{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
560 visninger | Oprettet:

respektere hestens interessere {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med træning og tilridning af min unghest slog en tanke ned i mig.
min hest er bestemt ikke indendørs typen. hun har aldrig rigtig fungeret i en lukket ridehal. til gengæld elsker hun en tur i det blå. selv dressur på udendørsbanen er ikke hendes favorit men hun kan godt.
skovtur og generelt bare en trækketur ud i naturen og byen er noget hun elsker. så hun bliver skovtur hest. og det passer mig egentlig fint nok.
men så kom jeg til at tænke på. hvor mange acceptere egentlig hestens interesserer? hvis jeres hest ikke gider bane ridning. giver i den så fri, laver noget andet eller rider bane alligevel?
okay måske et mærkeligt opslag, men håber i forstår hvor jeg vil hen med det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  respektere hestens interessere
  • #1   18. jan 2017 Min hest er i sit es på tur, og holder meget af at springe, jeg acceptere hendes "yndlings ting", men har også været nødt til at sige, for at vi kan gøre det sjove, må vi også igennem det mindre sjove. Fordi nogle gange er det altså nødvendigt, det har det eksempelvis været over en længere periode, fordi hun ikke kunne kapere det at være på tur.

    Der har vi reddet på ridebane / sommerfolden, for at gøre det så sjovt for hende som muligt tog jeg nogle elementer med ind, som hun synes er sjove - bomme, spring, og diverse andre ting som kan aktivere og stimulere hende lidt som slalom, presseninger o.l.

    Derved skabte vi en atmosfære og en hyggelig oplevelse på ridebanen, med nogle elementer hun elsker, og nogle aktiviteter, så vi ikke bare rider rundt i ring. smiley

    Vi er heldigvis begyndt at ride tur igen, så nu rider vi ikke så ofte på banen længere, men en gang om ugen eller flere så smutter vi lige på banen og træner lidt - det er en god afveksling, men hun når ikke at gå død i det fordi hun gør det hele tiden.

    Ved ikke om det giver mening


    profilbillede
  • #2   18. jan 2017 Maja

    det giver super god mening. man må ind imellem være kreativ når det gælder træning smiley lyder super godt med afveksling når tur ikke har været en mulighed:)


  • #3   18. jan 2017 Jeg ELSKER dressurtræning på banen/i hal - og mine heste virker også til at trives med det smiley

    Jeg rider dog skovtur 1 x om ugen, fordi det træningsmæssigt er sundt for dem at komme ud på noget "ikke-plant" underlag, asfalt og grusveje.
    Der virker de lige så tilfredse, som når de går på banen.

    Jeg kan i perioder, hvis jeg fx er presset på arbejde vælge mere skovtur end baneridning, for selv at slappe af og nyde naturen - så skridter vi ture på et par timer. Når jeg så begynder at ride mere og mere øvelser ude på turen, så er jeg klar til at komme tilbage foran spejlene smiley

    Jeg har en gang købt en 8 års, hvor sælger skrev i kontrakten at "hesten er ikke egnet til dressur", fordi sælger havde redet lc-klasser til 45-50%.
    Efter et 1/2 år hos mig fik han sine første placeringer i LA1-2 på wilhelmsborg smiley

    Så min erfaring er, at hvis hesten er almindelig bygget og almindelig af sind, så er det rytterens "lyst" og vilje/erfaring i at gøre hhv skovturen eller banetræningen til noget sjovt - mere end det er hestens ønske.
    For om man siger, "min hest gider ikke bane" eller "min hest kan ikke lide at ride ud i skoven" er i bund og grund det samme smiley


  • #4   18. jan 2017 Charlotte
    det du skriver giver egentlig mening.
    og så alligevel ikke, for min hest er ikke den samme indendørs som hun er udendørs. selvom begge dele er på bane. hun er bare mere tilfreds og nemmere at have med at gøre når vi er udenfor. Men hun er også meget speciel af sind.

    Men som du også skriver så handler det langt hen ad vejen om rytteren og rytters indstilling. smiley


  • #5   18. jan 2017 Måske kan "udendørs" vække en lidt "lulllelulle" hest ?
    Min ollebolleblanding er absolut mere "tændt" udendørs, hvilket gør at man får lidt mere "gnist, gejst og kraft" forærende i øvelserne på udendørsbaner.

    Min DV som har rigelig "gnist, gejst og kraft" overalt kan lettere miste fokus udendørs, hvis han lige ser noget spændende i horisonten. smiley Der er han mere koncentreret indendørs, hvor han ikke skal kigge efter røde biler på vejen smiley
    Til gengæld laver han de flotteste piaff-passesage overgange på tur - så må han nemlig lige arbejde lidt for føden, når han glemmer at han rent faktisk er på tur sammen med mig smiley

    Jeg ved at de fx hos Hasse Hoffmann rider ofte ud på dressurhestene, især de unge, fordi man får noget fremdrift forærende,og man nemt kan lege tingene ind i dem - fx er det logisk at vige for en schenkel når der står et træ i vejen, end at gøre det ud for M på banen smiley

    Mvhcharlotte


  • #6   18. jan 2017 min hoppe er vidst bare omvendt af alle andre. hun er egentlig ok tændt indenfor, men det er bare et eller andet der ikke fungere for hende indenfor. det er svært at forklare.
    vores domæne er vidst ture ud i det blå:)


  • #7   18. jan 2017 Jeg var helt vild med en fin skimel vallak da jeg skulle købe hest. Tog ud og prøvede den og den virkede virkelig umotiveret på bane/over spring.
    Det var det sidste jeg så til den. Hvorfor vælge at købe en hest der ikke udviser glæde ved det man gerne vil?

    Sådan har jeg det i hvert fald. Min nye part har jeg ikke været på ryggen af og han så egentlig lidt dvask ud i longen den første dag, så det var skrækscenariet at have en heste der ikke nød at arbejde på bane. Nu har jeg været derude et par gange om ugen siden før jul og han har nu ganske fint lyst til at gå rundt på en bane (lidt for meget til tider...) og laver jeg nogle former for bomarbejde så er han 100% på, som jeg ville foretrække i en hest.
    Havde han været træls og stadig dvask, så havde jeg nok også langsomt set mig om efter noget andet ..


  • #8   18. jan 2017 Det er jo bare perfekt, at både du og hesten trives med dit valg smiley

  • #9   18. jan 2017 Aless
    selvfølgelig skal man finde en hest der passer ens ønsker. man skal jo ikke købe en springhest hvis man er dressur rytter.
    Men med de unge utilredet heste kan man jo aldrig vide. og voksne heste kan jo også pludselig miste interessen. smiley


  • #10   18. jan 2017 Mon ikke det er derfor du finder salgsannoncer hvori der står kemien ikke passer sammen, eller rytter vil mere/mindre end hesten kan/vil? smiley

  • #11   18. jan 2017 nu var min tanke med opslaget heller ikke køb og salgs annoncer. Men jo du har da ret

  • #12   18. jan 2017 Heste kan snyde "fra jorden af".

    Min den sorte ollebolleblanding er så stille og rolig, at de fleste tror han er dvask at ride. Jeg har nu haft flere veninder med på skovtur, hvor de fleste er lidt "skuffede" over for at få tildelt den "sorte fede" - det første de siger, når de samler tøjlen op og sætter i skridt er "whooouuu", for han har fremaddrift og man kan føle at han bare er klar til trav eller galop eller... smiley
    ( og han gik nok ikke landstævne i dressur, hvis han var en dvask lavstammet bolle smiley )

    Til gengæld fik jeg for nogle år siden tilbudt en lærerhest på højt niveau - jeg har ALDRIG redet på en hest, som virkede SÅ slukket og ked af det smiley
    Hesten havde tidligere været redet på landsplan, og havde været en super hest, var blevetsolgt som lærerhest til en noget grov type, som ikke havde to gram talent i kroppen. Efter et par år var hesten altså "færdi", så der var blevet indkøbt "ny sjov lærerhest".
    Jeg valgte at takke nej til hesten, fordi jeg blev reelt så påvirket af dens "ked af det hed" - det ville tage lang tid at få den på dupperne igen, hvis det ville ske. Og jeg var desværre et sted i mit liv, hvor det ikke var sådanne hest jeg skulle have.
    Jeg håber hesten er endt hos en luksusskovtursrytter.


  • #13   18. jan 2017 uhhh jeg kan kender alt for godt det der. det er virkelig sjovt at nogle heste er på den måde smiley

  • #14   18. jan 2017 Har ikke læst alle indlæg men her er Mig: elsker skovture, og er ikke ret vild med sandkassen.
    Her er Tindur:
    Han synes skoven er rigtig hyggelig da han er glad og nysgerrig, men han har det bedst der hvor han er tryg. Så han arbejder bedst i sandkassen..
    Jeg gør det at jeg rider primært på banen om vinteren og i skoven når det er godt vejr. Jeg rider dog på banen en gang imellem for at holde ham på dupperne og igang smiley

    Mvh TT


  • #15   18. jan 2017 Som Charlotte skriver, så tror jeg også det afhænger meget af, hvad rytteren vil.

    Der virker som om min hest synes det er skønt at være ridehest, og det virker som om hun synes det er sjovt at lære nye ting. Men jeg tror, at det er lige så meget mig, der påvirker hende til at synes, det er sjovt, fordi jeg synes det er mega fedt smiley

    Og selvom hun nu trives med at være dressurhest, så tror jeg hun ville have det lige så godt med at være turhest, det er bare ikke noget jeg gider hver dag smiley


  • #16   18. jan 2017 jeg rider kun min unghest på tur, han gider ikke ridebaner, så ser jeg ingen grund til at tvinge ham.

  • #17   18. jan 2017 Jeg prøver så vidt muligt at følge mine hestes interesser og ønsker, men derfor synes jeg også, jeg kan bilde mig ind en gang imellem at bede dem gøre hvad jeg ønsker.
    Pt. har min araber mistet lysten til at arbejde på bane, så vi tøffer rundt i skoven. Han synes det er fedt! Han får for det meste lov til at bestemme rute og tempo smiley
    Min pony er til gengæld helt vild med banearbejde for tiden, så det gør vi mest i. Her er det også mest ham der bestemmer - tilbyder han en adfærd, følger jeg ham uanset hvad og hvornår det må være. Nogle dage vil han kun træne den ene side. Beder jeg ham om noget på den anden side, skifter han selv volten til den gode side. Jeg lader ham, for nogle dage efter vil han helst træne den anden side, så det udligner sig selv mht. spændinger osv smiley
    Det kan godt være jeg er lidt overtroisk med det her, men det fungerer for os og holder dem motiverede! smiley


  • #18   18. jan 2017 Bestemt ikke er mærkeligt spørgsmål smiley ja, jeg går meget op i hvad min hest har det bedst med og sørger for at variere træningen. Man får intet ud af at tvinge en hest til noget den ikke ønsker smiley

  • #19   18. jan 2017 Jeg har ikke hest, eller part..
    Så ja, jeg går på rideskole.
    Men ville gerne kommentere dette opslag alligevel:))

    Jeg red denne her pony ved navn Luna. Hun er en rigtig problem hest efter alles meninger. (Udover mig)
    Hun holder ikke af at ride i ridehal, ride dressur eller have rytter på..(kommer an på hvem selvfølgelig)
    Sidste år lavede jeg aftalen med mig selv, at jeg ville ride hende når vi kom ud på ridebane igen. Det gjorde jeg.. Hun holder ikke af at ride dressur, men hun elsker spring, men jeg rider ikke spring. Så jeg stoppede med at ride hende, da jeg ikke bryder mig om at tvinge hende, og ikke vil have at hun har mig i hukommelsen som en af de onde. Nu rider jeg kun i skoven på hende, for lange tøjler og uden pisk.
    Man får at vide at man skal give hende et ordenligt rap med pisken, eller sparke meget hårdt til hende når hun ikke vil ride på bane eller i hal. Og den ridning står jeg ikke inde for, sø jeg rider hende ikke, da jeg ikke vil skade hende..

    Undskyld en lidt forvirrende kommentar hahah


  • #20   18. jan 2017 Så ja, jeg vil sige at jeg respektere hendes interesser.. Du hun elsker skoven, men hader alt andet:))

  • #21   21. jan 2017 Jeg tror ikke man får noget godt ud af at ride bane på en hest der ikke gider det.
    Så jeg tror egentlig grundlæggende at alle med få undtagelser respektere hesten på dette punkt. man får heller intet positivt ud af at tvinge den.
    Min hoppe er mest til tur ridning. men kan jeg først komme i stalden når det er mørkt så er jeg jo nødt til at ride indenfor i ridehallen også gør vi det. vi er bare hygge ryttere


Kommentér på:
respektere hestens interessere

Annonce