{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
418 visninger | Oprettet:

Hvilket foder skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i syv sind. Og ved godt der er så mange emner mht. fodring, men føler ikke jeg finder et svar

Det er sådan, at siden januar har min hest fået Noble Food Daily (fordi det fodres med på opstaldningsstedet) + 1 dl sojaskrå, førhen fik hun Krafft Grund (også fordi det blev fodret med på opstaldningsstedet). Jeg synes ikke rigtig hun trives på Noble Food - hende pels er blevet meget mat, er lidt ulden i det (tænker det nok er fordi hun har været klippet), hendes hud er enorm tør (steder hvor dækkenet ikke sider og "generer"), hun sætter ikke ordentlig muskler (overlinjen er blevet noget markeret) og virker måske bare generelt ikke helt oplagt.. hun for bl.a. wrap ad libitum i boks og fold - det er ikke fordi hun er tynd, men muskulaturen er bare ikke hvad den har været...

På Krafft var hun rigtig fin; blank i pelsen, lidt mere liv i hende og muskulaturen var fantastisk - på trods af hun stod stille i 3 mdr. Her fik hun ml. 8-12 kg wrap om dagen. Det virkede til at fungere.

Træningsmæssigt er hun selvfølgelig sat igang igen i januar (efter at have stået 3 mdr), og gør så meget ud af at ride korrekt, så hun får bygget muskulaturen op - men der sker ingenting...

Jeg vil gerne prøve noget nyt foder til hende, der kan gøre hende fin at se på igen, og som kan hjælpe lidt til med at få muskulaturen på rette kurs igen, samt hun måske liver lidt mere op! Hun er dog en tændt hest, og derfor er det super vigtigt at der ikke er specielt meget stivelse/sukker i. Men jeg er i syv sind...

Hvad tænker I?
Ønsker ikke foderet skal være ALT for dyrt, gerne kunne fodre for et lavt beløb om mdr, men selvfølgelig skal det også leve op til kravene.. vil helst ikke tilbage på Krafft, da det er for dyrt i længden i den mængde hun fik før

Kommentarer på:  Hvilket foder skal jeg vælge?
  • #1   19. apr Jeg er ikke foder expert, men jeg fik anbefalet flere steder fra, at skifte over til Omega 3 Kraftur, da det har vitaminerne, mineralerne og en masse gode urter og olier.
    Det er samtidig lavt på både stivelse og sukker.
    Jeg har hørt om folk der bruger det både til Irish Cobs, men også forskellige varmblods, og har kun hørt positivt

Indtil videre har jeg også kun godt, at sige om det, men min Frieser har kun fået det i ca. 24 dage nu

• #2   19. apr har hørt mange er gået over til amequ - fodrede også med deres mash og lucerne på et tidspunkt, det var jeg egentligt også ganske tilfreds med... vil lige kigge nærmere på det, tak

• #3   19. apr Nu skriver du ikk noget om hvor meget krafft grund hesten fik om dagen, men det ser ud til, sådan umiddelbart at deres Leisure pellets er ret meget det samme, men at der skal noget mindre til om dagen for at hesten er dækket ind:

http://krafft.nu/dk/produkt/krafft-leisure-pellets/

Måske det var en mulighed?

• #4   19. apr Den fik 3-4 kg fordelt over 4 gange, da den var i træning + en god håndfuld lucerne ved. synes det er meget på en dag...
    Kan ikke lige finde prisen på leisure pellets, men synes det var dyrt at købe krafft grund, så tænker det måske ligger lidt i samme prisklasse?

• #5   19. apr Den blev fodret med Horselux Easy da den var ung/i tilridning, nogen der har erfaringer med det?

• #6   19. apr Jeg brugte en overgang Aveve Sport mix zero..
    Det trivedes min rigtig godt på og han så flot ud i pelsen osv..

Har også en veninde der udelukkende fodre med Aveve og hun er bestemt også glad for det...

• #7   19. apr Tjek NAG's foderserie Horsepro.
    Jeg har selv benyttet mig af en kombination af eliten og fiber. (Kan dsv. Skaffe det her i norge ) Men de har også andre gode foderblandinger.

Kvalitetsfoder til billige penge

• #8   19. apr Jeg er også rigtig glad for amequ.. Min får struktur 100 og de har også noget godt tilskudsfoder, jeg giver min deres tang..

• #9   19. apr Der er tang i Omega 3 Kraftur blandingen

• #10   19. apr Jeg bruger Horselux produkter.

Da mine heste var yngre fik de Horselux easy. Men nu hvor de går noget mere hård dressurtræning får de Horselux Plus.

Mine heste elsker muslien, og de trives på. Ser knaldgodt ud, sætter fint muskler og har stærke hove, samt er (7-9-13) aldrig syge. Selv fældning/pels er flot og blank, samt de fælder "pænt", selvom de ikke er blevet klippet i år.

Min easykeeper af en ollebolle trives med kun at få Horselux plus - den slanke dv'er får MaxiRice/omegarice ved siden for at holde huld.

Jeg har nemt ved at købe Horselux, og jeg synes det fodres i mængder, som gør at jeg kan nøjes med to daglige krybbefodringer. Og så synes jeg det prismæssigt er ganske fornuftigt.

Skulle jeg skifte, så ville jeg nok prøve noget ala kraftur - men har også hørt meget godt om Kraft produkterne, de er så bare dyre og udfodres i store mængder.

Mvh Charlotte

• mette b
    VIP
    mette b Online Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 76 Svar: 1.074
    #11   19. apr Da jeg havde varmblod, fodrede jeg med equifirst. Først omega 3 basic, men det blev hesten lidt for rund af, så vi gik over til robust, og det fungerede perfekt.

• #12   19. apr Synes nemlig også Krafft bliver udfodret i store mængder - i hvert fald til min hoppe, for at hun stadig så pæn ud... har skrevet lidt med en horselux forhandler der vil få lavet en foderplan, har vaklet imellem det og amequ, så det undersøger jeg.
    Tusind tak for alle jeres svar

• #13   19. apr Tales: Har faktisk overvejet at han skal have kraftur i stedet..

• #14   19. apr Jeg fodrer med Amequ kraftur, samt linocrunch (og maxirice), min er dog til den tynde side (ældre hoppe og højt stofskifte). Min har en rigtig flot blank blød pels. Det lyder lidt som om din hest får for mange vitaminer, hvilket kan have en indvirkning på pelsen (tør hud og mat pels). Jeg siger ikke at hesten ikke er fodret korrekt, men det kan være at den får for meget af et bestemt vitamin eller måske ikke får nok.
    Hvor meget får den af foder nu? Kan du evt linke til det foder den får nu, så skal jeg nok se på hvordan værdierne ved de forskellige vitaminer ligger, hvis du er interesseret

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 19 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 1.014
    #15   19. apr Mat pels, ingen energi, taber sig.
    Du beskriver hende næsten somom noget æder næringsindholdet fra hende, efter hun er skiftet opstaldning.
    Det er ikke fordi der er nye stammer af orm, som hun ikke er resistent overfor?

Har du udelukket orm?

• #16   19. apr Doktor WHO: hun skriver at hesten ikke har tabt sig, men sætter muskler anderledes end hidtil. Så jeg tvivler på det er orm ellers havde det også været min første indskydelse.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 19 Følgere: 8 Emner: 2 Svar: 1.014
    #17   19. apr Hej Nicoline.
    Jeg læste det somom at det tabte sig - knogler under muskler står tydeligere frem og hesten mister sin lækre runde silhuet af muskler

• #18   20. apr Vi fodrer med Aveve og er meget tilfredse med det. De har mange varianter til fin pris

• #19   20. apr der er taget ormeprøver, og det er derfor (heldigvis måske?) udelukket, da den var "fri". Tænkte nemlig selv lidt på bændelorm, da jeg oplevede en hest på mit gamle arbejde med det

• #20   20. apr kan desværre ikke komme ind på deres hjemmeside med produkterne nu, den er vidst i "ombygning".. har faktisk slet ikke overvejet om den får for lidt/meget i vitaminer - føler mig pludselig som en dårlig hesteejer
    alle de andre heste ser så super fine ud på det foder, men min er selvfølgelig også den der er i mest træning, hvilket bare ikke kan ses fordi den er så.mærkelig at se på... hun plejer at have SUPER nem ved at sætte muskler pænt og de rigtige steder, så ærger mig over det

Kommentér på:
Hvilket foder skal jeg vælge?