{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.757 visninger | Oprettet:

M K
M K
Tilmeldt:
26. feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324

Hvornår skal en hest "pensioneres"? {{forumTopicSubject}}

Hvad er din holdning til, hvornår en ridehest skal pensioneres fra arbejdet?

Når den er fysisk "brugt op"?

Når den mentalt ikke helt "gider" mere?

Hvordan ville du træffe beslutningen, hvis der er tale om en hest, der ikke af dyrlægen er dømt "færdig med ridehestelivet", men hvor alderen alligevel har sat sine spor?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår skal en hest "pensioneres"?
  • #1   25. jun 2017 For mig kommer det an på hver enkelte hest.
    Lad os tage nogle eksempler.
    Frede er 25 år, har begyndt at være lidt stiv og er ikke ret aktiv på folden mere. Men han elsker at komme ud med rytter på og når han er godt varmet op er han ret så frisk og elsker at galopere. Han ville jeg måske ride en gang om ugen e.l. Ikke lange ture, men så han bliver varm og får sin elskede galoptur. Han ville jeg pensionere når han holdt op med at vise iver når der skulle galoperes hvis ikke andre helbredsmæssige faktorer spiller ind.
    Så har vi Irma på 21. Hun er ikke fuldt så stiv, men hun vil simpelthen bare ikke mere, hun er tjekket igennem fysisk og de få gange vi rider tur/træner så er hun bare ikke glad. Hun vil meget hellere gå på folden, og her er hun så god en hest.. smiley hende ville jeg pensionere.

    Så for mig er det både krop og psyke der spiller ind. Også må man lige som rytter rætte sig ind efter hvad hesten kan og ikke kan smiley

    Mvh TT


  • #2   25. jun 2017 Jeg mener det er individuelt. Når hesten ikke vil rides/bruges mere, mentalt, synes jeg den skal have lov at gå på pension. Om den så er 16 eller 25.
    Selvfølgelig hvis hestens krop ikke kan følge med mere, og det kommer før at den ikke gider mere mentalt, skal den også på "pension" der, for ikke at skade den. Måske skal man se på, hvad den kan holde til. Hvis den ikke kan holde til ridning, så kan men jo lave jordarbejde osv. smiley


  • #3   25. jun 2017 Alderens fysiologiske forandringer gør noget.
    Det går langsommere fremad når man træner sig op,
    Man healer efter sygdom / skade,
    Maximal styrke, hurtighed osv er lavere pga sarkopeni -
    Og organismens reservekapacitet er lavere, så ved en forbigående sygdom bliver den gamle organisme hårdere ramt, fordi man ikke har ekstra ledige ressourcer at tære på.
    ... Men, det som gør en svagelig er ikke alder som sådan, men summen af sygdom og gamle skader.

    Men, alt andet lige : hvis man holder en gammel hest i gang, træner regelmæssigt, giver sig bedre tid med at øge i belastning og undgår sygdomme, så kan de jo sagtens holde.
    Så, I min verden er det ikke fødselsdage, men sum af sygdom, som gør at man siger farvel.
    Og hvis dyr eller mennesker pludselig svækkes, er det ikke alder (det kommer jo snigende, meget langsomt, 365 dage pr år) men sygdom man skal se efter. Det være sagt, er det svært at lave en be handlingsplan, hvis man ikke kan sætte ord på hvad der er galt. Og sygdom kan gøre at livet ikke er værdigt mere, især hvis man ikke kan gøre noget målrettet. .
    Og hvor en ung hest kan komme sig efter et år som fold bums efter halthed af ukendt årsag, kan det være den gamle hest healer så langsomt, at man ikke kan forvente at den bliver ridehest igen - og derfor slår man den gamle ned.

    Men... Ikke pga alder, men sygdomssvækkelse


  • #4   25. jun 2017 Personligt syns jeg det kommer på hesten fysisk og hvis den evt for permanent skade, der gør den ikke kam bruges mere smiley

  • #5   25. jun 2017 Hvis hesten ikke "gider mere" hylder jeg stadig princippet om, at hvis det går godt har man en god hest, hvis det går skidt har man en dårlig rytter - dvs byder vi hesten arbejdsforhold, som gør det svært at være glad hest?
    Eller beder vi om mere, end det er rimeligt? I den forbindelse er få ture "for at skåne" noget møg, for de gamle heste holdes ikke i form og egner sig måske ikke mere til at være weekend tur hest - det ser dyrlægen ikke, og den er ikke "syg" men vi bruger den på en tosset måde.

    Regelmæssig hyppighed og jævn intensitet af arbejdet, kombineret med god opvarmning og afskridtning er idealet - og er det umuligt nu, så er det jo det, og så kan pension være alternativet


  • #6   25. jun 2017 Doktor Who - Hvis man har en hest man har redet jævnt i årevis uden at præsse den over evne, og den begynder at vise, at alderen presser på, så skal man da respektere det og ikke bare blive ved! Jeg træner min ældste 3 x ugentlig og bliver ved med dette indtil han siger ifra, og ligeledes kommer jeg til det med min yngste.
    Også synes jeg du er meget firkantet i dine udtalelser. Den ene sidste part jeg havde før jeg købte Tindur var en 20 års hoppe der havde gået Prix i sine unge dage. Hun blev nærmest ikke redet da jeg fik part på hende. Og hun var simpelthen så frisk og fysisk god så man kunne ikke mærke hun var fyldt 20 år til trods for at hun havde gået på fold i flere år.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   25. jun 2017 jeg kan forstå at man "pensionere" heste fra stævner.
    men det giver i mit hoved overhovedet ingen mening at pensionere en hest fra ridning/fysisk træning.

    det er netop når hesten er "gammel"/"slidt"/"brugt" at den har behov for for en god og stærk muskulatur for at leve bedst muligt.

    så det gælder om at ændre sin træning og tilpasse den.


  • #8   25. jun 2017 AMT - men hvad så når hesten hverken psykisk eller fysisk orker arbejdet mere?

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   25. jun 2017 team tindur: når man tilåasser træningen efter hesten, så kommer den ikke der ud. og hvis den gør, så havde jeg nok valgt aflivning, da hesten så vil være alt for ødelagt fysisk og psykisk.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   25. jun 2017 Enig med AMT, det er vigtigt at holde de gamle igang med hensyn til hestens fysik, min gamle dame er 25 år hun rider ikke ret meget mere men har det stadig godt psykisk trods nedsat funktionsevne, når man kender sin hest igennem 20 pr som jeg er det slet ikke noget der er en facitliste på det er fra dag til dag basis hvad der lader sig gøre.

    Hun har indtil for 5 år siden stortset redet hver dag og gerne med fart og spænding, jeg er sikker på at det har været med til at hun stadig ser godt ud af en gammel hest at være smiley


    profilbillede
  • #11   25. jun 2017 Jamen selvfølgelig tilpasser man sig hesten! Men jeg er overrasket over at du mener at hesten er psykisk og fysisk skadet hvis man lytter til den hvis den ikke orker mere... Der er da intet galt i at lade hesten blive foldbums og nyde sit otium de sidste år.. Jeg er af den overbevisning at hvis man ikke ser de tegn og bliver nødt til at aflive hesten så har man netop ikke tilpasset træningen eller stoppet i tide.. Ligesom mennesker bør heste også få komme på pension smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   25. jun 2017 team tindur: pension hvor et menneske kan ikke sammenlignes med pension for en hest.

    de færrste mennesker har træning og vedligeholdelse af kroppen som arbejde. hvor mid hestens "arbejde" handler om træning, hypotrofi og ved ligeholdelse af en sund og stærk hest - hvilken gav har det hesten at fjerne dette?

    hvis man mener at det er hestens lykke, og største ønske at gå på en mark og intet foretage sig, så undre det mig at man overhovedet kan få sig selv til at ride en hest.

    desuden svarede jeg bare på dit spørgsmål " hvad så mår hesten er der ide hvor den ikke orker mere"...


  • #14   25. jun 2017 det er jo forskelligt hvornår hver enkelt hest ikke egner sig som ridehest længere..

    personligt ville jeg pensionerne en hest, hvis den enten ikke kan holde til det fysisk længere feks. pga. slid eller skader (dog ville jeg aldrig tvinge den derud, hvor den får ondt pga. ridning..
    hvis den mentalt ikke synes ridning er særlig fedt, ville jeg prøve en anden form for ridning. enten ved at prøve en anden gren inden for sporten, eller ved at lægge mine metoder om for hestens skyld, hvis det er det der skal til smiley


  • #15   25. jun 2017 Hvorfor ikke? Hesten arbejder hvor den bruger sin krop hårdere fysisk, et menneske arbejder hvor den bruger sin krop hårdere fysisk. Mennesket går på pension hvor dens krop ikke skal arbejde så hårdt mere, hesten går på pension hvor dens krop ikke skal arbejde så hårdt mere.. Hesten står jo ikke bare (forhåbentligvis) i en boks og intet foretager sig fysisk hvis den ikke rides mere...den går forhåbentligvis på fold hvor den både går og løber rundt efter hvad den selv kan mærke at den formår og er motiveret for... smiley

    Mvh TT


  • #16   25. jun 2017 Team Tindur.
    Hvis din hest tidligere har haft det godt med hvad I har gjort, og den pludselig ikke kan det mere, så er det ikke alder men noget andet..
    Min påstand er, at hvis hesten tidligere har nydt en times tur lige så meget som dig, og på et par måneder ændrer sig - så tænk over hvad der er grunden.
    Alder giver langsom fald i reserverekapacitet, så pludselige ændringer er ikke alder.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #17   25. jun 2017 team tindur: netop derfor vil det være en "straf" og direkte ødelæggende at pensionere en hest og gøre den til foldbums.

  • #18   25. jun 2017 Hvorfor? Hvis man ser tegn på at hesten begynder at miste gejsten og man har trænet varieret og forsøger nye ting uden held så ser jeg intet galt i at pensionere den smiley
    Who - Jeg har aldrig sagt pludselig, men når man begynder at se at hesten får udfordringer og man justerer sig uden held så ser jeg intet galt i at lade den få gå og hygge sig smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   25. jun 2017 team tindur: hvad får hesten ud af at stå på en mark/i en boks?
    - ud over at det højst sandsynligt vil falde samme i muskulatur, og derved ældres hurtigere end end hest der bliver styrke og hypotrofi trænet. ??

    det er os der er de kloge - ikke hestdn. begynder den at miste gnist og gejst, uanset træning og metoder, så er det nok ved at være på tide at sige farvel. så har man nok bare ikke gjort det godt nok for hesten.


  • #20   25. jun 2017 AMT - undskyld at måske skuffe dig smiley men hestene er ikke skabt til at vi skal ride på de, så jeg tvivler på at hestene kommer til at gå og blive deprimeret af at ikke komme ud at arbejde så længe de får den opmærksomhed og kontakt som de plejer smiley og ja musklerne vil da mindskes, men så længe de ikke har brug for de pga mindre arbejde så skal de nok klare den.. Det er da rigtig mange heste der er blevet gamle selvom de ikke blev redet jævnligt smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   25. jun 2017 team tindur; du er slet ikke så dum som du lyder til hva? smiley

    hvis hesten mister gnisten og gejsten ved træning (uanset om vi taler ridning, trick eller gåture), så har man ikke gjort sit arbejde godt nok.

    kroppen nedbrydes langsomt - derfor bør vi påtage os det ansvar att give hesten de bedste forudsætninger - uanset om hesten skal starte stævner eller ej - også selvom at ens plan er at plante den på en mark.

    og hvem taler om at en hest bliver deprimeret af at gå på en mark?


  • #22   25. jun 2017 Vi bliver vist nødt til at være enige om at være uenige smiley

    Mvh TT


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #23   25. jun 2017 Interessant debat - tror der kan være en vigtig pointe i, at man må ændre disciplin/træningstilgang snarere end at lade hesten gå og miste muskler osv.



  • #24   26. jun 2017 Jeg er sikker på at der er en sammenhæng mellem hestens fysisk og hvordan den har det psykisk.

    Min hest vil aldrig blive pensioneret, den vil altid være i en form for ridning, den vil nok ikke blive redet 5-6 dage om ugen som nu, men trappe lidt ned og gå 3 dage om ugen - på det niveau som den så kan.

    En hest der er vant til at have din fulde opmærksomhed og så blive sat ud som "fold bums", vil ofte få det dårligt psykisk.

    Hvis den ikke trives med det, ja så vil jeg nok sige farvel.


  • #26   26. jun 2017 i mine øjne er det noget pjat at pensionere en ridehest, stævnehest forstår jeg mere, også skadede heste.

    Men jeg kan forstå at folk nedsætter træningsmængden og niveauet hos sine heste når de bliver ældre. jeg selv har virkelig nedsat mængden af ridning hos min på snart 20. grunden er faktisk mest fordi jeg ikke får den store tid til at ride ham mere men føler heller ikke han behøver at være vildt i topform. så længe han bliver brugt og stadig nyder at blive brugt så bliver han ikke "pensioneret". men det er i mine øjne vigtigt at holde de ældre igang. sådan er det med alle dyr, også os mennesker, der anbefales ældre at lave flere aktiviteter såsom fitness eller vandring, eller noget som en gåtur, det er vanvittig sundt smiley


  • #27   26. jun 2017 For lige at sammenligne mennesker og heste, for det mener jeg godt man kan på nogle punker - så er min erfaring altså at ældre mennesker der altid holder sig igang med enten arbejde, fysisk aktivitet (fx staldarbejde, havearbejde, motion), er helt sikkert dem der holder sig godt i længst tid. Men dermed også sagt at kører man for hårdt på, vil det modsatte ofte vise sig.
    Ham som passer stald hvor min hest er, holder sig igang med staldarbejde hver dag, han muger, vedligeholder, lukker heste ind og ud osv. Det gør at han som (skyder lidt) sidst i 60 hvis ikke oppe i 70, holder sig virkelig godt.
    Men min træner derimod, er udannet berider i en tidlig alder, og har slidt sig selv så hårdt op med utrolig meget hårdt arbejde, at hun som midt 50, ikke har det for godt i kroppen. Hendes ryg er total skæv, hun går med specielle støttepuder i skoene, halter når hun går, og har været nødt til at trappe ned på hestedelen.

    Dette synes jeg selv er to gode eksempler at tage med mht hestene, da alder nødvendigvis ikke har noget med det at gøre, men det handler om hvordan man behandler hestene, hvordan man træner dem. For i sidste ende vil vi vel alle gerne have vores heste i mange år, mens de stadig har det godt og er friske.

    Sikkert ikke noget konkret svar på spørgsmålet, men noget man allerede i hestens tidlige alder bør tænke over, da man står over for pension/aflivning på et eller andet tidspunkt. Spørgsmålet er bare hvornår og hvor nødvendigt det behøver at være, hvis man træner dem med fremtidsudsigter smiley


  • #29   27. jun 2017 Lisette
    Det ved du jo så ikke i hendes tilfælde, da du ikke ved hvordan hun har arbejdet og hvor meget. Jeg ved at det er hårdt arbejde og skader der har gjort, at hun har det som hun har det idag. Gentagelser kan jeg give dig ret i, men det er vel også implicit i hårdt arbejde, da det vil være slidende og hårdt i længden at ride utrolig mange heste om dagen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   27. jun 2017 LM: din træner er netop et godt eksempel på en der har brugt sin krop forkert, og ikke vidst nok om hvad denne lavede med dine krop.

  • #32   27. jun 2017 Den skæve ryg skyldes en skade smiley hun har fået at vide at der ikke kan rettes op på den, men hvis ikke hun laver nogle bestemte øvelser hver dag, vil hun ende i et værre smertehelvede end hun nu er i.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #33   27. jun 2017 LM: man kan næsten rette op på alt - hvis man vil. eller ihvertfald give kroppen de bedste forudsetninger med korrekt træning, for ikke at slide den forkert - eller tilrettelægge sit lov efter sit problem.

  • #35   27. jun 2017 Det hårde arbejde har jo netop medført at der er sket skader... jeg tror i forstår pointen i det jeg først skrev, så lad os lade den være der smiley

  • #36   27. jun 2017 AMT
    Åbenbart ikke, og du kender ikke situationen, så lad os stoppe den her smiley


  • #38   28. jun 2017 Lisette
    Det er da ikke mig der afviser det, det er læger og kiropraktorer osv... Men kigger man på hendes ryg kan enhver også se at den aldrig bliver god igen, men hun kan lave øvelser der gør at det i hvert fald ikke bliver værre.


  • #39   29. jun 2017 Jeg har to på 27 og 28 lige om lidt. De kommer stadig ud på ture nogle gange om ugen. Når de ikke gider slæbe på os mere, jamen så går vi da bare ved siden af. Gamle heste skal holdes i gang for at holde sig sunde, men det behøver naturligvis ikke ske ved at sidde på dem - og det er sådan set uanset deres alder smiley

Kommentér på:
Hvornår skal en hest "pensioneres"?

Annonce