{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.312 visninger | Oprettet:

Zylkene til bagsky hest {{forumTopicSubject}}

Vi har en kompetent og dygtig berider med på "vognen". Så alt grundarbejde er gjort.. smiley

Kort fortalt er min hest bagsky når man kommer op på ryggen af ham. Han er ellers god som dagen er lang og med skønt skønt sind. Men der er bare et eller andet med det rytter der, som han ikke syntes om.

Vi har arbejdet med ham siden september 2016

Han har tilbage i foråret 16 været sendt 1 måned i tilridning hos tidligere ejer. Her smed han rytter af 1 gang. Og de mente han skulle have sommeren over til at vokse lidt. (Blev også tjekket af dyrelæge og røntgenfotograferet, hvor alt var som det skulle være)

Vi gik så i gang med ham. Han var lidt anspændt, men det er jo ikke så unormalt for en unghest der udsætttes for nye og fremmede ting.
Jeg kommer på ryggen af ham efterhånden.. han virker til at acceptere det hele.
Det går fint, jeg kan ride ham i skidt og trav. Han er let på tøjlen og reagerer fint på schenklen. Pludselig en dag, ud af ingenting springer han afsted i bukspring og stopper først da jeg falder af. Vi tænker han må være blevet forskækket over lidt ubalance i sadlen. Tilbage igen og alt går godt.
Efter et par gange gør han det igen, næsten efter jeg lige er kommet op. Hmm okay, nu er det så lidt underligt. Dagen efter virker han spændt i lænden. Og jeg får så massør, kiropraktor og sadelmager på ham, for at udelukke alt. Havde sågar en til at telepatere med ham.. (hvis man tror på den slags)
Han havde så 3 låsninger i ryggen. 2 foran og 1 i lænden. Og blev behandlet over flere gange for dette.
Og ellers lidt ømhed i korsbenet(grundet vækst) men ellers lige, pæn og smidig i hele skroget. Så alt var godt igen..

Teorien går så pt. På at han jo nok forbinder noget på ryggen med av. Hvilket jo er til at forstå.. så vi gik tilbage til 0, hvor jeg hoppede rundt på jorden og lignede en tosse omkring ham. Stod på en skammel lænet ind over ham og har hængt lidt på ham, viftet med plastisk op på ryggen så ting kom bag fra og ligesom stak ud, så han kunne fornemme det. osv osv.
Alt han regerer på fra ryggen.
men nu selvom at vi har arbejdet med ham et par måneder igen, bliver han stadigvæk spændt når jeg kommer helt op. Vi kan få ham til at slappe lidt af og være okay. Men der skal ikke meget til før han igen spænder op. (Han er fortsat tjekket op på ryggen)

Så nu snakker vi om at prøve med Zylkene på ham for at slå det er nervøsitet/anspændthed væk. Og ligesom hjælpe ham lidt videre. For han burde jo ikke blive ved med at reagerer.
Omgivelserne er han cool med. Lyde osv. Men egentligt kun på uro i sadlen der er hans store problem.

Så hvad er folks erfaring med Zylkene? Har kun hørt om folk der bruger det ved trailerproblemer, dyrelæge, smed, flytning osv. Men ikke ved "ridning/ryttertilvendning?"
Alternativet er at dyrelægen skal udskrive noget lidt kraftigere.. men det vil jeg helst undgå. Han skal jo helst ikke sløves men snarre have lidt hjælp til at falde lidt til ro i situationen.


(Har selv god erfaring med det til hund og kat, men ikke hest)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Zylkene til bagsky hest
  • #1   25. maj 2017 Jeg ville overhovedet ikke proppe noget i ham, men i stedet øve mere med at rytter står på skammel over det hele, løfter ærme og berører ham over alle steder både med hænder og pisk. Jeg ville så når hesten slapper af med at man står højt oppe over det hele, og berører ham i tide og utide. Starte med at få rytter på de første par dage, senere trækker ham rundt med rytter på. Det skal gøres i mange korte sekvenser (3-4) gange dagligt i starten og man skal stoppe FØR hesten bliver anspændt. Efterhånden kort sekvenser ned og tiden op. Så kan I efterhånden som hesten ikke siger noget til skridt og trav med trækker, begynde med at longere.. smiley
    Hvis I har noget i undrer jer over så spørg smiley

    Mvh TT


  • #2   25. maj 2017 Tindur han er netop helt cool fra jorden. Og kan også hænge på ham uden problemer. Pt er vi ude i at jeg kan komme op og sidde lidt, og så skridte lidt med trækker ved jorden. smiley

    Men det var heller ikke træningsmetoderne jeg efterspurgte. Men erfaring med Zylkene til hest. smiley


  • #3   25. maj 2017 Jep fra jorden.. Men i skal over jorden, op i højden, gerne bagfra smiley

    Mvh TT


  • #4   25. maj 2017 Tror du må læse opslaget igen. Jeg skriver faktisk også at vi "har været der" og godt kan stå på en skammel "over" ham. Og har arbejdet meget der fra også. smiley

  • #5   26. maj 2017 Jeg har prøvet zylkene i forbindelse med angst for smed, det hjalp overhoved ikke.

    Jeg har været med til at tilride en del heste, og vi har prøvet at flere af dem har været bagsky. To med samme adfærd som du beskriver.

    Min erfaring er at det er vigtigt at hesten får lov at kigge/snuse på rytteren fra begge sider, både når man hænger og sidder. Det er ikke nok den kigger til den ene side, den skal kigge fra begge sider for at forstå ordentligt hvad der egentlig sker. Ofte kigger tilridningsheste kun til den side hvor rytteren hænger.

    Med min egen som også er ret sensitiv har jeg arbejdet med at give godbidder oppefra sadlen skiftevis højre og venstre side, for at skabe en positiv association.

    Ved godt du ikke spurgte efter træningsråd, men kunne ikke lade være smiley held og lykke med det smiley


  • #7   26. maj 2017 Vi har anvendt Zylkene en enkelt gang til et stævne (min søster har en meget sensitiv og tjah, "frisk" hoppe, der spænder meget op overfor omgivelser, når den har holdt længere pauser fra det) - simpelthen for lige at tage toppen af spændingen. Det havde effekt smiley Det virker jo ikke som sådan sløvende, men kan tage toppen af angst/uro. Så det er da forsøget værd.

    Vi har en "problemhest" i stalden, som blev mere eller mindre kasseret, fordi den efter en lignende situation (ondt i ryggen - smed rytter af) smed alt og alle af efterfølgende. Det tog faktisk rigtig lang tid at få hende tryg igen - selv her efter flere år, skal rytteren være forsigtig på ryggen af hende. Her var det udelukkende et spørgsmål om at genvinde hendes tillid - og dét kan tage virkelig lang tid. Men held og lykke - det er ikke sikkert at Zylkene vil udføre nogle mirakler, men det et da forsøget værd - det anbefales jo også til tilridning, så der er intet galt i at prøve smiley


  • #8   26. maj 2017 Sandra F han får også lov at kikke både den ene og så anden vej. Så han ligesom kan se hvor jeg forsvandt hen af. smiley

    Kathrine mange tak for din deling og oplevelse af det! smiley
    Forventer hellere ikke han skal sløves.. for det er ikke behovet. Og forventer heller ikke at han er 100% stopper med det. Men mere at det giver ham lidt "ro i maven" så vi kan komme lidt videre og ud over det han syntes er så utrygt. Nu er der i hvert fald bestilt 3 pakker med Zylkene. Så får det da lidt tid til at virke, hvis det nu gør det. smiley

    Men er der nogle som ved hvor længe det virker af gangen? Det fremgår det ikke rigtig af produktbeskrivelsen. Ved det anbefales at give en time før brug. Men det smarteste ville jo være hvis han bare kunne få det sammen med sit krybbefoder. smiley

    (Han er i øvrigt på kur, og får kun lidt betfiber+ opblødt lucernepiller uden sukker og stivelse. Og så vitaminer og biotin som tilskud.. ) og så naturligvis 11 kg wrab fordel på 3 måltider. Så det ikke fordi han får for meget energi eller andet via foderet. smiley


  • #9   26. maj 2017 Hvis du tænker at give det kontinuerligt, så mener jeg at det anbefales at give det én gang om dagen sammen med foderet smiley

  • #11   26. maj 2017 Jeg har brugt et andet produkt, Anixkalm med L-Tryptophan.
    Havde dog ikke de samme problemer som dig.
    Men det hjalp min, så hun bedre kunne slappe af og rent faktisk lære noget;)
    Min fik en daglig tildeling.
    Det kan da ikke skade noget at prøve, eftersom i har styr på alle de andre ting.


  • #12   26. maj 2017
    Der er en fjordhest i stalden hvor jeg står, som havde det helt fint med at man lå henover den. Men hvis man satte sig ordentligt op, så gik den helt agurk.

    Den fik en tilridningsdukke på og jeg har aldrig set en fjordhest løfte alle fire ben fra jorden så hurtigt og tonse rundt i 15 minutter i træk i galop, fuldstændig panisk for at få dukken af.

    Jeg ved ikke hvad der præcist er gjort, andet end tid og tålmodighed. Den kan vidst have rytter på nu, trukket i skridt. Men det har taget tid.

    Jeg ville bruge noget klikkertræning også anskaffe eller lave en dukke alla en tilridningsdukke også bruge den og træne med at den gerne måtte være der, små skridt hvor den først ligger over, så rejses lidt mere op, så rejses helt op, så i skridt med trækker, så longe med trækker osv.
    Så det ikke er en selv der kyles af.


  • #13   26. maj 2017 Uhh nej, tør godt nok ikke smide en dukke på ryggen af ham. Det forværrer da bare alting. Hvis den slasker rundt.. hellere en rytter med "lim" i numsen og som har kontrol over sin egen krop.

Kommentér på:
Zylkene til bagsky hest

Annonce