{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
702 visninger | Oprettet:

Jeg har et spørgsmål ang. hest og salg {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg har et par spørgsmål..

jeg har en super skøn vallak på 20+, han har været rigtig meget igennem han er vidst i følge tidligere ejer hentet hjem som vildhest, derefter blevet redet op og været stævnehest indtil 2014. Han har været kastebold, og nu går han hos mig som foldbums, helt alene. Da han hverken kan med hopper, da han hopper på dem og den anden vallak vi har ruller han og slås han med så den bliver skadet hvilket heller ikke går. Jeg har haft ham i halv andet år, jeg har redet ham det første år, men pludselig begyndte han at reagere voldsomt efter en flytning, han stejlede med mig, løber hvergang det ikke passer ham, han kan ikke gå i stalden alene uden de andre er gået først ind i stalden og han ved de er der, han kan ikke tages med ud af folden, da han enten løber eller står stiller og rykker sig ikke ud af flækken uden der er andre heste med, det vil sige jeg kan hverken ride ham eller træne ham. - det går mig på, da han er en yderst dejlig hest. Han har fået kiropraktor og blevet masseret, og han fejler ingenting.
- Jeg er studerende, og har derfor ikke tiden og overskuddet til at bygge ham op igen og give ham min fulde tillid og lade ham stole på mig fuldt ud, da jeg ikke kan holde dette ved lige hverdag. Da mine forældre ikke længere er sammen, skal jeg af med en af mine hypper på et tidspunkt, og jeg skal af med ham her? - men kan dette lades sig gøre, med hans opførsel - fordi udover det, er han skide sød et rigtig nussehoved og en trofast ven..

Hvad gør jeg?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg har et spørgsmål ang. hest og salg
  • #1   28. feb 2017 Ærligt, så ville jeg nok vælge at aflive ham.
    Hvis han tidligere har reageret voldsomt efter en flytning, ikke kan gå sammen med andre heste, har separations angst og er gammel, så synes jeg ikke, at det er fair at sende ham videre til en ny ejer.


  • #2   28. feb 2017 Dette har selv været til min overvejelse, men..

  • #3   28. feb 2017 De folk, som oftest kan bruge en ældre ikke ridelig hest, skal bruge den til selskab, men når hesten ikke kan gå med andre, så er den praktisk talt ubrugelig og vil højst sandsynligt ende som kastebold hos en hestehandler.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   28. feb 2017 jeg må erklære mig enig med Guldhesten, jeg tænker også en aflivning.

    ud fra beskrivelsen af hesten og dens liv, så ville det ikke være fair at sende den videre endnu en gang.


  • #5   28. feb 2017 jeg er fuldstændig enig med jer, virkelig. - Men det er så svært..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   28. feb 2017 louise: det er så svært!

    men tænk på hesten, dens fortid og dens ve og vel smiley


  • #7   28. feb 2017 I know, og jeg vil ham kun det bedste..

  • #8   28. feb 2017 Det er virkelig svært, ingen tvivl om det, men det er én af de ting, man må tage med, når man anskaffer sig et dyr.

  • #9   28. feb 2017 Død hest lider ikke. Er det for hans, eller din egen skyld du ikke vil aflive? Hvis ikke salget er til gavn for ham, så ville jeg, hans historie taget i betragtning, mene at det er egoistisk ikke at aflive. Og jeg tvivler på at lige netop sådan en hest har gavn af at blive solgt.

  • #10   28. feb 2017 Jeg ville også aflive. Det er ikke synd for ham. Til gengæld ville det være rigtig synd at flytte ham.

  • #11   28. feb 2017 Her er et fif til hvordan man kan gøre fordele og ulemper synlige ved et givet valg, når du har to muligheder :

    Tag et blankt stykke papir, fold det en gang langs hver side. Fold det ud igen. Nu har du 2 x 2 felter.

    Øverst i højre hjørne skriver du fordelene ved den ene mulighed. Fx fordelene ved at beholde ham, eller fordelene ved at sælge .
    Øverst i venstre hjørne skriver du ulemperne ved det valg. Fx ulemper ved at beholde ham, eller fordelene ved at sælge. .
    Nederst til højre skriver du ulemper ved at gøre den anden mulighed.
    Nederst til venstre skriver du fordelene ved den anden mulighed.

    Vi kan ikke tage valget for dig.
    Men personligt tænker jeg, at fordelen ved at beholde ham er, at du undgår ubehaget ved at sende dyret til aflivning / slagtning.
    Ulempen er, at han kræver en del af dig. Han er jo lige så dyr i drift (foder, smed, dyrlæge osv) som enhver anden hest, men han lyder til at være en lidt for stor mundfuld,så du kan ikke bruge ham til sport, måske har du ligefrem svært ved at håndtere ham til daglig pasning - og så er det jo svært at passe ham så godt, som du sikkert gerne ville gøre det.
    Fordelene ved at sælge er at du får lidt penge. Nok ikke meget, for hvis han er svær at ride, ikke kan stå med andre, og høj alder, er handelsværdien lav.
    En anden fordel ved salg er, at du kan drømme om, at du har fundet en køber, der giver ham det du gerne ville have kunnet.
    Ulempen ved at sælge er, at der ikke er mange af de gode købere, så det er en reel risiko at han ikke får det bedre. Og så kan du bekymre dig om det...
    Ulempen ved at slagte er, at det er en grænseoverskridende beslutning.
    Fordelen er, at så er der ro, historien har fået en forsvarlig afslutning.

    Jeg havde slagtet, medmindre at du kendte en hestekyndig person, som havde brug for en hest som ham. "Har brug for" er vigtig, for man passer bedst på det man har brug for.
    Jeg havde ikke beholdt en hest, hvis jeg ikke kunne håndtere den, for det ville give mig som menneske bekymringer/utryghed , og hestens tilværelse vil være begrænset pga dette.

    Jeg ønsker jer alt godt fremover.


Kommentér på:
Jeg har et spørgsmål ang. hest og salg

Annonce