{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Min først hest!! Hvor lang tid? {{forumTopicSubject}}

Hey HG,

Jeg skal her om 20 dage ud og prøve mig drømmehest (tror jeg smiley

Har set på ham nu i 2 år, også er vi så heldige at de vil sælge ham til mig, da jeg har den alder jeg har, og er HMS rytter... Men, han bor i Nordjylland og jeg bor på sjælland. Så skal køre 3,5 time hver vej. Hvor længe vil i sige man er om at prøve hest? det her er min første så er nybegynder..;)

Han er ikke redet i over 1 år, så det er ikke fordi jeg skal ride ham flere timer, men hvor lang tid tog det jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min først hest!! Hvor lang tid?
  • #1   19. jan 2017 Hos mig - 15 min - og jeg havde taget trailer med - så jeg kunne tage hesten med hjem

    1 gang tog det 5 min - for den var ikke tilredet smiley men ellers har det taget mig ca 15 min max - kemien var der med det samme


  • #2   19. jan 2017 Med opsadling afsadling osv vil jeg skyde på det tager omkring 1 time når hesten ikke har været redet i et år smiley

    Men husk at afsætte god tid, jeg var engang ude at prøve hest hvor jeg faldt i snak med sælger. Tror jeg var der 2 eller 3 timer smiley


  • #3   19. jan 2017 Aww, hvor fantstisk! Ja, tænker heller ikke det tager så lang tid, man kan hurtigt mærke hvis kemien er der eller ej;)

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   19. jan 2017 et par timer.

    en ting er at prøve hesten, en anden er damtalen inden og efter, tanker mm smiley


  • #5   19. jan 2017 Ja man kan mærke hurtigt, hvis kemien er der eller ej. Men hvad med handelsundersøgelse? Jeg ved godt, at mange herinde vælger ikke at få hesten igennem handelsundersøgelse og røntgen, men jeg er altså taknemmelig for, at jeg gjorde det, da jeg var ude og lede efter hest. Den jeg så endte med at købe, gik ikke igennem handelsundersøgelsen første gang, da hun var halt grundet surstråle og fund af en sarcoide, som dyrlægen valgte at tage vævsprøve af for at være sikker på, at det ikke bare var en vorte. Et par uger senere og efter behandling af surstråle, valgte jeg at tage hende til dyrlægen igen. Så havde jeg også haft tid til at stilling til fundet af sarcoiden, og hun røg hele 20.000 ned i pris pga. sarcoiden.

    Så jeg vil anbefale dig at køre derover uden trailer og få et indtryk af hesten, evt. rid den hvis muligheden er der, og det selvfølgelig er det, du vil bruge den til. Afhængig af sælger kan det tage mellem en 1-2 timer.


  • #7   19. jan 2017 5 min, det var allerede besluttet. Jeg havde redet på dem begge for 6 år siden smiley

  • #8   19. jan 2017 Halv time tog det mig med Tindur, han var knap 6 mnd. Jeg kørte 2,5 time. Hver vej. Så hentede jeg ham 1 måned senere.

    Ved Rocky tog det også omkring en halv time. Han var 8 mnd. Det tog knap 2,5 time hver vej der også.. Han blev afleveret 3 mnd senere.

    Mvh TT


  • #9   19. jan 2017
    Jeg tror ikke at jeg har brugt mere end et par timer max på at se på hest (heller ikke hos heste-handler med flere interessante heste).

    første gang jeg skulle have hest, var jeg ude og se rigtig mange heste, inden jeg fandt den rigtige. det tog et helt år!

    nu kender jeg ikke dig eller hesten. men jeg vil gerne give nogle råd, som jeg har lært efterhånden.

    Lad ikke hjertet løbe af med dig!
    jeg har set det hos flere, som har været ude og købe hest. de forelsker sig i de store brune øjne og bløde mule. men når hesten kommer hjem og det bliver hverdag, så finder de ud af at deres behov for stævner/spring/dressur/whatever ikke kan opfyldes da hesten er for ung/lille/gammel/syg/svær/uopdragen.
    Jeg har kendt flere, som har gjort det. det ender sjældent lykkeligt for hverken hest eller ejer smiley
    så derfor: tænk rigtig godt over hvad du ønsker af din fremtidige hest. derefter så tag kun ud og se på heste som lever op til dine krav. hvis du leder efter en ridehest, så lad vær med at tage ud og se på heste som ikke kan rides.

    Køb ikke et problem!
    problemer skal nok komme helt af sig selv. hvis hesten ikke kan rides, er som regel en grund til det. Det er meget svært at rette en fejlreddet hest op. det samme med syge heste. det tager lang tid (hvis det overhovedet kan rettes) og koster dyrt i dyrlæge, kiropraktor, massør osv. for ikke at tale om bekymringer og frustrationer.

    Kemi:
    Medmindre du vil ride på top-plan, så vælg en hest du har lyst til at arbejde med og hvor din og hestens personlighed passer sammen.
    Jeg har været ude og se på heste, hvor jeg på forhånd var næsten sikker på at det skulle være den. men da jeg kom ud til hesten, var der ingen kemi overhovedet og mavefornemmelsen var forkert.
    og tænk over dit eget temperament. hvis du er nervøs, skal du selvfølgelig ikke vælge en nervøs hest. ligesom hvis du er til action, så skal hesten ikke være doven og lad.

    Tålmodighed!
    Hav tålmodighed. det er ikke sikkert at det er den første hest du ser, som du skal købe. det kan være at det først er nr 50!
    Den rigtige hest skal nok dukke op!


    Held og lykke med jagten på din første hest! smiley


  • #10   19. jan 2017 Da jeg købte min gamle hoppe Unette var jeg solgt da jeg så hende på marken, da jeg så kom på ryggen var jeg 110% sikker ??
    Hetja så jeg som 1 døgn gammel og var lige så solgt smiley
    Så herfra få minutter..


  • #11   19. jan 2017 Lige for at indskyde til det allerede nævnte, så tager man ikke bare trailer med uden at være sikker på, at sælger er ok med at man tager hesten med hjem smiley

  • #12   20. jan 2017 Jeg vil gerne knytte en kommentar til den med ikke at købe med hjertet. Ikke vælge den første og den bedste osv.

    Jeg gjorde nemlig alt det man ikke må når man køber hest.

    Jeg var ude at prøve første hest. Bliver forelsket i hendes farve. Der var ingen konneksion, og ja generelt var der alle de tegn der skulle være som burde have sagt ikke køb hesten.

    Men jeg købte den første og bedste hest jeg var ude at kigge på. Den havde en flot hest og det var den der var tilgængelig lige nu og her.

    Jeg fik en hest der på ingen måde kunne bruges til det jeg gerne ville. Nemlig at ride på skovtur. Vi kom 10 meter og så bakkede hesten hele vejen hjem igen.

    Jeg havde en hest hvor vi ikke kunnet udstå synet af hinanden de første 2 år.

    Men alt sker af en grund. Idag ville jeg på ingen måde være hende for uden. Hun er min stjerne og hun har helt sikkert ændret mit liv. Havde jeg købt "den rigtige" hest i sin tid, så havde jeg aldrig fået interesse for jordtræning tricks løsarbejde osv. Jeg havde aldrig fået en sponsor, jeg havde aldrig været ude og lave shows og møde fantastiske mennesker og været en inspirationskilde for andre hestemennesker.

    Fordi jeg fik mig en møgpony blev jeg tvunget ud i situationer jeg ikke havde troet og det har været et eventyr hele vejen.

    Så nej køb ikke den første og den bedste hvis du føler det er forkert. Men føler du bare den mindste smule at det kunne være noget så kast dig ud i det.
    Kemi er ikke nødvendigvis noget du kan finde, det kan sagtens være noget der kan opstå.

    Men har du ikke hjertet med i det, så lad være, så kig på 1000 heste før du vælger prøv dem flere gange. Men lyt til hvad hjertet siger til dig, så skal du nok ende med en hest der vil forandre din verden for altid. Præcis ligesom de rette mennesker i dit liv gør smiley


  • #14   20. jan 2017 Det kommer også meget an på hvor meget du snakker. Da jeg skulle have Cherry kørte jeg 4 timer hver vej, og det tog mellem 2 igen 3 timer. Vi så hende løs og red så en halv times tid, og så faldt vi i snak om stamtavler og andre New forest ponyer smiley Men det var også ved avler, og min plan var at starte op med lidt hobbyavl.

  • #15   20. jan 2017 det tager ofte i hvert fald 2 timer for mig, fordi jeg så er med til at sadle op, og så bagefter ride, og så sadle af igen og få lagt alt det praktiske på plads smiley

  • #16   20. jan 2017 jeg sætter altid 3-4 timer af til heste kig da jeg gerne vil have tid til at stille spørgsmål og få et grundigt svar...

  • #17   20. jan 2017 jeg var ude og prøve min pony to gange efter det fik jeg hende på prøve i en måned

  • #18   20. jan 2017 jeg var ude og prøve min pony to gange efter det fik jeg hende på prøve i en måned

  • #19   20. jan 2017 jeg var ude og prøve min pony to gange efter det fik jeg hende på prøve i en måned

Kommentér på:
Min først hest!! Hvor lang tid?

Annonce