{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
531 visninger | Oprettet:

Ekstra godt i fodret? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at jeg har en hoppe som generelt har svært ved at holde huld her om vinteren. Hun går nu med dækken og får 2,5 kg Cool Performance om dagen.
samt Ca 14 kg hø fordelt over hele dagen smiley

Problemet er at hun er begyndt ikke rigtig at ville spise sit krybbefoder. Og jeg er lidt nervøs for hun er ved at kører lidt død i det.

Ofte hvis jeg tager hende ud efter de er morgenfodret ligger der stadig foder i bunden af krybben, samt i går fodrede jeg hvorefter jeg gik over for at lave noget andet. Da jeg kom tilbage for at give hø havde hun knap nok spist 2 mundfulde.

Så er der nogle som har en ide til hvordan man kan få hende til at spise op?
Selv overvejer jeg at blande halv Equsana Cool Performance og halv Equsana Senior.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ekstra godt i fodret?
  • #1   18. jan 2017 Har du mulighed for fx at give wrap - mine elsker wrap og æder lystigt op til 24 kg dagligt.

    Ellers må du lokke krybbefoder i hende, og gå efter det som har mest FE i sig - fx MaxiRice, linocrunch ect.
    Hvis hun nemt går fra foderet ved jeg godt det er svært at lokke foder i dem - måske prøve at putte lidt olie i fodret for hæve FE-indholdet ( hvis så bare hun ikke vælger at gå fra fodret)

    Er der tjek på tænderne ?

    Mvh Charlotte


  • #3   18. jan 2017 Charlotte: Hun spiser lystigt sit hø, problemet ligger kun med krybbefoderet smiley
    Men det var nemlig om man kunne tilføje et eller andet der kunne motivere hende til at spise hendes krybbefoder.

    Og tænderne er der tjek på smiley


  • #4   18. jan 2017 Ellen: Hun har intet problem haft med det her foder før, men så gik det galt.
    Men det var nemlig også lidt den måde jeg tænkte at gøre det på. Men om der så måske fandtes en lidt mindre tidskrævende måde at gøre det på da hun ikke står hjemme smiley


  • #5   18. jan 2017 Prøv at hæld noget æblejuice i foderet eller bland det sammen med noget mash..

  • #6   18. jan 2017 14 kg hø, var godt nok heller ikke meget, vores små ponyer, spiser omkring 10 kg wrap om dagen, bare til vedligehold.
    hvis jeg var dig, ville jeg finde noget rigtig godt wrap, med en masse foderenheder og tørstof i.
    med hensyn til krybbefodret, så tror jeg det vil hjælpe dig hvis du kan få mere stråfoder i hende, så i ikke er så afhængige af krybbefodret smiley
    evt så del fodringerne ud på flere måltider, så der er mindre i krybben af gange, men at hun ikke får så meget af gangen


  • #7   18. jan 2017 Sanne: Æblejuice havde jeg slet ikke overvejet selvom hun elsker det smiley Det vil jeg da helt klart prøve

  • #8   18. jan 2017 Jeanette: Hvis vi giver hende mere hø stamper hun det bare ude i hele løsdriften og wrap er ikke en mulighed på stedet da hun ville være den eneste der kan tåle det.
    Og da hun ikke står hjemme kan jeg ikke bestemme antal fodringer desværre smiley


  • #9   18. jan 2017 Min fjoller gik også total fra fodret sidste vinter da jeg fodrede med Equsana, og tabte sig meget. Da jeg havde en sæk stående på gulvet, som musene havde gnavet hul i, og de heller ikke gad æde det foder, fandt jeg noget andet foder til min fjoller.

    Nu får han St. hyppolyt, og det har han spist med velbehag, og har holdt vægten siden, endda på ca. den halve mænge foder.

    prøv et andet fodermærke, og se om hun vil æde det.


  • #10   18. jan 2017 Over hvor mange gange for hun de 2,5 kg ?
    nogen heste kan simpelthen finde det uoverskueligt hvis mængden er stor, også selvom de før har spist det uden problemer..
    min tidligere gjorde det samme, han fik kun 1kg pr. måltid men det var simpelthen for uoverskueligt, så jeg satte det ned og tilføjede en ekstra gang og så spiste han ellers lystigt igen smiley

    det er også det bedste hvis heste for foder over så mange gange som overhovedet muligt især hvis de er svære at holde huld på..


  • #11   18. jan 2017 Hun får desværre kun krybbefoder 2 gange om dagen og så hø 3 gange.
    Og det er desværre ikke muligt at øge antallet af fodringer.
    Men jeg har også overvejet at det kunne være fordi hun fik for meget smiley

    Men jeg har valgt at købe noget senior foder som der skulle være mere energi i = behov for mindre foder og det er mysli så lidt mere attraktivt smiley Og så tænker jeg at mixe de to fodre. Og når kulden forsvinder bliver hun sat ned i foder igen smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #12   18. jan 2017 Jeg ville droppe fuldfoder og give vitaminer og mineraler og supplere op med fiberpiller, eller noget tilsvarende med høj FE, ved kun 2 fodringer er 2,5 kg alt for store portioner smiley

    Det vil tilmed også spare dig penge smiley


  • #13   18. jan 2017 Du kan ikke selv fodre den ene af gangene ? så som når du har redet eller sådan ?

    hvis ikke så ville jeg uden tvivl finde noget den skal have mindre af..

    evt. maxirice og så en vitamin/mineral blanding..

    Min hoppe har jeg lige fodret op fra sindsygt tynd til helt perfekt på 2måneder ca. hun fik maxirice, racing minerals sammenlagt fik hun 650g. pr. måltid fordelt over 2 gange og hun er så flot i dag smiley


  • #14   18. jan 2017 Jeg er kun derude 3 gange i ugen plus minus, desværre.
    Og jeg har ikke rigtig mulighed for at skulle lave alt for mange blandinger osv da jeg står opstaldet og det er ejer af stalden som fodre.
    Men jeg vil i hvert se på det smiley


  • #15   19. jan 2017 ja okay vil i hvert fald skifte til et foder med langt mindre dosering

  • #16   19. jan 2017 Ja mindre dosering, så kan det være hun spiser op smiley og ellers så hjalp det min utrolig kræsne pony at putte pebermynte i smiley kan købes i Matas, det er tørret og hakket ligesom de fleste urter man køber til heste - jeg behøvede ikke engang 1 enkelt te-ske i hans roepiller, så spiste han lystigt op smiley

  • #18   19. jan 2017 Jeg vil nok prøve at blande lidt lucerne i som en start. Evt. Alfa Gold fra Equsana som indeholder 1 FE.
    Har hun prøvet müsli foder? Det er der jo nogen, der bedre kan lide.
    Jeg tænkte aller først mavesår, men hvis de 14kg. hø er fordelt ud over hele dagen, så bør chancen for mavesår ikke være så stor. Har hun vand tilgængeligt, eller har hun været meget stresset i en periode? Det kan også forårsage mavesår.
    Jeg tror, at jeg vil prøve og ringe til en dyrlæge, hvis det fortsætter og fortælle om situationen. De bør kunne anbefale dig noget foder.


Kommentér på:
Ekstra godt i fodret?

Annonce