{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Piphas
  • #1   25. jun 2017 Tror ikke betyder så meget, det er mere en skønhedsfejl, men tror ikke du kan få den væk smiley
    Her er lidt mere
    Piphas er betegnelsen for en hævelse i en slimsæk, der ligger lige ovenpå hasespidsen. Den opstår ved slag, spark eller lignende. Urolige heste, der står og sparker i boksen, får ofte piphas på et eller begge bagben.

    Hvis slaget har givet et hul i huden, er penicillin nogle gange nødvendigt for at hindre infektion, men det må dyrlægen vurdere i hvert enkelt tilfælde.

    Når skaden er ny, er det godt at indskrænke motionen noget, men lidt hen i forløbet er det ikke nødvendigt at tage særlige hensyn til en piphas. Der er ikke tale om en tilstand, der generer hesten, når den første ømhed er væk. Det er udelukkende et kosmetisk problem, fordi der måske for altid vil sidde en hævelse på hestens hasespids.

    Hesten kan sagtens leve upåvirket med en piphas. Det er oftest ejeren, der ikke kan det.

    Besvaret af: Dyrlæge Jørgen Falk-Rønne, Lundens Hesteklinik (2005)


  • #2   25. jun 2017 man kan operere for det,men det er ikke altid det går væk af det

  • #3   25. jun 2017 Nej jeg ville ikke have et problem med det som sådan. =) an på hvad der skyldes det.. (hvis det foreksempel var en hest som sparkede meget i boks mm. det jo knapt så godt for hestenes ben mm.

    Dog sker der gerne uheld. som hvis hesten sidder fast, få et spark derpå eller her til roskilde dyreskue var en hest oppe og køre og fik sparket bag ud i boksen og fik piphas super uheldigt.

    Men det kan i det fleste tilfælde ikke gøres noget ved det men det er kun en skønhedsfejl


  • #4   26. jun 2017 Min har det i vinter halvåret når hun står i boks, og hun sparker ikke, det er når hun ligger ned og skal op så får hun åbenbart ramt det punkt hver gang i betonen, selvom hun har masser af halm. Her om sommeren på døgnfold går det i sig selv igen smiley
    Jeg ville finde årsagen til det og vurdere der ud fra, det er et træls sted hvis der går hul på det, 7-9-13 det har jeg ikke prøvet smiley


  • #5   26. jun 2017 Tak for svar!
    Det var mere fordi jeg hørte noget om at det kunne skjule spat? Men det lyder bare lidt underligt synes jeg? smiley


  • #6   26. jun 2017 Min springhest har det, dog har jeg smurt det med noget salve fra dyrlægen lige da vi opdagede det, og det viste sig at det faktisk stortest er væk! (Hun blev scannet).

    Man kan slet ikke mærke noget på hende og hun fungere ligesom før. Hvis man ikke vidste hun havde haft det, så ville man ikke kunne gætte det/se det.


  • #7   26. jun 2017 Kan ikke umiddelbart forestille mig, at det skjuler spat. Det er to forskelle ting, spat er i leddet og piphas er væske i en slimsæk yderst på hasen.

    Min hest har haft det. Vi fik det tappet og den er nu rigtig fin. Dog skal man tappe væsken rimelig hurtig ellers har det ikke en effekt. Men det er mest en skønhedsfejl.


Kommentér på:
Piphas

Annonce