{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
883 visninger | Oprettet:

Hø vs wrap - MÆNGDE {{forumTopicSubject}}

Hallihalløj! Hvor meget spiser jeres heste af hø vs wrap?
Jeg spørger fordi min veninde og jeg har 3 ponyer i løsdrift. De får ad libitum grovfoder. De spiste en balle hø på 200 kg om ugen hvilket vi kunne udregne var gennemsnitligt 9,5 kg pr pony pr dag. Det synes vi jo ikke lød skørt. Samme sted vi køber hø har landmanden også 500 kg meget tørre wrapballer, det virkede mere økonomisk og praktisk så det prøvede vi. De spiser sådan en balle på 9 dage! Det er gennemsnitligt 18,5 kg pr pony pr dag. Jeg må indrømme jeg ved sgu ikke lige hvorfor mængden har ændret sig så meget men jeg synes det er vildt!
Det er en plag på ca 1'er pony str, min max 1'er og min store 3'er.
Hvis nogen har en forklaring så del den meget gerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø vs wrap - MÆNGDE
  • #1   15. jan 2017 Wrap indeholder langt mere vand end hø. Så dyrene skal spise langt mere, målt i kilo.
    Til gengæld kan skidtet ikke holde så længe, når der er åbnet for plastikket.

    ... Rigtig gættet, det er også lidt en religion, og afhænger af lokale forhold, hvad der er bedst, hø eller wrap.
    Er der nok heste til at æde wrappet før det gærer, kan alle tåle det - eller har i et godt høloft og adgang til at købe godt hø?


  • #2   15. jan 2017 Vi køber en balle af gangen, den står indendørs i lade og der bliver kørt ud hver dag. Den kan sagtens holde sig længere end det tager dem at spise den, også hvis de havde spist så "langsomt" som vi havde troet. smiley

    Wrappen er MEGET tørt. Stort set hø. Ellers havde vi ikke købt det, da jeg ikke er fan af "normal" wrap.


  • Line M
    Line M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
    #3   15. jan 2017 Der er 2 ting, blandt andet det med vandindholdet, selvom wrappen er meget tør, så er der mere vand i = de skal spise mere for at få samme mængde tørstof. Men måske handler den store forskel også om, at de synes wrappen smager bedre. Og måske har dit "forsøg" kørt over en meget kold periode, så de også har spist mere for at holde varmen.

  • #4   15. jan 2017 Nu kan jeg godt lide at min wrap er lidt fugtig - det elsker mine heste. Desuden kræver det fugt at kunne ensilerer ordentligt.

    Men mine heste spiser ca 1,5-2 x så meget wrap som hø.

    MEN jeg fodre så også kun med wrap i vinterperioden, så der er ikke længere græs at nippe i på folden, der er koldere, mere blæsende, mere regnfuldt = øget forbrug for at holde varmen.

    Mine heste er så også lidt pernitten overfor "dårligt hø", jo længere hen på sæsonen med hø, og jo mere tørt det er, jo mindre gider de at æde - og det er altså ikke "dårligt hø", for det køber jeg slet ikke smiley

    Så der kan altså være mange årsager smiley

    Mvh Charlotte


  • #5   15. jan 2017 Jeg kender godt til det med tørstofindholdet men når det er så tørt wrap som det er så tror jeg ikke på det ikke som eneste årsag.

    Da de gik over til wrap var vejret ens som med hø, så det er nok heller ikke kun det. Men jeg ved ikke om det kan have spillet lidt ind.

    Det hø de fik før var af fin kvalitet så det er ikke fordi der endelig kom noget ordenligt på bordet.

    Kan det at det smager bedre virkelig være så stor en faktor? Det havde jeg bestemt ikke medregnet. Men det lyder ikke usandsynligt. smiley

    Det duer ikke at min 3'er får så meget og så er det jo endt med at være dyrere og mere bøvlet end høet.


  • #6   15. jan 2017 Fodrer du med småmasket hønet? Det kunne være løsningen smiley Mine spiser om vinteren ca en balle om ugen. Om sommeren bruger de ca 10 dage på en balle tørr wrap smiley

    Mvh TT


  • #7   15. jan 2017 Ja både til hø og wrap er der net over smiley det slutter godt nok ikke helt tæt og det ved de godt, men det sinker dem alligevel smiley

  • #8   15. jan 2017 Da jeg fodrede med wrap for nogle år siden grovåd ponyerne i en grad, så jeg var nødt til at gå over til hø. Jeg tror det var kombinationen af at wrappen var lidt blødere i strukturen og smagte bedre.

    I flere år har de kørt på hø, men i år har det været for svært at finde noget ordentligt, så vi er tilbage på wrap. Heldigvis er vores wrap i år knastør og ret stift i strået, så mængden er fornuftig. Men jeg kan stadig se på mængden, at hvis der kommer en balle ind der er lidt mere våd eller mere fin i strået, så stiger mængden voldsomt.



  • #9   15. jan 2017 Dejligt med en lignende erfaring smiley
    Det er bare underligt de næsten spiser dobbelt så meget når det er så tørt som det er smiley


  • #10   16. jan 2017 Jeg tænker om der overhovedet er 500 kg i den store wrap balle?, måske nærmere 350 kg.

  • #11   16. jan 2017 vi har en, 2er og en 1er pony hjemme.

    De får wrap ad lib. på stald, og spiser en 200/250 kg balle på 14 dage.
    Så ca 8 kg pr pony pr dag.
    På folden får de hø ad lib i kasser der kan rumme en balle hver, uden net. der bruger jeg småballer, og de spiser 3 baller tilsammen om ugen.
    pt er de 8 timer på jord fold dagligt.
    Så omregnet spiser de omkring 3 hø hver, dagligt imens de er på fold.


Kommentér på:
Hø vs wrap - MÆNGDE

Annonce