{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Tilskuds fodre til manglende energi! {{forumTopicSubject}}

Hejsa! smiley

Jeg er begyndt at planlægge hvad Cantaro skal have og spise, når vi kommer hjem fra efterskole -hvilket er det reneste kaos.

Jeg har fundet en vitamin blanding jeg gerne vil give ham, men jeg har problemer med hans energi når han kun får vitaminer -han bliver helt doven og virker ikke til at ville arbejde (hvor at når han får fodre så bliver han helt glad og giver den gas og virkelig kæmper)

Han er også på grænsen til at være undervægtig, men det er vi igang med at rette op og regner med det bliver rettet endnu mere op når han kommer hjem, da han så kommer på sommerfold (hvilket hjalp ham ekstremt, da jeg fik ham)

Men mit spørgsmål er som i kender nogle tilskudsprodukter som giver hesten energi? (og nu bliver jeg sikkert upopulær, men jeg har det okay med havre -hvis det er det der skal til, da han elsker at arbejde (kan jeg se og mærke på ham) men det er syndt hvis han ikke har energien)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilskuds fodre til manglende energi!
  • #1   14. jan 2017 Jeg ville ikke kunne se problemet i at give ham havre sammen med vitaminerne.. Hvis hesten heller ikke har et problem med stivelse, så ville jeg gå den vej..

    Ellers fås der div. booster kure, men jeg er langt mere tilhænger af et fast foder eller tilskud..


  • #2   14. jan 2017 Sanne: han har intet imod stivelse -men tænker bare at det ikke kan fås som tilskud

  • #3   14. jan 2017
    Hvis han mangler huld og energi, så ville jeg kombinere det i et fuldfoder.

    Fx Horselux Plus, Struktur E, Dangro Active Care e.l :o)


  • #4   14. jan 2017 Prøv da med havre, det er klart nemmest og billigst. Sort havre er bedst smiley

  • #5   14. jan 2017 Hvorfor ikke fortsætte med den foder han får nu, hvis han fungerer godt på det?

  • #6   14. jan 2017 Janni: han er begyndt at tabe sig og så synes jeg mængden er for stor i forhold til hans indtag af wrap

  • #7   14. jan 2017 Krikken: de fleste fuldfodre synes jeg ikke om -vil hellere selv kunne blande det da jeg så er sikker på de forskellige tibg

  • #8   14. jan 2017
    Sikker på hvad?


  • #9   14. jan 2017 Sikker på om det er organisk/uorganisk/delvist organisk, om hvad det 100% indeholder eller om noget er genmanipuleret osv..

  • #10   14. jan 2017 Det skriver producenterne nu selv ;o) ( uanset om det er fuldfoder eller tilskud ) . Ellers kan du tjekke på foderdata.com :o)
    Der står også om det er genmodificeret der er i.


  • #11   14. jan 2017 Krikken; det står ikke inde hvor jeg tjekker fodre -og tit når man så endelig finder noget skal de have over 1,2 kg om dagen og det synes jeg er for meget

  • #12   14. jan 2017
    Well, du nævnte din havde svært ved at holde huld, derfor har jeg anbefalet noget der har en lidt højere dosering end hvis det er til en nøjsom hest.

    Producenterne skriver nøjagtig de samme ting i indhold om det er tilskud eller fuldfoder, fuldstændig de samme info de kommer med. Der er ikke mere info, ved tilskud.

    Tjekker du foder på producentens hjemmeside ?


  • #13   14. jan 2017 Krikken -ja når jeg har fundet et produkt jeg kan lide -udfra mængde og pris (ja sorry! Men er ikke villig ril at betale 800 kr i foder om måneden)

    Og jeg har bare en maks grænse på 1,2 kg og det ændres der ikke på -uanset hvad mærke han kommer på


  • #14   14. jan 2017
    Så burde du kunne finde det samme frem uanset om det er maxirice fra Dangro eller Omega 3 Active fra Dangro ;o) - der står det samme under indhold, altså stivelse, sukker osv. osv.

    En alternativ løsning er at finde et fuldfoder til nøjsomme heste også tilføje maxirice, lino crunch, fiberpiller e.l for huld og energi efter behov.


  • #15   14. jan 2017 Der står typisk ikke om de giver energi -da jeg læste stod der kun omkring at de ville tage på ELLER få energi (ved forskellige produkter -altså ingen med begge)

  • #16   14. jan 2017
    Det er rigtigt :o) Fordi man tit tillægger forskellige produkter, forskellige egenskaber selvom det kan bruges til mere.

    Fx bruges fiberpiller til at fede op, men kan også bruges til at give hesten energi.
    Samme gælder maxi rice.


  • #17   15. jan 2017 Vil bare fortælle dig at Tindur fungerede heller ikke kun på vitaminer til trods for at han er nøjsom.. Jeg begyndte så at fodre med 700g Horselux Easy pr dag og så kom også energien smiley
    Jeg ville hvis han er til den tynde side kigge på Horselux plus eller evt bruge Horselux Easy og tilsætte Linamix.
    Jeg fodrer min plage der har svært ved at holde huld, med Equsana Balance og Linamix. Og det trives han rigtig godt på smiley

    Mvh TT


  • #18   15. jan 2017 Problematikken ligger nok i, at hesten bruges så meget, at den ikke kan klare sig på græs/hø og så vitaminer. Den har brug for, at få noget energi fra et fuldfoder.

    Hvis hesten har svært ved at holde huld og du ikke ønsker at give for store mængder fuldfoder, vil jeg ikke anbefale havre. Der er reelt ikke noget fedende i. Jeg har haft min hest gående på havre og vitaminer, og den var i den tid altid lidt for tynd i forholdt til, at den fik meget store mængder. På et tidspunkt var den oppe på 16 liter havre om dagen, bare for at holde huld.

    Jeg ville i stedet anbefale dig at kigge på foder, der er tilregner nøjsomme heste, da de oftere så ikke skal have ret meget om dagen. Jeg har gode erfaringer med brogårdens fase 6, der er til islændere. Der skulle min hest have 500 gram to gange dagligt, er der kunne den sagtens holde huld.


  • #19   15. jan 2017 En hest som taber sig/sultes til undervægt vil helt naturligt ikke have energi til andet end at holde de vigtigste muskler såsom hjertet i form.

    En hest som er i godt huld har også energi til sit arbejde.

    Energi har forskelligt udtryk hos forskellige heste - og ejer/rytter tolker energi forskelligt.
    Nogle heste er hurtige, fremadgående/løbende, spooky ect - og det tolker nogle ryttere som energi. Nogle heste er rolige af sind, hvilket nogle ryttere tolker som "uenergisk".
    Der ud over har ridningen også betydning for om hesten virker energisk for rytteren - en hest som ikke forstår opgaven bliver enten hidsig=energisk eller doven=uenergisk. Og hvis man har problemer med ridningen vil det oftest være en "hjælp" hvis hesten bliver "hidsig", så er det nemmere at ride med signalforvirring, for så kan man knalde speederen i bund og hive tilbage samtidig. Har hesten opgivet at forstå og har givet op via "vil ingenting", så kan man jo hoppe og råbe som man vil, der sker nada.
    Mangel på energi kan også skyldes dårlig form - hvis man står på fold i 2 timer og resten aftiden i en boks, så kan man altså ikke så meget, som hvis man er god form.

    Nogle heste reagerer på stivelse ved at blive "for energiske", dem skal man fodre med lav stivelseindhold - fx Dangro kraftur, Horselux easy ect.
    Nogle heste reagerer ikke en dyt på havre/stivelse, og der kan du snildt give havre som er en billig form for foder.

    Hvis du ikke ønsker at fede hesten op via krybbefoder, så skal du bruge godt grovfoder og rigeligt af det. Det kan man jo hører ikke sker der hvor du har hesten nu, siden den sulter.
    Formentlig kan du ikke ændre så meget på det - ellers ville du jo selvfølgelig have forhindret i at ske. Men jeg ville begynde at forsøge at give koncentreret fedefoder allerede nu - fx MaxiRice e.l.

    Når du så får hesten hjem, kan du fortsætte med fx MaxiRice og kombinerer med det vit/min tilskud du ønsker at bruge. Når hesten så i løbet af sommeren tager på af græsset, kan du skrue ned for maxiricen. Jeg vil anbefale atdu giver vit/min tilskud hele sommeren, og evt overvejer allerede nu at give din udsultede hest en kur med hippolyts microvital, fordi en udsultet hest er i stor risiko for vit/min underskud, og deraf sygdomme.

    Det tager tid at fodre en udmagret hest op - så du skal i gang allerede nu, og kan ikke vente til han kommer hjem til sommer.

    Mvh Charlotte


  • #20   15. jan 2017 Charlotte: kan ikke ændre på hvad han får nu -men han har lige fået revideret den til 600 gr equsana balance, 3 dl olie, 500 gr havre og ubegrænset wrap -og må ikke give andet.

    Han står på fold fra solen går op til den går ned, så det er ikke det er problemet smiley

    Han virker bare sløv under ridning (han forstår alt jeg ber ham om) men han bliver bare sløv, hvis han ikke får noget med energi


  • #21   15. jan 2017 Jeg kiggede lige på fodret, og umiddelbart hvis han er hest på 600 kg, så får kan kun 1/2 ration ifht hvad han skal have for at være dækket med vit/min.
    Ved 3 dl olie skal han desuden begynde at have ekstra e-vit.

    Så hvis han ind til da har fået mindre, så er der nok ikke noget at sige til hvis han er træt.

    Sløvhed under ridning kan udover signalforvirring også skyldes ubehag - her i vinterperioden synes jeg fx ofte at heste uden sko bliver forsigtige i bevægelserne pga ømme hove.
    Desuden kan han gå i læ når han er på fold ? Hvis han fx bruger rigtig meget energi på at stå og spænde op og holde varmen på fold, så har han selvfølgelig heller ikke energi i ridningen.

    Så der er flere forskellige ting at kigge på udover foder.

    Mvh Charlotte


  • #22   15. jan 2017 Det er kun olie og havre der er sat op. Og han vejer omkring de 500 kg kun..

    På folden har han ikke mulighed for læ, men går med et dækken som han er tilpas varm med (150 gr -kun klippet på halsen)

    Og han har sko på, sadlen passer og hans optømning genere ham ikke


  • #23   15. jan 2017 Nu er jo Equsana Balance overhovedet ikke beregnet til din hest smiley noget vi har talt om før...undrer mig at de ikke sætter sine heste på Rocky i stedet da det er egnet til de heste I har og desuden er 10-20 kr billigere... Jeg har simpelthen SÅ lyst til at få en snak med hende der står for foderet og spørge hende hvad hun tror hun fodrer med smiley det er fuldstændig huld i hovedet.. smiley

    Mvh TT


  • #24   15. jan 2017 TT: jeps, enig (har nemlig læst omkring det balance der) men kan intet gøre medmindre jeg får en dyrelæge attest på han skal fodres med special foder

  • #25   15. jan 2017 Nogle der ved om fiberpiller giver energi også?

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #26   15. jan 2017 Fiberpiller virker både fedende og giver energi smiley

  • #27   15. jan 2017 JM: Ved du hvor meget vand man cirka skal bruge, har fodret med det engang go jeg synes det var svært at finde en vandbalance

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #28   15. jan 2017 Det udfodres tørt der kan gives 500 gr. Per måltid tørt.

    Vores travhoppe som skal fedes lidt op inden den skal tilbage i træning får feks.

    1,5 kg fiberpiller
    1,5 kg havre
    1,5 kg byg
    800 gr Horsepro Elite

    Fordelt på 3 måltider derudover får de alle blanding af fibermash og roepiller til natten.

    Så du behøver ikke være bange for at mængden bliver for stor, din får jo kun 200 gr. + havren smiley 3 gange dagligt, jeg ville starte op på 1 kg fiber over 3 måltider, det skal nok få den på plads rent huldmæssigt.

    Men fiberpiller er et rigtig godt supplement når du ikke kan ændre foder, find noget konc. Vitamin at give den så den er dækket ind på den front

    Fordelt over 3 måltider


Kommentér på:
Tilskuds fodre til manglende energi!

Annonce