{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
606 visninger | Oprettet:

Råd eller noget i den stil. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Når jeg rider min hest, sveder hun RIGTIG meget når vi er færdig. Der er mange der siger at jeg skal klippe hende, men det vil jeg IKKE. Så har i nogle råd eller noget, så må i gerne skrive det. Men ikke noget med hun skal klippes, for det skal hun IKKE, da jeg ikke vil have hun skal det!
Man kan sikkert ikke se det på billedet, men hun var helt våd af sved.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd eller noget i den stil.
  • #1   20. feb 2017 nogen sveder bare mere end andre. specielt hvis de ikke er klippede. smiley

  • #2   20. feb 2017 Lad være med at ride den, så hårdt at den sveder smiley det er lidt den eneste mulighed du har, udover klipning, for at undgå at den dør af hedeslag, eller sveder sig selv halvt ihjel...

  • #3   20. feb 2017 Malene- jeg rider hende slet ikke hårdt, hun er en af de heste som bruger alt energien, på at lave ballade, som så gør at hun sveder.

  • #4   20. feb 2017 må jeg spørge hvorfor du ikke vil klippe hende? smiley

  • #5   20. feb 2017 så er der ikke noget at gøre:-[

  • #6   20. feb 2017 hvis du ikke kan ride den uden at den sveder, så må du jo lade være hvis du absolut ikke vil klippe den smiley
    Hvorfor vil du ikke klippe den? der er jo ingen der siger den skal fuldklippes. Jeg klippede bare "min" på halsen og ned under bringen, så hun kunne komme at med varmen.


  • #7   20. feb 2017 Jeg rider udendørs, så mine heste er ikke klippet, og går med lændedækken, når jeg træner - det fungerer perfekt.

    Men noget helt andet er, at det tyder på du har en meget stresset hest, hvis I ender i ballade og hun bliver total svedt - så en god ide ville være slet ikke at ende ud i stress og konflikt.

    Sved i sig selv ser jeg ikke som positivt i min træning, andet end når det er så varmt vejr at de sveder bare af at skridte - og så træner jeg dem heller ikke hårdt, men vælger at ligge min træning fx om morgenen hvor det er køligere.
    Man kan snildt træne sine heste på højt niveau uden at de bliver specielt svedt - det kræver forholdsvis konfliktfri træning, og så en masse indlagte skridt i løbet af træningen, hvilket harmonerer fint med, at hesten så ikke bliver øm og sur.

    Mvh Charlotte


  • #8   20. feb 2017 Jeg er enig med de andre. Det er jo noget du kan blive nødt til. Hvorfor vil du ikke klippe den? Er det pga. din egen smag?
    Hvis hun bruger al energien på at "lave ballade" - hvad det så end dækker over - så er det jo nok dét problem, du skal tage fat i. Hvad mener du forresten med det? Al andet vil være symptombehandling.


  • #9   20. feb 2017 Charlotte, Jeg startede "min" shiremule op i november, hvor vinterpelsen så småt var på vej, hun var helt svedt op ad halsen og ved krydset, bare at skridtture. Hun var alt andet end stresset, men en dårlig kondi hjalp selvfølgelig ikke smiley Et halsklip var til gengæld alt vi havde behov for.
    Men når det så er sagt, så vil jeg give dig helt ret, en hest som laver meget "ballade", er oftest stresset, og det hjælper selvfølgelig slet ikke på svedproblemerne!


  • #10   20. feb 2017 Hvis den starter ud med at lave "ballade" så ville jeg helt klart få undersøgt, hvorfor den har dette problem.. Enten er det fordi den stresser gevaldigt over noget, ellers er det fordi den har et fysisk ubehag, som den kæmper imod til at starte med, og så opgiver efter kamp smiley

  • #11   20. feb 2017 Jeg synes ikke det er naturligt at klippe hesten. Da jeg heller ikke rider hende hele tiden, så hun er i dårlig kondi. Da jeg var oppe og ride i går, var der mange heste til at starte med som gjorde at hun stressede rundt. Da de gik var hun rolig igen. Der var ingen stress der. Og hun løber ret stærkt, det er fordi jeg ikke bruger hende så meget.

  • #12   20. feb 2017 Det er heller ikke naturligt for hesten af bevæge sig i en grad så de sveder smiley det er faktisk slet ikke naturligt, at vi sætter os på ryggen af den.

    Hvis hesten sveder så kraftigt som du beskriver det, så må man enten skrue ned for styrken af træningen, eller klippe hesten.

    Du ville jo heller ikke synes det var rart, at skulle løbe eller styrketræne i en sauna eller med flyverdragt på smiley


  • #13   20. feb 2017 Som jeg skrev før, så rider jeg hende næsten ikke. Men når jeg rider, så løber hun stærkt, da hun ikke bliver rørt så tit. Hun bliver max. Travet på 4-5 gange om måneden(hun er i gang med tilridningen)

  • #14   20. feb 2017 Så må du jo røre den noget mere, eller lade være at røre den overhovedet smiley medmindre du vil klippe den smiley

    Der er jo ingen der siger du skal fuldklippe den og smide dækken på. Det er ofte nok bare at give dem en stribe foran på halsen, så de kan få luft smiley


  • #15   20. feb 2017 Jeg er enig med Charlotte.

    Masser af skridtpauser.
    Og go tid til at skridte af. I lin erfaring tørrer de hurtigst, hvis man rider udenfor, hvor det lufter.

    Hvis hesten er i dårlig form, og ikke er vant til at ride blandt andre, mv, så husk, at det er al ære værd bare at skridte en masse.
    Angiveligt skulle lange skridtture under rytter give overraskende meget kondi?!


  • #16   20. feb 2017 Dine egne idéer om hvad der er naturligt eller ej er pænt underordnet, klipning er nu engang det, mange er nødt til at gøre fordi vi holder heste som vi gør. Mange dele af dit hestehold er unaturligt, så den grænse har du allerede overskredet, hvis det er dét, du er bekymret for.

    En idé kunne jo også være at træne hendes kondi målrettet. Nu beskriver du et enkelt tilfælde i går, men som du selv fortæller det bliver din hest helt våd af sved hver gang i rider. Det skal der gøres noget ved, og jeg vil vædde med at en del af løsningen sidder i at hesten bliver rørt noget mere og får trænet sin kondi.
    Jeg kunne dog godt tænke mig at høre hvad du mener med, at hun laver ballade?


  • #17   20. feb 2017 Jeg er islænder rytter og de fleste af os klipper ikke om vinteren. Istedet gør vi andre ting.
    1. rider kun udendørs -der bliver varmt i ridehuset.
    2. rider mere afdæmpet om vinteren. Mest skridt, kun tempo ove kortere afstande.

    Evt. kan man nøjes med at klippe en stribe på halsen og bringen. Så kan hesten stadig holde varmen naturligt, uden dækken, men kan lettere komme af med varme og fugt. smiley


  • #18   21. feb 2017 Nu hvor den sveder så meget, så skal du overveje at give den elektrolytter, så den ikke dehydrere smiley

Kommentér på:
Råd eller noget i den stil.

Annonce