{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.611 visninger | Oprettet:

Forbeholde sig retten til at vælge mellem købere {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne skønne vallak til salg som vi forhåbentlig har fået solgt, vi ved mere mandag om at han er solgt eller ej, derfor står annoncen stadig på nettet.

Men da vi har fået RIGTIG mange henvendelser så har vi taget os retten til at vælge mellem købere.

Nu har vi haft en del ude og kigge og har fundet en person som vi gerne vil sælge til.

Men dem der har været ude og prøve/set ham er mange af dem blevet ret skuffet over at vi ikke har ville sælge til nogen af dem.

Kan det virkelig være rigtigt at folk skal blive skuffet over at vi forbeholder os retten til at vælge mellem købere?

Det er en unghest som kræver en erfaring rytter.

Annoncen bliver først slettet når hesten er betalt og hentet, hvilket jeg også synes er helt fair, men dette er der mange der openbart ikke synes. smiley

Hvad er jeres holdning? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forbeholde sig retten til at vælge mellem købere
  • #1   22. jul 2017 Der er jo forskel på at blive skuffet og på at anklage jer for at sælge til anden side.
    Hvis man gerne vil købe hesten, så er det klart man er skuffet.

    Men er der i en annoncen gjordt klart at man vælger imellem købere så kan de ikke rigtig gøre noget ved det.

    Dog syntes jeg det er en svær situation for det er super træls at have brugt både tid og penge på at prøve en hest for at sælger så ikke vil sælge til en.


  • #2   22. jul 2017 Sys det er helt okay med at man har den "regle" med sig selv.
    For man ved jo ikke hva de kommer ud til.
    Dem der har været ude og se, kan se på mange andre heste som evt. passer bedre til dem. Der skal også være en go kemi med hest og den nye ejer smiley


  • #3   22. jul 2017 Der står i annoncen klart og tydeligt at vi forbeholder os retten til at vælge mellem købere smiley

    Skuffet er nok ikke det rigtige ord nok nærmere lidt små sure...

    Vi står jo med en hest som vi gerne vil have solgt til den helt rigtige og ikke bare til den til første og bedste som melder sig smiley


  • #4   22. jul 2017 Selvfølgelig er det træls at komme ud og så nuværende ejer ikke vil sælge til en, men hvis nuværende ejer kan se at det ikke er det rette macht er det så ikke fair at sige fra og sælge til anden side? smiley

  • #5   22. jul 2017 Jeg sælger bestemt heller til hvem som helst. Heller ikke udstyr. Hvis jeg synes det bærer hen imod at køberen nok alligevel ikke ville blive tilfreds siger jeg stop. Det er der indimellem nogen der bliver temmelig sure over, men det er altså ikke mit problem.

    Heste sælger jeg bestemt heller ikke til hvem som helst! Og jeg bliver glad når jeg er ude og se på hest, føler der er match og sælger vælger at sælge til os smiley
    Jeg har aldrig oplevet at jeg selv synes der var match hvor sælger ikke var enig. Jeg ville nok blive skuffet hvis sælger sagde nej. Men det må man jo respektere


  • #6   22. jul 2017 Det har vi dog lige været ude for at en evt køber gerne ville købe hesten, men vi måtte sige at det altså ikke var det rette match.

    Der står tydeligt i annoncen at han sælges som spring, jagt og/eller milltary hest og kræver en erfaring rytter.

    Der må jeg dog indrømme at mange tager erfaring med ungheste meget forskelligt må jeg sige... smiley


  • #7   22. jul 2017 Jeg tror du leder efter ordet fornærmet.. smiley

    Men nej, så længe det er tydeligt oplyst. Kan jeg ikke se nogen galt i det. Og så er det jo også meget normalt at vente med at slette annoncen indtil hesten virkelig er solgt.

    Man kan jo evt. Skrive øverst i annoncen at der afventes betaling af hesten eller sådan noget.. smiley


  • #8   22. jul 2017 Men kan det virkelig være rigtig at folk bliver så fornærmet når man vælger at sælge til anden side og siger pænt at det var det match som vi ledte efter? smiley

    Tak, det har jeg skrevet i annoncen smiley


  • #9   22. jul 2017 Jeg har jo ikke selv været ude for at blive "vraget/fravalgt" af sælger. Men havde jeg, så havde jeg nok også blevet skuffet og ked af det hvis jeg bare var sikker på at det var drømme hesten. Men jeg kan også rigtig godt se det fra sælgers side, man har en hest man (forhåbentligvis) har haft en fantastisk tid med, og man ønsker af hele sit hjerte at denne hest skal få et godt liv videre og ikke ende som kastebold eller blive misforstået. Så jeg har fuldt ud forståelse for at sælger beholder retten til at vælge imellem købere. smiley
    Hvis jeg engang skulle blive fravalgt som køber engang, så ved jeg nok hvorfor jeg blev fravalgt, men jeg ville nok også spørge hvorfor det ikke blev mig for at være sikker smiley

    Mvh TT


  • #10   22. jul 2017 Tror det handler meget om at når man har været ude og prøve hest og melder sig klar til at købe, så det fordi de faktisk var en hest man kunne se en fremtid med osv og så det lidt øv..

    Da jeg i sin tid købte min tidligere vallak Schwante, fik jeg også afvide at der var flere der var interesseret så ejer måtte lige sætte sig ned og tænke hvem der var det bedste match for ham..

    jeg gik i flere dage og var nervøs og lettere bange fordi jeg var helt sikker på at det bar skulle være ham trods jeg var elendig til at ride ham (vant til heste på 155cm ham her var 176cm)..

    Heldigvis valgte ejer mig fordi hun mente jeg kunne give ham det han havde brug for og hun var sikker på med lidt tid kunne jeg lære at ride ham pænt..
    havde hun valgt mig fra tror jeg ærligt jeg havde lagt mig til at tude og blevet rigtig ked af det..

    så ja self. skal ejer vælge den der er det bedste match har jeg også gjort når jeg har skulle sælge, dog har jeg 9 ud af 10 gange kunne læse på skrift og ud fra de mange spørgsmål jeg har stillet om det var det rette match (har ikke solgt 10 heste det var bar lige et tal) smiley og det har altid passet meget godt når så de er kommet ud og prøve.. var kun min tidligere araber jeg havde flere ude og prøve.. ellers har jeg kunne nøjes med at vælge en ud som har været ude og prøve og det har været rette match hver gang smiley


  • #11   22. jul 2017 "Sælger vælger køber" er et underligt udtryk.
    Der er ingen ny information i dette udsagn, da det kun kan være sælger, der har retten til at sælge varen? .

    Men, jeg ville ikke selv køre efter en hest, som sælger havde valgt en køber til.
    Intet galt i at I har en køber, jeg vil bare ikke køre efter noget i har solgt før jeg kommer - for hvis i kan skifte mening og tilbyder mig at købe den hest i har lovet bort, kan man jo ikke stole på at man selv har en aftale med jer bagefter??

    Det er ikke at være fornærmet.
    Det er bare blottet for logik at køre efter en solgt hest.


  • #12   22. jul 2017 Vi har ikke taget nogen ud til ham efter vi har valgt hvem der skulle købe ham.
    Men vi har skrevet til de andre som var intresseret at han var muligvis solgt og dem der har været ude og se/prøvet ham, har vi skrevet at vi har fundet det helt rette match, men alligevel er der en del som er blevet fornærmet?

    Men når man står med en køber som man gerne vil sælge til da det er det helt rette match til denne hest, så vil vi jo hellere sælge til den som har kemien med ham end de andre som vi har været usikre på?

    Hvis han ikke bliver solgt nu til hende som vi har valgt, så er det køber der skal springe fra smiley


  • #13   22. jul 2017 Jeg har det præcis på samme måde som dig, det er sit kæreste eje man sælger, og man bør sikre sig, at de får det hjem man finder bedst muligt.. både for hesten, men også for at kunne sælge hesten med god samvittighed og ro i sindet...
    en unghest har måske brug for en, der kan vise den vejen, og så er man som sælger ikke så interesseret i at sælge til en nybegynder eller lignende, men hellere til en,der ved hvad de har med at gøre... der kan være andre mindre gode match, og jeg synes det er helt ok, så længe man gør opmærksom på det i sin annonce...
    jeg har en enkelt gang solgt en hest, hvor jeg bittert fortrød efter vi havde givet håndslag og pengene var udvekslet og jeg lige skulle sige farvel.. så opdagede jeg hesten ikke kom til at få grovfoder, hverken hø ler wrap, kun halm og de kun fik korn, intet andet.... og en kummerlig stald... jeg kørte grædende derfra, og har tænkt så meget på den hest siden, så det har jeg lovet mig selv aldrig skulle ske igen.. så hellere sure eventuelle købere:)


  • #14   22. jul 2017 Ja, hellere fornærmet eller sure købere og så hesten får det godt smiley
    Heldigvis er min mavefornemmelse god ved den køber som vi har valgt, men er godt nok blevet overrasket over alle de andre som er blevet fornærmet over at vi har valgt at sælge til anden side... smiley


  • #15   22. jul 2017 Og jeg tror virkelig man skal følge sin mavefornemmelse.. man ved bare, når det føles rigtig.. men ja, er enig, der er mange, der kan blive mobbet over det, men så må man henvise til det man har skrevet i annoncen, det er surt for dem, men det er chancen de tager ved at kigge på en hest, vor det står i annoncen, længere er den egentlig ikke:)

  • #16   22. jul 2017 Nu står jeg i købers situation, da jeg er lidt på hestejagt.
    Til trods for den info, ville jeg selv være skuffet.
    Jeg ku fx tænke, "hvordan vurdere ejer mine evner så rytter og hesteejer ud fra dette"

    Jeg har ikke prøvet det selv, men ku forstille mig man står med sån følelse.
    Sidst jeg købte hest, var hun kun nr. 2, vi klikkede godt, men hun blev osse solgt fra en salgsstald.
    Denne gang har jeg kigget på 1. privat, men hesten er bla. købt hjem for min skyld, for han er det jeg ønskede mig.
    Pt venter jeg på forsikringen, så måske når jeg aldrig ud på det store hestemarked.

    Men omvent, når der er flere interesseret, så skal nogle jo ha lov og købe, så hvorfor ikke vælge dem man har mest fidus til...


  • #17   22. jul 2017 Ved godt at det er utroligt heldigt at vi har haft næsten over 300 henvendelser på ham.

    Vi har dog ikke valgt udfra hvem der var dygtig nok eller god nok.

    Men hvem der havde bedst kemi med ham og hvem vi havde bedst mavefornemmelse hos.

    Synes man burde spørger inden man bliver fornærmet... Blev bare overrasket når man står og er igang med at sælge en skøn hest som man gerne vil det bedste, at evt købere bliver så fornærmet over at vi har valgt en anden end dem der bliver fornærmet.
    Kan jo ikke rigtig dele hesten over i små bider, bliver nød til at vælge hende som vi havde bedst mavefornemmelse hos og havde den bedste kemi med ham. smiley

    Nu står jeg selv og er i gang med at købe hest til eget brug og ville da ikke selv blive fornærmet hvis ejer valgte at sige at vi ikke var det rette match smiley



  • #18   22. jul 2017 Vil gerne lige understrege at jeg ikke køber ham da ikke opfylder mine krav og har ham kun i træning smiley

    Men har haft inde så længe at jeg kender ham så utrolig godt og kan godt se hvem har kemien sammen med ham smiley


  • #19   22. jul 2017 Det er svært at vide, hvad folk har tænkt.
    Men det er ikke sikkert, at køber tænker kemi, men at sælger bare vurdere køber har ringe evner.
    Og hvorfor sku en sælge bestemme kemien.
    Og nogle forstår det måske ikke helt, gætter jeg på.

    300, det er fanme osse mange.
    Og ska der bare vælges i mellem 20% af dem, så vil der være nogle der øffer.


  • #20   23. jul 2017 Du er i din fulde ret til at vælge og vrage imellem købere. Det er ikke din opgave, at tage hensyn til folks følelser. Din opgave er at sikre det bedst mulige hjem til din hest!
    Folk er blevet så sarte og nærtagende. Lad dem bare blive fornærmede smiley


  • #21   23. jul 2017 Du er da i din fulde ret til at vælge mellem købere, og jeg havde 100% gjort det samme, hvis jeg selv skulle sælge en hest!

    En lille tanke herfra, var at måske de blev "fornærmede" fordi de måske har set det som en kritik, eller en "du er ikke god nok" eller andet i den dur.
    Så må man jo bare fortælle dem, at det ikke nødvendigvis er fordi, at de er dårlige hesteejere/ikke gode nok til hesten, men simpelthen at der har været en lidt bedre kandidat smiley


  • #22   23. jul 2017 Du kan da ikke bestemme, om folk må være skuffede/sure/fornærmede. Det er jo en følelse, og når man køber et dyr, så køber man langt hen ad vejen en drøm - og det gør man med følelserne. Naturligvis har man følelser, uanset om man køber eller ej, og du kan ikke som sælger forbyde en bestemt følelse.
    Dt eneste du kan gøre, er at forklare rationelt, hvorfor du ikke finder matchet godt/brugbart, og så må folk selv håndtere deres følelser. Dem kan du ikke tage fra dem.


  • #23   23. jul 2017 Altså....Jeg kunne godt tænke mig at få at vide, hvordan man vurderer, hvem der er den rette køber?

    Umiddelbart tænker jeg, at tendensen nok falder til, at den bedst argumenterende, mest veltalende og charmerende vinder løbet, hvorimod en lettere tungnem og langsom person snarere trækker nitten og det behøver jo ikke nødvendigvis at være det rette valg for hesten.

    Sidst jeg kiggede efter hest, faldt jeg over en annonce, hvor sælger i den grad forbeholdt sig retten til at vælge imellem købere. Den hest endte på den lokale rideskole, hvor underviserne på det tidspunkt var nogle mobilafhængige teenagetøser, der hverken var interesserede eller kvalificerede til at levere en bare nogenlunde fornuftig undervisning.
    Til gengæld ved jeg, at ham der stod for købet fuldt ud er i stand til at sælge sand i Sahara.....Og at den hest, nu er udsat for 117 forskellige ryttere med hver deres temperament og forskellige ridefærdigheder.





  • #25   23. jul 2017 jeg vil lige indskyde, at jeg da bestemt håber at noget af det sælger vurderer på, når de afgør om vi er de heldige der får lov at købe hesten, er måden vi holder hest på. vores valg i livet omkring hesteholdet, hvad vi tænker at bruge hesten til, og hvad vi har at tilbyde den. som helhed. ikke bare sportsligt, men fold og staldforhold, vores fodrings principper, måden vi gør hesten til en del af familien og alt sådan noget smiley

  • #26   23. jul 2017 Jeg synes det fint at vælge købere fra! Det er trods alt et væsen man har elsket/ stadig elsker.

    Dog har jeg selv prøvet at blive valgt fra. Det gjorde så ondt. Det var min gl part hest jeg gerne ville købe hjem. Men sælger ville pludselig ikk sælge til mig. Hesten er en grand spicel men kender hende ud og ind. Og hun var virkelig min bedste ven. Savner hende hver dag. Så det gjorde ondt hun ikk står i stalden hos mig. Det skal dog siges det var ved en ny ejer end hvor jeg havde parten. Og har ikke set hesten i fem år. Men fortalte personen hvem jeg var, og så hvad jeg kunne tilbyde. Men nej fik hende ikk hjem


  • #27   23. jul 2017 Hvis jeg skulle sælge en hest(håber aldrig det sker!)
    Så skulle den der købte hesten have samme trænings syn som mig, tilbyde den samme opstaldnings muligheder og have samme fodringsprincipper. Også skulle jeg selvfølgelig mærke at kemien var der..
    Så jeg kunne ligeså godt interviewe interesserede før de overhovedet kom for at se hesten smiley smiley

    Mvh TT


  • #29   24. jul 2017 Jeg solgte i foråret min plag. Der var rigtig mange henvendelser på ham, men ingen der kunne komme og se ham med det samme, der ville typisk gå 5-7 dage, hvilket er helt fair. De første der var ude og kigge ham (efter 3 dage på nettet), ville gerne have ham og bum hesten var solgt. Skrev efterfølgende til alle der var lavet en hel eller halv aftale med at hesten var solgt til anden side. Det var godt nok ikke alle der tog det lige pænt smiley Så der var der i hvert fald et par stykker der ikke var tilfredse med at han blev solgt til anden side.


  • #30   24. jul 2017 Lovise:
    Havde de mon regnet med, at du ventet til alle havde været der?
    Den første der står med pengene, får hesten, så er man interesseret må man rykke.


  • #31   25. jul 2017 Forstår bare ikke hvorfor at man i stedet for at blive fornærmet, så man ikke spørger hvorfor.

    Det er bestemt intet ondt mod nogen, men blot for deres egen skyld at de ikke skal stå med dårlig samvittighed over at have købt en hest hvor kemien ikke var der....

    Vi har haft rigtig mange ude og kigge på ham og pludselig stod den helt rette og gerne ville købe ham, så slår man til.

    Selvfølgelig kan jeg ikke styre andre følelser, men derfor har jeg da stadig lov til at undre mig?

    Efter min mening så synes bestemt at sælger sagtens kan bestemme hvem der har kemi med hesten.
    Det er trods alt sælger der kender hesten.
    Jeg kunne sagtens se hvem han havde kemi med og hvem han ikke havde.
    Så var der nogen som vi selv sagde at de ikke var det rette hjem, enten pga mangel på erfaring med ungheste eller fordi de ville presse ham for meget.

    Men kunne med ro i maven sende ham pænt afsted igår og fik en skøn besked at det var gået super godt med ham, så det er bare dejligt smiley




    profilbillede
  • #32   28. jul 2017 Du kan undgå alle former for konfrontationer ved blot at oplyse at der er lagt hånd på hesten (frem til en eller anden given dato). Det er der ingen der kan ta' dig ilde op - de kan blot håbe på at handlen går i vasken så hesten alligevel kan blive deres. Og så synes jeg klamamsen "retten til at vælge imellem" er noget fis - eftersom de fleste sælgere, sælger alligevel hvis de har brug for pengene - uagtet at de ville ha' foretrukket en anden køber, hvis der var en. Det må være bedre for alle parter hvis man blot melder ud (hvis man mener det): "dig vil jeg ikke sælge til"....
    :)Annette


  • #33   28. jul 2017 For nogen er det måske noget fis, men det er det ikke for mig.. jeg skriver at jeg forbeholder mig retten til at vælge, og jeg beholder min hest, hvis ikke den rigtige køber er der, det er ikke et spørgsmål om, hvem der står med pengene.. det er vigtigere for mig, at jeg ved( så godt som det nu er muligt) at min hest kommer til et godt hjem, jeg har ikke samvittighed til andet.. derimod er jeg ikke bleg for at sige, hvis jeg ikke synes det er det rette match, man kan godt sige det pænt, om folk bliver fornærmet og irriteret kan jeg ikke ændre på alligevel..

  • #34   28. jul 2017 Altså, jeg fatter heller ikke nødvendigheden af at nævne "retten til at vælge i mellem købere" i en annonce. Står køberne ligefrem i flok, så gør man det nok alligevel og ellers må man beholde hesten.
    Der er vel ingen ved deres fulde fem, der kunne finde på at sælge en hest til en der helt klart har tænkt sig at pine og plage hesten, bare fordi man har glemt at skrive "forbeholder sig retten til at vælge".



  • #35   28. jul 2017 Anette, det er også gjort da vi fandt hans nye hjem, men alle dem som har været ude og se ham inden at vi valgte, blev bare utrolig fornærmet.... smiley

  • #36   28. jul 2017 Jeg har lige i dag sagt nej til en interesseret køber til min hest. Jeg har ikke skrevet i min annonce at jeg vil vælge imellem købere. Men min hest er en noget opmærksom og nervøs type, og det var ikke nogen succes da køber var ude og prøve hende. Alligevel ville køber gerne prøve igen. Jeg sagde nej med begundelse i min hests temperament, og at både min hest og køber ville have det bedre med, at køber fandt sig en mere cool hest.
    Jeg syntes det var vildt svært at sige nej. Men jeg har ikke travlt med at sælge, så vil give mig den tid det tager at finde en ejer, som er rutineret og rolig nok til, at kunne arbejde godt sammen med hende. Og jeg ikke ønsker at min hest og ny ejer skal få en masse dårlige oplevelser sammen.


Kommentér på:
Forbeholde sig retten til at vælge mellem købere

Annonce