{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Ny til føl - Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Jeg står måske og skal købe et føl. Det vil være 6-7 mdr gammelt når jeg får det, men! Jeg er ret ny i det med føl.

Det jeg vil vide er:

- Hvad må man træne med et føl. Altså hvad er processen, trin for trin efter føllets aller indtil tilridning.
Altså, hvad skal/bør den lære fra den er 6 måneder til den skal tilrides.

- Hvad har føl brug for, altså med mad.
Hvor mange kg wrap/hø har de brug for om dagen?
Hvilket slags foder er godt for føl/ungheste?

- Hvor tit skal føllet have smed?

- Og hvordan foregår det med forsikring, handelsundersøgelse osv på et føl? Man må vel ikke lave bøjeprøve på en så ung hest, vel?

Hold venligst en pæn tone. Og mange tak for svar, på forhånd :))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny til føl - Hjælp!
  • #1   21. maj 2017 Du spøger om ting, som mange har forskellige holdninger til - men her så min, som jeg har brugt til mine føl.

    Det den skal lærer fra føl til ridehest er helt alm omgang - den skal lærer at mennesker vil den det godt, at mennesket er klar i sin regler, dvs det den ikke må i morgen må den heller ikke i dag, men den kan stole på at mennesket altid er fair, tålmodig og omsorgsfuld i sin omgang med hesten.

    Fra føl til 2,5 år har mine føl lært at gå i snor, stop, stå og dreje samt bakke. Det læres fint ved at trække føllet til/fra fold dagligt - ingen grund til at "øve" som en øvelse, det kan føllet/ungheste ofte ikke magte psykisk og fysisk.
    De har lært at få taget ben, renset hove og have smed - nogle gik det nemt med, andre skulle trænes op af en væg for at kunne holde balance, og trænes i bittesmå hovløft i starten uden at hoven var højt nok til at rense, og så over tid mere og mere.
    Og så er de blevet striglet en gang imellem, for på den måde at lærer dem, at jeg må rører dem overalt - øre, næse, mund, mellem ben ect.
    Og så bare hyggenusset i boks og på fold, når de har haft lyst til det.

    Fra 2,5 års til tilridning som 4 års har jeg begyndt at træne trække ture, løsspringe, gå i trailer, forberedes til tilridning med longering, sadel, hovedtøj og bid, gjord ect.

    Mine føl har haft forskellige behov - en var altid slank, to var altid små tykke. Alle har fået special føl-/ungheste foder, så de kunne få det de havde behov for.

    En har får ad lib wrap/hø, de andre har fået afvejet for ikke at blive for tykke.

    Mine føl/ungheste/heste har altid besøg af smeden hver 6 uge - nogle gange blev der taget noget af, andre gange ventede vi.
    En unghest fik 4 sko på som 2 års efter krav fra dyrlægen, og han fik selvfølgelig nye sko hver 6 uge.

    Den første jeg købte blev handelsundersøgt uden anmærkning - der blev ikke taget Rgt, og ej heller bøjeprøvet. Men ellers tjek af hjerte, lunger, bevægelser, eksteriør og interiør. Han døde desværre som 2,5 års af tarmslyng.
    De andre har jeg købt uden nogen handelsundersøgelse e.l. Begge er købt billigt, og jeg kan selv se om tænder er i orden, om den bevæger sig korrekt ect.

    Forsikring har jeg ikke på mine heste - da de var unge fordi de var så billige, at jeg nemt kunne købe en ny, hvis jeg mistede en. Og nu fordi de er så meget værd, så jeg ikke har råd til atforsikre dem for deres reele værdi som rideheste.

    Vigtigt er at man som ejer er MEGET bevidst om, at føllet/plagen intet ved, og intet kan - en hest er ikke født med viden om at gå pænt i snor, at give hov ect. Det er rigtig rigtig fornuftig at lærer noget om hvordan heste lærer.
    Og så er det rigtig rigtig godt at få hjælp af en erfaren avler - jeg var fx ved at besvime da jeg første gang så i munden på en unghest der var ved at skifte tænder, og der hjalp avleren med at slå koldt vand i blodet og ikke tilkalde dyrlægen søndag smiley

    Mvh Charlotte


  • #2   21. maj 2017 Jeg købte Tindur som 7 mnd. Inde på hans profil står der en masse omkring træningen smiley http://www.hestegalleri.dk/galleri/172786-traver_tindur
    Men tålmodighed, blidhed og konsekvens er vigtigt. Sørg altid for at have tænkt alle de værst tænkelige scenarier og sørg for at sikre dig imod disse. Det er bedre at gå langsomt frem, I har god tid.
    Ift. Foder så skal de have følfoder. Og gerne hø ad libitum (alt de kan spise)
    Jeg har ligeledes Rocky på min profil, han bliver 2 år her nu. Der står dog ikke så meget om ham. De har godt af at lege med andre på samme alder, men det er også vigtigt at der er en "voksen" hest der opdrager på de. Sørg for at give den så lang foldtid som muligt. Når de er så unge har deres led og scener behov for at styrkes, så at den går på hårdt underlag er også vigtigt.
    Der er rigtig mange ting man skal vide. Det er ikke bare lige at købe føl/plage. Da jeg købte mine havde jeg arbejdet meget med disse før. Du er den der lægger grundlaget for hestens adfærd sammen med mennesker, og det er et kæmpe ansvar og arbejde. Ikke bare noget man lige gør. Jeg synes det er vigtigt at du får lært noget om hestenes indlæring og hvordan man træner disse bedst muligt smiley

    Mvh TT


  • #3   22. maj 2017 Mange tak for svar begge 2!

    Jeg er enig i jer begge 2 at jeg skal sætte mig ind i det, det er også formålet med dette opslag, at jeg kan få råd og vejledning til hvordan man gør smiley
    Ved siden af har jeg en der har avlet knabstruppere, så hende ville jeg kunne søge hjælp hos, hvis der skulle være noget.

    Jeg har heldigvis også helt indtil oktober, hvis jeg vælger at købe den, til at sætte mig ind i hvad jeg skal være opmærksom på osv smiley


  • #4   23. maj 2017 Der er mange holdninger, men min er fra føl til tilridningen, så de bare al alm omgang med mennesker. At blive trukket med. Evt prøve at gå i trailer, løfte Hove. Ellers synes jeg de skal have lov at lege med jævn aldrene. Evt sende dem i børnehave. Jeg købte en lege kammerat

    De skal have smed så ofte som ældre heste.


Kommentér på:
Ny til føl - Hjælp!

Annonce