{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.808 visninger | Oprettet:

At gå til ridning som voksen {{forumTopicSubject}}

Jeg har spekuleret en del her på det sidste...

Hvorfor er det, at det er så svært at finde en egnet rideskole og egnede elevheste, hvis man er voksen?

Jeg er godt med på, at dét at gå til ridning måske henvender sig primært til børn. Men jeg oplever som voksenrytter, at der ses skævt til mig, når jeg får elevundervisning, samt at det er et stort problem at finde en elevhest, der er stor nok.

Det er som om, det er mere reglen end undtagelsen, at vil man have med heste at gøre som voksen, har man enten sin egen eller en part på en privat hest. Men hvad nu, hvis man bare gerne vil gå til ridning?

Er jeg ene om denne undren og frustration?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At gå til ridning som voksen
  • #1   22. jun 2017 Måske har jeg bare været 'heldig' men det sted jeg gik til ridning i mange år havde også store heste og et særligt hold for voksne så jeg er aldrig stødt på det du nævner
    Her som 20 årig var jeg også ved at melde mig selv ind på rideskolen på deres voksen hold men jeg nåede så samme dag at blive tilbudt part ud af det blå så det kom aldrig så vidt


  • #2   22. jun 2017 Jeg oplever, at det er ganske få steder, der har så store heste.
    - Og hvis de har og der er et damehold, så er der så få af de store heste, at der ikke er nogen fri.

    Måske har jeg bare været uheldig...


  • #3   22. jun 2017 Det giver nu meget god mening, for som du selv siger er 'at gå til ridning' lidt noget man forbinder med små piger - altså er det den størrelse hest(pony) der nok er flest af på rideskolen og de 'få' heste der så er i 'voksenstørrelse' er selvfølgelig alle optaget den/de gange om ugen der er voksen hold

    Men så tænker jeg at det nemmeste nok må være at gå med på et af de andre hold hvis der er mulighed for det - der er chancen nok at de store heste er frie

    Dengang jeg gik til ridning red jeg dog stor hest fra jeg var 12-13 år, og det var vi flere der gjorde, så selv dér var der rift om de store heste, men kommer man ud på en af de helt store rideskoler tænker jeg at der nok burde være flere heste at vælge imellem smiley


  • #4   22. jun 2017 Jeg kender flere rideskoler her i mit område (bor dog i Kbh).
    Som har hold der henvender sig kun til folk over 18 år.
    Der er både fra begynder til øvet hold, og der er heste og store ponyer på holdet smiley


  • #5   22. jun 2017 Da jeg startede med at ride Googlede jeg bare og startede det første sted med voksenhold.

    Ring ud til stederne. Det er ikke altid det står på hjemmesiden, hvilke hold der er.
    Vær ikke bange for at starte et sted, du betaler jo kun en måned af gangen.

    ... Nogle voksne skifter hurtigt til parter, måske derfor der ikke er så meget rideskole til voksne?


  • #6   22. jun 2017 nu er det vel snart 20 år siden jeg sidst rigtig har reddet på rideskole men her var der hold til voksne, de lå altid efter kl 18
    på den rideskole jeg var, havde dog mest heste i forskellige str Og så havde de nogle få ponyer
    jeg red mest på en frederiksborgdame


  • #7   22. jun 2017 Hvor jeg rider, er der masser af elevheste, som kan bruges af voksne - og der er voksenhold hver eneste aften.
    Det er nok bare et spørgsmål om at se sig lidt omkring, tror jeg.


  • #8   22. jun 2017 Fordi store heste der er flinke og er egnet til elevhest er for dyre for langt de fleste rideskoler.. derfor er der langt i mellem dem..

  • #9   22. jun 2017 Jeg startede med at ride for 3 år siden - har aldrig redet før! På den rideskole hvor jeg er, er der mange store heste og mange voksne. Der er ikke deciderede voksenhold, men de fleste voksne rider på de sene hold. Jeg startede på et ponyhold, fordi det var det niveau jeg lå på - og min søn red på samme hold. Ungerne syntes bare det var sjovt, at der var en voksen med, som ikke rigtig kunne noget smiley Men ja - rideskoler er primært til børn, desværre.


  • #10   22. jun 2017 Nu er en "stor" hest ikke nødvendigvis den bedre lærehest. End den store pony/lille hest.

    En skam du er i Jylland. Ellers havde jeg et sted på Sjælland med en okay blanding af heste i forskellige størrelser og en god og fornuftig rideskole. smiley


  • #11   22. jun 2017 Jeg har stået opstaldet en million steder på sjælland, og der har altid været voksenhold der hvor der har været rideskole. Nogle steder endda herrehold og damehold, som henvendte sig til de ældre voksne.

  • #12   22. jun 2017 Jeg kan rigtig godt følge dig! smiley Jeg har haft samme problem ift at skulle få noget spring undervisning på en rutineret hest så jeg blev dygtigere til at springe på Tindur. Jeg har kontaktet flere rideskoler, men de har ikke haft en hest til mig da de var optaget.. Jeg fandt til sidst et sted, men da min/Tindurs træner mente at det kunne vi ligeså godt gøre sammen så jeg kunne komme og få undervisning på ham imens han er i træning så valgte jeg det.. Så starter vi som nye sammen, op på et hold til August på den lokale rideskole smiley så må jeg i Juli eksperimentere med nogle spring i skoven inden vi starter med hold til August smiley

    Mvh TT


  • #13   22. jun 2017 Altså derude hvor jeg rider, har de ikke holdundervisning. Kun ene undervisning. smiley Men det er dog på en elevhest som jeg får undervisning på.
    Hvor jeg tidligere fik undervisning, red jeg som 14 årig sammen med en kvinde på 27 som red på en traver - som også var en elevhest. (Som min søster senere købte..)
    Skal det være holdundervisning? Ellers ville jeg prøve og ringe rundt og spørge ind til eneundervisning på en elevhest.
    Den jeg rider er en frederiksborger på 167 ca, og ham kan alle ride. Jeg ser bare utrolig lille ud på ham! smiley


  • #15   23. jun 2017 Synes det vælter med rideskoler i Københavnsområdet der har voksenhold. Der hvor jeg underviser, er der næsten et eller flere hold dagligt. Samt hvor jeg har min hest opstaldet, ved jeg at de også har flere voksenhold

  • #16   23. jun 2017 handler om udbud og efterspørgelse..

    hvis der ikke er nogen der vil ride store heste, hvis der ikke er nok voksne ryttere osv så har man bar ikke disse ting..

    På den rideskole jeg havde hest på før hen havde de et voksen hold og nok heste til at opfylde behovet, men lidt efter lidt sprang de alle fra og der kom ingen interesse fra andre så holdet blev stoppet, og da eleverne ikke var klar på at ride de store heste samt de fjordheste der var og sådan ja så blev de byttet ud med nogen der var bedre egnet til elevskolens børn.. så voksen holdet blev nedlagt..

    så ja udbud og efterspørgelse, er der masser der ønsker det så er det alle steder, er der ikke ret mange så det nærmest umuligt at opstøve..


  • #17   23. jun 2017 hvis det er undervisning og ikke motion du er ude efter, så få eneundervisning. ellers er det spild af penge. de hold jeg har prøvet var dårlige og små heste samt ringe eller ikke eksisterende undervisning. men mange voksne ryttere bruger det også bare som hygge, og rideskolerne bruger det som ekstra indtjening og de sætter bare en eller anden tilfældig på som ikke har de store evner til at undervise.
    eneundervisning er dyrere og hårdere da al fokus er på dig. men så flytter man sig også mere.


  • #18   23. jun 2017 tror det kommer an på rideskolen, for min første rideskole på amager havde et voksen hold om aftenen (sen eftermiddag) og da vi senere flyttede red der igen et voksen hold efter jeg havde haft undervisning. plus at rideskolerne havde kraftigt byggede heste og høje heste (den sidste rideskole i højere grad).

  • #19   23. jun 2017 Jeg red på voksenhold i nærheden af Århus et års tid. Det var ok, men jeg vil ikke vælge ud fra det igen. Jeg savnede at det var hesteglæden der blev dyrket, så jeg vil hellere være på et blandet hold, hvor der er plads til lidt sjov og hesteglæde.

  • #20   25. jun 2017 På den lokale rideskole, hvor jeg bor er der "tantehold", for voksene ryttere, på alle niveauer smiley
    Vi har altid haft heste og ponyer i alle størrelser, men det er bare svært at finde nogle store heste, der sælges til rideskoler, især hvis man har et max. beløb. Det døjer vi ihvertfald lidt med på begge de rideskoler jeg arbejder på. Især hvis/når de skal kunne bruges til ridefysioterapi også smiley


  • #21   25. jun 2017 Helt enig! Det problem kender jeg også til - ikke på egen krop, men min mor startede til ridning først på islænder, men senere ville hun prøve almindelig hest. Det var det værste skidt, og hun blev flere gange bedt om at ride rundt på en 2'er pony. Ikke særlig fedt. Så det endte med, vi droppede undervisningen, og så kunne hun ride lidt på min egen hest i stedet smiley

    Så jeg forstår det fuldt ud! Der tages mest hensyn til børnene mht. valg og indkøb af heste/ponyer. Tror dog også det kan skyldes, at heste tit er lidt sværere end ponyer rent ridemæssigt. Vi har haft flere på rideskolen, som jeg har måtte ride en periode for at få styr på dem, hvorefter de enten kan fungere i rideskolen eller bliver solgt. Så det kan måske være en del af problemet smiley

    Desværre. Håber man kunne finde en løsning! Synes det er mega sejt, man starter som voksen - hvorfor ikke? Ridning og heste er fantastisk, uanset alder, og lige indenfor rideverdenen betyder alder ikke ret meget! Bare tænk på Nick Skelton, der vandt OL i Rio i ridebanespring i 2016 som 54 årig smiley

    Held og lykke smiley


  • #22   25. jun 2017 Eller John Withaker der først startet med at ride som 28 årig (mener jeg det var) smiley

    Mvh TT


  • #23   26. jun 2017 L&A: Det har vist ikke så meget med emnet at gøre. Vi kan dog hurtigt blive enige om, at det er fysisk mere hårdt, og man lærer mere ved eneundervisning end ved holdundervisning.
    MEN - Det kræver altså lige nogle ting:
    1. At man har råd til det. Det er jo en hel del dyrere.
    2. At man kan finde en dygtig underviser (og der findes altså også dygtige undervisere der underviser på elevholdene)
    3. At man finder en hest, som er stor nok (hvilket fører tilbage til det oprindelige problem).


  • #24   27. jun 2017 Hvor bor du henne i landet?
    Jeg har undervist på 2 rideskoler, i Horsens og Hedensted. Begge steder var der store heste og decideret voksenhold. Nu er det længe siden jeg har været på den i Horsens men ved at Hedensted har flere voksenhold og de har mange skønne store og lidt mindre heste smiley


  • #25   3. sep 2017 Frederikke N:

    Jeg bor i Esbjerg, så desværre langt fra både Horsens og Hedensted... smiley


Kommentér på:
At gå til ridning som voksen

Annonce