{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.431 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

privat vs. rideskole {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer kraftigt at finde en hest at ride på når min graviditet er overstået, og baby er blevet et par måneder.

Jeg sidder derfor og overvejer fordele/ulemper ved at finde en hest privat og ride vs. en rideskolehest.

Men jeg kan ikke helt finde ud af om hvad der ville være bedst, og egentligt er der både fordele og ulemper ved begge ting.

Jeg kunne godt tænke mig at hører hvilke fordele/ulemper i ser ved henholdsvis det at finde en privat hest at ride, mod det et ride en rideskolehest (og derved modtage undervisning). Hvad havde i valgt, og hvorfor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  privat vs. rideskole
  • #1   25. apr 2017 Personligt vil jeg altid vælge privat over rideskole. For jeg synes, at i de fleste tilfælde der er privat bare bedre. Udstyret er behandlet bedre, hestene er nogen gange behandlet bedre og redet stabilt af samme rytter osv.

    Der er selvfølgelig lige det med undervisning.

    Følger dog lige med i emnet, står nemlig selv og søger smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   25. apr 2017 Anine: De tanker giver rigtig god mening.

    dog ved jeg, at hvis det skulle blive rideskole, så kender jeg klubben, og ved at de vægter dyrevelfærd rigtig højt. dvs. hestene lever under gode forhold, udstyret er ordentligt osv.

    Men syntes virkelig at det er et dilemma, for undervisningen på rideskole trækker virkelig meget, og vil give super meget mening især, når det er så længe siden sidst - men samtidig så er man nok også mere "fri" hvis man kan finde en hest at ride privat - ment på den måde, at man måske selv kan bestemme hvornår på dagen man vil ride osv smiley


  • #3   25. apr 2017 AMT, der er nemlig også steder, der går rigtig meget op i diverse positive ting. Og det er rigtigt skønt, hvis man kan finde sådant et sted!

    Så kan jeg godt forstå, dit dilemma er lidt større.

    Undervisning er utrolig skønt, men jeg tror nu stadig, jeg ville vælge privat. I hvert fald efter nogen opfriskning på rideskole. Der er, som du selv siger, en anden frihed. Hvad man rider, hvornår man rider, hvor længe man rider.
    Det synes jeg, er rart smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   25. apr 2017 Anine: du har helt ret.
    fordelen ved Rideskole er så også, at man nærmest er sikret en hest. det er du ikke privat smiley

    arg.. håber der kommer lidt flere bud, selvom at det ikke undre mig hvis størstedelen sider privat frem for rideskole.


  • #6   25. apr 2017 Jeg har selv undervist på elevskole og har haft flere voksenhold, hvor mange kommer efter en længere pause fra ridning og bruger det til at komme igang igen, hvor efter flere så stoppede pga egen hest eller privat smiley
    Hvis det er muligt at komme på et sådan "tante"hold vil jeg no anbefale det, ihvertfald til at du er igang igen. For så får du noget undervisning og lærer rideklubben at kende, og derigennem kan du måske finde en privat hest efter noget tid smiley
    Men er der ikke et hold kun for voksne, så ville jeg nok ikke, da det så tit ender med at blive brugt mere tid på børnene og forskellige lege osv smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   25. apr 2017 Valhall: Økonomisk tror jeg faktisk ikke at der vil være den store forskel.
    Medbestemmelse, er helt sikkert værd at tage med i overvejelserne - især hvis det skulle gå hen og udvikle sig til at blive oftere end bare den ene gang i ugen, som indtil videre er planen/tanken.

    Dog ser jeg det netop som en ulempe, at jeg kan stå med en halt privat hest, også ikke kunne ride - ærligt så interessere arbejde fra jorden mig ikke synderligt mere, og da jeg er nødt til at bruge min tid "fornuftigt" skal jeg have så meget ud af det som muligt. smiley Hvis jeg rider på rideskole, så er jeg næsten garanteret at kunne ride en anden hest, og derved ikke miste noget smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   25. apr 2017 Frederikke: det var faktisk en god ide. Havde ikke overvejet at starte ud på rideskole, og få genopfrisket det hele, for så at finde en privat hest at ride - tak for den ide smiley

    jeg ved ikke om der er et voksen hold i den klub jeg vil ride i (hvis jeg starter der), Men tænker at jeg nok vil have noget ene undervisning, da det giver mest smiley
    - Selvom at det egentligt ville være super hyggeligt med sådan en tante hold smiley


  • #9   25. apr 2017 Årh, hvis det er muligt med ene undervisning på rideskolen er det da fantastisk! Så får du også hurtigt rettet op på de fejl man typisk laver efter længere pause.
    Men mange rideskoler har jo også en dygtigere hest som de mere rutinerede kan få meget glæde af, dem havde vi ihvertfald et par stykker af smiley
    Et tantehold er super hyggeligt, selvom det godt kan blive lidt en kaffeklub smiley


  • #11   25. apr 2017 Hvis det var mig, ville jeg nok starte på rideskolen - især når du synes at den er god. Du skal lige i gang igen, og på rideskolen sker der meget mere socialt, end der (nødvendigvis) gør et privat sted.
    Måske opdager du, at motionen og samværet med de andre er ligeså vigtigt som selve det at ride?
    I min klub har vi mange voksenhold om aftenen, jeg skal fx til ridning lige om lidt smiley - og på mange af holdene skiftes vi til at have kage med.
    På mit hold får vi kage eller brød hver gang, vi får smørrebrød ved festlige lejligheder, gløgg og æbleskiver til jul, en lille en til halsen ved enhver given lejlighed (og tro mig, der skal ikke meget undskyldning til), og vi har det enormt hyggeligt i vores "anden halvleg". Faktisk så hyggeligt, at hvis man har overarbejde, syge børn eller lignende, og derfor ikke kan nå at konme til ridetimen - ja, så kommer man da til kaffen bagefter smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   25. apr 2017 Valhall: jeg er slet ikke inde i priserne mere.
    Jeg har aldrig betalt for at ride andres heste, uanset hvor ofte det var - men jeg havde også et rigtigt godt heste-netværk - engang smiley

    Det lyder super egoistisk, men at nusse om en hest og gå ture med det fordi den er skadet, gider jeg ikke bruge min tid på - jo hvis det er min egen hest, så gør jeg det gerne. Men med 2 børn, hus der skal passes, osv osv. Så er den 1-2 timer i ugen meget kostbar, og derfor ikke noget jeg vil bruge på en skadet hest. (jeg ved godt at det er en super upopulær holdning at have, men man kan lige så godt være ærlig) smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   25. apr 2017 Mimre: kage og ridning, det er sød musik i mine øre smiley

    Jeg tror det er 6 år siden at jeg har været på en rideskole sidst, og 4 år siden at jeg har reddet dressur, så det er virkelig noget jeg mangler - især det at sidde på en hest og ride. smiley


  • #14   25. apr 2017 Jeg ville nok vælge rideskole og få part dér, hvis du kan finde en fornuftig en.
    Jeg rider på en Frederiksborger på den rideskole jeg er på, og han er passet godt på, og selvom han ikke er helt ny længere, så holder han til det hele. Jeg får ene undervisning på ham, og eneste grund til at jeg ikke rider Hope til undervisning er pga jeg ingen trailer har til at få hende derud desværre. Jeg giver 500 kr om måneden for 1 gang i ugen.
    Har lært SÅ meget, og så vil du samtidig ha en underviser at støtte dig til når de trælse tider kommer - og tro mig, de kommer.. der er gange hvor alt vil gå a lort til smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   25. apr 2017 Hope: åh ja, de tider kan jeg godt huske.. smiley Alt går bare såååå godt, og alt kører på skinner, også pludselig fungere intet smiley

  • #16   25. apr 2017 Jeg har altid redet rideskole, da der desværre bare ikke var andre muligheder

    Her i 2016 fandt jeg så en part i en privat stald og jeg kan tydeligt mærke forskellen fra rideskole til privat

    Der er slet ikke det samme drama/fnidder som der desværre var en del af på rideskolen, der er løsere rammer (måske mest fordi jeg har fundet en fantastisk hesteejer der ikke sætter grænser for hvad der skal gøres) og det virker generelt bare mere frit at kunne komme og gå som det passer en

    'Ulempen' ved at stå i privat stald har så været staldvagter - altså udmugning af bokse, men det ville jeg helt klart foretrække med alle de +'er der er ved at stå hvor jeg gør smiley

    En anden ulempe er jo så ingen undervisning - dog er der altid folk at spørge til hjælps og mulighed for at købe en undervisningstime smiley


  • #18   25. apr 2017 Hvis det var mig der stod i din situation, ville jeg starte med rideskolen, specielt fordi du lyder positiv omkring den. For det første slipper du for forpligtelser, så hvis du en dag af den ene eller årsag ikke kan komme, så er der ikke nogen der bliver sure.
    Desuden får du jo så undervisning, for vidstnok kan du sagtens få det privat, men så skal du også betale det oveni det du højst sandsynligt skal betale for at have parten. Og som du selv siger, så risikerer du ikke at stå med en skadet hest som ikke må rides i en længere periode.
    Selvom det selvfølgelig godt kan være tøsefnidder på en rideskole, kan det sagtens også komme på et privat sted, og jeg har desværre selv oplevet som part at der er kommet uenigheder mellem ejeren og mig selv - mens du på en rideskole har helt klare retningslinier for hvordan tingene gøres. Men du har selvfølgelig ikke den samme frihed til at sige 'nå men i dag har jeg lyst til at ride en tur'.

    Så jeg tror det er mest en afvægtning af hvad der er behovet her og nu - for du kan altid prøve at finde en part når du har din grundridning på plads igen, og så har du også et sted at ride mens du leder efter parten smiley


  • #19   25. apr 2017 Må jeg spørge, hvilken rideskole der er tale om? Jeg kommer oprindeligt fra Sønderjylland, så jeg er interesseret i at høre, om det er specifikt den, jeg tænker på, før jeg vil svare på, hvad jeg ville vælge. smiley

  • #20   25. apr 2017 Når du siger, at det er en god rideskole, hvor dyrevelfærd vægtes højt, så ville jeg klart vælge rideskolen.. Du er, som du selv siger, sikret en hest hver gang. Samtidig får du undervisning, og det kan jo være rimelig smart i forhold til din lange pause! smiley

    Samtidig tænker jeg, at der nok er en fordel i, at du ikke vælger privat - for en privat kan måske have nogle "underlige" regler, på rideskolen er der sat x antal regler op, og de gælder for alle - punktum! smiley Dem kan du sætte dig ind i inden, og de opstår ikke undervejs.

    Udover det, hvis du kan komme på et voksenhold, så har du måske nogle ligesindede, du kan tale med om det, at begynde til ridning efter flere års pause.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   25. apr 2017 mange tak for alle jeres svar!
    det har virkelig givet noget at tænke over smiley


  • #22   25. apr 2017 Det kommer jo helt an på rideskolens niveau og ens eget niveau smiley Jeg har planer om at starte undervisning på rideskolen for at blive dygtigere til at springe, således at jeg bedre kan hjælpe Tindur som også er ny. Men jeg ville vælge en privat hvis jeg ikke havde et behov for at få undervisning hver uge eller havde flere penge at gøre godt med så jeg kunne låne en rutineret privat hest til at dygtiggøre mig på smiley
    Så for at man selv skal kunne dygtiggøre eller hjælpe en hest, må man dygtiggøre sig selv først, og her kommer de rutinerede heste ind der jo naturligvis findes på rideskolen smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   26. apr 2017 jeg tror valget er faldet på at jeg starter på rideskole.
    Der er alligevel flere fordele i det, end en privathest. især når det ikke handler om at skulle op og ride GP-dressur, så er udvalget af hest nær underordnet. smiley

    Så håber jeg bare at jeg kan komme igang hurtigst muligt, men er tvunget til ihvertfald at vente et par måneder smiley


  • #25   26. apr 2017 Held og lykke med ny baby! smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #26   26. apr 2017 Bidløse: Tak smiley hvis der nogensinde sker noget, det er mega træls ventetid, smiley

  • #27   26. apr 2017 Hvor langt henne er du? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   26. apr 2017 bidløse: 14 dage til termin smiley

  • #29   26. apr 2017 Jeg rider selv på privat heste (har part på to forskellige) og begge står opstaldet steder hvor der er mulighed for at få undervisning, hvilket jeg har valgt at få på den ene (den jeg har redet i længst tid). Det jeg godt kan lide ved at ride på privat heste er at det kun er mig der rider dem, og så synes jeg også man knytter et bedre bånd til dem smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   26. apr 2017 Louise: Men du rider dem så også flere gange ugentligt ikke? smiley

    For mig er det ikke så vigtigt at få knyttet et bånd til hesten, jeg skal faktisk bare have dækket mit behov for at få redet. smiley


  • #31   26. apr 2017 Jeg har lige droppet en part, som jeg havde 3 dage i ugen til fordel for at få undervisning på min undervisers hest 1 gang om ugen.

    Det er noget af et skift, men jeg er glad for det fordi:
    - Der er ingen binding, ingen forventninger der skal mødes (hverken for min eller ejers side)
    - Jeg kan vedligeholde min ridning og få undervisning hver gang jeg rider
    - Jeg kan passe mit studie, arbejde, veninder uden at skulle have dårlig samvittighed
    - Der er ingen problemer ift. pasning, dyrlæge, staldarbejde osv.

    Fordelen ved part er primært at man har den samme hest, mere frihed og kan skabe en relation til den. Det nederen er så, når den bliver halt, ejerens krav og uenighed omkring pasning/træning.

    Jeg havde klart valgt rideskolen, hvis jeg var dig smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   26. apr 2017 Signe: de fordele du sætter op i forhold til rideskole, er faktisk også dem som gør at jeg nok ender med at starte på rideskole.

    jeg er mere eller mindre ligeglad med niveauet på hesten, "båndet" mellem hest og rytter, og alt det der pussenusse som rigtig mange andre sætter stor pris på.

    Men nu hvor jeg ikke har redet et par år, tænker jeg alligevel at undervisning er vigtigere end så meget andet. Så hvis interessen og tiden er der, så kan jeg altid finde noget andet senere smiley


  • #33   26. apr 2017 Ja, lige præcis.
    For mig bliver det en længere periode indtil jeg får mulighed for at få min egen hest. smiley
    Derudover bliver man bare så glad af at få undervisning.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   26. apr 2017 Signe: netop, jeg elsker undervisning!

    JEg elsker også at ride en kanon godt uddannet hest, som bare kan det hele, men hvad nytter det når jeg alligevel skal starte fra 0 smiley


  • #36   27. apr 2017 AMT: jo jeg rider næsten dagligt smiley

    Men hvis man ikke har behov for at skabe det bånd så er rideskole da også et godt alternativ smiley


  • #37   27. apr 2017 Jeg ville også som Lisette gå på lånemarkedet. Men nu er båndet til hesten, også det vigtigste for mig i min ridning. Uden båndet, er det bare som at køre på cykel, jeg får ikke det psykiske sammenhold med. Så vil ridning bare være så tomt.

    Det er det bånd, som driver værket, det er det bånd som gør, Basse til noget helt specielt.

    Men når dit behov er, at ride en hest, en til to gange om ugen, og ellers helst ikke andre forpligtelser, og følelser er helt udeladt i den ligning, så vil jeg også mene at rideskolen er et godt valg.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   27. apr 2017 Dorthe: havde det været for 5 år siden, så havde jeg haft nogle helt andre kriterier til hvad jeg ville. Så havde jeg både forlangt en vis niveau, type hest og mange flere muligheder. og vigtigst af alt, muligheden for at kunne skabe et bånd med hesten, for at få det mest optimale ud af det. Og der havde enten en lånehest, en hest på fuldtid eller min egen været det eneste rigtige. Dengang var ambitionerne og tiden også lidt en anden smiley - så jeg forstår godt din tanke, og dit behov.

    og det skulle ikke undre mig, at når børnene en dag nærmest ikke er hjemme mere, så er en hest noget af det første der bliver anskaffet. smiley


  • #39   27. apr 2017 Ja amt: også er vi nogle som bare ikke kan undvære hesten. og som har både dem og ungerne.

    Ok. da ungerne var helt små, gik hestene mest til pynt. (hvilket også passede de 2 vi havde på det tidspunkt, de var pensioneret) Men nu er ungerne 12 og 8, og er da total ligeglade med om deres mor er ude at ride eller ej. Så længe de kan råbe ud af vinduet til mig. (ridebanen ligger lige op af huset)

    så din tid kommer også igen, der går bare lige et par år endnu. smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #40   27. apr 2017 Sådan set er det vel helt ligegyldigt hvad andre vil vælge, DU skal vælge det som passer dig bedst.

    Min personlige holdning hen af årene er bare blevet, at jeg ikke vil ride en hest fast hvis den har flere ryttere, maks 2, og det vil for mig udelukke at få part på en rideskolehest eller en privathest hvis der er andre udover ejeren som rider hesten.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #41   27. apr 2017 Helle: det har du helt ret i. Men det kan være en stor hjælp at hører hvad andre ville gøre, og hvilke fordele/ulemper andre ser ved det ene eller det andet.
    - og her har ejg fået en kæmpe hjælp, fordi at jeg faktisk er kommet frem til hvad der for mig vil være smartest, og bedst.



Kommentér på:
privat vs. rideskole

Annonce