{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.408 visninger | Oprettet:

Knæsmerter grundet ridning. {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har i hele min tid jeg har haft redet (siden jeg var 7) haft knæsmerter, både under ridning og derefter bare generelt.
Først så jeg ikke sammenhængen mellem smerterne og ridning, men efter jeg havde en pause på 3 år fra ridningen, hvor smerterne forsvandt fuldstændigt, og kom tilbage med det samme jeg startede ridningen op igen, er jeg slet ikke i tvivl.

Det sætter virkelig en stopper for mig, da jeg ikke kan hverken gå med hunden, cykle i stalden, ride og faktisk bare sove uden smerterne.
Jeg har været til fysioretapeut, og fik ikke noget at vide jeg ikke allerede vidste (hypermobilitet og generelt løse led)
Men jeg kan ikke finde ud af hvad det er ved ridningen der giver mig smerter!
er der nogen der har det samme problem, og evt. en løsning?
findes der måske et eller andet udstyr det kunne afhjælpe?
Det kunne måske også være jeg sidder med en forkert vinkel i benene under ridning, men har aldrig fået noget at vide mht dette af undervisere.


Kommentarer på:  Knæsmerter grundet ridning.
  • #1   21. feb 2017 Jeg begyndte at få knæproblemer som 15-årig, dvs problemer med at løbe, cykle etc, i dag er jeg 33 og har først for et par måneder siden fundet ud af at det er slidgigt grundet min hypermobilitet. Jeg havde både været hos fys, idrætsskadeklinik etc, det var i sidste ende en reumatolog der opdagede det.

    Jeg synes at det afhjælper meget at bruge sprenger stigebøjler (de blå og sorte).


  • #2   21. feb 2017 hvad gør de stigbøjler?

  • #3   21. feb 2017 De hedder Bow balance bøjler. De er en smule drejet i toppen, hvor de sættes fast, de er meget lette, og jeg ved ikke om de giver efter på en bedre måde end andre, men jeg ved at flere med knæproblemer som jeg har mødt, har samme opfattelse, at de er bedre for deres knæ. Hvis du kan finde en at låne dem af, ville jeg helt klart anbefale dig at prøve dem.

  • #5   21. feb 2017 vil ikke mene jeg rider med korte bøjler smiley
    Jo, men de øvelser jeg fik var strækøvelser og nogle små bevægelsesøvelser, jeg ikke rigtig synes hjælper på lige netop det problem.


  • #6   21. feb 2017 Hvordan reagere dine knæ, hvis du rider helt uden bøjler i en periode?


  • #7   21. feb 2017 det har jeg umiddelbart ikke ikke lyst til at prøve, da mine hofteled også er lidt løse, og jeg føler mine ben falder af hvis jeg ikke har bøjler på :S

  • #8   21. feb 2017 du kan evt prøve at finde en instruktør i centreret ridning. de er super gode til at rette opstilling så den er mere hensigtsmæssig både for dig og hesten

  • #10   21. feb 2017 Det kan være du sidder forkert i sadlen og derved vinkler i dine knæ, rammer knæstøtten, belaster forkert osv.

    Vejret kan være medvirkende kulde gør bestemt ikke noget godt for knæ. Derudover kan det hjælpe med mere fleksible bøjler da det giver en anden vinkel og derved anden belastning.


  • #11   21. feb 2017 Lige umiddelbart tror jeg ikke, at det er ridningen generelt, der giver dig smerter.
    Som de andre siger, så tænker jeg helt sikkert også, at det er noget med vinklingen på dine knæ, dine bøjler, din opstilling eller lignende. Jeg kunne ikke forestille mig, at det var ridningen, da det eftersigende (af hvad jeg har forhørt mig til) skulle være en af de mest nænsomme sportsgrene for knæene, netop fordi der ikke sker nogen decideret vrid osv.

    Jeg er selv diagnosticeret med både hypermobilitet, løse led (specielt knæ og skuldre) samt bruskbeskadigelser på begge knæskaller - jeg fik nogle øvelser af min læge (evt. google bruskbeskadigelser på knæskallen, og se om der kommer noget), ved denne træning omkring knæet, forsvandt mine smerter fuldstændig og jeg kunne løbe igen.
    I træningsperioden fik jeg at vide, at jeg skulle holde mig til gå, cykling og svømning - ridning var inkluderet, da jeg aldrig har haft smerter herved.
    Jo mere styrket dine muskler er i knæene, jo mere holder de på sener og led og giver derfor mere stabilitet smiley


  • #12   21. feb 2017 Har du fået tjekket for gigt, manglende muskler i knæene, eller meneskin problemer?

    Jeg kender til folk med manglende muskler, og meneskin skade, jeg selv er født med gigt i begge knæ.
    Jeg får udelukkende smerter hvis jeg overbelaster og eller bare laver uvant arbejde (såvel som jeg står en ½ time mere end normalt) der skal ikke meget til at gigt kan drille.. og får jeg først ondt, kan jeg godt droppe at sove.. kulde hjælper bestemt ikke!

    Udover gigt har jeg også hypermobile led


  • #13   21. feb 2017 Kan anbefale ridefysioterapeut, hvis der findes en i nærheden. De har almen viden om hvordan du sidder på hesten.


  • #14   21. feb 2017 Mine løse led kan ikke klare springsadler/combisadler, hvor man jo naturligt har korte/kortere bøjler - jeg får SÅ ondt i knæ og hofte.

    Men min Wintec IW dressursadel er det helt fint, ingen problemer - den har en smal talje, og jeg kan ikke ride i brede sadler.

    Så du skal nok prøve nogle andre sadler.

    Mvh Charlotte


  • #15   21. feb 2017 Hvordan sidder du med dine fødder i bøjlerne - og hvordan vender dine fødder?
    Har du vægten lige hen over hele fodballen eller kommer du til at "vælte ud" i din fod? Kommer du til at "stå på tæer" i dine bøjler? Spænder du op omkring hofte, knæ, ankel?


  • #16   21. feb 2017 Siger du at de diagnosticerede dig med joint hypermobility syndrome og så gav dig strækøvelser?!
    Det var da en yderst inkompetent fysioterapeut du har været til (og ja - jeg spolede en hel del kommentarer over i ren forargelse!) - du skal ikke strække ud når du er hypermobil, men derimod styrke!
    Hvis du strækker et led der allerede har ROM udover det normale, så øger du altså risikoen for skader - eller forværre symptomerne. JHS skal 'behandles' med styrketræning, ikke udstrækning.

    Jeg har selv meniskskade i begge knæ og Bow Balance bøjlerne har gjort en kæmpe forskel, selvom det stadig ikke er en optimal position at sidde i med en knæskade.


  • #17   21. feb 2017 Aless - det skete også for mig. De troede først min slidgigt var irriteret knæbrusk, samt at de vidste jeg var hypermobil. Jeg skulle sidde i sofaen derhjemme og bukke knæet og strække det op i luften så langt jeg kunne...

    Det jeg lærte i mit sidste forløb var at lave små stabiliserende øvelser ud over den styrketræning jeg allerede lavede.

    Hvilket er grunden til at jeg anbefaler trådstarter til at se en reumatolog og få en grundig undersøgelse af hvad der kan være galt ud over hypermobiliteten.


  • #18   21. feb 2017 Dingle:
    Jeg kan slet, slet ikke se hvad det skulle gøre godt for når der allerede er en ROM der går langt udover hvad der fysiologisk er 'normalt'. Det svarer lidt til at strække en slap elastik og håbe at den ikke bliver mere slap eller knækker ...

    Selv med plica syndrome, meniskskade, patellafemoral pain syndrome, ACL/MCL/PCL er det primært styrketræning der skal gøres i. I de første faser af ledbåndsskader skal man strække ud for at få fuld ROM igen ja, men det skal følges op med styrketræning af de omkring liggende muskler ...

    Med JHS vil det prinært være styrketræning, neuromuskular træning og proprioception der skal trænes på. Der skal på ingen måde øges ROM eller fleksibilitet ved at strække ud ...


  • #20   22. feb 2017 xxSB:
    Er din Q-vinkel større sammenlignet med venstre eller bare generelt? Kvinder har nemlig en større Q-vinkel end mænd naturligt, hvilket også er en af grunden til at vi er mere tilbøjelige til at tilrage os f.eks. ACL skader end mænd smiley

    Hvad er det du har lavet med dit knæ, hvis jeg må spørge? smiley
    Jeg studerer nemlig Sport Rehabilitation (blanding af fysio og sports science), så det er ret interessant at høre hvad folk egentlig har lavet af skader, hvordan og hvordan det er blevet genoptrænet smiley .


  • #21   22. feb 2017 Jeg har også haft problemer med at ride, fordi jeg får ondt i knæ og hofter.
    Efter jeg fik undervisning af Karin fra Letridning (centreret ridningsinstruktør), har jeg ikke haft ondt i mine knæ smiley
    Får dog stadig ondt, hvis jeg rider heste med rygsving, men det er også pga. en ryghvirvel der sidder lidt forkert smiley


  • #22   22. feb 2017 Hvis det er løse led hvorfor så ikke prøve at binde dit knæ op enten med sporttape. Støttebind. Eller sådan en ting du trækker over knæet. Evt fra BOT? smiley

  • #24   23. feb 2017 xxSB:
    Ville altså også mene at det lyder mere som noget ledbånd end menisk. Ved meniskskade vil du oftest have smerter ved squats, gå op/ned trapper, samt klik, låsninger og at benet simpelthen giver væk under dig lige pludselig.

    Det gode ved at have en ledbåndsskade fremfor en meniskskade er at ledbånd heler, og selv hvis de forbliver fuldkommen overrevne kan god muskelsætning faktisk gøre op for det. En menisk er ikke et "vådt" væv på samme måde, så de heler ikke rigtig op af sig selv - der skal enten rehab eller operation til.

    Meniskskader er en lort haha.


  • #26   24. feb 2017 Lavede de rent faktisk en MRI eller blev der bare lavet test i de fysiologiske bevægelser?

    Jeg har haft 6 uafhængige personer til at se på mit knæ. 3 sagde meniskskade, 3 pure nægtede at det havde noget med brusk at gøre. Det er en svær nød at knække diagnoser, for medmindre du rent faktisk har scanninger er det altid en smule gætværk.


  • #27   24. feb 2017 Grunden til jeg fik strækøvelser var fordi at mine akillesener er blevet for korte af mange års meget stivbenet gang for at undgå at vrikke om i anklerne. smiley

  • #29   25. feb 2017 Rider du med almindelig sadel eller western eller hvad? Jeg rider western og skal have drejer på min bøjler, eller fenders der er forud drejet, ellers vil bøjlerne dreje min hypermobil knæ for meget og så gør det ondt. Rider ejg bare kort i sadel uden, så er det smerte. Så tjekke om din fenders/stigremme er for stiv og ellers forlænge dem så du har en nærmere western stilling, hvis du er almindelig rytter. Og stræk øvelser passer meget godt. Er selv gået alt for langt den anden vej med mange års træning, og nu er jeg så spændt fra at kompensere at jeg kan næsten ingenting...

  • #30   25. feb 2017 Jeg får også ondt specielt lange ture med let ridning, det er i dressur sadel. Det hjælper for mig at taget bøjlerne lidt højere op så jeg kan bøje i knæet. Jeg har stort set altid støtte bind på begge mine knæ når jeg rider da jeg har erfaret at når knæene bliver varmet hjælper det.

  • Carina H
    Carina H Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 5 Følgere: 2 Svar: 1
    #31   25. feb 2017 Hej.
    Jeg har følgende erfaringer med at blive smertefri med for løse led og smerter i forbindelse med ridning:
    - Undervisning i CR (Centreret Ridning) hjalp meget hurtigt efter at kroppen fik af-installeret 30 års vaner efter traditionel rideundervisning.
    CR fokuserer blandt andet på at kroppen er afspændt og balanceret, og det giver et MEGET anderledes resultat i forhold til løse led. Husk på teknikkerne er udviklet af Sally Swift, der selv havde store fysiske udfordringer og svækket kraft. Derudover vil din hest ELSKE det smiley Det gør mine i hvert fald.
    - Stigbøjler med større og skrå trædeflade, der giver foden og benet en mærkbar bedre vinkel og støtte. Jeg kan desværre ikke huske hvad mine hedder, men distanceryttere, der skal kunne ride 160 km på en dag, bruger dem, netop af samme årsag. Mine støtter hele forfoden, og de er dyre, men alle pengene værd!!
    - Back on Track (BOT) laver jo fantastiske produkter til hele menneske-, heste- og hundekroppen. Du kan bruge enten knæstøtte eller lange underbukser, begge vil virke, men jeg ville nok vælge sidstnævnte. Så får du også glæde af det på flere led. Produkternes virkning er indiskutabel, og fungerer såvel smertenedsættende og helende ved at returnere kroppens egen infrarøde strålevarme til sig selv, hvilket giver øget blodtilstrømning, og dermed både ilt og extra næringsstoffer til de pågældende væv. Jeg bruger regelmæssigt BOT til mig selv og har også succes med det til dyrene.
    - Tai Chi, som er en langsom, ikke belastende sport, der understøtter Centreret Ridning perfekt, da det både styrker balancen og fantastisk mange små muskeler omkring leddene, som derved stabiliseres. Man kan virkelig mærke forskel i sine muskler smiley
    Håber det lykkes dig at blive smertefri, så du fortsat kan nyde den skønne sport vi har ??:)


  • #32   25. feb 2017 Du får sikkert dine fødder til at sidde "rigtigt" ( så dine tæer ikke stritter ud af ) ved at dreje i knæene.. Prøv at stå op og drej begge fødder ind mod hinanden og hælene ud til siden, mærk efter og sørg for at det er i hofterne du "åbner" op bagud uden at dreje i knæene... Det er det du skal sørge for når du sidder på hesten. Det er lidt svært at forklare, men du vil kunne mærke det, når det lykkes også i ridningen, og fødderne sidder så rigtigt også ifht dine led, når du rider..

    Hilsen en ekstremt hypermobil, som altid bruger skammel, når jeg skal stige op, selv på en lille isbuk, da jeg ellers vrider i knæet, så jeg ikke kan gå dagen efter ..


  • Birgitte B
    Birgitte B Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #33   25. feb 2017 Hej jeg har store problemer med det ene knæ og er blevet hjulpet af en knæ støtte bandage købt på apoteket. Vær omhyggelig med den rigtige størrelse. Jeg fik lov at prøve de forskellige mærker før køb, og det er individuelt hvilket mærke der passet bedst. Så køb ikke på nettet! Derudover hopper jeg aldrig af hesten medmindre der er blød bund! Og rider konsekvent med rigtig lange stigbøjler.desuden opgav jeg at ride med leggings og købte ridestøvler med god støtte i. Alt i alt har ovenstående bevirket at jeg stadig kan ride.

  • Betina L
    Betina L Tilmeldt:
    jan 2005

    Følger: 1 Svar: 2
    #34   26. feb 2017 Som mange har skrevet så kan CR være løsningen, men det er ikke sikkert det er den endelige løsning. Kig på din sadel- hvor bred er den i sædet, har den knæstøtte osv, længden på stigremmene, placeringen af stigremmene ift dit balance pkt, stigbøjlernes type, hvad du ellers laver i din fritid/arbejde, hvilke sko du går med, hvor knæsmerterne sidder mm da det hele kan være årsagen hvis alle faktorerne lægges sammen.

  • #35   26. feb 2017 Hvis du føler dine ben falder af når du rider uden bøjler, er det nok netop her årsagen skal findes. Du hænger i (træder for hårdt ned i ) bøjlerne og det belaster knæene meget. Du skal træne dine lårmuskler og ideen med at ride uden bøjler er slet ikke dum. start med korte sæsioner og rid Let ridning uden bøjler og som allerede foreslået, -et kursus i centreret ridning. nogle sadler er nok nemmere at ride uden bøjler i end andre;). Måske du kender ordsproget : det skal gøre ondt gør det gør godt. og ridning ER hårdt arbejde!

  • #36   26. feb 2017 Måske føler hun at hendes ben falder af fordi hendes hofter og knæ er så løs? Når jeg er bedøvet kan mine knæ (begge to) trækkes 3cm fra hinanden iflg lægerne, og derfor døjer jeg også med at have mine ben hængende. Problemet forværres når jeg har sko på med ret meget vægt i, som dem jeg plejer at bruge i stalden. Jeg kan ride uden sadel eller bøjler i kort periode, men min muskler skal arbejde hele tiden, for at holde kroppen samlet. Her for nylig med fysioterpi, var terapeuten ved at skille min en skulder led delvis fra hinanden..imens jeg var vågne. Så måske er den original indlæg også fra nogen der er så hypermobil at selv vægten af kropsdelene er mere end ledene kan klare af sig selv.

    Det eneste mine bøjler skal holde når jeg rider med sadlen er vægten af mine egne foder og støvler! Jeg støtter ikke i bøjlerne, men ridning med er mere behagelig, fordi min muskler behøver ikke længere samle knæene for at forhindre dem fra at trække fra hinanden.

    Men sæden gør kæmpe forskel i hvordan min hofter har det, er der er nogle stil sadler jeg kan bare ikke ride i, og har nogle gang haft hoften delvis ud af led, fra at ride i nogle, specielt dem der er for bred i selve sædet. Men hun klager over hendes knæ, ikke hofter.


  • #37   26. feb 2017 Kan se, at du har fået mange gode råd og forslag - men ville nu alligevel lige byde ind med mit :-).
    Jeg kender mange, inkl. mig selv, som har haft stor succes med Back On Track's knæstøtte.
    Jeg havde en periode, hvor jeg red en del heste hver dag og det resulterede i en kraftig overbelastning i mit knæ (tror jeg det var). Jeg er normalt ikke pivet, overhovedet, men har aldrig oplevet en smerte som denne i mine led. Jeg kunne rent ud sagt give mig til at tude, så ondt gjorde det, når jeg red.
    Jeg var overbevist om at jeg måtte holde med at ride over en længere periode pga. den ekstreme smerte. Men jeg fik anbefalet BOT's knæstøtte og jeg kunne mærke MARKANT forskel fra den ene dag til den anden. Den gjorde virkelig underværker for mig.

    Blot et "tip", men ikke koster alverden at prøve af smiley


  • #38   27. feb 2017 Jeg har samme problem som dig, har også hyrpermobilitet i mine knæ, hvilket også har påvirket mig i forhold til ridning, da jeg havde store smerter i mine knæ, for mig har Back on Track knæbandagerne været en stor hjælp, de er der til at støtte knæene og holde dem på plads, samt hvis det er begyndende slidgigt, af hjælper det keramisk tekstil dine knæ.
    Det kan klart anbefales og så vil jeg anbefale dig at give det tid til at vise dets virkning smiley
    Håber at du finder en løsning på det smiley

    Link til BOT knæbandage med og uden spænde
    https://www.bot-shop.dk/knaebandage.html


Kommentér på:
Knæsmerter grundet ridning.

Annonce