{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
449 visninger | Oprettet:

Erfaringer med denne haybar? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger vil jeg gerne høre jeres erfaringer med denne haybar.

Er den alle pengene værd?

Tager jeres hest bare grovfoderet op af haybaren?

Spiser jeres stadig med hovedet nede når den er helt fyldt?

Kan de sidde fast i den? Hvis ja, kan den vel ikke skade dem?

Kom gerne med alle jeres fordele og ulemper. Vil nemlig gerne høre om det er en jeg skal investere i.

Kommentarer på:  Erfaringer med denne haybar?
  • #1   13. maj Begge mine ponyer har haft sådan en, men den var ikke til så meget gavn da de for det meste bare smed høet ud af den og ned på jorden.
    Men den er sikker og de kan ikke sidde fast i den eller blive skadet
    Jeg synes ikke at den er pengene værd, da ihvertfald mine heste alligevel ikke rigtigt brugte den.

• #2   13. maj Vi har 3 af dem ude i den stald jeg står i, og det er meget forskelligt hvor meget de hver især grisser med høet
    Den hest jeg red var et svin med det - han pillede ALT høet op af haybaren og så åd han det fra jorden, men det var han den eneste som gjorde - de andre grissede lidt med høet men slet ikke i samme mængder

• #3   13. maj Okay så det afhænger jo meget af hesten.
    Tænker jeg vil kigge efter en der er brugt så det er knap så mange penge man skal af med. Den ser ud til at være nem at komme af med igen hvis det ikke duer.
    Er bare ved at være så træt af at min hest vader rundt i boksen og blander høet med træpillerne! Det tager så lang tid at muge ud, og hvis denne kunne hjælpe både på at det ikke tager så lang tid at muge, og at vi ikke spilder så meget hø ville det jo være helt super.

• #4   13. maj Jeg prøvede at proppe hø i en balje til min hyp engang, han smed det på gulvet og når det rørte gulvet så var det uspiseligt ifølge ham. Det var et dyrt eksperiment
    Det er ikke helt det samme men ideen er det samme

• #5   13. maj Min har en overskåret fodertønde til sit wrap. Det har en kæmpe betydning for min at det ikke bare ligger på jorden. Selvf er der stadig et spild, men min slæber det ikke nær så meget rundt når det er i noget. Jeg ville dig ikke give pengene for en haybar når billigere alternativer findes

• #6   13. maj Jeg vil gerne give pengene for en haybar hvis det fungere.
    Hun har haft en blød plasticspand som hun bare væltede og legede med i boksen. Så det fungerede ikke, men tænker en haybar som hænger fast måske ville virke.

• #7   13. maj
    Hvis du vil forhindre svineri, så prop det i et slowfeeder net :o)

• #8   13. maj Jeg vil ikke bruge net, da hesten ikke spiser i en naturlig stilling og det kan skade tænderne, desuden er det lige sådan noget der skaber muskelspændninger, så det er ikke en løsning for os.

• #9   13. maj
    Jeg har brugt slowfeeder i 4 år uden problemer :o)

Det giver ikke tandproblemer - det er dem der er lavet af jern ;o). Min har hendes slowfeeder placeret meget lavt nede ved jorden, så hun spiser ikke med hovedet højt - man bestemmer jo selv.

Hun får låsninger og spændinger som vi andre skifter underbukser, men sjovt nok så er det ikke så tit nakken det går udover :o).

Så jeg er absolut glad for løsningen, da min ellers bruger wrappen som strøelse.

• #10   13. maj Jeg så en video på Facebook hvor man først så hesten spise fra net og derefter uden. Jeg synes det var tydeligt hvad hesten havde det bedst med. Men hvis det fungere for jer er det jo super.

• #11   13. maj
    Jeg kan godt huske videoen - men husk lige at det net hang løst ud i luften og højt ;o)

Der er foreskel på det også et net der hænger stille op ad en væg og lavt. Man kan hænge et net løst ud i luften for at gøre det mere udfordrende for hesten, men hvis det bare er for at begrænse svineri - så kan man sagtens placere det lavt og op ad væggen så det ikke bevæger sig rundt.

Men man kan desværre hurtigt få fordomme, facebook er en dejlig ting - men der bliver spredt en masse uheldige ting ind imellem.

• #12   13. maj Det er selvfølglig rigtigt. Men der er jo også ligeså mange forskellige meninger som der er folk.

• #13   13. maj
    Det er der helt sikkert :o) Jeg vil bare aflive de myter der nu er og komme med min erfaring. Min sviner nemlig også og at proppe det ned i noget duer ikke - damen skubber det op fordi hun åbenbart hellere vil ha' det i bunden.

• #14   13. maj Slowfeeder net er meget usundt for hesten at spise fra.
    Det sender både flere støvpartikler ud i luften og hesten bruger sin nakkemuskulatur forkert.. Både fordi de ofte drejer hovedet for at få fat i maden via net og fordi de er tvunget til at rykke hovedet tilbage for at få det ud.

Jeg vil aldrig anbefale et slowfeeder net.

Heste har bedst af at spise deres mad fra jorden af.

• #15   13. maj JH
    De spiser vel fra en naturlig stilling i haybaren eller hvad mener du?
    Er nemlig helt enig angående et slowfeeder net.

• #16   14. maj JH medmindre jeg vil smide 10 kg grovfoder ud hver dag så er net nødvendigt. Og at give mindre er ikke løsningen. Lige så meget svineri.

• #17   14. maj Michelle: Nej, ikke når den er fyldt op. Den naturlige stilling er hovedet ved jorden, men haybaren er trods alt bedre end slowfeeder net. Jeg har set flere heste med slowfeeder net udvikle en rigtig træls og uhensigtsmæssig underhals. Jeg er virkelig imod brugen af dem. Synes du det er absolut nødvendigt med høkontrol af en art, så er haybaren da det bedste valg trods alt.

Krikken: Jeg ville aldrig vælge den løsning, selvom jeg havde en hest der gjorde det. Det kan på ingen måder anbefales at bruge det, så hellere griseriet i boksen. Der er intet godt ved slowfeeder net, udover at det er nemt for ejeren
    At give mindre er da en løsning, for der er da mindre at samle op.

Min spreder også sit hø i boksen, men jo mindre jeg giver, jo mere samler hun selv op og spiser. Der er dog altid noget der er skidt på og så er det bare sådan det er.

• #18   14. maj Den du linker til er jo noget af det nemmeste man kan lave selv en trekantet træplade skruet fast i væggen så er det ikke når så mange penge, du smider ud, hvis det ikke virker

• #19   14. maj Bio rack laver en lignende blot i noget blødt materiale som er nemt at gøre rent. Vi har brug dem i 1½ år og er super tilfredse. Hesten kan ikke komme tilskade. Sættes de i et hjørne kan der være ca 3/4 flage af en miniback

https://www.facebook.com/BIO-RACK-438157726383472/?fref=ts

• #20   14. maj Er ikke interesseret i at lave en selv, og da slet ikke med en træplade. Det er da lige sådan noget hesten kommer til skade på.

Har overvejet en biorack men er måske lidt mere tilhænger af haybaren. Hvor mange kg tror du ca der kan være i bioracken?

• #21   14. maj Jeg har denne haybar til min hyp. Den fungere fint, men min har det også med at rykke i hvert fald halvdelen af høet op.. Men jo, hesten kan jo for sin vis godt komme op og "sidde i den" og det har vi haft et par stykker i stalden der har været. Men enten så falder haybaren ned, ellers så knækker den, så ingen af hestene er kommet til skade. Men det er to ud af 60+ heste, der har forsøgt, at tage turen op i den

• #22   14. maj Jeg har den og jeg ELSKER den. Min hest ville hvis hun bare få det på gulvet bruge meget det det til strårelse især nu hun har føl.. Men nu hun har den i denne så kan jeg bruge det wrap hun ikke spiser i løber af natten til et par af mine andre ponyer til morgne wrap. og det helt rent og lækkert.
    Hun sviner stort set ikke jah der ligger lidt lige neden for men kan tages lige op da det ligger lige under så der træder min hest ikke.

Og min hest spiser masser af det. fylder med kæmpe top så hun spiser normalt kun sådan 20 cm ned mere kan hun ikke nå. jeg propper lidt halm i bunden sådan at der ikke kommer til og lukke dårlig wrap helt nede i bunden =)

• #23   14. maj i Biorack kan der være ca 8-10 kg alt efter hvor meget du ryster det op

• #24   16. maj mine har den her type (godt nok hjemmelavet), de indeholder nemt 2-3 morten Korch baller, der er minimalt spild, og de har naturlig spisestilling.

• #25   16. maj Ja vi er rigtig tilfredse med småmasket hønet og har ingen problemer med nakken. Spise stillingen er mere naturligt end den haybar du viser til, og så er hesten også nødt til at bide høet over som den bider græsset af jorden. Synes det er alt for meget hysteri omkring de småmasket hønet

Mvh TT

• #26   16. maj Hesten er tvunget til at dreje hovedet hvilket ikke er sundt. Det giver muskelspændinger, så nej jeg synes bestemt ikke der er for meget hysteri omkring hønet.

• #27   16. maj Sjovt nok har min behandler aldrig haft noget at sige mht hans nakke men igen så er jo nogle heste sartere end andre.. håber du finder hvad du har brug for.

Mvh TT

• #28   16. maj Jeg har oplevet min hest få skader på tænderne af hønet. Så det jeg ikke så meget til. Og heybarts giver hurtigt en naturlig holdning mine laver huller ned i wrappen så de spiser længere nede end wrappen ligger

Kommentér på:
Erfaringer med denne haybar?