindelig flergænger, der som mange andre racer er blevet udsat for grimme ting. Kampen om ikke længere at skulle redegøre for mit valg af hest, samt brugen af denne, når jeg introducerede den for nye.
Hurtigt måtte jeg ind i kamp nr. 2, da jeg måtte indse at den eneste flergænger der var accepteret i Danmark var islænderen. Så det blev for mig en opgave at vise hestens naturlige gangarter kontra Big Lick gangarterne.
Sidst men ikke mindst har jeg de sidste 9½ år stået sammen med en masse internationale TWH ejere, europæiske som amerikanske, i kampen om at få Big Lick bannet i USA. En kamp der har været hår og tæret på rigtig mange gode TWH ejere i USA. Et af mine fornemmeste job har været at sprede viden om racen generelt herhjemme, samt holdet af den typiske TWH i USA - Et hold hvor stacks og kæder ikke har indgået, men hvor hestene har gået på fold og blevet brugt i div. alsidige discipliner.

Og jeg vil sige jeg har haft succes.
I dag har folk en viden om racen der gør, at jeg ikke står alene når der bliver postet om Big Lick. Jeg ser folk fortælle hvordan det faktisk står til.
I samme omfang er flergængere i dag ikke kun accepteret i Danmark, men folk er nysgerrige omkring racen, og antallet af forskellige flergænger racer herhjemme er steget. Folk kender til gangarterne, og ved efterhånden at de er naturlige, og mine heste bliver ikke længere kritiseret for deres ekstra gear.
Ligeledes ved folk idag, at det langt fra er alle amerikanere der torturerer deres heste, og når Big Lick omtales som en ting "Amerikanerne" gør, er der ofte en der lige byder ind med, at det ikke er alle amerikanere, hvilket jeg sætter stor pris på, da det faktisk er det amerikanske TWH folk der har stået i spidsen for kampen om at få Big Lick bannet, og dermed fortjener at få den ære og respekt, ved bl.a. ikke at blive sammenlignet med den fortrinsvis lille procentdel af det amerikanske TWH folk, der tager del af Big Lick industrien.

Den sidste kamp så et lys igår, fredag d. 13/1 2017. Det er ikke enden, men det er bestemt et kæmpe skridt for en mange mange års lang kamp - En kamp der rækker tilbage til før min tid.
Big Lick er nemlig bannet i USA, og TWHBEA (hovedstambogen) står ikke længere for kontrollen af dette. En meget positiv ting, eftersom alle bestyrelsesmedlemmer af foreningen er Big Lick supportere.
Dog med præsidentskifte kan vi ikke vide os 100% sikre endnu, men da alt peger på Big lick som værende skadeligt for hestene, bliver det næppe ændret.

Tak til alle de der gennem de seneste 91 år har støttet mig. Har lært en masse at kende her gennem HG, og nogle af de gamle er her mig bekendt endnu, selvom Facebook efterhånden har overtaget.
Men fortæt endelig med at sprede viden. Særligt når det kommer til det amerikanske TWH hold. For det er kun en mindredel der gør brug af stacks og kæder.

Her kan I se et album med TWHs i USA, og hvordan de holdes naturligt:
http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/354705-saadan_holdes_natural_tn_walking_horses_i_usa

Og her er en annonce til en artikel hvor nyheden står:
http://blog.humanesociety.org/wayne/2017/01/usda-bans-soring-walking-horses.html?credit=fb_postwp011316

Fotograf: camfoto.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Big Lick bannet i USA
Kommentér på:
Big Lick bannet i USA

Annonce