{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.799 visninger | Oprettet:

Hvad gør man hvis..... {{forumTopicSubject}}

Har et lille problem med min hest, som jeg gerne vil have hjælp til. Når jeg rider min hest, så går den meget ind med hovedet. Hun går under bidet. Har prøvet så meget, for at få hende til at stoppe. Hun skal trænes til monté og det r vi godt i gang med, men hun går bare for langt ind med hovedet. Hvad synes i jeg skal gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør man hvis.....
  • #2   9. apr 2017 Hvilket bid rider du med?

  • #3   9. apr 2017 Ville gætte på en for hård hånd og et for skarpt bid...

  • #4   9. apr 2017 Thomine: det gør jeg også, men det hjælper ikke hver gang.

    Nicoline Rosbak: rider med 3-ringsbid, hvor den r i midten

    Sisse H: rider med løse tøjler og et bid jeg kam dreje hende med.??


  • #5   9. apr 2017 Jeg vil skifte bid, tre rings bid har det med at være for hårdt og få hesten til at bøje i nakken (nogle går under lod grundet mangel på muskler).
    Du vil sikkert med lethed kunne ride hende på et muffebid eller alm trensebid.

    Jeg har en ide om at det er bidet og det tryk du ligger på det (sikkert ikke med vilje) som før at hun går under lod og bøje i nakken (ikke går til biddet korrekt). Overvejer det virkelig smiley jeg er sikker på at det vil gøre en forskel.

    Er der en bestemt grund til at du bruger dette bid eller var det det som den forrige ejer red med?


  • #6   9. apr 2017 Jeg ville prøve en bidløs, eller blidere bid samt intet eller meget løst næsebånd, blød hånd og rid den frem til hånden.
    Evt. find en god uddannet underviser, eks. en centreret ridning, bbh, eller akademisk ridning instruktør, som fysisk kan hjælpe dig med problemet, det kan have mange årsager hvilket vi, her bag skærmene ikke kan se, men det kan en underviser som står på jorden lige ved siden af hesten, mens den gør det. smiley
    Det er penge godt givet ud smiley
    Held og lykke smiley


  • #7   9. apr 2017 Umiddelbart når jeg ser billedet du har lagt ind, ser du ud til at læne dig meget frem, hvilket skaber ubalance for dig og dermed hesten, den har trekantet mule hvilket nemt kan tyde på for stramt næsebånd, hår hånd eller forkert bid, det er et smerteudtryk.
    Jeg skriver ikke dette for at rakke ned på dig, skælde ud eller noget, men for at oplyse hvad JEG ser på lige præcis det billede i den situation og om noget der måske er et problem pga. uvidenhed.
    Jeg håber du kan bruge det og se det som konstruktiv kritik og at i finder løsningen på problemet smiley


  • #8   9. apr 2017 Nicoline Rosbak: har prøvet at ride hende med et helt blødt bid, men jeg kunne slet ikke styre hende. Hun vil ikke dreje eller stoppe pga. Bidet ikke var stærkt nok. Og uanset hvad for et bus jeg rider med, så får hun under bider

  • #9   9. apr 2017 Marie E: kan ikke ride bidløs på hende, for så kan jeg ikke styre hende. Og det andet vil jeg se på

  • #10   9. apr 2017 Så vil jeg få mig en underviser, så du kan træne dig af med problemet.
    En underviser kan se om du læner dig for meget indover hesten, ligger et for hårdt tryk på tøjlen eller ikke giver de rigtige signaler.


  • #11   9. apr 2017 Marie E. Den eneste grund til jeg sidder Så'n r jo fordi jeg rider hende til som monté hest. Hun bliver jo trænet lidt hårdt pga. Hun skal være klare snart. Så hun pruster en smule

  • #12   9. apr 2017 Josefine: hvor meget erfaring har du med Monte ridning?
    Din opstilling, udstyr og dine kommentarer viser uvidenhed.
    Jeg ved godt at det lyder som en hård kommentar, men det er det som du udstråler og desuden kan vi jo ikke alle være mega dygtige ryttere eller kloge hoveder - jeg er hverken det ene eller det andet.


  • #13   9. apr 2017 Hvis du ikke kan styre hende på et blidere bid, ville jeg starte der. Blidt bid, løse tøjler og roligt tempo. På billedet ligner det ikke ud fra vinklen at du har løse tøjler, og hvis hesten kun reagerer på et skarpt bid lyder det som om du også bruger tøjlen meget til styring. Ville klart få en underviser på, for det lyder som om du er helt klar over målet, og så er det fantastisk med en underviser til at skubbe en i rigtig retning smiley

  • #14   9. apr 2017 Er hun under tilridning, for vil give Nicoline ret i at det også kan være mangel på styrke at hun putter sig.

    Du siger du ikke kan styre og stoppe hende med blidere bid/bidløst, måske du skal gå et skridt baglæns i træningen og lære hende start, stop og drej fra jorden i grime for kan hun det der så kan hun det også under rytter.
    Pas på du ikke presser hende for hårdt fordi du skal nå et stævne, det kan ende med at tage lysten fra hende. smiley
    Mht. mulen, en hest der pruster får ikke trekantet mule, det får den af smerte, og med treringsbid bliver den påført smerte og er jo dermed også tvunget til at lytte.
    Jeg er sikker på at du med den rette træning vil kunne ride med mindre, hvis hun lærer at det ikke gør ondt, men det kræver at du er villig til at ligge tiden og arbejdet i det.

    Jeg vil igen pointere at jeg ikke forsøger at rakke ned, men giver Nicoline ret i at det lugter af uvidenhed.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   10. apr 2017 Du bliver simpelthen nødt til at få dig en kompetent underviser, som kan vejlede og og rådgive dig til at skabe de bedst mulige forudsætninger for din hest under ridning.

    Du har haft oprettet en del emner omkring problematikker om samarbejdet mellem dig og din hest, og så længe at du selv "prøver dig frem", så ender det med at du til sidst har en hest som slet ikke kan rides mere.

    Det er desværre tydeligt ud fra billedet at se en hest og rytter som arbejder totalt mod hinanden, hesten har på ingen måde mulighed for at komme frem med næseryggen når du rider med en så stram tøjle. smiley

    Jeg ved at du vil hesten det bedste, men du bliver nødt til at finde en kompetent person som du kan rådgive dig mod de mål du har dig.


  • #16   10. apr 2017 åha ja .. altid de samme svar på det ene spørgsmål.

    1. tjek tænderne på din hest og det skal selv være af en dyrlæge til heste som har taget speciale i tænder.

    2. korrekt tilpasset udstyr er alfa og omega hvis man forlanger at kunne ride på den

    3. korrekt opstilling går forud for al kommunikation mellem hest og rytter.

    4. hesten mangler muskler i overlinjen for at kunne bære sig selv korrekt. ergo skal der trænes mere på at hesten bærer vægten i bagparten.

    og sidst men ikke mindst dine tøjler er for korte til remonte ridning så der ville jeg starte. længere tøjle, bedre opstilling og træne din balance.


  • #17   10. apr 2017 Jeg ville også skifte til et blødere bid.. derudover ville jeg give lidt mere tøjle, løfte hænderne en lille smule og så drive hesten lidt mere frem smiley

  • #18   10. apr 2017 Anna F

    jeg er nødt til at spørger for du triggede min nørdehjerne.

    hvad mener du man opnår ved at løfte hænderne?
    hvad skal det gavne? her tænker jeg bestemte muskelgrupper?
    gælder det alle typer heste og træningsniveauer man kan gøre det på?



  • #19   10. apr 2017 Jeg mener såmænd ikke at man opnår noget ved at løfte hænderne udover det normale, hvis man kan sige det sådan.. Jeg synes bare hun har hænderne langt nede og ved at løfte dem lidt kan hun måske bedre sætte sig ordentligt i sadlen og hjælpe hesten med at lægge vægt bagud i stedet for at lægge sig på forparten og smække hovedet ind mod bringen smiley

  • #20   10. apr 2017 Som de andre siger så må du starte på nyt med ridningen af din hest. Brug den næste uge på at indlære stopsignalet på nyt og brug et blødere bid, start med at have helt løse tøjler, bed hesten om at stoppe ved at trække blidt i tøjlerne (dugger det ikke må du trække lidt hårdere) og giv efter med det samme hun stopper og husk at rose meget. Når hun stopper op i skridt for et blidt træk (gerne stemmen eller anholdning med sædet) så forsøg med mere tempo på. Når du skal styre hende så brug primært sæde og vægt i bøjlerne og leder med tøjlerne uden at trække i de smiley det tager tid at omskole.. Måske du burde udsætte stævnet!?!

    Mvh TT


  • #21   10. apr 2017 Alle sammen. Hun r tilredet. Hun r 100p tilredet i skridt og trav, galoppen skal dog arbejds på. Igen den eneste grund til min opstilling r Så'n r pga. Hun r i gang med at blive tilredet til monté(trav).

  • #22   11. apr 2017 Josefine - Nu er det på HØJ TID at du lytter til os.
    Det kan godt være din hest er tilredet, men tydeligvis ikke særlig godt når hesten går som den gør. Der er mange heste der er redet forkert, så må man som rytter og heste ejer påtage sig det ansvar og arbejde der ligger i at få den redet korrekt op fra bunden af. Det er mere arbejde i at omskole på nogle punkter end at lære hesten nye ting. Men det er rytterens straf for hans eller andres fejl.
    Vi er rigtig mange her inde der har styr på heste træning og hvad der skader og gavner. Og når du spørger om hjælp, får du svar der som oftest er til at bruge.Det kan godt være du ikke kan lide svaret, men det er dit problem. Vi er her for at hjælpe hinanden og give gode brugbare råd til fordel for vores heste. Er du ligeglad med din hest så luk øjnene og ørene for det der bliver skrevet/sagt. Men det tror jeg ikke du er, så tag imod hjælpen og arbejd med vores råd selv om det er svært og tager tid..
    Husk denne sætning:
    "Hvis min hest gør en fejl, tager jeg pisken og slår mig selv med den hvor jeg råber" Dårlig træner, dårlig træner"! smiley

    Mvh TT


  • #23   11. apr 2017 Josefine, jeg kan sætte mig ind i at gode og konstruktive råd kan være svære at følge, hvis man ikke ved hvordan, derfor tror jeg det vigtigste råd man kan give dig lige nu er, find en god underviser der kan hjælpe dig. For din hests skyld!
    Du er nødt til at gøre noget i stedet for at komme med undskyldninger for hvorfor det ene eller hvorfor det andet.
    Der er massere undervisere der annoncerer her inde, vælg en der har uddannelse bag sig.


  • #24   11. apr 2017 Udfra det billede, der er lagt ind i toppen, så passer sadlen da vist heller ikke specielt godt.. Det ser jo nærmest ud som om, du sidder helt ude på halsen? Og når vægten er for langt fremme, ja så vil de løbe, for at genfinde balancen, ganske som vi selv gør, hvis vi snubler lidt... Så ja, udstyr der passer, og øjne udefra (underviser) er nok et godt sted at starte. smiley

  • #25   11. apr 2017 Mere tøjle! Ud fra dit billede, så har du BESTEMT IKKE; hvad jeg ville definere som løse tøjler!

  • #26   11. apr 2017 Her er ca den længde tøjler du burde starte ud med og træne din hest. Jeg rider oftest med denne længde hvor jeg styrer med sædet og ben. Kun når han skal stoppes/ned i tempo så kommer der et let træk i tøjlerne og med det samme han stopper/går ned så gives der efter og tøjlerne er igen lange.
    Billedet under det igen viser når jeg rider med let kontakt.
    Du kan begynde at ride med mere kontakt igen når din hest har holdt op med at putte sig og reagerer på blide signaler. smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #27   11. apr 2017 Med let kontakt smiley og jeg får også lænet mig for langt frem og skulle her havet skuldrene tilbage/brystet frem smiley ingen er perfekte, men så længe man tager imod råd og forsøger så er det ingen skam smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #28   14. apr 2017 For halvanden måned siden var der diskussionen om din hest skulle klippes fordi hun svedte meget, da du ikke næsten ikke red hende og hun var i dårlig form. Der skrev du, at hun bliver "travet på 4-5 gange om måneden (hun er i gang med tilridningen)"
    Jeg er nysgerrig: hvordan går det med det? Lyder til, at du har alt for travlt, og din pony altså ikke er klar på det du vil så hurtigt endnu smiley


  • #29   14. apr 2017 Hun r færdig tilredet, men r i gang med at finpudse hende. Det går fint med hende. Hun går fint og det hele, men self r der noget med hendes holdningen

  • #30   14. apr 2017 Jamen, for bare halvanden måned siden skrev du, at du næsten ikke red hende og at hun var i dårlig form. Nu skriver du, at hun bliver trænet lidt hårdt fordi hun snart skal være klar.

    Og så opstår der en stor misforståelse når du mener at "Hun vil ikke dreje eller stoppe pga. Bidet ikke var stærkt nok" - hvis det var tilfældet skal du jo ud at have stærkere og stærkere og stærkere bid, fordi hun med tiden bliver døv over for det bid du bruger nu. Det er ikke biddets skarphed, der bør udgøre dit stopsignal. Det handler om dine signaler og jeres kommunikation - og den fungerer ikke som det ser ud nu.

    Så jeg håber du ser hvorfor jeg får det indtryk, at du pludselig har fået alt alt for travlt. Forståeligt, du er 14 år, sådan var jeg da sikkert også, men stop lige op og tænk på, at du står med en hest du stort set ikke har redet og sandsynligvis stadig er ved at få i ordentlig form - og nu må du så tage dig den ekstra tid det kræver at komme i mål smiley


  • #31   16. apr 2017 1. Tag det treringsbid af med det samme og brug et normalt trensebid. En hest skal rides i holdning og ikke tvinges.
    2. Start med at øv stop signal.
    3. Rid med lange tøjler og brug dit sæde.
    4. Det er meget vigtigt du bruger dit sæde rigtigt, da det er en faktor til at ride din hest i holdning.
    Desuden er det er ret hårdt for en 3-4 års at ride med 3 ringsbid og især i dressur. Og få en rigtig kompetent underviser ud og hjælp dig.


Kommentér på:
Hvad gør man hvis.....

Annonce