{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.233 visninger | Oprettet:

Hvad skal man gøre ved en hest der er træt af baneridning? {{forumTopicSubject}}

Min hest er træt af baneridning, den bukker osv. Når man rider på bane. Hun løber osv. Lige så snart man kommer ud i naturen er hun sød, ingen udnoder intet.

Jeg vil helst ride baneridning, men det vil hun ikke.
Jeg er ikke vild med at ride i naturen, så det er der ikke gjort så meget i. Men når vi har redet tur så er ørene fremme.
Hun bliver kun 4 år, så kan ikke forstå hvordan hun allerede er træt af det...

Hvad skal jeg gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man gøre ved en hest der er træt af baneridning?
  • #1   26. jun 2017 prøv og variere det på banen.. sæt nogle forhindringer som slalom, kejler, bomme, spring, noget fra jorden, almindelig dressur og sådan.. prøv og lav alt muligt, end bare almindelig dressur..


  • #2   26. jun 2017 Uhada - oftest vil en hest "være træt af baneridning", når den har opgivet at forstå, hvad det er rytteren beder om - så giver de op og bliver "trætte/tvære".

    Du skriver også at hesten løber og bukker - men er sød og rar på tur - hvilket endnu mere indikerer at det er ridningen den er gal med.

    Da det er enormt svært at forklare på skrift, hvordan du skal lærer at træne en unghest, så er mit bedste forslag, at du får fat i en GOD og ERFAREN unghesteunderviser.
    Et god måde at finde en god underviser på er, at finde ud af hvem man kender, som har nogle gode velredet ungheste, og spørge om hvor og hos hvem de træner.

    Mvh Charlotte


  • #3   26. jun 2017 Jeg er måske meget hård nu, men det er altså på høj tid! Jeg siger ikke dette for at være ond men fordi du har behov for en øjenåbner. Jeg har valgt at ikke følge dig mere da du ikke er særlig blid i din ridning og meget gammeldags i din håndtering og opførsel ovenfor hestene. Du lytter ikke når du får gode råd og du stoler blindt på din bedstefar der også stadigvæk lever i 80'ernes måde at håndtere og holde heste på. Du viser ikke vilje til at ændre din ridning og gør intet andet end at symptombehandle i stedet for at træne dig ud af tingene. Din hest opfører sig som den gør da du er for hård ved den og forlanger ting dens krop og sind overhovedet ikke er klar til at kapere. Hvis du ikke ønsker en ødelagt hest med tiden må du seriøst ændre ridemåde og hestehold. Beklager, men nu har jeg gået og haft ondt af Bettenøk i rigtig lang tid og derfor kan jeg ikke holde bøtte mere.
    Jeg håber du vil tænke over hvad jeg har skrevet og sørge for at få noget kvalificeret undervisning. smiley

    Mvh TT


  • #4   26. jun 2017 Har du ikke haft problemer med sadel og bid også? Har du fået en massør/kiropraktor/andet til at se på din hest?

  • #5   26. jun 2017
    Jeg tænker at hesten viser problemer på banen fordi du her kræver noget af den - dermed kan en låsning og skævhed gøre at hesten bukker og er tvær, fordi det gør ondt det du beder om.

    Hvor hesten på tur ikke bliver bedt om at søge ned, stille sig, gå volter, træde over mm.

    Hesten kan også let være frustreret over ridningen og de signaler du giver - hvis du får givet modstridende signaler i ridningen.

    Heste der er "trætte" af banen viser det typisk ved og have nada energi inde på ridebanen - de kan sagtens øvelserne og det man beder om, Men har ingen energi der, men liver helt op når de kommer ud af banen.

    Dermed lyder det du beskriver mere som noget der går galt for hesten fysisk og i ridningen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   26. jun 2017 har du overhovedet fulgt nogen af de råd, som du har fået i alle de andre emner om dine problemer med dig hest???

  • #7   27. jun 2017 Hvis du elsker baneridning og hesten elsker natur, og den hader baneridning og du hader natur... Hmm det er vel ikke så svært at komme frem til at hest og rytter bare ikke passer sammen så.

    Sikkert hårdt at høre og at indse, men hvorfor pådutte hesten eller rytteren noget som man ikke gider.

    Kort sagt - find dig en ny hest der passer til dine behov smiley


  • #8   27. jun 2017 Dolly og den sorte prinsesse: Det vil jeg prøve her en af dagene..

    Charlotte M- Det er nok rigtigt nok.. Har prøvet at ændre en masse for både hende og mog..

    Jeg har fået en grænser som har styr på ungheste nu..

    Team Tindur- Jeg tager i mod de råd alle giver mog! Når man altid har fået afvide at sådan behandler Du din hest, så vil man jo gøre det! Men har ændret mog meget- Skal have saltsmagen i dag, hat fået et ny bid, skal bare lige prøve det. Hvad mener forlanger du af mig.

    Sørine(Palermo- Jo det har jeg. Skal have sadelmager i dag. Har fået en nyt bid jeg bare lige skal prøve.

    (Svar jeg andre når jeg kommer hjem)


  • #9   27. jun 2017 Hvilket bid? Jeg står ikke i en position hvor jeg kan forlange noget af dig (desværre) men jeg har da en forventning om at når man er her inde så meget som du nu er, så må man jo opdage at den måde man selv træner og behandler sin hest ikke er vejen frem!
    Du er da LANGT FRA et særtilfælde! Jeg blev opdraget på samme måde som dig, og jeg holdt til ligesom dig i travstalde. Den STORE forskel er at dengang var den form for træning og opdragelse og hestesyn normen. I dag er vi kommet i en ny tid (GUDSKELOV) hvor det overhovedet ikke er sådan man gør... Så hvorfor kigger du dig ikke rundt? Hvorfor er du blind for (næsten) ALLE her inde?
    Hvis du havde modtaget ALLE de gode råd du har fået af en masse dygtige mennesker her inde, og havde trænet efter din hest psykiske og fysiske formåen i stedet for at symptombehandle. Så havde Bettenøk ikke opført sig som hun gør...
    Bettenøk hader ikke banen, men den behandling/forkerte krav hun får der inde!

    Mvh TT der virkelig skulle ønske for Jer at I kom på rette vej!


  • #10   27. jun 2017 Også endnu et spørgsmål... Dengang i 80'erne så gik jeg rundt med en mavefornemmelse at man rigtig ofte var alt for hårdt i sin omgang med hestene, og at man ikke tog nok hensyn til disse.. Føler du overhovedet ikke noget? Undrer du dig ikke nogle gange om det I nu gør virkelig er nødvendigt og det rigtige?

    Mvh TT


  • #11   27. jun 2017 Hvor lang tid rider du når du rider på bane?
    Jeg er også selv mest til baneridning og rider måske tur en gang om måneden i snit.
    Jeg rider aldrig mere end ca 30 min og varierer min træning meget. Når man ikke rider længere tid er men også nødt til at fokusere på en ting ad gangen. I går trænede jeg f.eks galopskift, den anden dag anspring i dag rider vi måske på bomme i morgen fokuserer jeg på sidebevægelser osv.
    Og så husker jeg at hvis min hest f.eks laver et perfekt anspring, så galoperer jeg måske en enkelt volte og så får hun en lille skridtpause for løse tøjler som ros.
    Jeg har ikke set dig ride og kender hverken dig eller din hest, men havde selv en 4-års hest der gjorde det samme - han kedede sig simpelthen grænseløst, så da jeg begyndte at træne lidt mere målrettet gik det over af sig selv.

    En underviser er desuden altid en god ide. Man kan altid bruge inspiration til at komme videre med sin ridning og udvikle både sig selv og sin hest smiley


  • #12   27. jun 2017 tænker du skal variere det lidt.. ikke baneridning hver dag.. men afveksle træning..

    eks skridte til og fra på tur eller
    veksle mellem bane, spring, tur, jord, fri. har altid trænet mine heste kun hver 2 dag.. de andre dage ha vi så hygget.. men er den måde jeg valgte at træne, og nu her er det mest jord træning med min plag eller skridture på den gamle som ikke kan ride bane ridning mere..

    især de unge kan godt hurtigt blive træt af bare og sjokke rundt i sandkassen

    om man er til det ene eller det andet er jo forskelligt. jeg har i mange år redet dressur/spring osv, som jeg blev ældre gik ridning mere og mere op i bare at hygge og ride/skridte en tur, eller lave miljø/mental træning..

    hvordan man håndtere sin hest er egentlig op til en selv der gør vi det alle forskelligt, og ej heller team tt eller andre er uden fejl, smiley så syntes jeg egentlig ikke folk har ret til at angribe dig på...


  • #13   27. jun 2017 Nej selvfølgelig er jeg ikke fejlfri! Jeg har stået i hendes sko.. Det var dog en anden tid så jeg er bare oprigtig ked af at deres forhold skal blive så dårlig fordi TS ikke lytter og ændrer sin adfærd smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   27. jun 2017 dine tidligere emner er ret relevante, i det da slaber et helheds billede af din håndtering af hesten.

    forståeligt at hesten ikke vil rides på bane, hesten er 4 år, og du har bare ikke de kompetencer der skal til for at have en unghest. de problematikker der er, er resultatet af forkert arbejde, og manglende indsigt i omgang med ungheste..

    din hest har med stor sandsynlighed ubehag i hele kroppen.


  • #15   27. jun 2017 Krikken(nu som pinjekerne)- Måske? Kan det bare være det er fordi hun er unghest??
    Nogle gang opgiver hun bare at gå og forstå..

    AMT- Ja jeg har, bare fordi jeg ikke lige kommenter alle spørgersmål, så ser jeg dem og følger med.

    LM&C- Altså skal jeg måske ændre mog, og bare ride en masse turer? Men jeg har ikke lyst til at komme af med hende, jeg elsker hende jo...

    Team Tindur- Et nyt normal bid. Jeg har en ridelære, som arbejder med mig om alt det jeg skal lave om på. For en anden her en af dagene, som vil hjælpe os mere. Og jeg behandler ikke min hest dårlig eller noget! Jeg har lavet meget om på alt det jeg har gjort/ til at gøre andre ting! Jeg er langt fra blind. Der er ikke noget galt med hesten! Men mig, som i jo siger, så må jeg jo gå til et eller andet. Jeg ved at jeg desværre NOGLE gange er lidt for gård, men det er vi i gang med at lave om på!

    Anne W-Inden sommer ferien red jeg en 1 time til undervisningen. Men alene rider jeg mellem 30min-50min.
    Jeg roser også min hest, hvis hun er god. Jeg vil jo også gerne have en god dressurhest ud af hende, men hun syntes at det er kedeligt. Hun vil hellere spring end dressur.??


  • #16   27. jun 2017 Normalt bid? Mener du todelt trensebid? Tredelt? Muffebid? Undskyld men det høres overhovedet ikke som du har forstand på hvad det er du lægger i hendes mund smiley

    Mvh TT


  • #17   27. jun 2017 Så du er holdt op med at ride med treringsbid?

  • #18   27. jun 2017 Trensebid!

    Det skal jeg til at stoppe med ja, da det bliver hende i mundvirerne


  • #19   27. jun 2017 Fornuftigt. 3ringsbid er noget bras, har aldrig set et der ikke generede hesten eller ponyen.

  • #20   27. jun 2017 Hej Josephine.
    Jeg vil egentlig gerne starte med at rose dig lidt.
    Du er 14 år, men moden nok til at se efter, hvad du selv gør, og til at se efter hvad du kan gøre anderledes og bedre.
    Stor ros - det er adelsmærket for modenhed.

    Når.
    Men hvad bliver vi mennesker og dyr motiverede af? Sådan helt grundlæggende??
    Vi bliver motiverede af, at vi føler at vi kan lykkedes og at det lykkes for os at gøre hvad vi gør.
    Det kan vi, logisk nok, kun hvis vi forstår hvad vi skal gøre. Det gælder både dig og hesten.

    For dig:
    Jeg kan sgu ikke sige, hvad du gør rigtig godt eller skidt ift ridning, hestehåndtering, mv.
    Men jeg synes at det er en genial ide simpelthen at se efter hvem du kender, som rider godt. Se hvordan deres underviser giver undervisning. Tænker du, at det er forståelig tale, så prøv vedkommende som underviser.

    For hesten:
    Den skal kunne forstå hvad du mener. Det kræver, at din ride tekniske færdigheder er gode, men det vil din nuværende / kommende underviser hjælpe dig til, så du giver de signaler du ønsker at give.
    Jeg ville i dit sted prøve at bryde det nuværende dysfungerende samarbejde (træt hest), ved at bryde vanerne.
    Har hesten vænnet sig til at ridebanen er lig krav den ikke forstår? Jamen, så rid andre steder. Hvis naturen får det bedste frem i jer, så rid ud med en ven eller to. Så er sikkerheden med en unghest også i orden.
    Evt, rid bare på en mark. Du kan det samme i naturen som på bane.
    Og hvis hesten har svært ved at forstå, hvad du beder hende om, så gå tilbage til starten, og gør det hun kan. Og byg videre fra det.
    Ved at gå tilbage til ting hun og du kan finde ud af sammen, får i begge succesopæevelser, og det vil gavne jer begge.

    Hav det rart


  • #21   27. jun 2017
    Når det er en unghest er det NETOP så vigtigt at DU er god til dine signaler, fordi det er DIG der har til opgave at lære hesten at forstå tingene, gøre det let så den forstår det. Indlære signalerne tydeligt og godt, have god timing i dem.

    Så ja, det kan være dig, der er for dårlig i dine signaler og indlæring af dem - og fordi det er en unghest, bliver den forvirret og forsøger at fortælle det.

    Men, det er også vigtigt fordi det er en unghest at kroppen er tjekket igennem så man er sikker på hesten ikke oplever noget dårlig fordi den har ondt.


  • #22   27. jun 2017 Doktor WHO- tak... Jeg har i dag redet ved en berider som hedder Søren, han var mega god, han hjalp os. Han viste os vejen med traven,og hvordan jeg skulle gøre vis hun hoppede osv.
    Jeg ved godt jeg ikke er den bedste rider i verden, og jeg er ikke den mest rutineret, men alligevel for jeg alt den hjælp til at komme videre nu.

    Krikken(nu som ponyejer) Bare giv mig skyld, jeg er jo bare et menneske! Jeg gøre jo ALDRIG noget rigtig her inde, det er som om at jeg den mest dumme snart 15 årig i kender, bare fordi jeg måske ikke er den bedste rider eller den bedste pige i verden! Men jeg elsker min hest, jeg gøre alt for den. Jeg ved da godt at jeg IKKE altid gør tingene rigtig, men jeg retter op på dem igen! Ham berideren jeg red ved i dag, han roste mig fordi jeg holdte roen i mig, hvilket jeg ALDRIG har kunne før!


  • #23   27. jun 2017 Men hvis du er klar over dine svagheder...hvorfor skaffe sig en unghest?? Man starter da ej heller i første klasse med at læse engelske noveller smiley En rå/unghest er ikke for førstegangs ejere medmindre man har redet i nogle år og har arbejdet med ungheste før! Du ville jo have lært meget mere med en rutineret hest og fået en masse gode oplevelser i stedet for alle de trælse..

    Mvh TT


  • #24   27. jun 2017 Tindur
    En rutineret hest vil nu også sagtens kunne opdage hendes svagheder, og gøre nøjagtig det samme som unghesten med at hoppe osv. Forskellen er bare at hun ikke skal lære den rutinerede noget, men derimod holde den ved lige, hvilket sådan set kan være lige så svært smiley


  • #25   27. jun 2017 Team Tindur- Jeg arbejder på mine "svagheder". Jeg fik hende før jeg kom her til i min vrede! Øhhh, det er da ikke sikkert at jeg vill lærer mere af en rutineret hest. Jeg får da også gode oplevelser med hende!

    LM&C præcis.. Du har ret, uanset om jeg beholder Bette Nøk hvilket jeg gør, eller køber en anden, så vil den sikkert også opdage mine "svagheder".??


  • #26   27. jun 2017
    Hvis du lige trækker vejret en gang og lader være med at tage det som et angreb, så kunne det være, du kunne lade være med og tage det personligt.


  • #27   27. jun 2017 Krikken(nu som ponyejer)- Man vil tage det personligt, hvilket jeg gør.

  • #28   27. jun 2017
    " Man " ville ikke tage det personligt som du gør, da det slet ikke handler om at
    " Jeg gøre jo ALDRIG noget rigtig her inde, det er som om at jeg den mest dumme snart 15 årig i kender, bare fordi jeg måske ikke er den bedste rider eller den bedste pige i verden! "

    Når du skriver sådan, så har du læst det helt forkert.


  • #29   27. jun 2017 Ja.. Hvad mere kan jeg sige.. Jeg var rigtig glad og optimistisk på jeres vegne i starten.. Så kom der nogle udfordringer som du søgte hjælp til, og jeg var en af de mange der kom med hjælpen.. Men så blev hjælpen ikke brugt.. Så kom der endnu flere problemer.. Og endnu engang kom jeg med hjælp ligesom mange andre.. Og sådan fortsatte det nogle gange.. Efterhånden som vores råd ikke "var gode/passende/for besværlige" og konflikterne blev flere hvor jeg kun så symptombehandling og en forvirret og ked af det hest. Så stoppede jeg at følge dig... Så ja det bliver jo nok personligt fra min side da det kun er dig der har ansvaret for hvor I har endt..
    Jeg er rigtig glad for at du mener det går fremad, og det ville glæde mig hvis I kom på den rette vej igen! smiley

    Mvh TT


  • #30   27. jun 2017 Nu har jeg fået sadelmager, han fandt en der passede, dog skulle den omstoppes fortil. Prøvet en nyt bid hvilket gik godt, så nu må vi se om det stopper vores problmer på banen.

  • #31   27. jun 2017 Du har vidst haft en MEGET travl dag.. Først nyt bid, pludselig kom den nye underviser et par dage før..også har du også haft sadelmager på.. Må sige du arbejder hurtigt.. smiley

    Mvh TT


  • #32   27. jun 2017 Du tror ikke på mig ikke eller?
    Jeg lånet en bid af en ven, som passede.
    Sadelmager har været aftalt siden søndag.
    Jeg skulle prøve ham Søren, da min normale underviser ikke kunne ride ved ham.


  • #33   27. jun 2017 Kan se du kommer fra Nordjylland - gør jeg også. Er bare nysgerrig, men hvem Søren er det? smiley

  • #34   27. jun 2017 Han hedder Søren Binder

  • #35   28. jun 2017 Nårh - rider du på Hornum-Ulstrup rideklub? smiley

  • #36   28. jun 2017 Nej jeg rider på Ranum Rideklub

  • #37   28. jun 2017 Jeg håber i hvert fald for Jer at du begynder at få noget hjælp og lytte til hvilke råd du får. For jeg ønsker Jer kun det bedste! smiley

    Mvh TT


  • #39   1. jul 2017 Har du stadig ikke fået en kiropraktor eller en anden behandler ud til hesten endnu?!? smiley smiley

  • #40   5. jul 2017 britt N- Jeg fik hende i konfirmations gave af min forældre, så jeg købte hende ikke

Kommentér på:
Hvad skal man gøre ved en hest der er træt af baneridning?

Annonce